فناوری

ولتاژ باتری کامیون چقدر است؟

ولتاژ باتری کامیون چقدر است؟

باتری در کنار دیگر قطعات و اجزای تشکیل دهنده ماشین قلب تپنده ماشین محسوب می شود. همیشه باید باتری ماشین بررسی شود تا کارایی ماشین افزایش پیدا کند. ما در اینجا به سوال اینکه ولتاژ باتری کامیون چقدر است؟ می پردازیم که بدانیم چقدر بالا و پایین بودن ولتاژ باتری می تواند مساله ای مهمی در کامیون تلقی شود.

همه چیز درباره ولتاژ باتری کامیون

در اینجا در حول محور مبحثمان که ولتاژ باتری کامیون چقدر است؟ بحث و گفت و گو می کنیم. در ابتدا باید با کلمه ولتاژ آشنا شویم. ولتاژ یک نیروی محرکی می باشد که مقدار واحد الکتریکی را در مدار باتری جا به جا می کند. سازندگان ماشین های سنگین برای ولتاژ آن 24 ولت را در نظر می گیرند و برای خودروهای معمولی 12 ولت برای باتری ماشین تعریف شده است.

در ساختار باتری های ماشین سنگین در قدیم تنها استارت آن ها از ولت 24  پیروی می کرد ولی در ساختار امروزی آن ها برای تمامی قطعات ماشین همانند: چراغ، دینام و حتی خود استارت نیز با 24 ولت کار می کنند. در کامیون های امروزی از دو باتری در ساختار کامیون استفاده می شود و در زمان استارت دو باتری که هر کدام 12 ولت می باشند به هم وصل می شوند و 24 ولت باتری کامیون را تامین می کنند.

همه چیز درباره ولتاژ باتری کامیون

مهم ترین نکات درباره ولتاژ باتری کامیون

انواع باتری کامیون

حال که سوال اصلی بحث این بود که ولتاژ باتری کامیون چقدر است؟ را متوجه شدیم. پس با توجه به نوع ولتاژ که 24 ولت می باشد نوع باتری که بر روی کامیون نصب می شود را مورد تحلیل قرار می دهیم. به علت آنکه مهمترین کاربرد باتری تامین کننده انرژی موتور برای استارت و سیستم احتراق می باشد و از همین نظر مهم هستند. برای آنکه در هنگام خرید باتری دچار سردرگمی نشوید و از بین تنوع برندهای باتری که در بازار موجود می باشند بتوانید بهترین باتری که دارای کیفیت بالا و گارانتی معتبر است را انتخاب کنید؛ باید به انواع باتری کامیون که اسیدی واتمی می باشند نیز دقت کنید که برای طول عمر باتری و ماشین مهم هستند.

استفاده از باتری اسیدی در کامیون

نوع باتری کامیون ها اکثرا اسیدی( آبدار) نیز می باشند. به علت آنکه دارای قیمت معقول و ارزانی می باشند خواهان زیادی دارند و در نتیجه باتری از عمر کمتری برخوردار است. همیشه باید باتری کامیون را چک کنید که دچار خرابی نشود و همچنین مقدار سطح اسید باتری در وسط این دو خط موازی باید قرار بگیرند. مدل این نوع باتری کامیون به شکل شش خانه است که روی هر کدام از خانه ها درب قرار گرفته است که درب ها به شکل پیچ مانند هستند. هر سه ماه یکبار باید درب این مدل از باتری باز و بسته شود تا مقدار اسید و الکترولیت آن ها بررسی شود.

باتری اتمی برای کامیون ها

استفاده از باتری اتمی برای کامیون ها

باتری اتمی برای کامیون ها

این نوع از باتری نسبت به اسیدی قیمت بالاتری دارند و از نگه داری و رسیدگی کمتری برخوردارمی باشند ولی در صورتی که به طور ناگهانی از کار بیفتند وجود دارد. اگر درب کاپوت کامیونی که از نوع باتری اتمی استفاده کرده است را بالا بزنید یک باتری تمیز که برای محیط زیست نیز آلودگی کمتری دارد را می بینید به نظرتان چرا تمیز است؟ به علت آنکه این نوع از باتری های اتمی درب باتری ندارند و آن اسید و الکترولیت در درون باتری می باشند و از درون باتری به بیرون ریزش ندارند. و این نوع باتری اتمی در ولتاژ باتری کامیون چقدر است؟ نیز تاثیر دارند به علت آنکه در این نوع باتری از آب مقطر استفاده نشده است امکان شارژ مجدد آن نیز وجود دارد واز قدرت استارت بالاتری نسبت به اسیدی و باتری های معمولی دارند. باتری اتمی برای راه اندازی خود به تولید انرژی الکتریکی نیاز دارد که این انرژی را توسط فرآیند رادیواکتیو تامین می کنند و همین امر طول عمر باتری به 5 الی10 سال می رساند. تفاوت بارز و عمده در این دو نوع از باتری در جنس آلیاژ به کار رفته درآن ها می باشد که از آلیاژهای (کلسیم و سیلور) که در باتری اتمی به کار رفته است و نیز قدرت استارت زدن را بالا می برند که بر روی ولتاژ باتری کامیون نیز تاثیرگذارمی باشند.

باتری لیتیوم یون از انواع باتری کامیون

این مدل از باتری لینیوم یون بیشتر در خودروهای برقی مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع از باتری ها به علت آنکه کوچک و سبک هستند توانایی بالای در ذخیره انرژی نسبت به سایر باتری های دیگر دارند.

راه های نگه داری باتری کامیون

همان طور که متوجه شدیم سلامت یک باتری بر روی تمامی قطعات کامیون تاثیرگذار است و نگه داری درست باتری باعث افزایش طول عمر آن همچنین بر روی ولتاژ باتری کامیون چقدر است؟ نیز تاثیرگذارمی باشند. ما در اینجا عواملی که در نگه داری باتری کامیون موثر واقع می شوند را ذکر می کنیم.

راه های نگه داری باتری کامیون

روش های نگه داری باتری کامیون

زمان و میزان کارکرد باتری

هر چقدر از باتری ماشین بیشتر استفاده شود به همان میزان از عمر آن نیز کاسته می شود و زودتر خراب می شوند.

شرایط آب و هوایی

در فواصل سال کامیون ها با برودت هوا و گرمایی آن مواجه می شوند و همین امر در تسریع خرابی باتری کامیون دخیل هستند.

تمیز نگه داشتن قطب ها و اتصالات باتری

روش تمیز نگه داشتن قطب ها و اتصالات باتری

تمیز نگه داشتن قطب ها و اتصالات باتری

در تایم استراحت با یک فرچه فلزی و با یک محلولی از ترکیب آب و جوش شیرین بعد از هر دو هفته یکبار به این کار تمیزکاری قطب ها و اتصالات باتری بپردازید. انجام همین کار به نظر ساده از سولفاته و خورده شدن قطب ها و اتصالات باتری جلوگیری می کند و همیشه یادتان باشد بعد از تمیزکاری نواحی خیس شده را خشک کنید و برای جلوگیری از زنگ زدگی از مقداری گریس در این نواحی استفاده کنید.

کلام آخر

پس ما نتیجه می گیریم که در انتخاب باتری بهترین و مناسب ترین آن را بسته به نوع ماشین دارد. برای بالا بردن طول عمر باتری کامیون به یک سری مواردی که در جهت نگه داری آن صورت می گیرند و خیلی ساده می باشند. برای خرید و تهیه باتری سالم برای وسیله نقلیه خود با مشورت با متخصصان در این مورد و همچنین برندهای معتبر و نیز مقدار ولتاژ باتری کامیون را مد نظر قرار دهید.

سوالات رایج ولتاژ باتری کامیون چقدر است؟

  1. ولتاژباتری کامیون چقدر است؟
    بعضی از کامیون ها از یک باتری 12 ولتی و دیگر کامیون ها از 24 ولت مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. انواع باتری های کامیون چیست؟
    اتمی، اسیدی، لیتیوم یون می باشند.
  3. راه های نگه داری باتری ماشین ها چه می باشد؟
    تمیز کردن سر قطب ها و اتصالات باتری، شرایط آب و هوایی و کارکرد و میزان استفاده از باتری نیز مهم می باشند.
Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها