جدیدترین مقالات

راهنمای خرید باتری رانا

راهنمای خرید باتری ماشین رانا

شرکت ایران خودرویکی از شناخته شده ترین شرکتهای ایرانی در صنعت خودرومی باشد.این شرکت کار خود را در سال 1345 با تولید پیکان آغاز کرد و امروزه محصولات خود را بسیار گسترش داده است. ازخوردرو های این شرکت میتوان به رانا، تارا،وانت آریسان،سورن،دنا،سمند،انواع پژو، سوزوکی و رنو اشاره کرد.

از آنجایی که رانا یکی از خودرو های محبوب ملی بشمار می آید،قصد داریم این خودرو ازهمه جهت بخصوص در بخش باتری  وخرید آن بررسی کنیم. امیدوارم این مقاله در رابطه با راهنمای خرید باتری ماشین رانا،مفید واقع شود.

ماشین رانا

اشاره شد که ماشین رانا یکی از محصولات ایران خودرو می باشد و پس از سمند و تیبا  جزو سومین خودرو ملی حساب می شود.

این اتومبیل در سال 1389 بر روی پلتفرم پژو206 ساخته شد. در سال 1391  به عنوان جایگزینی ارزانتربرای 206 صندوقدار در نظر گرفته شد. رانا در رده خودروهای کلاس  BوC خودروهای صندوقدار حساب میشود.

ماشین رانا

نمونه ماشین رانا

مشخصات فنی رانا

این خودرو دارای حجم موتور 1587cc با مدل TU5 می باشد.

توان موتور 105 اسب بخار(5800 دور در دقیقه) وحداکثر گشتاورد 142 نیوتن بر متر(4000 دور دقیقه) است. دارای 16 سوپاپ و حداکثرسرعت 200 کیلومتربر ساعت و دارای شتاب9/11 (بین0تا100 ثانیه) می باشد. سوخت این خودرو بنزین بدون سرب می باشد.

انواع مدل ماشین های رانا

ماشین های رانا در مدل های مختلفی به بازار عرضه شده است

اینمدل ها عبارت اند از: رانا EL و LX، رانا پلاس، رانا پلاس پانوراما

رانا الکتریکی یکی دیگر از مدلهای رانا می باشد که دارای موتور الکتریکی است. این مدل از توان موتور بالا تری (122 اسب بخار) بهره مند است. از دیگر ویژگی های این خودرو داشتن پک باطری‌های لیتیومی یونی با ظرفیت 30kWh است که درصندوق عقب این خودرو تعبیه شده است. با شارژ مجدد باتری، اتوموبیل میتواند 220 کیلومتررا پیمایش کند.

باتری خودرو رانا

اگر خودرو رانا دارید یا قصد خرید این وسیله را دارید یکی از قطعه های مهم این خودرو، باتری آن می باشد که باید حتما آن را بررسی کنید. اما قبل از پرداختن به این موضوع، بهتر است اول نکاتی را دررابطه با خود باتری یک خودرو بیان کنیم و سپسبه موضوع هدف بپردازیم.

باتری خودرویکی از قطعات الکتریکی خودرومی باشد که وظیفه تامین برق خودرو را برای استارت زدن، روشنایی و کارکردن هرقسمت برقی وسیله را دارد. باتری ها اغلب از نوع اسید_سرب می باشند و قابل شارژ هستند. باتری ها به دو نوع تر و خشک دسته بندی می شوند.

  • باتری تر
    با ساختار مایع اسیدی کار میکند. نسبت به باتری لیتیومی ارزان تر است اما دارای بخار اسیدی است و عمر کمی دارد
  • باتری خشک
    ساختار اتمی با جنس لیتیومی است.
باتری خودرو رانا

باطری خودرو رانا

باتری مناسب برای رانا

برای خودرو رانا هم می توان از باتری های اسیدی استفاده کرد هم از باتری های لیتیومی. اما درکل باتری های لیتیومی کیفیت و طول عمر بیشتری نسبت با باتری اسیدی دارند.

باتری ای که کارخانه بر روی خودرو قرار می دهد 12 ولت 50 آمپراست. ابعاد این باتری 28*23*18 می باشد. طول عمر باتری فابریک به طور متوسط سه سال می باشد.

دلایل خرابی و خالی شدن باتری رانا

درسته که طول عمر باتری ماشین به طور متوسط سه سال است اما اگر درست نگه داری نشود می تواند باعث خرابی زود تر باتری یا خالی شدن باتری به شود و شما مجبور باشید زودتر از زمان نیاز وعمرمفید آن را تعویض کنید.

یکی از عمده ترین مسائلی که باعث خالی شدن باتری ماشین می شود روشن ماندن چراغ در طولانی مدت است. از دیگر دلایل می توان به سیستم شارژ معیوب، تغییر آب و هوا وبرق دزدی در خودرو اشاره کرد.

حالا این سوال مطرح می شود که از کجا بفهمیم  باتری خودرو مشکل دارد.

اگر استارت زدید و با وجود پر بودن باک بنزین خودرو روشن نشد.

اگرآب باتری شیرین باشد.

اگرسطح آب باتری بیشتر یا کمتر از سطح استاندارد باشد نشان از مشکل در باتری را دارد.

دلایل خرابی و خالی شدن باتری ماشین رانا

علل خرابی و خالی شدن باتری ماشین رانا

 خرید باتری برای ماشین رانا

اشاره شد که برای اتوموبیل رانا شما هم می توانید باتری لیتیومی استفاده کنید و هم باتری اسیدی. مقدار آمپر باتری هم می تواند همان فابریک یعنی 50 آمپر باشد و یا 55 و60 آمپر باشد. آمپر ساعتهای مناسب برای رانا می باشند. بهتراست برای این خودرواز باتری های کره استفاده شود زیرا از کیفیت بهتر و طول عمر بیشتری برخوردار است.

قیمت باتری خودرو رانا بستگی به عوامل زیادی دارد از جمله برند و نوع آن و مقدار آمپرساعت باتری. شما می توانید با پرس و جو یا جستجو در مرورگرها از قیمت باتری مورد نظراطلاع پیدا کنید.

سخن پایانی

شما چه دارای خودروی رانا باشید و چه قصد خرید آن را داشته باشید یا حتی دارای خودرو با مدل ازبرند دیگر باشید، علاوه برمشخصات فنی دیگرو ظاهراتوموبیل باید باتری ماشین را مورد بررسی قرار دهید. باتری یک عضو حیاتی برای خودرو می باشد ومی توان آن را قلب خودرو نامید محافظت و نگهداری درست از آن امری حیاتی است. در این مقاله سعی شد خودرو رانا را معرفی کند، نکاتی در را رابطه با باتری خودرو بیان کند و راهنمایی هایی در رابطه با خرید باتری خودرو رانا صورت بگیرد.با این حال بهتر است قبل از هر تصمیمی با یک مکانیک کار یا کارشناس مشورت نمایید.

سوالات متداول راهنمای خرید باتری رانا

  1. آیا برای تعویض باتری خودرو رانا، مدل و سال تولید آن مهم است؟
    در پاسخ به این سوال باید گفت چون سیستم برق تمام مدل ها یکی است. سال تولید و مدل آن اهمیت ندارد.
  2. چگونه می توان باتری خودرو را تعمیرکرد؟
    راه هایی برای احیای باتری وجود دارد مانند باتری به باتری کردن و یا استفاده از آب مقطر برای زمانی که سطح الکترولیت باتری پایین باشد.
  3. باتری کره ای برای خودروی رانا بهتر است یا ایرانی؟
    اشاره شد که کیفیت باتری کره ای بهتر است و طول عمر بیشتری دارد ومی توان به برندهای پوما تایگر اطلس باتری اشاره کرد. اما باتری های ایرانی نیز به تازگی از کیفیت بالایی برخوردارند.
  4. برای تعویض یا تعمیر باتری کجا باید رفت؟
    بهتر ازبه نمایندگی یا به تعمیرکاران متخصص باتری که معتبرهم هستند مراجعه نمایید.
  5. عایق باتری رانا بهتر است چه چیزی باشد؟
    عایق باتری از جنس پشم شیشه باشد تا از گرمای موتور محافظت شود.
Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها