جدیدترین مقالات

تاریخچه باطری

تاریخچه باطری ماشین

تاریخچه باطری را بدانید

اگر می خواهید در مورد تاریخچه باطری بدانید جای خوبی آمده اید. ما در این مطلب قصد داریم سرگذشت باتری را از ابتدا تا انتها برای شما شرح دهیم. پس این مطلب را از دست ندهید.

تاریخچه باطری ماشین را بدانید

ماشین های اولیه

سرگذشت باتری

در مورد تاریخچه باطری خودرو و سرگذشت آن باید گفت که باتری ماشین در بیست سال اخیر، بیشتر از 60 بار  دچار تغییر شده است. ما در زیر ریشه گذری به تاریخ زده ایم تا ریشه های تاریخی این وسیله را موشکافانه بررسی کنیم.

ریشه های باستانی باطری خودرو

شماری از دانشمندان مطرح باور دارند که استفاده از باتری در زمان اشکانیان نیز مرسوم بوده است. اشکانیان سلسله ای هستند که 200 سال قبل از میلاد در منطقه ی بغداد کنونی حکمرانی می کرده اند. این فرضیه از آنجا نشات گرفت که تعدادی از کارگران در سال 1930 مشغول حفر خطوط آهن بودند که ناگهان شیشه هایی سفالی به طول 13 سانتی متر پیدا می کنند. با بررسی دقیق تر دانشمندان متوجه شدند که این شیشه ها باطری هستند. زیرا آنها یک ترمینال مثبت یعنی یک میله ی آهنی و یک ترمینال منفی یعنی یک میله ی مسی داشتند.

می توان گفت که سرکه نیز در آن زمان می توانسته نقش الکترولیت را داشته باشد. در واقع شاید از این محلول برای واکنش های شیمیایی درون باتری استفاده می شده است. البته این فرضیه را دانشمندان دیگر تکذیب کرده اند. اما به هر حال با این فرضیه شاید بتوان گفت که باتری ها از دو هزار سال پیش مورد استفاده بوده اند. در ادامه ی مطلب تاریخچه باطری ماشین نحوه ی پیدایش اولین باتری های اسید سرب را برای شما خواهیم گفت.

پیدایش اولین باتری های اسید سرب

در حقیقت می توان گفت که در سال 1700 قدم های کوچکی در تولید باتری برداشته شد ولی هرگز به نتیجه نرسید. اما بعدها الساندرو ولتا در سال 1800 چند کشف مهم کرد مقدمه ای برای شروع تولید باتری بود. در واقع این شخص پی برد که می توان از بعضی از مایعات به عنوان هادی جریان برق استفاده کرد. با کشف صورت گرفته توسط الساندرو ولتا در نهایت دو سال بعد اولین باتری توسط ویلیام شانک در سال 1802 تولید شد.

باتری های تولید شده توسط ویلیام در سالهای بعدی به تدریج ارتقا یافت. اما تمام آنها یک مشکل مشترک داشتند. آن هم اینکه همه ی این باتری ها یک بار مصرف بودند و قابلیت شارژ شدن نداشتند. در سال های بعد یعنی در سال 1859 یک دانشمند فرانسوی به نام گاستون اولین باتری اسید سرب را تولید کرد. این باتری ها دیگر یکبار مصرف نبودند. در این باتری آند یا قطب منفی از سرب و کاتد قطب ثبت از دی اکسید سرب ساخته شده بود.

در ادامه ی بحث تاریخچه باطری ماشین باید گفت که باتری های تولید شده توسط گاستون، می توانستند که با انجام برعکس عمل شیمیایی دورباه شارژ شوند. اما این طراحی نیز به نوبه خود نقص هایی هم داشت. یک نمونه از این نقص ها عبارتند از:

  • مدت زمان کوتاه تحویل دادن برق
    یعنی این باتری نمی توانست برق هیچ وسیله ی الکتریکی را برای مدت زمان حدودا دو ساعت تامین کند.

بنابراین این مشکل همچنان وجود داشت تا اینکه دانشمندی به نام فاور یک باتری بهتر تولید کرد. در این باتری جدید یک خمیر اکسید سربی وجود داشت که با تحت فشار قرار گرفتن، صفحه ی باتری را تشکیل می داد. این طرح باعث شد که باتری در مدت زمان بیشتری بتواند برق وسایل الکتریکی را تامین کند. در مابقی بحث تاریخچه باطری ماشین به شما خواهیم گفت که باتری های اولیه چگونه ارتقا پیدا کردند.

پیدایش اولین باتری های اسید سرب

باتری های اسید-سرب قدیمی

ارتقای باتری های ماشین با گذشت زمان

در ادامه ی مطلب تاریخچه باطری به شما می گوییم که این باطری های چگونه ارتقا پیدا کردند. باید گفت که هر چند که باتری های تولید شده توسط فاور در آن دوران بسیار خوب و کاربردی بودند، ولی به هر صورت برای راه اندازی ماشین های اولیه مناسب نبودند. زیرا ماشین های تولید شده ی ابتدایی در هنگام کار نیازی به انرژی الکتریکی نداشتند و از میل لنگ برای کار کردن استفاده می کردند.

تا اینکه استارتر الکتریکی تولید شد. اولین اتومبیل مجهز به استارتر برقی کادیلاک بود. این خودرو بعد ها توسط جنرال موتور خریداری شد. در سال 1920 بیشتر ماشین ها به سیستم های استارت برقی مجهز شدند. این تغییر احساس نیاز ماشین به باتری را افزایش داد. بنابراین باتری های اسید سرب به یکی از اجزای اصلی اتومبیل ها تبدیل شدند.

تا سال 1950 باتری های ماشین و سیستم های الکتریکی خودرو 6 ولت بودند. ولی در همین سال احساس نیاز به باتری های 12 ولت ایجاد شد. زیرا موتور ها و ماشین های بزرگ به انرژی بیشتری از باطری نیاز داشتند و 6 ولت احتیاج آنها را رفع نمی کرد.

تولید باتری های مدرن

در ادامه ی بحث تاریخچه باطری ماشین به چگونگی تولید باتری های مدرن می رسیم. می توان گفت که در سالهای 1990 و 2000، به دلایلی مانند:

  •  افزایش تقاضا در مورد انرژی اکلتریکی از طرف خودروهای جدید،
  • ایجاد راحتی در داخل اتاق ماشین
  • افزایش سیستم های الکتریکی خودرو

مشخص شد که باتری های اسید-سرب تولید شده مناسب این خودرو های جدید نیستند. بنابراین تولید باتری های مدرن آغاز شد. در این زمان باتری های ای جی ام تولید شدند و توانستند به تمام نیاز های خودروی مدرن پاسخ دهند.

کاربرد باتری های ای جی ام

باتری های AGM، در ادامه ی بحث تاریخچه باطری ماشین، می توان گفت که این باتری ها را از همان ابتدا در برنامه های نظامی به کار بردند. زیرا این محصول فواید زیادی داشت. از جمله:

  • دارای مقاومت داخلی کمتری بودند
    یعنی در زمان شارژ یا دشارژ، کمتر گرم می شدند.
  • طول عمر بالاتری داشتند
    یعنی اینکه به دلیل مقاومت داخلی کمتر طول عمر آنها بیشتر شده بود.
  • می توانستند بیشتر تخلیه شوند
    تخلیه ی بیشتر باتری برای باتری کاملا مفید است.
  • دارای مقاومت در برابر لرزش بودند
    یعنی به خاطر اینکه در یک پوسته مهر و موم شده بودند لرزش نمی توانست مایع باتری را به بیرون بریزد.

و بسیاری از ویژگی های ممتاز دیگر که این باتری ها را به آخرین باتری های ماشین تولید شده تبدیل کرد.

خب تا اینجا همه چیز را در مورد تاریخچه باطری ماشین برای شما گفتیم.

کاربرد باتری های ای جی ام

باتری ای جی ام

در نهایت

باید بدانید که باتری های ماشین هنوز هم امکان ارتقا دارند و هنوز هم مشکلات و ایراداتی در مورد آنها وجود دارد که باید رفع شود. و باید برای تعویض باتری به نسل جدید تلاش کرد، به هر صورت این بود تاریخچه باطری ماشین. امیدواریم که از این مطلب لذت برده باشید.

سوالات متداول تاریخچه باطری ماشین

  1. اولین باتری در چه سالی تولید شد؟
    می توان گفت که اولین باتری در سال 1802 توسط ویلیام شانگ اختراع شد و به تولید انبوه رسید.
  2. با تولید کدام سیستم الکتریکی خودرو، احساس نیاز به باتری برای ماشین ها آغاز شد؟
    باید بدانید که با تولید سیستم استارتر، ماشین ها برای شروع کار نیاز به باتری پیدا کردند.
  3. مشکل باتری های اسید سرب اولیه چه بود؟
    در واقع باتری های اسید سرب اولیه ولتاژ 6 داشتند و برای ماشین های جدید مناسب نبودند. زیرا ماشین های جدید مجهز به سیستم های الکتریکی بیشتری شده بودند و تقاضای برق از طرف آنها افزایش یافته بود.
Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها