جدیدترین مقالات

جلوگیری از سولفاته شدن باتری

یکی از مشکلات بسیار جدی خودرو ها سولفاته شدن سر باتری  آن ها است که باعث می شود عمر باتری نصف شود. تمیز کردن سولفاته باتری کار سختی نیست اما اگر علت اصلی را پیدا نکنید دوباره دچار همین مشکل می شوید. نکات مهمی برای جلوگیری از سولفاته شدن باتری است که در ادامه به  آن می پردازیم.

معنی سولفاته شدن سر باتری چیست؟

یکی از منابعی که برای حرکت ماشین لازم است باتری است. بدون داشتن یک باتری تمیز و سالم هیچ وقت ماشین روشن نمی شود. حتی مشکلات بسیار کوچکی در این قسمت باعث ایجاد مشکل در رانندگی می شود.

باتری هایی که سولفاته می شوند عمر کمتری نسبت به باتری های سالم دارند، همچنین خیلی زود باید باتری را تعویض کرد. هزینه باتری های اصل نسبتا بالا است پس باید حتما راه های جلوگیری از سولفاته شدن باتری را پیدا کنید؛ در غیر این صورت همیشه باید به دنبال عوض کردن باتری ماشین خود باشید.

ممکن است گاهی اوقات شاهد جرم هایی بر روی سرباتری ماشین خود باشید، این جرم ها همان سولفاته است که مرور زمان روی باتری را می پوشاند، در چنین وضعیتی خودرو هرگز روشن نمی شود. البته معمولا راننده خیلی زود متوجه این موضوع می شود.  باتری سولفاته زده خیلی زود عملکرد خود را از دست می دهد و  ضعیف می شود.

چرا باتری دچار سولفاته می شود؟

به یک واکنش شیمیایی بین باتری و بخاری و رطوبت که باعث خراب شدن باتری ماشین می شود سولفاته می گویند. در اثر این واکنش شیمیایی، گاز هیدروژن از باتری خودرو بیرون می آید. گاز هیدروژن با ادقام شدن با  آلاینده های روی سر باتری ماشین تبدیل به رسوب می شود.

روی تمام باتری های ماشین میزان قابل توجهی گرد و غبار و مواد زائد وجود دارد که برای سولفاته شدن باتری کافی است. یکی از علت های مهم سولفاته شدن سر باتری ماشین این است که در اثر کارکرد زیاد باتری، مقدار بسیار زیادی اسید سولفوریک از  آن خارج می شود. این اسید به مرور زمان با  آلودگی های موجود در اطراف باتری به رسوب تبدیل می شود. حتی گاهی اوقات در زیر سرپوش ها این رسوبات تشکیل می شوند.

معمولا در قطب مثبت باتری بیشتر شاهد به وجود آمدن سولفاته بوده ایم تا در قطب منفی باتری. وقتی باتری قدیمی شده و برق مصرفی بیشتر از  آمپر خروجی باتری باشد باز هم رسوبات به وجود می آیند. در بین مکانیک ها این موضوع به آمپر کشیدن بارتی معروف است که نشان دهند مصرف بیش از اندازه برق خودرو از قطب مثبت باتری است. در ادامه با راه حل های جلوگیری از سولفاته شدن باتری   آشنا می شوید.

چگونه باید از سولفاته شدن سر باتری جلوگیری کنیم؟

یک نوع سرپوش باتری وجود دارد که اکثرا برای پوشش کامل سرباتری ماشین از آن استفاده می کنند. این سرپوش ها برای جلوگیری از کثیف شدن باتری استفاده می شوند در این صورت گرد و غبار نمی تواند روی باتری بنشیند.

جنس سرپوش هایی که در بازار موجود است، لاستیکی است و کارایی بسیار عالی دارند اما کاملا نمی توانند مانع سولفاته باتری شوند. یکی از راه های جلوگیری از سولفاته شدن باتری ماشین خشک نگه داشتن  آن است، به خصوص در زمان هایی که  آب و هوا نامناسب است و رطوبت هوا بالا است و با دشواری و سختی باید باتری را خشک نگه دارید.

جلوگیری از سولفاته شدن باتری با گریس

یک راه حل ساده برای جلوگیری از سولفاته زدن باتری ماشین این است، که مانع رسیدن رطوبت به باتری ماشین بشوید. در زمان هایی که احساس می کنید آب و هوا رطوبت زیادی دارد از گریس برای جلوگیری از سولفاته شدن باتری می توانید استفاده کنید. مقدار گریس را با یک وسیله کوچک یا انگشت دستتان بر روی محل اتصال قطب با  درپوش استفاده کنید.

با این کار حتما باید مقدار زیادی گریس را بر روی باتری بزنید. بعد از انجام گریس کاری باید چند قطره مایع ظرفشویی برزید و درپوش را در محل مورد نظر قرار دهید. طبق تجربه این یک راه حل بسیار عالی برای جلوگیری سولفات است.

از بین بردن محل سولفاته شده باتری ماشین با جوش شیرین

تمیز کردن و شستشوی باتری یکی از ساده ترین راه ها برای جلوگیری از سولفاته شدن باتری ماشین است. این کار را با استفاده از مقدار کمی  آب گرم انجام می شود اما برای  آنکه نتیجه مطلوبی بگیرید می توانید از محلول خانگی استفاده کنید.

در یک ظرف نسبتا کوچک به اندازه یک قاشق غذاخوری جوش شیرین بریزید و محلول را هم بزنید. این محلول خانگی می تواند تمام کثیفی ها وسولفات باتری را تمیز کند، برای انجام این کار می توانید از یک برس یا مسواک استفاده کنید.

شستشو را تا زمانی که مطمئن نشدید که باتری تمیز شده است ادامه دهید. اگر دائما با این مشکل روبه رو می شوید خیلی زود باید باتری ماشین خودتان را عوض کنید.

اگر بعد از تمیز کردن، مشکلی در قسمت برق ماشین مشاهده کردید لازم است تا باتری را تعویض کنید. با خرید یک باتری نو  می توانید برق رسانی به ماشین را دوباره برقرار کنید. البته اینبار بیشتر از باتری ماشین مراقبت کنید تا دوباره دچاره سولفاته نشود و مدت زمان بیشتر عمر کند.

کلام آخر

یکی از مشکلات رایج ماشین ها سولفاته شدن باتری  آن ها است. همانطور که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم این مشکل باعث می شود که پنجاه سال از عمر مفید باتری کم شود، که با توجه به قیمت بالای باتری ها باید تا حدالامکان از این مشکل جلوگیری کرد.

برای جلوگیری از این اتفاق می توانید از محلول های خانگی برای شستشو باتری ها استفاده کنید، تا از آسیب های احتمالی در امان باشید.

سئوالات رایج جلوگیری از سولفاته شدن باتری

  1. چه زمانی باتری ماشین دچار سولفاته می شود؟
    زمان هایی که ماشین در آب و هوا نامناسب و رطوبت بالا باشد این مشکل به وجود می آید.
  2. از چه محلولی برای تمیز کردن باتری ماشین استفاده می کنند؟
    از محلول جوش شیرین برای شستشو و تمیز کردن باتری ماشین استفاده می کنند.
  3. اگر باتری ماشین دچار سولفاته شود، باتری چقدر عمر می کند؟
    باتری ماشین اگر دچار سولفاته شود 50 سال از عمر مفیدش کم می شود.
Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها