جدیدترین مقالات

علت سفید شدن نشانگر باتری

در این مقاله قصد داریم علت سفید شدن نشانگر باتری را مورد بررسی قرار دهیم ، اکثر باتری ها دارای یک عدد نشانگر چشمی هستند که در رنگ های مختلفی هم چون سفید، قرمز، سیاه و سبز وجود دارند. هر رنگی نشان دهنده وجود علامت خاصی در باتری است و میزان شارژ باتری ماشین را نشان می دهد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با مفهوم آشنا شوید.

رنگ نشانگر چشمی در باتری

نشانگر چشمی میزان شارژ باتری را مشخص می کند و در واقع به کمک آن می توان مقدار اسید باتری را حدس و اندازه گیری نمود که نشان دهنده مقدار تراکم الکترولیت است.  توجه به نوع رنگ نشانگر باتری موضوعی بسیار مهم است هر رنگی در نشانگر باتری ماشین دارای مفهوم خاصی است که عبارتند از:

  • هنگامی که رنگ نشانگر باتری ماشین سبز است یعنی باطری ماشین کاملا دارای شارژ است.
  • هنگامی که رنگ نشانگر باتری ماشین قرمز و یا سیاه شده باشد یعنی شارژ باتری در حد قابل توجهی کم است و نیاز به شارژ مجدد دارد.
  • اگر رنگ نشانگر باتری ماشین سفید باشد یعنی شارژ باتری کاملا خالی شده است و نیاز به عوض نمودن باتری دارید.

دلیل سفید شدن نشانگر باتری چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که موجب سفید شدن رنگ نشانگر باتری ماشین می شود اگر می خواهید با علت سفید شدن نشانگر باتری ماشین بیشتر آشنا شوید می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • یکی از دلایل مهم این اتفاق این است که دینام ماشین خراب شده است چون دینام وظیفه تامین برق مورد نیاز ماشین را بر عهده دارد و علاوه بر آن زمانی که موتور روشن باشد شارژ باتری را نیز تامین می کند. هنگامی که دینام دارای مشکلی باشد موجب می شود که ماشین برق مورد نیاز خود را از طریق باتری ماشین تامین کند، این موضوع باعث خالی کردن شارژ باتری می شود و در نهایت موجب سفید شدن رنگ نشانگر باتری ماشین می شود.
  • در سیستم برقی خودرو ممکن است برق به هدر برود که می تواند علت سفید شدن نشانگر باتری ماشین باشد.
  • اگر باتری به خوبی به دینام متصل نشود در نتیجه موجب خالی شدن شارژ باتری ماشین می شود.
  • باتری دیگر فرسوده شده است و شارژ خالی می کند.
  • استارت ماشین دچار نقص فنی شده است و برق بیشتر از اندازه در خودرو مصرف می شود، این موضوع می تواند علت سفید شدن نشانگر باتری ماشین باشد.
  • نشانگر چشمی ماشین خراب شده است.
  • اگر سر باتری های ماشین به درستی و محکم به قطب های خود متصل نشده باشند می تواند موجب شود که باتری به درستی شارژ نشود و در نتیجه نشانگر آن به رنگ سفید در بیاید، ولی دلیل نمی شود که باتری ماشین شما خراب شده باشد، بلکه باید سرباتری ها را تمیز کرده و به محکمی آن را به قطب های مثبت و منفی خود وصل نمایید تا باتری بتواند به صورت موثرتری کار کند.

علت سفید شدن قطب هی اطراف باتری

هنگامی که قطب های اطراف باتری ماشین سفید می شوند دلایل خاصی برای آن مطرح می شود که این دلایل عبارتند از:

  • به تدریج و با گذشت زمانی در اطراف قطب مثبت باتری سولفات مس جمع می شود که موجب خشک شدن و ایجاد یک رنگ سفید در این ناحیه می شود.
  • به دلیل سفید شدن ناحیه اطراف قطب های ماشین امکان دارد که ساز و کار باتری دچار مشکل شود و به خوبی عملیات شارژ دهی خود را انجام ندهد.
  • اگر قصد دارید که پودر سفیدی که در این ناحیه جمع شده است را از بین ببرید باید از ترکیب آب و جوش شیرین استفاده کنید، چون ترکیب این ماده محلولی اسیدی ایجاد می کند که موجب از بین بردن سولفات مس می شود.

قرمز و یا سیاه شدن نشانگر باتری نشانه چیست؟

همانطور که در بالا بیان کردیم علت قرمز و یا سیاه نشان دادن نشانگر باتری ماشین این است که شارژ آن از حد استاندارد خود کمتر شده است و دیگر نمی توان ماشین را استارت و روشن نمود ولی امکان استفاده از باتری ماشین وجود دارد.

در این حالت بهتر است اقدام به باز کردن باتری ماشین کنید و به کمک یک دستگاه شارژ باتری آن را به طور کامل شارژ کنید تا رنگ آن دوباره سبز شود. ممکن است که چند ساعتی زمان ببرد و هر چه قدر که باتری شارژ بیشتری خالی کرده باشد بیشتر هم طول می کشد تا دوباره شارژ شود.

نتیجه گیری

در اغلب موارد باتری ماشین هیچ گونه مشکلی ندارد و کاملا سالم است ولی فرد چون از تخصص کافی در این زمینه برخوردار نیست تصمیم می گیرد که باتری ماشین خود را عوض نماید، در حالیکه با یک بررسی دقیق می توان علت روشن نشدن ماشین را متوجه شد و نیازی به تعویض آن وجود ندارد، تنها با شارژ نمودن، تمیز کردن و بررسی نمودن اتصال سر باتری به قطب های مثبت و منفی خود می توان به علت سفید شدن نشانگر باتری  و شارژ نشدن آن پی برد.

علت سفید شدن نشانگر باتری ماشین دلایل متعددی دارد که در این مقاله به پاره ای از آن ها اشاره کردیم. اگر قصد دارید که مانع بروز این اتفاق شوید می توانید هر بار باتری ماشین خود را رویت و شارژ آن را چک نمایید.  اگر دیدید که شارژ باتری ماشین کم شده است به صورت مجدد اقدام به شارژ آن نمایید. اگر در سیستم برقی ماشین مشکل فنی ایجاد شده است این مشکل را برطرف کنید تا از سفید شدن نشانگر باتری و در نهایت خراب شدن آن اجتناب کنید.

سوالات متداول علت سفید شدن نشانگر باتری ماشین

  1. علت سفید شدن نشانگر باتری ماشین چیست؟
    دلایل مختلفی برای بروز این اتفاق وجود دارد که اصلی ترین دلیل آن تخلیه شارژ باتری به دلیل خرابی دینام خودرو و یا نقص در سیستم برقی آن است.
  2. چشمی نشانگر باتری ماشین چه مواردی را بیان می کند؟
    بر روی بدنه باتری چشمی وجود دارد که نشانگر شرایط متفاوتی از شارژ باتری ماشین است، اگر سبز باشد یعنی باتری کاملا شارژ دارد اگر قرمز و یا سیاه باشد یعنی از حد قابل قبول خود کمتر شارژ دارد و باید برای شارژ مجدد آن اقدام کنید و اگر سفید باشد که نشان دهنده خالی بودن باتری از هر گونه شارژی است.
5/5 - (1 vote)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها