آموزش, جدیدترین مقالات

راهنمای استفاده از شارژر باتری

راهنمای استفاده از شارژر باتری ماشین

باتری ماشین یکی از مهم ترین اجزای خودرو است که وظیفه آن برق رسانی به تجهیزات و به نوعی زنده نگه داشتن اتومبیل می باشد. اما ایا راهی وجود دارد که بتوان به جای تعویض باتری ماشین آن را شارژ کرد؟ در این ادامه به بررسی انواع شارژها و راهنمای استفاده از شارژر باتری ماشین می پردازیم. با ما همراه باشید.

انواع شارژر برای باطری ماشین

برای استفاده از شارژر باتری ماشین، ابتدا باید با انواع آن ها آشنا شد. شارژرهای باتری را می توان به سه گروه اصلی طبقه بندی کرد:

انواع شارژر برای باطری ماشین

شارژر برای باطری ماشین

شارژر قطره ای

یکی از انواع شارژر باتری ماشین، شارژر قطره ای است. شارژر قطره ای نوعی شارژر باتری است، اما روشی برای شارژ باتری نیز می باشد. شارژ قطره ای شارژ باتری با آمپر ثابت و کم است. مفهوم شارژ قطره ای این است که باتری را با نرخی مشابه میزان تخلیه خود شارژ آن شارژ کنید، که برای شارژ کامل باتری در حین ذخیره سازی ایده آل است.

با این حال، همیشه اینطور نبود. اولین شارژرهای قطره‌ای و مدل‌های ارزان قیمت با توجه به قیمت باتری ماشین کنونی دارای دستگیره‌ها یا دکمه‌هایی هستند که به کاربر امکان می‌دهد انتخاب کند که چند آمپر به باتری تحویل داده شود. ایده این است که اگر بتوانید به اندازه کافی صبر کنید، کاربر می‌تواند شارژر را روی یک آمپر پایین، مثلاً 1 یا 2 آمپر تنظیم کند، بنابراین اگر قرار بود باتری 65 AH شارژ شود، بین 65 تا 34 طول می‌کشد. ساعت و نیم تا کامل بارگذاری شود. اما اگر نمی توانید آنقدر صبر کنید، می توانید آن را با 10 یا 20 آمپر شارژ کنید و زمان بارگذاری را به شدت کاهش دهید.

این می تواند طول عمر باتری را کاهش دهد، اما باعث صرفه جویی در زمان می شود. مشکل این شارژرهای ساده این است که مداری برای اندازه گیری وضعیت شارژ باتری یا اصلاً ویژگی ایمنی ندارند، بلکه فقط یک فیوز دارند. این بدان معنی است که آنها را نمی توان بدون نظارت به ماشین وصل کرد. انجام این کار خطرناک است زیرا آنها قطعی ندارند، آنها به شارژ و شارژ باتری ادامه می دهند و باید به صورت دستی از برق جدا و خاموش شوند.

اضافه کردن jump starter به شارژر قطره ای

برخی از سازندگان عملکردهای اضافی مانند حالت جهش استارتر را به این شارژرها اضافه کردند. برای انجام این کار به 2 نفر نیاز است. یکی یک سوئیچ را فشار می داد یا یک دکمه را روی شارژر می چرخاند در حالی که دیگری موتور را احتراق می کرد.

هنگامی که حالت جهش استارت روشن است، شارژر باتری را با یک پالس جریان بالا تغذیه می کند تا باتری را با قدرت کافی برای چرخاندن موتور استارت خودرو و روشن کردن موتور خودرو تامین کند.

با پیشرفت تکنولوژی، نسل جدیدی از شارژرهای قطره ای ظهور کرده است. آنها می توانند سطح بار یک باتری را کنترل کنند، و می توانند زمانی که باتری پر است، شارژ را پایان دهند. این شارژرها گاهی اوقات به عنوان شارژرهای شناور شناخته می شوند.

بیشتر این شارژرها می توانند به عنوان شارژرهای تهویه مطبوع  یا شارژرهای نگهداری نیز استفاده شوند. به عنوان مثال، آنها می توانند در حین تعمیر خودرو به برق وصل بمانند و شارژ باتری را پر نگه می دارند. هنگامی که شارژ باتری به بالا می‌رسد، آنها به طور خودکار شارژ را متوقف می‌کنند و زمانی که سطح شارژ حدود 20 درصد کاهش یافت، دوباره شارژ آن را از سر می‌گیرند.

این شارژرها همچنین می توانند برای اطمینان از شارژ کامل باتری نصب شده در وسیله نقلیه ای که اغلب استفاده نمی شود استفاده شوند. آنها به گونه ای طراحی شده اند که بسته به مدل شارژر برای مدت طولانی، از روزها تا حتی ماه ها، کار کنند.

سازندگان این شارژرها ادعا می کنند که استفاده از آنها بسیار ایمن است و می توان آن ها را برای مدت طولانی به باتری متصل کرد. با این حال، من شارژر و اتصالات را به طور مرتب چک می کنم تا از هر گونه آسیبی به باتری یا هر حادثه ای که می تواند ناشی از نقص در سیستم یا خود باتری باشد، جلوگیری کنم.

شارژر قطره ای

شارژر قطره ای باتری ماشین

شارژرهای هوشمند باتری

یکی از انواع شارژر باتری ماشین، شارژر هوشمند است. این شارژرها برای شارژ سریع و ایمن باتری ها ساخته شده اند. آنها وضعیت باتری را کنترل می کنند و خود را برای اجرای یک برنامه شارژ برنامه ریزی می کنند که به محض اتمام شارژ باتری به چرخه تعمیر و نگهداری تغییر می کند.

این کار از شارژ بیش از حد باتری و در نتیجه داغ شدن بیش از حد جلوگیری می کند و بدون کاهش طول عمر باتری کار را انجام می دهد.

همه شارژرهای باتری هوشمند شارژ ایمنی را انجام می دهند، اما دقت و عملکرد آنها بسته به برند و محدوده قیمت شارژر بسیار متفاوت است.

اکثر شارژرهای کنترل شده با ریزپردازنده قادر به انجام عملکردهای مختلف شارژ هستند. آنها حتی می توانند برای شارژ کامل باتری با استفاده از توان بسیار کم استفاده شوند.

شارژرهای هوشمند باتری

شارژرهای هوشمند باطری ماشین

جامپ استارتر یا جامپ باکس

از دیگر انواع شارژر باتری ماشین، جامپ استارتر ها هستند. این دستگاه ها برای استفاده در مواقع اضطراری بسیار مفید و کاربردی هستند. مدرن ها بسیار کوچک هستند. آنها معمولاً از باتری های لیتیومی استفاده می کنند که آنها را سبک می کند. آنها با مجموعه ای از کابل های جامپر متصل هستند. آنها یک میکروکنترلر داخلی دارند که برای جلوگیری از افزایش ولتاژ که می تواند به سیستم الکتریکی خودرو آسیب برساند، برنامه ریزی شده است.

این باعث می شود که آنها از کابل های جامپر ایمن تر باشند. این نوع شارژرها فقط به عنوان کمکی برای روشن کردن خودرو ساخته می شوند. هنگامی که ماشین روشن شد، دینام باتری را شارژ می کند. جامپ استارترهای جامپ باکس برای شارژ باتری ها نیست. اگر می‌توانست ماشین را روشن کند، دینام باید باتری را شارژ می‌کرد و باید حداقل نیم ساعت موتور را روشن نگه دارد.

هشدارهای ایمنی در هنگام شارژ باتری ماشین با شارژر

خطرات عمده در مورد شارژ باتری آتش سوزی و انفجار است. این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که باتری بیش از حد شارژ شود. مهم است که به خاطر داشته باشید که هیدروژن اضافی ممکن است در یک فضای بسته متمرکز شود و خطر انفجار یا آتش سوزی را افزایش دهد. به همین دلیل است که هرگز توصیه نمی شود باتری در حال شارژ شدن توسط یک شارژر قطره ای را بدون نظارت رها کنید. نکته مهم دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که یک مکان زمینی مناسب را انتخاب کنید. ترمینال منفی شارژر قطره ای باید به یک زمین محکم مانند بلوک موتور یا یک پیچ رنگ نشده در شاسی متصل شود.

سعی کنید از وصل کردن گیره شارژر به پایانه منفی باتری خودداری کنید. انجام این کار خطرات ناشی از انفجار یا آتش سوزی را افزایش می دهد. اگر دفترچه راهنمای کاربر شارژر نشان می دهد که این کار را انجام دهید، سعی کنید مراقب باشید و اتصالات را به آرامی انجام دهید و از هر گونه فرصتی برای تحریک جرقه اجتناب کنید.

هرگز سعی نکنید یک ماشین را با باتری آسیب دیده روشن کنید و نشتی، بوهای عجیب و غریب و خوردگی پایانه ها را بررسی کنید. اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، بهتر است ریسک نکنید و از شارژ آن باتری خودداری کنید.

آیا می توانم ماشینم را در حالی روشن کنم که شارژر باتری هنوز به باتری وصل است؟

در استفاده از شارژر باتری ماشین، همه چیز به نوع شارژری که استفاده می کنید بستگی دارد. اما پاسخ در بیشتر موارد مثبت است.

در زیر لیستی از انواع مختلف شارژرها را مشاهده خواهید کرد و اینکه اگر موتور خود را در حالی که شارژر هنوز به باتری متصل است، چه اتفاقی می‌افتد، چه اتفاقی می‌افتد:

استفاده از شارژر قدیمی یا استاندارد Trickle Charger

برای استفاده از شارژر باتری ماشین در قالب شارژر استاندارد قطره ای لازم است بدانید که این نوع از شارژرها برای کنترل جریان های بسیار کمتر از جریان مورد نیاز موتور استارت برای روشن شدن (تقریباً 200 آمپر) طراحی شده است.

هنگامی که استارت موتور سعی می کند نیروی مورد نیاز خود را از باتری بگیرد، شارژر در صورت وصل شدن به برق نیز جزئی از مدار می شود، بار اضافی می گیرد و در بهترین حالت فیوز آن سوخته می شود یا در صورت فیوز آسیب می بیند. به اندازه کافی سریع نمی سوزد تا از آسیب به شارژر جلوگیری کند.

اگر باتری به طور کامل شارژ شده باشد، خطر آسیب رساندن به شارژر کاهش می یابد، اما بهتر است امتحان نکنید. از آنجایی که این شارژرها قدرت بسیار کمی دارند، هیچ خطری برای قطعات الکتریکی و الکترونیکی خودرو برای انجام این کار وجود ندارد.

آیا می توانم ماشینم را در حالی روشن کنم که شارژر باتری هنوز به باتری وصل است؟

روشن کردن ماشین متصل به شارژر باتری

شارژر ساده  قطره ای با عملکرد Jump Start

استفاده از این عملکرد برای شارژر باتری خطرناک است. ممکن است فیوز سوخته و گاهی اوقات شارژر باتری آسیب ببیند، زیرا شارژرها طوری طراحی نشده اند که جریان بالایی را که یک موتور استارت می تواند هنگام راه اندازی موتور نیاز داشته باشد، تحمل کند.

هیچ خطری برای اجزای خودرو وجود ندارد، مگر اینکه شارژر جریان بالایی را به موتور برساند. این می تواند سیستم الکتریکی خودرو را بیش از حد بارگذاری کند و به باتری و دینام آسیب برساند. از این رو لازم است تا در هنگام استفاده از شارژر باتری ماشین به این نکته توجه ویژه ای داشته باشید.

زمان استفاده از شارژر قطره ای

همانطور که قبلا ذکر شد، بهترین انتخاب برای شارژ باتری شارژر هوشمند باتری است. می تواند همان کار شارژر قطره ای را انجام دهد، اما بهتر است.

زمانی که قصد دارید باتری را برای مدتی ذخیره کنید، می‌توانند مفید باشند،  تا زمانی که آماده استفاده مجدد از آن هستید، قابل استفاده باشد. یکی دیگر از کاربردهای خوب شارژر قطره ای زمانی است که در یک منطقه آب و هوای سرد زندگی می کنید و روزانه با ماشین خود رانندگی نمی کنید، عمدتاً اگر در فواصل کوتاه نیز با آن رانندگی کنید.

این روش استفاده از خودرو ممکن است باتری را خالی کند زیرا دینام موتور در چنین شرایطی قادر به شارژ کامل باتری نخواهد بود. یک شارژر خوب می‌تواند زمانی مفید باشد که وسایل نقلیه‌ای دارید که روزانه رانندگی نمی‌کنند، مانند ماشین‌های آخر هفته، ماشین‌های جمع‌آوری و ماشین‌های روز پیست.

اگر می خواهید زمانی که وقت دارید بتوانید از آن ماشین ها استفاده کنید و می خواهید آنها را آماده استفاده کنید، بهتر است باتری آن ها بارگیری شود تا بدون مشکل راه اندازی شوند.

می‌توانید یک شارژر با آمپر بالا یا یک بلوز ماشین داشته باشید تا باتری‌های آن‌ها را سریع تقویت کند تا کار کنند، اما این عملی است که عمر باتری را به شدت کاهش می‌دهد. علاوه بر این، وقتی می توانید ماشین مورد علاقه خود را همیشه آماده استفاده داشته باشید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی نحوه استفاده از شارژر باتری ماشین و انواع شارژر باتری ماشین پرداخته شد. اما لازم است تا به یاد داشته باشید که اگر باطری ماشین شما خالی شده است، می توانید از شارژر قطره ای برای شارژ آن استفاده کنید، اما به یاد داشته باشید که این شارژرها طوری طراحی شده اند که باتری ها را به آرامی شارژ می کنند، بنابراین می توانید باتری خود را به طور کامل شارژ کنید، اما زمان و صبر زیادی را می طلبد.

سوالات متداول استفاده از شارژر باتری ماشین

  1. بعد از تمام شدن عمر باطری خودرو؛ ظرفیت آن چه تغییری می کند؟
    وقتی باتری به پایان عمر خود می رسد، ظرفیت نگهداری شارژ خود را از دست می دهد. این بدان معناست که شارژ خود را بسیار سریعتر از باتری جدید از دست می دهد. هنگامی که یک وسیله نقلیه بدون استفاده رها می شود، اگر مقداری عنصر الکتریکی خودرو روشن بماند، باتری قدیمی سریعتر تخلیه می شود. راه اندازی موتور سخت تر خواهد بود و این امر در هوای سرد بیشتر قابل توجه خواهد بود.
  2. از نشانه های خالی شدن باتری به چه مواردی می توان اشاره کرد؟
    از نشانه‌هایی که نشان می‌دهد ممکن است یک باتری خالی شده باشد یا در پایان عمرش باشد، زمانی است که می‌توان سولفات سرب را روی پایانه‌های باتری مشاهده کرد. با این حال، این سولفات سرب را می توان تمیز کرد و لزوماً همیشه دوباره ظاهر نمی شود. جهت اطلاعات بیشتر می توانید مقاله علائم خالی شدن باتری را مطالعه نمایید.
  3. دمای پایین چه تاثیری بر روی باتری ماشین دارد؟
    دمای بسیار پایین نیز می تواند منجر به خرابی باتری شود. باتری ها حاوی مواد شیمیایی هستند که باعث کارکرد آنها می شود. هر بار اضافه ای که باعث تولید گرما در داخل باتری شود ممکن است به اجزای داخلی باتری آسیب برساند.
Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها