آموزش

مزایا و معایب شستن موتور ماشین

مزایا و معایب شستن موتور ماشین

شستن ماشین امری عادی محسوب شده و تقریبا هر فردی که دارای ماشین است نسبت به شستن آن اقدام میکند. اما یکی از محل هایی که معمولا آلودگی زیادی در آنجا تجمع می یابد موتور و باتری ماشین می باشد. شستن موتور ماشین عموما در کارواش ها صورت می گیرد. مزایا و معایب شستن موتور ماشین یکی از مسائلی است که قبل از اقدام برای شستن موتور باید به آن توجه شود.

از روی دیگر اما لازم به ذکر است که شستن باتری امری منطقی نبوده و می تواند سبب نیازمندی به تعویض باتری ماشین شود.

شست و شوی موتور خودرو

موتور ماشین به دلیل کارکرد زیاد و احاطه شدنش با کابل ها و تجهیزات مختلف ماشین قابلیت جذب آلودگی بالایی دارد. از این رو بعد از مدتی موتور ماشین با انواع و اقسام چربی ها و آلودگی ها و … احاطه شده که بهتر است در اسرع وقت این آلودگی ها پاک شوند.

از آن جایی که این آلودگی ها سبب کاهش عمر ماشین و اخلال در عملکرد موتور می شوند بهتر است در دوره های منظم نظیر هر دو ماه یکبار موتور ماشین شما شست و شو داده شود و تمیز شود.

اما برای شستن آن باید به مزایا و معایب شستن موتور ماشین توجه کنیم تا در آینده کوچکترین مشکلی نیز به وجود نیاید. اهمیت این مسئله از این رو است که به دلیل احاطه شدن موتور ماشین با کابل ها ممکن است به اشتباه آب نفوذ کرده و ایجاد خرابی کند.

شست و شوی موتور خودرو

نحوه تمیز کردن موتور ماشین

بررسی مزایا و معایب شستن موتور ماشین

همانطور که گفته شد شستن موتور ماشین برای افزایش عملکرد آن امری اجتناب ناپذیر است که برای انجام آن لازم است با نکات مربوط به شست و شوی موتور ماشین و به طور کل با مزایا و معایب شستن موتور ماشین آشنا باشیم.

مزایای شستن موتور ماشین

شستن موتور ماشین مزایای زیادی داشته که برخی از این مزایا عبارت اند از:

افزایش طول عمر خودرو از مزایای شستن موتور ماشین

با پاکیزه شدن موتور ماشین، موتور می تواند با فشار کمتری کار کند و همین مسئله سبب می شود تا طول عمر ماشین افزایش یابد. اگر که این عمل به طور منظم انجام شود تاثیر بسیار زیادی در عملکرد ماشین و طول عمر آن دارد.

تمیز شدن ظاهر موتور

موتورها به قدری قابلیت جذب آلودگی دارند که گاهی اوقات بعد از تمیز کردن آن ها باورتان نمی شود که این موتور همان موتور سابق است که آن را شسته اید از این رو این تمیزی به موتور شما جلوه ای زیبا داده و سبب درخشان شدن آن می شود.

تمیز شدن ظاهر موتور

جلوه بسیار زیبای موتور بعد از تمیز شدن

کاهش درجه حرارت و خنک شدن موتور ماشین

چربی ها و آلودگی ها سبب بسته شدن منافذ موتور شده و نمی گذارند که هوای داغ به خوبی خارج شود از این رو با افزایش درجه حرارت موتور هم از کارایی و عملکرد آن کاسته می شود و هم طول عمر آن کاهش می باد. در نتیجه در صورتی که به طور منظم موتور ماشین را بشویید به کاهش درجه حرارت موتور و در نتیجه افزایش عملکرد آن کمک شایانی کرده اید.

مشخص شدن درزها و نشتی های موتور

از دیگر مزایای شستن موتور ماشین که در لیست مزایا و معایب شستن موتور ماشین قرار می گیرد؛ مشخص شدن درزها و نشتی های موتور است که در صورتی که زود متوجه آن ها شوید می توانید از بروز حادثه جلوگیری نمایید. از این رو شستن موتور ماشین نقش یک معاینه کوچک و سبک را برای موتور ایفا کرده و می تواند شما را در بهبود آن یاری کند.

معایب شستن موتور ماشین

درست است که شستن موتور ماشین مزایای بسیاری دارد که برخی از آن ها نیز در این مقاله بررسی شدند؛ اما لازم به ذکر است که شستن غیر اصولی موتور می تواند معایبی به همراه داشته باشد که این معایب عبارت اند از:

نفوذ آب به درون موتور

همانطور که در لیست مزایا و معایب شستن موتور ماشین گفته شد یکی از مزایای شستن موتور این است که می توان از درزها و شکاف های موتور مطلع شد اما این مسئله خود نیز می تواند در دسته معایب شستن موتور ماشین قرار بگیرد چرا که در صورت وجود شکاف آب می تواند به درون موتور نفوذ کرده و به اجزای داخلی آن آسیب برساند.

برای جلوگیری از این اتفاق باید ابتدا موتور را وارسی کرده تا از وجود شکاف های بزرگ مطلع شویم و در صورتی که شکافی نبود اقدام به شستن کنیم. در این صورت در صورتی که شکافی نیز  وجود داشته باشد از درزهای ریز محسوب شده که در صورت زود متوجه شدن احتمال آسیب رسیدن به موتور را کاهش می دهد.

ترک روی موتور

نفوذ آب به موتور از درون این ترک ها

آسیب رسیدن به سایر قطعات کنار موتور

در صورتی که غیر اصولی موتور را بشویید ممکن است سبب آسیب رسیدن به تجهیزات ماشین شوید. چرا که برخی تجهیزات ممکن است در گذر زمان با رطوبت ادغام شده و همین مسئله باعث کاهش عمر قطعات شود از این رو در لیست فواید و ضرر های شستن موتور ماشین قرار می گیرد.

سخن پایانی

قبل از شستن موتور بهتر است با مزایا و معایب شستن موتور ماشین آشنا شویم تا خطرات احتمالی به کمترین حالت برسد. همچنین با دانستن مزایای آن سبب می شود تا ترغیب شویم در دوره های منظم نسبت به شست و شوی ماشین خود از جمله شستن موتور اقدام نماییم.

شستن موتور ماشین دارای مزایایی نظیر تمیزی، مشخص شدن درز و شکاف و … بوده و از معایب آن می توان به مشکل پیدا کردن قطعات در اثر رطوبت در برخی موارد و … اشاره کرد.

سوالات متداول مزایا و معایب شستن موتور ماشین

  1. برای سریع تر خنک شدن موتور می توان از اسپری آب استفاده کرد؟
    توصیه می شود که از این اسپری ها استفاده نشود چرا که امکان دارد در صورت استفاده در طی خشک شدن موتور، بدنه موتور ترک بخورد.
  2. بعد از شستن موتور چه اقداماتی باید انجام داد؟
    می توانید اقداماتی که سبب افزایش طول عمر موتور می شوند از جمله تعویض روغن، تنظیم موتور و … را انجام دهید.
  3. بررسی مایع خنک کننده خودرو به چه صورت است؟
    در صورتی که مایع خنک کننده خودرو شکلی مانند لجن داشت نیاز به تعویض داشته و علاوه بر آن می توانید سطح مایع را چک کنید تا در صورت لزوم به آن اضافه کنید.
Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها