جدیدترین مقالات

روش تست دینام ماشین چیست؟

دینام در واقع ژنراتوری است که انرژی مکانیکی را به الکتریکی تبدیل می کند تا باتری وسیله نقلیه شما شارژ شود. در خودروها می‌توانستیم آن را در نزدیکی موتورها پیدا کنیم. هدف اصلی آن شارژ باتری ماشین در تمام مدت زمانی که وسیله نقلیه در حالت کار است برای پایداری ولتاژ باتری است. در این مقاله می خواهیم شما را با روش تست دینام ماشین آشنا کنیم.

دینام ماشین چیست؟

دینام ها در قسمت جلویی خودرو قرار دارند که به وسیله میل لنگ حرکت می کنند. انواع و طرح های مختلف وجود دارد آنهایی که دارای آهنربای دائمی برای میدان مغناطیسی هستند به عنوان مگنتو شناخته می‌شوند، در حالی که دینام‌های نیروگاه‌هایی که توسط توربین‌های بخار رانده می‌شوند، توربو آلترناتور نامیده می‌شوند. با این وجود، وظیفه اصلی دینام ها در هر کاربرد مکانیکی، شارژ دستگاه های الکتریکی آنهاست.

اجزای تشکیل دهنده دینام ماشین

  • روتور

روتور بخشی است که در داخل دینام می چرخد و قرقره را می چرخاند و سیستم تسمه را در امتداد به حرکت در می آورد.

  • استاتور

استاتور دینام خودرو بخش مهمی از دینام است که یک ژنراتور الکتریکی است. دینام خودرو جریان متناوب یا برق AC تولید می کند. این نیرو برای شارژ باتری خودرو استفاده می شود.

استاتور در داخل یک دینام قرار دارد. این شامل آهنرباهایی است که با روتور می چرخند و سیم پیچ هایی که ساکن هستند. این سیم پیچ ها معمولاً از مس ساخته می شوند و با پلاستیک یا لاک عایق بندی می شوند. هنگامی که روتور از کنار سیم پیچ های استاتور می چرخد، الکتریسیته در آن سیم پیچ ها تولید می شود.

دینام معیوب چه علائمی دارد؟

دینام معیوب علائم زیادی را قبل از خرابی کامل نشان می دهد. به عنوان مثال، تخلیه زود هنگام باتری ممکن است نشانه ضعیف بودن دینام و همچنین مشکلات باتری باشد. ضعف میل لنگ، قدرت راه اندازی خودرو شما نیز ممکن است نشان دهنده آن باشد یا چراغ های کم نور ممکن است به عملکرد آهسته دینام اشاره داشته باشد. هر گونه صدای غیر عادی از سمت موتور نیز نشانه ای برای بررسی دینام خودرو شما است. در ادامه در مورد روش تست دینام ماشین خواهیم گفت.

نحوه عملکرد دینام خودرو چیست؟

وظیفه اصلی دینام این است که باتری خودرو را شارژ کند تا دیگر اجزای الکتریکی موجود در خودرو بتوانند تغذیه شوند. باتری شارژ شده، الکتریسیته مورد نیاز موتور استارت برای راه اندازی خودرو را تامین می کند. و هنگامی که خودرو در حال کار است، دینام ها برای تغذیه سیستم الکتریکی و باتری انرژی تولید می کنند.

قرقره می چرخد و جریان مستقیم  ایجاد می کند. در طول چرخش، یک جریان متناوب از میدان مغناطیسی عبور می کند که جریان الکتریکی را ایجاد می کند.

دلایل خراب شدن دینام ماشین

در صورت خرابی دینام، باتری خودرو ممکن است شارژ شود و به یک مشکل جدی برای شما تبدیل شود. روش های تست دینام ماشین چگونه است؟ در اینجا به شما خواهیم گفت که چگونه دینام را با مولتی متر تست کنید. این یک روش کاملاً ساده است که در واقع به مهارت های الکتریکی نیاز ندارد. این مراحل را برای بررسی دینام با کمک مولتی متر خودرو دنبال کنید:

بررسی وضعیت باتری

اول از همه مولتی متر خود را روشن کنید، مطمئن شوید که باتری آن شارژ شده است.

اکنون پروب مشکی را در جک کام و قرمز را در ترمینال ولت اهم قرار دهید.

محدوده مولتی متر را روی dc 20 ولت یا بیشتر تنظیم کنید.

برای روش تست دینام ماشین باید باتری خودرو را به دقت تست کنید، برای این کار پروب های متر را به ترتیب به پایانه های باتری متصل کنید.

اگر کنتور تا حدودی 12.5 تا 13.5 ولت می دهد، احتمالاً به این معنی است که باتری در وضعیت خوبی قرار دارد.

تست عملکرد آلترناتور بیدرنگ

برای روش تست دینام ماشین با این کار، به یک همکار نیاز دارید که ماشین را روشن کند، در حالی که شما خواندن را مشاهده می‌کنید.

اکنون به یکی از همراهان خود بگویید ماشین را روشن کند تا عملکرد دینام را بررسی کند.

پس از روشن شدن موتور خودرو، سطح جریان و ولتاژ باتری را مشاهده کنید.

اگر بین 14 تا 14.8 باشد، نشان می دهد که دینام در شرایط کار است.

اگر بالای 14.8 باشد به این معنی است که دینام باتری را بیش از حد شارژ می کند.

همانطور که ولتاژ زیر 14 نشان می دهد که دینام باتری را شارژ نمی کند.

روش تست دینام ماشین با مولتی متر

فرآیند دیگری برای روش تست دینام ماشین وجود دارد که در اینجا خواهیم گفت. اگر به راحتی می توانید به دینام ماشین خود برسید، پروب قرمز رنگ مولتی متر را به ترمینال مثبت دینام و پروب مشکی را به هر قسمت فلزی نزدیک آن متصل کنید، ممکن است پیچ یا چیز دیگری باشد. همچنین می توانید پروب مشکی را با ترمینال منفی باتری وصل کنید.

اکنون خوانش‌ها را روی صفحه کنتور بررسی کنید، باید 14 یا نزدیک باشد تا مطمئن شوید که دینام به خوبی کار می‌کند. اگر خوانش پایینی مانند 13 یا بیشتر دارید که ممکن است به دلیل دور کم باشد، آن را با افزایش دور موتور به 1500-2000 بررسی کنید. سطح ولتاژ باید بعد از این بهبود یابد، اگر همچنان ولتاژ پایین می دهد، تسمه دینام را بررسی کنید.

ممکن است دلایل متعددی برای ولتاژ بد دینام وجود داشته باشد، از دور کم تا مشکلات تسمه یا قرقره. همچنین ممکن است به دلیل مشکلات تنظیم کننده ولتاژ دینام باشد. اگر همه چیز را بررسی کردید و آنها را به خوبی پیدا کردید، وقت آن است که دینام ماشین خود را تعویض کنید.

سخن پایانی

با مطالعه این مقاله در مورد روش تست دینام ماشین متوجه شدید که چگونه دینام را با مولتی متر به طور کامل تست کنید. اگرچه این یک موضوع فنی است که ممکن است به تکنسین‌های حرفه‌ای نیاز داشته باشد.

سوالات متداول

1- دینام چه کاری انجام می دهد؟

دینام انرژی مکانیکی را به الکتریسیته مورد استفاده اجزای مختلف خودرو تبدیل می کند.

2-چه چیزی باعث خراب شدن آلترناتور می شود؟

گرد و غبار و کثیفی

گرما و روغن

قطعات معیوب

3-آیا دینام می تواند باتری را خالی کند؟

از جمله عملکردهای مختلف یک دینام، شارژ مجدد باتری است. با این حال، دینام بد نیز می تواند باتری را تخلیه کند.

Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها