جدیدترین مقالات

تعویض باتری – خدمات تعویض باطری در محل

نحوه تعویض باتری خودرو

تعویض باتری از جمله کارهایی است که هر چند وقت یکبار باید برای آن اقدام کرده و به آن نیاز دارید. بهتر است که خودتان این کار را انجام داده و اقدامات لازم را برای یادگیری آن انجام دهید. اما برای تعویض باتری لازم است که همه‌ ی مراحل تعویض را به خوبی و با دقت انجام دهید.

در ابتدا باید از خراب بودن باتری اطمینان حاصل نمایید و در صورتی که موتور ماشین زمان زیادی برای روشن شدن نیاز دارد و یا نور چراغ‌ های جلو کم شده باشد و یا بوی بدی از باطری یا کاپوت احساس می‌ کنید و یا در صورتی که علائمی از ترک‌ خوردگی یا تغییر شکل و بادکردگی بر روی باتری مشاهده کردید باید بدانید که باتری شما خراب شده و باید تعویض گردد.

آموزش صفر تا صد تعویض باتری

یکی از ساده ترین موضوعات مکانیکی خودرو نحوه تعویض باتری میباشد. این عمل را شما میتوانید بدون داشتن سررشته خاصی حتی در خانه انجام دهید. پیش از اقدام به تعویض باتری خودرو باید از خرابی آن اطمینان حاصل کنید. به تعوبض باطری فوری احتیاج دارید؟؟ منتظر چه هستید؟ با ما تماس بگیرید تا کارشناسان ایراندوست در اسرع وقت خود را به شما برسانند.

در صورت نیاز به تعویض باتری خودرو به صورت فوری و در محل دارید، کافیست تا با کارشناسان باتری ایراندوست در ارتباط باشید.

اطمینان از خرابی باتری خودرو

باطری ماشین یکی از گرانترین قسمت های هر خودرو میباشد به همین دلیل نیاز پیش از شروع تعویض و فکر کردن در مورد نحوه تعویض باتری از خرابی و شرایط آن مطمئن شوید. سولفاتی که در بالای الکترودهای باتری وجود دارند از منتقل شدن درست انرژی الکتریکی جلوگیری میکند.

بهتر است از از قسمت های سولفاته شروع کنید و ابتدا آنرا تمیز کنید. سپس نسبت به تست درست بودن باتری اقدام کنید. یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از سولفاته شدن باتری این است که با استفاده از مقداری گریس نسبت به پوشاندن الکترودها اقدام کنید.


بررسی زنگ زدن سر کابل های باتری 

یکی دیگر از مسائلی که در چک کردن سلامت باتری باید مورد بررسی قرار گیرد زنگ زدن سر کابل هاست و با توجه به آن میتوان در مورد نحوه تعویض باتری اقدام کرد. بنابر این بهتر است باطری و کابل را به دقت بررسی کنید و نسبت به تمیز کردن آن نیز عمل کنید.

یکی دگیر از مسائلی که ممکن است با آن درگیر شوید و آنرا مورد بررسی قرار بدهید دینام باشد. بهتر است دینام ماشین را مورد بررسی قرار دهید چونکه ممکن است آن قسمت دچار نقص شده باشد و نتواند به خوبی باتری را شارژ کند.

بررسی سرباتری ماشین
نکات ایمنی تعویض باتری ماشین - تعویض باتری

انتخاب باتری مناسب خودرو

برای خرید باتری در پروسه تعویض باتری خودرو باید با توجه به مدل و نوع ماشین نسب انتخاب  باطری خودرو اقدام کنید. شما با گفتن نوع ماشین خود به فروشنده به وی کمک میکنید تا بهتری باتری برای ماشین شما را انتخاب و به شما تحویل تحویل دهد.

باتری در انواع و اندازه های متفاواتی وجود دارد برای مثال باتری پراید یک نوع باتری خاص خودش را دارد و سمند هم همینطور یا مثلا برای پژو دویست و شش باتری با طول یست و چهار، عرض هجده و ارتفاع بیست مناسب است و نمیتوان باتری مخصوص آنرا برای یک ماشین دیگر استفاده کرد. در صورت خرابی باتری ماشین تان، برند موردنظر باطری خودروی خود را از باتری ایراندوست بخرید.

بررسی خرابی دینام ماشین

همانطور که پیش تر گفتیم یکی از نکاتی که پیش از نحوه تعویض باطری ماشین باید بررسی گردد درستی و سلامت دینام ماشین است. اما چگونه بفهمید دینام خودرو درست کار میکند؟ ابتدا باید به نمایشگر داخل ماشین توجه کنید در حین اینکه موتور روشن است.

در این حال باید نمایشگر 13.8 یا 14.5 ولت را نشان دهد.  یکی دگیر از مسائلی که باید در بررسی سلامت دینام مورد بررسی گردد ولتاژ خروجی را به دقت بررسی کنید. ابتدا از این وضوع اطمینان پیدا کنید که حدودا  باتری نیم ساعت پیش شارژ شده. در کل خدودا سی دقیقه زمان نیزا است تا باتری شارژ شود.

سوالات متداول

ابتدا باید از خراب بودن باتری مطمئن شوید سپس اقدام کنید.

بله؛ ابتدا باید قاب یا کاور موتور روی باتری را برداشته تا به باتری دسترسی پیدا کنیم

برای تعویض باتری ابتدا باید سر باتری یا بست الکترود قطب منفی باتری که با علامتی مانند خطی افقی تنها نشان داده می شود را باز کنیم.

ویدیو آموزش تعویض باتری

تعویض فوری باتری

رعایت نکات ایمنی برای تعویض باتری 

قبل از شروع به تعویض باطری ماشین باید به یک سری نکات ایمنی بیشترین توجه را کرد که در ادامه آنها را مرور خواهیم کرد:

  • دستکش مناسب: پیش از شروع به تعویض باتری باید دستکش ایمنی و مناسب تهیه کنید.
  • عدم استعمال دخانیت: بدلیل اینکه احتمال خروج گاز هیدروژن از باتری وجود دارد اقدام به کشیدن سیگار به هیچ عنوان نکنید چرا که خطر آتش سوزی و جرقه در این صورت شما را تهدید میکند.
  • کابل منفی و مثبت: یکی از کارهایی که باید نسبت به آن اقدام کنید نشانه گذاری روی روی کابل مثبت و منفی است. شما باید به این دو کابل دقت فراوان کنید که درصورت نداشتن علامت روی آنها نشانه بگذارید. این کار باعث میشود آنها را جای همدیگر قرار ندهید و نصب نکنید. بی دقتی در این زمینه موجب ایجاد مشکلات زیادی در برق میشود..

پوشیدن لباس محافظ برای تعویض باتری

قبل از شروع به تعویض باتری خود، پوشیدن وسایل محافظ برای جلوگیری از تصادف و صدمات مهم است. از دستکش و محافظ چشم استفاده کنید تا اسید باتری روی پوست یا چشمتان نرسد. اسید باتری می تواند باعث سوختگی و سوزش شود، بنابراین مهم است که از تماس با پوست یا چشم خودداری کنید.

خاموش کردن موتور قبل از تعویض

قبل از تعویض باتری خودرو، موتور خود را خاموش کرده و کلیدها را از اشتعال خارج کنید. این کار از روشن شدن تصادفی موتور که می تواند منجر به آسیب شود جلوگیری می کند. همچنین مهم است که هر وسیله الکترونیکی مانند تلفن همراه یا لپ تاپ را از ماشین خود خارج کنید تا از هرگونه خطر برق گرفتگی جلوگیری شود.

باز کردن کاور روی باتری

در برخی خودروها باتری در گوشه موتور قرار گرفته است. روی باتری به طور معمول یک کاور بسته میشود. این کاور به قسمت های موتور بسیته و پیچ میشود. در هنگام باز کردن باتری باید به این کاور توجه کنید و آنرا باز کنید.

باز کردن الکترود مثبت و منفی

اول باید نسبت به باز کردن الکترود منفی که آنرا علامت گذاری کردید اقدام کنید. مکانیک و افراد ماهر این رشته توصیه میکنند ابتدا قطب منفی را باز کنید و سپس به سراغ قطب منفی بروید تا مشکلی برای باتری پیش نیاید.

برای جداسازی الکترودهای بهتر است از آچار ده یا سیزده استفاده شود. در این زمینه باید به نوع پیچی که برای بستن آنها استفاده شده توجه کرد.قطب مثبت باطری خودرو نباید به بدنه ماشین نزدیک باشد زیرا خطر آور است.

جدا سازی بست باتری

حین تعویض باتری باید بست دور آن نیز جدا شود. وظیفه بست باتری نگه داری آن در مقابل تکان ها و حرکت های خودرو است تا مشکلی برای آن پیش نیاید. به تکه میله ای در بالای باطری ماشین های ایرانی مثل پراید و پژو وجود دارد که باتری را به قسمت های های نگه دارنده پایین باتری وصل میکند.

این نگه دارنده از 3 قسمت بالا و 2 طرف تشکیل شده. با استفاده از آچار 10 میتوان به راحتی آنرا جدا کرد. در برخی خودروهای دیگر نیز برای نگه داشتن باتری از یک نگه دارنده کناری استفاده میشود که به انتهای باتری وصل میشود و با کمک آچار دوازده و سیزده میتوانید آنرا باز کنید.

برداشتن باتری قدیمی ماشین

بعد از انجام دادن مراحل بالا اکنون میتوانید باتری قدیمی را از ماشین بردارید. نکات بالا را حتما در حین انجام پروسه تعویض باتری لحاظ کنید. یکی دیگر از نکاتی که باید هنگام باز کردن باتری  به آن توجه کنید.

جمع کردن و مرتب کردن سیم هاست که میتواند شما را اذیت کند. در هنگام جدا کردن باتری قدیمی سیم های مزحم ممکن است شما رو با عدم تمرکز رو به رو کنند و برخورد باتری با آنها میتواند باعث پیش آمدن مشکلاتی شود. برای مثال ممکن است باتری از سوکت جدا شود که موجب سردرگمی شما میشود.

تمیز کردن بست های الکترود باتری

هنگام تعویض باطری باید الکترودهایی که به باتری قبلی وصل بوده را کامل تمیز کنید.تمیز کردن باعث میشود  تا برق به خوبی به کابل های اتصال پیدا کند. برای مقابله از انتقال آلودگی بهتر ست بست را به یک دستمال یا پارچه نگه دارید.

همچنین قبل از نصب باتری جدید، سینی باتری را با برس سیمی یا پاک کننده باتری تمیز کنید. این کار هرگونه آلودگی، چربی یا خوردگی را که می تواند در اتصال باتری به خودرو اختلال ایجاد کند، پاک می کند. همچنین ایده خوبی است که کابل های باتری را برای هر گونه نشانه ای از سایش یا آسیب بررسی کنید و در صورت لزوم آنها را تعویض کنید.

نصب باتری جدید 

در این قسمت باید اول الکترود مثبت و بعد از منفی را در جای خود قرار دهید. از محکم بسته شدن سر کابل ها و کاور اطمینان پیدا کنید چرا که از نفوذ آلودگی و گرد جلوگیری میکند این امر.

بستن باتری جدید ماشین

تست باتری بعد از تعویض

پس از نصب باتری جدید، موتور خود را روشن کنید و بررسی کنید که همه سیستم های خودرو به درستی کار می کنند. این شامل چراغ ها، رادیو، تهویه مطبوع و سایر وسایل الکترونیکی شما می شود. اگر متوجه مشکلاتی مانند کم نور شدن چراغ ها یا استارت ضعیف شدید، ممکن است نشانه ای از معیوب بودن دینام یا موتور استارت باشد.

چرا تعویض باتری خودرو مهم است؟

باتری وظیفه روشن کردن موتور، برق رسانی به وسایل الکترونیکی خودرو و راه اندازی سیستم های خودرو را بر عهده دارند. با گذشت زمان، باتری شما به طور طبیعی تحلیل می رود و زمانی که از کار بیفتد، می تواند شما را در جاده گیر کند. تعویض باتری خودرو به چند دلیل مهم است، از جمله:

تعویض باطری  برای جلوگیری از خرابی

 یک باتری جدید نیروی قابل اعتمادی را برای روشن کردن موتور، راه‌اندازی وسایل الکترونیکی و تامین انرژی سیستم‌های ماشین شما فراهم می‌کند.

تعویض باتری برای صرفه جویی در سوخت

باتری ضعیف یا خراب می تواند باعث شود موتور خودروی شما سخت تر کار کند که می تواند منجر به راندمان سوخت ضعیف شود.

تاثیر باتری بر عملکرد خودرو

یک باتری جدید می‌تواند عملکرد خودروی شما را با تامین انرژی ثابت به سیستم‌های خودروی شما بهبود بخشد.

خدمات باتری ایراندوست برای تعویض باتری

باتری ایراندوست در پی رضایت و راحتی خاطر مشتریان خود اقدام به ارائه خدمات حرفه ای با استفاده از کادری مجرب نموده است که در ادامه به بررسی این خدمات خواهیم پرداخت.

تعویض باتری در محل

تصور کنید که در میانه بزرگراه به باتری احتیاج دارید و ماشین خاموش شده است؛ باطری ایراندوست آنجا است. در پارکینگ هستید و نیاز به تعویض باتری خود دارید؟ باتری ایراندوست آنجا است.

هرجایی که بخواهید و هرجایی که نیاز به باتری داشته باشید ، مجوعه باتری ایراندوست آماده خدمات رسانی به شما است تا بتوانید بی هیچ دغدغه ای و در سریع ترین زمان قلب تپنده خودرو خود را عوض کنید.

تعویض باتری ماشین در محل

تنوع بی نظیر و کیفیت بالای محصولات برای هر خودرو

باتری ایراندوست مفتخر است که اعلام کند در پی کسب بالاترین رضایت مندی مشتریان و خریداران محترم مجموعه ای از انواع باتری های ماشین از برندهای معتبر برای هر خودرویی که شما نیاز دارید اعم از ایرانی و خارجی نظیر:

  • خودروهای سایپا
  • خودروهای ایرانخودرو
  • هایما
  • جک
  • چری
  • ماشین ام وی ام
  • تویوتا
  • هیوندا
  • و...

گردآوری کرده است تا شما در سریع ترین زمان ممکن به خواسته خود برسید.

ارسال رایگان باطری به محل

به باتری نیاز دارید اما تمایلی برای هزینه پیک ندارید؟ باتری ایراندوست برای این دغدغه نیز چاره اندیشیده و برای آسوده خاطری شما مشتریان برای ارسال باتری در محل هزینه رایگان در نظر گرفته است.

برای سفارش هرنوع باتری برای معاوضه تنها لازم است که با کارشناسان فروشگاه ایراندوست و با شماره 021-62964 تماس حاصل فرمائید.

تعویض باتری در حالت روشن

بعد از اطمینان از خراب بودن باطری باید باتری جدید متناسب با خودروی خود را خریداری کرده و با در دست داشتن ابزارهای لازم مانند آچار سوکت، دستکش، عینک، ولت‌متر و غیره برای تعویض آن اقدام نمایید.

جهت تعویض باتری نیز باید دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کرده و با برداشتن درپوش باتری و باز کردن کابل‌ ها و گیره‌ ها  و اتصالات باتری نسبت به جدا کردن آن اقدام نمایید.

سپس محل قرارگیری باتری را تمیز نموده و باتری جدید را با دقت و احتیاط در جای خود قرار داده و گیره‌ ها و اتصالات را محکم کنید و ابتدا قطب‌ های مثبت و سپس منفی را به هم متصل کرده و در نهایت کاپوت را بسته و ماشین را روشن کنید.

همچنین باید بدانید که ولتاژ دینام حدود 14 ولت است و این میزان بر اساس دور موتور ممکن است حتی بیشتر از 16 ولت نیز باشد و در حالت نرمال که کابل‌ های باتری متصل هستند این مقدار نوسان ولتاژ متعادل می‌ شود.

اگر زمانی که خودروی شما روشن است اقدام به باز کردن و جدا کردن کابل‌ های باطری نمایید نوسانات حاصل از ولتاژ دینام به قسمت‌ های حساس خودرو آسیب زده و تأثیرات منفی دارد. بنابراین؛ اگر در زمان روشن بودن خودرو کابل‌ های باتری را جدا کنید منجر به سوختن ECU (کامپیوتر خودرو) می‌ شود و با توجه به هزینه بالای این قطعه تعویض باتری در زمان روشن بودن خودرو کار عاقلانه ‎‌ای نیست.

سخن آخر

در این مقاله از صفر تا صد تعویض باتری جدید با قدیمی را باهم مرور کردیم. اگر به دنبال تعویض باتری خود هستید باید بدانید این کار ساده است به شرط آنکه نکات ذکر شده را به دقت عملی کنید. شما می توانید باتری را مشاهده و خریداری کنید.

نکات بعد از تعویض باتری خودرو

اگر باتری خودروی خود را تعویض کنید باید پس از تعویض آن به نکات مهمی دقت داشته باشید تا بتوانید طول عمر باتری جدید را افزایش دهید. از این نکات می‌توان به عدم ضربه زدن برای جا زدن بست‌ها و استفاده از آچار مناسب برای این کار اشاره کرد. روی سطح صفحات باتری خود را باید ۱۰ میلی لیتر اسید وجود داشته باشد. از نکات مهم دیگر می‌توان به اضافه کردن آب مقطر در صورت پایین بودن سطح مایع باتری اشاره کرد.

اگر به جای آب مقطر از مایعات غیرمجاز و شیمیایی استفاده کنید عمر باتری را بسیار کاهش خواهید داد. از نکات مهم دیگر پس از تعویض باتری می‌توان به بررسی کردن سوراخ در بوش باتری و بازبودن آن اشاره کرد. اگر از باتری خودرو جریان بسیار زیادی را بگیرید عمر آن را کاهش می‌دهد.

برای مثال استارت طولانی مدت می‌تواند باعث کاهش طول عمر باتری جدید شما شود. از نکات مهم دیگر می‌توان به عدم اتصال قطب‌های باتری اشاره کرد. این کار باعث خراب شدن و حتی انفجار باتری می‌شود.

در صورت امکان از ایجاد ضربه به باتری جلوگیری کنید زیرا ضربات می‌توانند تا حد زیادی منجر به آسیب و کاهش طول عمر باتری شما شوند. اگر می‌خواهید باتری را از ماشین جدا کنید حتماً ابتدا کابل منفی و سپس کابل مثبت آن را جدا کنید. نکته مهم دیگر اهمیت به نبستن قطب منفی باتری با شدت بسیار زیاد است. مجموعه ایراندوست خدمات متنوعی در زمینا فروش و نصب باتری ارائه می‌کند.

تعویض باتری خودرو در سراسر تهران

اگرچه باتری‌های مختلف با کیفیت بسیار بالایی تولید می‌شوند اما پس از مدتی به دلایل مختلف دچار آسیب شده و باید آنها را تعویض کرد. اگر در شهر تهران زندگی می‌کنید می‌توانید در نقاط مختلف با ما در ارتباط باشید و برای تعویض باتری خود از خدمات مجموعه ما استفاده کنید. ما علاوه بر فروش انواع باتری برای خودروهای گوناگون تعویض باتری را در سراسر تهران با شرایط عالی انجام می‌دهیم.

در صورتی که باتری خودروی شما دچار آسیب شده می‌توانید یک باتری با کیفیت را از مجموعه ما خریداری کنید و تعویض آن را به دست پرسنل با تجربه ما بسپارید. تعویض باتری توسط مجموعه ما با هزینه بسیار مناسبی انجام می‌شود. ما انواع برندهای ایرانی و خارجی را با قیمت‌های متفاوت درون سایت خود قرار داده‌ایم تا شما بتوانید با توجه به بودجه‌ای که دارید یکی از آنها را انتخاب کنید. در مجموعه ما خدمات متنوعی برای تعویض باتری وجود دارد.

5/5 - (2 votes)
اشتراک در
اطلاع از
guest
16 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها