آموزش, جدیدترین مقالات

احیای باتری ماشین سیلد اسید

احیای باتری ماشین سیلد اسید

رایج ترین نوع باتری ماشین سیلد اسید در خودروها و کامیون ها استفاده می شود. ماشین های گلف و ماشین های برقی و امثال آن نیز از باتری های سیلد اسید استفاده می کنند. اساساً، هر باتری سیلد اسیدی به یک شکل کار می کند. در ادامه به بررسی روش احیای باتری ماشین سیلد اسید می پردازیم. با ما همراه باشید.

ساختار باتری سیلد اسید چگونه است؟

باتری‌های سیلد اسید اغلب به دلیل تجمع کریستال ‌های سولفات سرب روی صفحات داخل باتری از بین می‌روند، خوشبختانه، می‌توانید باتری خود را در خانه با استفاده از مواد ارزان ‌قیمت احیا کنید.

بهتر است در ابتدا کمی بیشتر با ساختار باتری آشنا شویم؛ باتری در واقع یک کارخانه شیمیایی کوچک است که انرژی را در صفحات خود ذخیره می کند. آنها از نظر شیمیایی با یک الکترولیت که مخلوطی از آب مقطر و اسید سولفوریک است شارژ می شوند. هنگامی که باتری تخلیه می شود، ماده فعال سرب روی صفحات مثبت با اسید سولفوریک واکنش داده و سولفات سرب تولید می کند. هنگامی که باتری شارژ می شود، این فرآیند معکوس می شود و کریستال های سولفات سرب واکنش نشان می دهند و دوباره اسید سولفوریک تشکیل می دهند.

نحوه ی احیای باتری ماشین سیلد اسید

هنگام شارژ باتری در حالی که در حال بازسازی است، مقداری گاز آزاد می شود، بنابراین توصیه می شود درپوش ها را باز بگذارید. یک شارژر باتری را به پایانه ها وصل کنید و بگذارید چرخه شارژ کامل شود. اگر باتری به شدت تخلیه شده یا آسیب دیده است، ممکن است لازم باشد یک شبه با یک شارژر قطره ای با آمپراژ بسیار کم شارژ شود. اگر شارژر باتری ندارید، درپوش ‌های باتری را تعویض کرده و باتری را دوباره در خودرو نصب کنید. با پرش آن را روشن کنید و سپس آن را برای یک یا دو ساعت کامل رانندگی کنید تا باتری با استفاده از دینام شارژ شود.

باتری بازسازی شده اکنون باید 6 ماه تا یک سال دیگر دوام بیاورد و معمولاً با استفاده از این روش حدود 3 تا 5 بار قابل بازیابی است تا زمانی که دیگر موثر نباشد.

اقدامات لازم جهت احیای باتری ماشین سیلد اسید

باتری را از وسیله نقلیه خارج کرده و آن را روی یک نیمکت کار محکم قرار دهید.

پس از باز کردن باتری، برخی از سلول های باتری به وضوح در بالای باتری قابل مشاهده هستند و با پیچ در درپوش مهر و موم شده اند. ممکن است لازم باشد لبه های این نوار را برش دهید تا شل شود، اما تقریباً همیشه قابل جدا شدن است. به دنبال لبه این نوار بگردید و سعی کنید آن را با استفاده از یک پیچ گوشتی صاف باز کنید، اگر در جای خود چسبانده شده است، سعی کنید با استفاده از یک چاقوی تیز، لبه های نوار را برش دهید.

پس از برداشتن آن، برای رسیدن به اسید باتری، باید درپوش ‌ها را از روی هر سلول جدا کنید. برخی از باتری‌ ها دارای درپوش ‌های لاستیکی کوچکی هستند، برخی دیگر (معمولاً در باتری‌های بزرگتر) دارای پیچ ‌هایی هستند که می ‌توان آن ها را با یک پیچ گوشتی بزرگ جدا کرد که اغلب خیلی سفت نیستند.

تخلیه باتری اسیدی چگونه است؟

با استفاده از یک سرنگ یا قطره چکان، هر سلول را یکی یکی با احتیاط تخلیه کنید تا حدود 50 تا 60 درصد پر شوند، اگر برخی از سلول ها در حال حاضر کمتر از این مقدار هستند، مقداری اسید را از سلول های پرتر مبادله کنید. شما نمی خواهید مقدار زیادی از آن را بیرون بیاورید زیرا پس از آن برای شارژ مجدد باتری با مشکل مواجه خواهید شد. مایعی که خارج می‌کنید یک اسید قوی است، بنابراین آن را در یک ظرف شیشه ‌ای قرار دهید و مراقب باشید که روی دست ‌ها یا لباس ‌هایتان خراب نشود.

مطمئن شوید که اسید باتری حذف شده را به روشی ایمن و مسئولانه دور می ریزید. اسید باتری حذف شده بسیار خورنده است و حاوی فلزات سنگین، عمدتاً سرب است.

اکنون باید یک محلول اشباع از نمک های اپسوم (سولفات منیزیم) و آب مقطر درست کنید. این کار را با جوشاندن آب و هم زدن مداوم نمک های بیشتر انجام دهید تا زمانی که دیگر در آب حل نشود. سپس با استفاده از سرنگ یا قطره چکان، هر سلول را با محلول نمک اپسوم تا خط کامل پر کنید.

باتری سیلد اسید چه زمانی از کار می افتد؟

باتری زمانی از کار می‌افتد که کریستال‌های سولفات سرب بیش از حد تجمع می‌یابند که اجازه نمی‌دهد اسید سولفوریک با بخش‌هایی از صفحه تماس پیدا کند. این کریستال ها سخت می شوند و در نهایت باعث عدم تعادل شیمیایی در الکترولیت می شوند. این مسئله راه حلی دارد و می توان به وسیله ی آن به احیای باتری ماشین سیلد اسید پرداخت.

در بیشتر موارد، کریستال های سخت شده را می توان با استفاده از محلول سولفات منیزیم حذف کرد. این روش باتری را به حالت اولیه باز نمی‌گرداند، اما آن را به حدود 70 تا 80 درصد ظرفیت اولیه باز می‌گرداند و می‌توان آن را تکرار کرد و به شما این امکان را می‌دهد تا چند سال دیگر از باتری خود بدون نیاز به تعویض استفاده کنید. احیای باتری ماشین سیلد اسید می تواند روشی به صرفه باشد.

جمع بندی

بهترین راه حل برای احیای باتری ماشین اسیدی این است که اجازه دهید فرآیند بازسازی برای چند روز اجرا شود تا صفحات به درستی تمیز شوند و سپس محلول نمک اپسوم را از باتری تخلیه کنید و آن را با محلول اسید 35/65 توصیه شده جایگزین کنید. قبل از برداشتن محلول نمک اپسوم و جایگزینی آن با محلول اسید، مطمئن شوید که باتری شما خالی است.

آیا سعی کرده اید که احیای باتری ماشین سیلد اسید را امتحان کنید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول احیای باتری ماشین سیلد اسید

  1. آیا می توانید یک باتری سیلد اسید را مجددا احیا کنید؟
    باتری‌ های سیلد اسید اغلب به دلیل تجمع کریستال ‌های سولفات سرب روی صفحات داخل باتری از بین می‌روند که این امکان برای شما وجود دارد که به احیای باتری ماشین سیلد اسید بپردازید.
  2. آیا باتری های سیلد اسید خودرو قابل تعمیر هستند؟
    یک باتری استاندارد خودرو شامل شش سلول است که هر کدام حدود 2.1 ولت تولید می کنند. بنابراین، یک باتری سالم 12.6 ولت را نشان می دهد. بین 10 ولت و 12.6 ولت به این معنی است که می توانید باتری را تعمیر کنید.
  3. باتری های سیلد اسید چقدر عمر می کنند؟
    باتری‌های سیلد اسید بسته به فرآیند ساخت باتری می‌توانند از 3 تا 5 سال تا بیش از 12 سال عمر طراحی داشته باشند. عوامل زیادی از جمله دما بر عمر باتری تأثیر می گذارد.
Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها