فناوری

تاثیر گذاشتن قند روی باتری چیست؟

تاثیر گذاشتن قند روی باتری ماشین چیست؟

در بسیاری از مواقع ممکن است ماشین شما برای روشن شدن و حرکت کردن با مشکلاتی روبه رو شود. یا ممکن است در بعضی مواقع چراغ ماشین به درستی روشن نشود در این زمان شما باید باتری را بررسی و در صورت لزوم تعویض باتری ماشین را در نظر بگیرید.. پس متوجه شوره هایی روی باتری ماشین می شوید که به این شوره ها اصطلاحا سولفاته شدن باتری می گویند. یک محلول خانگی برای حل این مشکل وجود دارد که آن پاسخ پرسش تاثیر گذاشتن قند روی باتری ماشین چیست؟ است.

شوره زدن باتری یعنی چه؟

ممکن است زمانی که طولانی مدت از ماشین استفاده می کنید، به مرور زمان شوره های ریزی روی سر باتری ایجاد شود که به آن سولفاته یا شوره می گویند.

این شوره ها در بیشتر مواقع طبیعی است و قابل پاک کردن می باشند. شوره های سر باتری باعث کم شدن ماده فعال آن می شود و در طول زمان کارایی باتری ماشین را دچار مشکلات جدی می کند. این مشکل عملکرد کلی ماشین را تحت تاثیر قرار می دهد.

شوره زدن باتری یعنی چه؟

شوره زدن باتری

شوره برگشت پذیر یا نرم

زمان هایی که باتری ماشین به صورت مرتب و به موقع سرویس شود، بار اضافی روی آن کم می شود، در این مواقع باتری به طور کامل شارژ شده و به صورت کامل تنظیم می شود.

شوره های دائمی یا سخت

شوره های دائمی که نوع دیگر سولفاته زدن سر باتری است، در حالتی به وجود می آید که باتری برای مدت طولانی شارژ کمی داشته باشد. اگر باتری به این قسمت برسد، هیچ راهی برای درست کردن آن موجود نیست. به این حالت اصطلاحا شوره دائمی یا سخت می گویند.

شوره های دائمی یا سخت

نمونه شوره های دائمی یا سخت

علت سولفاته شدن یا شوره زدن ماشین

دلایل بسیار زیادی برای خوردگی باتری ماشین وجود دارد که هر کدام از منابع مشخصی شروع می شود. باتری های ماشین معمولا ترکیبی از اسید سولفوریک و آب هستند. هنگامی که این مایع یا اسید از داخل باتری خارج شود و با فلز باتری تماس پیدا کند، واکنش شیمیایی رخ می دهد این واکنش باعث خوردگی باتری ماشین می شود.

لازم به ذکر است با مهم ترین علت های این مشکل آشنا شوید:

گاز هیدروژن از دلایل شوره زدن باتری ماشین

در بیشتر مواقع مهم ترین دلیل شوره زدن سر باتری ماشین تولید گاز هیدروژن از طرف باتری است.گازی که باتری ماشین تولید می کند واکنش های شیمیایی خاصی را انجام می دهد. واکنش شیمیایی حاصل از گاز تولید شده باتری ماشین و ترکیب آن با مواد زائد باعث ایجاد رسوبات ریز میئشود که در آخر به سولفاته شدن یا شوره زدن سر باتری ماشین منجر می شود.

تاثیر خروج گازها و مایعات در سولفاته شدن باطری ماشین

سر باتری ها قسمت مهمی از سیستم الکتریکی ماشین شما هستند. آنها از فلزی بسیار قوی و رسانا مانند مس ساخته شده اند که باتری را به سیستم الکتریکی وصل می کنند. با تاثیر گذاشتن قند روی باتری ماشین می توان مایعات به وجود آمده برطرف کرد.

تاثیر خروج گازها و مایعات در سولفاته شدن باطری ماشین

تاثیر خروج گاز و مایعات در سولفاته شدن باطری

تاثیر زیاد کار کردن در خرابی باتری ماشین

یکی از مهم ترین دلایل شوره زدن سر باتری ماشین زیاد کار کردن باتری است. زمان هایی که باتری ماشین بیشتر از حد معمول کار کند، شروع به تولید اسید سولفوریک می کند، این اسید تولید شده به مرور زمان رسوب و جرم های سفید رنگی به وجود می آورد و شوره زدن باتری ماشین را به دنبال دارد.

چگونه باید از شوره زدن باتری ماشین جلوگیری کنیم؟

اگر انتظار دارید که باتری ماشین همیشه بدون رسوب باقی بماند و همیشه تمیز باشد، تقریبا این انتظار غیر ممکن است، چرا که همیشه در بهترین حالت و نگهداری از باتری مقدار کمی از جرم و شوره در آن دیده می شود. لازم است با استفاده از روش های خاصی از پیشامد جلوگیری کنیم:

استفاده از درپوش برای باتری ماشین

درپوش هایی در بازار امروز وجود دارند که برای پوشاندن تمام باتری ماشین کارایی دارند، این درپوش ها برای جلوگیری از کثیف شدن باتری کاربردی هستند و مانع نفوذ کثیفی و گرد و غبار به داخل باتری می شوند.

استفاده از درپوش برای باتری ماشین

روش استفاده از درپوش برای باتری ماشین

خشک نگه داشتن باتری

همیشه باید به این نکته دقت کنید که باتری را باید خشک نگه داشت مخصوصا در مواقعی که هوا سرد است یا می خواهید به مناطقی که رطوبت هوا بالا است توجه به این نکته حائز اهمیت است.

بررسی وضعیت دینام برای حفظ سلامت باطری خودرو

بهتر است قبل از هر کاری دینام و سیستم شارژ باتری ماشین را چک کنید در صورتی که مشکل از دینام است برای رفع آن اقدام کنید.

استفاده از باتری های با کیفیت

هر چه از باتری های با کیفیت تری استفاده کنید عمر مفید آن هم افزایش پیدا میکند و دیرتر دچار شوره و سولفات می شود. همچنین برای مشاهده بهترین باتری خودرو ایرانی می توانید به باتری ایرندوست مراجعه نمایید. برای جلوگیری ازسولفاته شدن باتری ماشین از تاثیر گذاشتن قند روی باتری ماشین نباید غافل شوید.

نحوه پاک کردن شوره باتری ماشین

اگر باتری ماشین شما دچار شوره شده و قصد پاک کردن سولفات های تشکیل شده را دارید می توانید از روش های زیر بهره بگیرید:

  • برای تمیز کردن باتری ابتدا تمام اتصالات را از باتری جدا کنید ابتدا قطب منفی سپس قطب مثبت.
  • دقت کنید که هیچ نوع شی فلزی با باتری برخورد نکند.
  • هنگام تمیز کردن قطب های باتری از وجود درپوش های روی آن ها مطمئن شوید.
  • برای تمیز کردن شوره ها می توانید از محلول آب و جوش شیرین استفاده کنید.
  • نوشابه یکی از موادی است که برای شستن باتری ماشین از آن استفاده می کنند در صورتی که از نوشابه استفاده می کنید بعد از به پایان رسیدن شست و شو باتری ماشین را حتما خشک کنید.
  • از تاثیر گذاشتن قند روی باتری ماشین غافل نشوید زیرا قند یکی از موادی است که برای تمیز کردن باتری ماده ای مفید است.

پس از اتمام شست وشو باتری تمیز شده را به روغن گریس آغشته کنید زیرا این کار از سولفاته شدن باتری جلوگیری می کند. همچنین مراقب باشید آب به هیچ عنوان وارد باتری ماشین نشود.

نحوه پاک کردن شوره باتری ماشین

روش پاک کردن شوره باتری ماشین

کلام آخر

هرگز نباید سولفاته شدن باتری ماشین را نادیده گرفت. با تمیز کردن و خشک نگه داشتن باتری ماشین هم می توانید عمر مفید باتری را بالا ببرید و مانع شوره زدن باتری بشوید.

سوالات رایج تاثیر گذاشتن قند روی باتری ماشین

  1. شوره یا سولفاته باتری چیست؟
    به تشکیل جرم ها و رسوب های سفید رنگ روی باتری ماشین سولفاته یا شوره می گویند.
  2. چرا باتری ماشین دچار سولفاته یا شوره می شود؟
    دو دلیل برای این اتفاق وجود دارد اولین دلیل به مدت طولانی باتری در حالت شارژ کم باقی بماند دومین دلیل تولید گاز هیدروژن توسط باتری است.
  3. با چه موادی می توان سولفاته یا شوره باتری ماشین را ازبین برد؟
    با استفاده از یک محلول خانگی مانند نوشابه و یا بهره بردن از تاثیر گذاشتن قند روی باتری ماشین.
Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها