آموزش, جدیدترین مقالات

معنی RCM و RC در باتری های خودرو

معنی RCM و RC در باتری های خودرو

اگر به برخی از باتری ماشین نگاه کنید، بر روی برچسب آن RCM  و RC درج شده که اعداد جلوی آن را به دقیقه نشان می دهد. در این مقاله به بررسی معنی RCM و RC در باتری های خودرو می پردازیم. با ما همراه باشید.

منظور از RCM و RC در باتری ماشین چیست؟

RCM و RC در باتری های خودرو به معنای ظرفیت ذخیره باتری به دقیقه می باشد. عددی که روی برچسب وجود دارد، با توجه به معنی RCM و RC در باتری های خودرو نشان دهنده آن است که RCM و RC در باتری های خودرو در دمای 27 درجه سانتی گراد یا همان 80 درجه فارنهایت، در مدت چند دقیقه می توانند جریان 25 آمپر را به طور دائم تامین کند بدون اینکه افت ولتاژ پایین از 10.5 ولت داشته باشد. به طور کلی این اطلاعات باتری کمک می کند تا اگر برق خودرو شما توسط دینام تامین نشد، باتری شما در چه زمانی می تواند جریان الکتریسیته مورد نیاز شما را تامین نماید.

منظور از RCM و RC در باتری ماشین چیست؟

منظور از RCM و RC در باتری ماشین

نکات مهم در مورد RCM  وRC

با تدوین استاندارد های نگهداری و تعمیرات در RCM  وRC  در باتری های خودرو، گام بزرگی در راستای چرخه پایداری برداشته شده است. با توجه به معنی RCM و RC در باتری های خودرو RCM عمدتا به دنبال آن است که از بروز خرابی در حوزه ایمنی پرسنل، آلودگی محیط زیست، توقف کار تجهیزات و پیامد های مالی جلوگیری نماید. در واقع RCM فرایندی است که تعیین می کند چه اقداماتی باید انجام شود تا یک ماشین یا تجهیز، وظایف خود را به درستی انجام  دهد.

کاربرد RCM و RC در باتری ماشین

RCM و RC  در باتری های خودرو یا همان ظرفیت ذخیره باتری خودرو، زمانی که سیستم شارژ خودرو به هر دلیلی دیگر قادر به هیچگونه فعالیتی نباشد، مورد استفاده قرار میگیرد. یعنی حداقل باید بتواند در شرایطی که سیستم شارژ دچار خرابی و نقص شود، در بدترین وضعیت های مواجه با این نواقص مانند فصل زمستان یا شب ها انرژی لازم را تامین میکند.

کاربرد  RCM و RC در باتری ماشین

استفاده و کاربرد RCM و RC در باتری ماشین

مفهوم علامت اختصاری RCM روی باتری خودرو

RC (Reserve Capacity) یا ظرفیت معکوس، از مشخصه فنی باتری ماشین است که از دلایل اهمیت این پارامتر، افزایش مقدار بار پارازیتی در حالت کلید خاموش در مواقع مهم و اضطراری می باشد. با توجه به معنی RCM و RC در باتری های خودرو هر چه این RCM و RC در باتری های خودرو  افزایش یابد، طول عمر باتری در صورت قطع شدن منبع تغذیه آن یا روشن ماندن چراغ های خودرو افزایش می یابد. ظرفیت اسمی مطابق استاندارد EN برابر مقدار جریانی است که در جریان ثابت شارژ می توان حدود 20 ساعت از آن باتری گرفت.

ظرفیت ذخیره شده RC در باتری های خودرو چیست؟

ظرفیت ذخیره شده RC نسبتی است که بیانگر قدرت راه اندازی موتور توسط باتری یا تسمه آن می باشد. نسبت RC برابر مقدار دقایقی است که یک باتری در 80 درجه فارنهایت یا همان 27 درجه سانتی گراد می تواند در 25 آمپر شارژ شود. یعنی هر چه این نسبت زیاد شود، مقدار زمان کارکرد خودرو در صورت خرابی دینام بیشتر خواهد بود. علاوه بر این، RCM  و RC در باتری های خودرو عبارت است از توانایی باتری خودرو برای فراهم کردن و انتقال حداقل بار الکتریکی برای خودرو. این میزان حداقل بار الکتریکی که تحت بدترین شرایط رانندگی باید بتواند جریان الکتریکی مورد نیاز را برای برف پاکن ها، سیستم ایجاد جرقه، سیستم گرم کننده شیشه ها و چراغ های جلو با نور پایین را در سرعت پایین فراهم کند.

ظرفیت ذخیره شده RC در باتری های خودرو چیست؟

ظرفیت ذخیره شده RC در باتری خودرو

اصلی ترین وظیفه باتری ماشین چیست؟

باتری خودرو، جزء اولین و اصلی ترین بخش خودرو است. باتری خودرو که وظیفه ذخیره کننده الکتریسیته مورد نیاز خودرو را دارد، سرمنشاء آن سیستم برقی خودرو ها می باشد. یکی دیگر از وظایف باتری خودرو، ذخیره انرژی موجود در موتور و دیگر قطعات خودرو برای مواقع لازم مانند استارت زدن می باشد. همچنین چراغ های خودرو همانند هر لامپ دیگری برای روشن شدن نیاز به انرژی الکتریکی دارند. درواقع انرژی ذخیره شامل انرژی مازاد تولید برق دینام می شود.

سیستم پخش و قسمت مولتی مدیای خودرو، یکی دیگر از قطعات برقی خودرو است که این بخش هم برق لازم خود را از باتری خودرو دریافت می کند. همچنین هنگامی که خودرو شما خاموش است هیچ انرژی ذخیره شده ای در موتور برای شروع به کار و ایجاد احتراق لازم برای روشن کردن خودرو ندارد. بنابراین باتری در این زمان، وظیفه تامین برق مورد نیاز را برای استارت خودرو با ولتاژ مناسب دارد.

باتری ماشین دارای چه نوع ولتاژی است؟

ولتاژ مورد نیاز برای راه اندازی خودرو، معمولا از 12.6 ولت شروع می شود. باتری استاندارد خودرو در وسایل نقلیه امروزی 12 ولت می باشد. اگر ولتاژی کمتر از 12 ولت باشد، باتری شما کاملا تخلیه یا خالی در نظر گرفته می شود و سریعا باید شارژ گردد. گاهی نیز ضعف باتری به دلیل ضعیف بودن دینام سیستم است. همچنین ولتاژ پایین می تواند ناشی از اتصالات ضعیف باتری نیز باشد.

باتری ماشین دارای چه نوع ولتاژی است؟

ولتاژ باتری ماشین

دلایل اهمیت ظرفیت ذخیره باتری های خودرو چیست؟

با توجه به مفهوم و معنی RCM و RC در باتری های خودرو شاخص RC نشان می دهد که در صورت خرابی دینام، باتری نو با شارژ کامل برای چه مدتی می تواند عملکرد خوب لوازم برقی خودرو را حفظ نماید. به علت وجود صفحات بزرگ تر و سرب بیشتر، وزن باتری سنگین تر خواهد شد. هرچه عدد RCM و RC در باتری های خودرو بزرگ تر باشد، ظرفیت ذخیره باتری این شاخص بر روی افزایش مقدار بار پارازیتی در حالت کلید خاموش و در مواقع اضطراری است.

سخن آخر

همانطور که در این مقاله درباره معنی RCM و RC در باتری های خودرو گفته شد، RC یا همان ظرفیت ذخیره باتری خودرو است که اگر خودرو شما روشن نشود و برق خودرو توسط دینام تامین نشود، باتری به شما کمک خواهد کرد. RC در واقع به مدت زمانی که طول می کشد تا باتری با شارژ کامل در دمای 27 درجه سانتی گراد و با شدت 25 آمپر ساعت خالی شود به شرطی که مقدار ولتاژ آن کمتر از 10.5 نشود. علاوه بر آن، هرچه ظرفیت ذخیره، عدد بزرگتری باشد، حجم باتری هم بیشتر خواهد بود زیرا به صفحات بیشتری نیازمند است.

سولات رایج معنی RCM و RC در باتری های خودرو

  1. آیا RCM یا همان ظرفیت ذخیره باتری های خودرو بایکدیگر متفاوت است؟
    می توان گفت بله، هر خودرویی ظرفیت ذخیره باتری خودرو خود را دارد، زیرا با توجه به آن امکاناتی که دارد متفاوت است.
  2. هر چه عدد RC یا RCM باتری خودرو بیشتر باشد یعنی چه؟
    یعنی هر چقدر عدد RC باتری بیشتر باشد، به دلیل وجود صفحات بزرگتر و سرب بیشتر، وزن باتری سنگین تر می شود.
  3. شاخص RC به چه معناست؟
    شاخص RC درواقع ظرفیت ذخیره باتری است که نشان می دهد یک باتری با شارژ کامل چه مدت می تواند عملکرد لوازم برقی خودرو را حفظ نماید.
Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها