جدیدترین مقالات

تست باتری با سیم

تست باتری ماشین با سیم

در برخی مواقع برای بیرون رفتن عجله زیادی دارید و هنگامی که در پشت فرمان ماشین قرار می گیرید و استارت می زنید متوجه می شوید که ماشینتان روشن نمی شود. در این حالت امکان دارد که دلایل زیادی وجود داشته باشند که استارت ماشین شما روشن نمی شود، دلایلی هم چون خرابی استارت، خرابی باتری و غیره. اما چگونه می توان فهمید که دقیقا مشکل استارت نخوردن باتری از کجاست؟ بهترین روش برای امتحان نمودن آن تست باتری ماشین با سیم است، به کمک این روش متوجه خواهید شد که علت خرابی استارت ماشین چه می باشد و در صورت مشکل نسبت به تعویض باتری و تعمیر آن اقدام می کنید.

شما اگر بتوانید تست باتری با سیم را فرا بگیرید و حداقل سالی دو بار آن را انجام دهید دیگر خودروی شما دچار مشکل برقی نخواهد شد و با ایجاد هر گونه مشکلی جهت رفع آن اقدام خواهید کرد.

تست ولتاژ باتری خودرو چگونه است؟

آزمودن ولتاژ باتری که یکی از روش های تست باتری با سیم است به شما کمک می کند تا بتوانید اندازه  شارژ باتری را تعیین نمایید. به وسیله یک ولت متر می توانید میزان ولتاژ باتری خود را مشخص کنید. برای سنجش ولتاژ  باتری این کار به راحتی به وسیله یک ولت متر آنالوگ و یا دیجیتال میسر می شود. چون میزان ولتاژ را به خوبی به وسیله آن می توانید خوانده و عدد دقیق را رویت کنید.

تست ولتاژ باتری خودرو چگونه است؟

نحوه تست ولتاژ باتری خودرو

بهترین ولتاژ  باتری چقدر است؟

اگر قصد دارید متوجه شوید که باتری شما کاملا سالم است یا خیر؟ باید به ولتاژ آن توجه نمایید. در مواقعی که ماشین کار نمی کند و خاموش است حدود ولتاژ  باتری  12.6 ولت و شاید هم بیشتر است و هنگامی که ماشین روشن است میزان ولتاژ ماشین بین 13.7 تا 14.7 ولت می باشد و به شکل زیر می توانید ولتاژ  باتری خود را اندازه گیری کنید:

  • سوییچ را به صورت کامل ببندید.
  • چراغ های ماشین را کاملا خاموش کنید.
  • کابل مثبت که دارای رنگی قرمز است را به وسیله یک ولت متر به قطب مثبت بار که با علامت مثبت مشخص شده است وصل نمایید.
  • کابل منفی باتری که با رنگ سیاه مشخص شده است را به وسیله یک ولت متر به قطب منفی باتری که با علامت منفی مشخص شده است وصل نمایید.
  • در هنگامی که ولتاژ باتری 12.66 ولت باشد میزان شارژ باتری 100 درصد، هنگامی که ولتاژ  باتری 12.45 ولت باشد میزان شارژ باتری 75 درصد، هنگامی که میزان ولتاژ باتری 12.24 ولت است میزان شارژ باتری 50 درصد، در ولتاژ  06 ولت میزان شارژ باتری 25 درصد و در ولتاژ باتری 11.89 ولت میزان شارژ باری 0 درصد است یعنی خالی از شارژ می باشد.

اثر گذاری دما بر تست ولتاژ باتری

هر 12 درجه سانتی گراد که دما کم می شود میزان ولتاژ نیز در حدود 0.01 ولت پایین می اید. در دمای منفی درجه سانتی گراد میزان ولتاژ کامل و به اندازه 12.588 و در دمای منفی 17 درجه سانتی گراد میزان ولتاژ باتری به 12.516 درجه سانتی گراد خواهد رسید.

در واقع می توان گفت که هنگامی که میزان ولتاژ باتری به 12.29 ولت می رسد یعنی میزان شارژ آن به نیمه و حدود 50 درصد رسیده است.

یکی از روش های تست باتری با سیم تست آن با دستگاه ولت سنج است که به دو صورت تست باتری خارج از ماشین و تست باتری در داخل ماشین صورت می گیرد.

اثر گذاری دما بر تست ولتاژ باتری

اثر دما بر تست ولتاژ باتری

تست باتری در خارج از خودرو

برای تست باتری با سیم باید مراحل زیر مورد بررسی قرار بگیرند:

  • در ابتدا گیره قرمز را به قطب مثبت و گیره مشکی را به قطب منفی وصل نمایید.
  • بعد ولت سنج را روشن کرده و از منو گزینه مناسبی را انتخاب می کنید.
  • به ولتاژ دستگاه نگاه می کنید.
  • ولتاژ باتری در حالت عادی 12.6 ولت است.

تست باتری در داخل خودرو

اگر قصد دارید که باتری را درون آن تست نمایید باید طبق مراحل زیر پیش بروید:

  • سوکت کوئل از از قسمت ابتدایی آن جدا نموده تا زمانی که قصد استارت زدن ماشین را دارید روشن نشود.
  • گیره های مشکی و قرمز را به قطب های مثبت و منفی آن متصل می کنید.
  • ولت را روشن می کنید و وارد منوی آن شده و گزینه مناسبی را انتخاب می کنید.
  • به کمک یک فرد دیگر بخاری و نور بالای چراغ خودرو را روشن می کنید.
  • گزینه تست باتری را می زنیم.
  • به وسیله همان نفر دومی به مدت 15 ثانیه و بدون هیچ وقفه ای ماشین را در حالت استارت نگه می دارید.
  • 15 ثانیه که گذشت نتیجه تست بر روی دستگاه ولت سنج تعیین می شود.
  • تست باتری ماشین بدون دستگاه

تست باتری  بدون دستگاه

در این حالت باید ماشین را روشن نموده و دور موتور را افزایش دهید. چراغ های نور بالای جلو را روشن می کنید و دور موتور را کاهش داده و سیستم برق خوردرو را امتحان می کنید.

در صورتی که نور چراغ ها کم باشد یعنی باتری کاملا تخلیه شده است و یا دارای شارژ کمی است و برقی توسط دینام تولید نمی شود.

اگر دور موتور که افزایش می یابد نور چراغ ها هم بیشتر شود یعنی دینام جریان برق کمی تولید می کند اما در حدی نیست که باتری به خوبی شارژ شود.

اگر چراغ ها دارای یک روشنایی معمولی باشند و با افزایش دور موتور هم این میزان روشنایی تغییری نمی کند یعنی سیستم شارژ باتری حالت عادی دارد.

اگر چراغ جلو در موقع تست مشکلی نداشت اما باتری دچار مشکل شده است یعنی باتری دیگر شارژ ندارد و باتری در حال خالی شدن است.

اگر میزان روشنایی چراغ ها نسبت به زمانی که دور موتور در حال افزایش است بیشتر باشد یعنی جریان برق دینام آلترناتور بیش از حد است و موجب هدر دادن انرژی و یا اور شارژ شدن آن می شود.

استفاده از چشمی باتری

یکی دیگر از روش های تست باتری با سیم استفاده از چشمی باتری است. در برخی از باتری های ایرانی و خارجی یک چشمی وجود دارد که میزان حدودی آب و الکترولیت باتری را با رنگ مخصوصی نمایش می دهد که شامل موارد زیر می شوند:

  • اگر به رنگ سبز باشد یعنی حدود 75 درصد از باتری شارژ دارد.
  • اگر زرد باشد یعنی باتری  شارژ کمی دارد و باید مجددا شاژ شود.
  • اگر به رنگ سفید باشد یعنی ماشین استارت نمی خورد و باتری باید عوض شود.
استفاده از چشمی باتری

روش استفاده از چشمی باتری

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم سه روش عمده تست باتری مشاین با سیم را به شما معرفی کنیم در صورت استارت نخوردن باتری  امتحان نمودن یکی از روش های ذکر شده در بالا می تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد و خودتان به سهولت و در کم ترین زمان ممکن مشکل خرابی باتری را تشخیص داده و جهت رفع مشکل اقدام می نمایید.

سوالات متداول تست باتری با سیم

  1. چه زمانی باتری نیاز به عوض کردن دارد؟
    عمر مفید هر باتری حدود 2 ال 3 سال است و بعد از این مدت با بروز نشانه هایی هم چون خالی نمودن شارژ و استارت نخوردن متوجه می شوید که نیاز به تعویض دارد.
  2. نحوه تشخیص سالم بودن باتری به چه روشی میسر می شود؟
    با روش تست باتری با سیم متوجه خواهید شد که باتری دارای شارژ کافی است یا خیر؟ چون اگر باتری سالم باشد هم به خوبی شارژ می شود و هم به خوبی شارژ نگه می دارد. شدت جریان هم باید با نوشته روی باتری هم خوانی داشته باشد، در غیر این صورت باتری خراب است و به خوبی شارژ نگه نخواهد داشت و جریان کافی هم برای استارت موتور تولید نمی کند.
Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها