جدیدترین مقالات

آموزش تعویض کابل باتری ماشین

کابل-باتری-ماشین

آموزش تعویض کابل باتری ماشین یکی از مفید ترین کار هایی است که هر کس باید بلد باشد تا در مواقع ضروری از توانایی های خود استفاده کند. حتما برایتان پیش آمده که سوار ماشین خود شده و استارت زده اما ماشینتان روشن نشده است. برای همچین به وجود آمدن همچین اتفاقی دلایل متعددی می توانند دخیل باشند، اما مهم ترین این دلیل معیوب بودن باتری و یا کابل باتری ماشین است. در اینجور مواقع در ابتدا باید تشخیص دهید که مشکل از باتری ماشین شماست یا کابل باتری؟ برای فهمیدن پاسخ این سوال عوامل زیادی وجود دارد، از جمله این موارد:

  • نیاز داشتن به شارژ مجدد باتری ماشین به دلایل مختلف مثل خاموش ماندن خودرو به مدت طولانی
  • باتری خراب شده و باید باتری را تعویض کنید
  • باتری سالم بوده و مشکل از جای دیگریست، مانند کابل باتری ماشین

در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا آموزش تعویض کابل باتری ماشین را فراگیرید.

زمان تعویض کابل باتری ماشین

در ابتدا گفتیم که شما اول باید تشخیص دهید که مشکل روشن نشدن ماشینتان از باتری است یا کابل باتری؟ اول سالم بودن باتری را تشخیص دهید سپس اگر مشکل از باتری ماشین نبود بروید سراغ تعویض کابل باتری ماشین.

باتری خودروی شما اگر تنها شارژ آن تمام شده باشد، به سادگی به وسیله روش باتری باتری می توان ماشین را روشن کرده و سپس بگذارید مدتی روشن بماند تا باتری شارژ شود. اما اگر باتری شما معیوب باشد، شما به وسیله ی باتری به باتری می توانید ماشین را روشن کنید اما به هیچ عنوان باتری شارژ نمی شود تا وقتی ماشین خاموش شد بتواند دوباره آن را روشن کند.

درنتیجه باتری معیوب حتما در اولین فرصت باید تعویض شود. اگر شما می خواهید مدت طولانی ای از خودروی خود استفاده نکنید بهتر است باتری خودرویتان را از ماشین خارج کنید تا شارژ باتری تمام نشود. در ادامه درباره آموزش تعویض کابل باتری ماشین با ما همراه باشید.

زمان تعویض کابل باتری ماشین

آموزش زمان تعویض کابل باتری ماشین

راه فهمیدن معیوب بودن باتری ماشین

  • با چرخاندن سوییچ موتور هندل زده اما روشن نمی شود
  • هیچ برقی داخل خودرو دیده نمی شود و هیچ چراغی از ماشین روشن نمی شود.
  • ممکن است گاهی اوقات ماشین استارت خورده و یا یک روز استارت نخورد.
  • هنگامی که از ماشین به مدت خیلی طولانی ای استفاده نکنید و ماشین استارت نخورد.

ما فرض می کنیم که باتری خودروی شما سالم بوده و مشکل مربوط به کابل باتری است. کابل باتری وظیفه بسیار مهمی دارد آن هم اتصال سیستم الکتریکی خودرو با باتری خودرو است. چنانچه این اتصال به درستی برقرار نباشد، شما قادر به روشن کردن ماشین خود نخواهید بود.

اگر کابل باتری ماشین معیوب باشد دو اتفاق ممکن است بیفتد. یک موجب کاهش ورود جریان برق به قسمت استارت خودرو. دوم هیچ جریان برقی به قسمت استارت خودرو نرسد.

این راهم بدانید که تعویض کردن کابل باتری ماشین بسیار به صرفه تر از تعویض باتری خودرو است. در ادامه این مقاله ما را با آموزش تعویض کابل باتری ماشین همراهی کنید چرا که دانستن این مطالب بسیار مفید و کارآمد است. ما در ادامه این مقاله قصد داریم تا آموزش مراحل تعویض کابل باتری ماشین به ترتیب مرحله را برایتان توضیح دهیم.

آموزش تعویض کابل باتری ماشین

آموزش تعویض کابل باتری ماشین

آموزش مراحل تعویض کابل باتری ماشین

قدم اول:

رعایت نکات ایمنی با در دست کردن دستکش پلاستیکی و همچنین استفاده از یک عینک ایمنی. دلیل استفاده از این وسایل این است که درون باتری های ماشین اسید سولفوریک که با آب ترکیب شده است وجود دارد و در صورت برخورد با چشم، می تواند به چشمان شما آسیب وارد کند.

قدم دوم:

حتما از خاموش بودن ماشین مطمئن باشید، بهترین کار برداشتن سوییچ از درون خودرو است. چرا که شما در هنگام تعویض کابل باتری ماشین مستقیما با برق درون خودرویتان در ارتباط هستید و خطر برق گرفتگی شما را تهدید می کند.

قدم سوم:

پیدا کردن باتری خودرو درون ماشین، معمولا کارخانه های خودروسازی باتری ماشین را زیر کاپوت و در قسمت جلویی چپ یا راست می گذارند. اما اگر باتری خودرویتان در آنجا نبود به صندوق عقب خودرو مراجعه کنید. چرا که برخی از خودروساز ها به دلیل دلایل تعادلی باتری را درون صندوق عقب قرار می دهند.

قدم چهارم:

پیدا کردن قطب های مثبت و منفی باتری ماشین، شما برای پیدا کردن قطب های باتری ماشین می توانید با مشاهده ی روی باتری و یا کابل های باتری متوجه جهت قطب های باتری شوید. این را بدانید که کابل قطب منفی مستقیما به بدنه خودرو وصل بوده و کابل قطب مثبت باتری به قسمت استارت خودرو متصل است.

قدم پنجم:

کابل های قدیمی متصل به باتری را جدا کنید، معمولا کابل های باتری به وسیله یک جعبه پوشانده می شوند. در ابتدا آنها را جدا کنید. حواستان باشد در هنگام باز کردن کابل های قدیمی باتری اتصال هیچ سیم دیگر را از بین نبرید.

قدم ششم:

در ابتدا کابل منفی را که مستقیما به بدنه ماشین وصل است را جدا کنید. چرا که با این کار تمام چرخش برق خودرو را قط کرده اید.

قدم هفتم:

سپس کابل مثبت باتری را جدا کنید، معمولا جدا کردن کابل این قطب از قطب منفی کمی سخت تر است.

قدم هشتم:

باتری ماشین را کاملا از خودرو خارج کنید، این کار در جهت تعویض کابل باتری ماشین انجام می شود. اما باز هم در برخی خودرو ها بدون بیرون آوردن باتری هم می توان این کار را انجام داد. اما بهتر است در جهت راحتی خود این کار را انجام دهید.

همانگونه که گفته شد اول کابل منفی، و در آخر قطب مثبت را باید جدا کنید. برای قطع اتصال کابل قطب منفی، کابل را دنبال کنید تا به جایی که کابل دور آن پیچیده شده برسید. حتما مسیر ها را حفظ کنید تا در هنگام نصب کابل منفی جدید به مشکل بر نخورید. سپس همین مراحل را برای کابل مثبت انجام دهید.حواستان باشد ماشین سرد بوده باشد تا دستانتان دچار سوختگی نشود.

قدم نهم:

چک کردن و مقایسه طول کابل جدید با قدیم، اگر طول کابل جدید بلند تر از قدیمی باشد مشکل پیش نمی آید. امکا اگر کابل جدید شما کوتاه باشد، مشکل پیش می آید و اتصال انجام نمی شود.

قدم دهم:

نصب کابل های جدید باتری ماشین، حواستان باشد که اگر کابل های قدیمی جعبه محافظ داشته است، آنها را برداشته و به روی کابل جدید ببندید. سپس کابل مثبت را در ابتدا به قسمت استارت خودرو ببندید. سپس کابل منفی را دقیقا به همانجایی که قابل قدیمی وصل بود ببندید.

قدم یازدهم:

باتری خودرو را دوباره سر جای قبلی خود بگذارید، سپس بعد از گذاشتن باتری درون کاپوت، کابل های قطب مثبت و منفی را همانند کابل های قدیمی به باتری متصل کرده و پیچ های آن را محکم کنید.

قدم دوازده:

استارت بزنید، اگر خودرو به راحتی روشن شد، یعنی شما تمام مراحل را درست پیش رفته اید. اما اگر ماشین روشن نشد سعی کنید ایراد را بررسی کنید و یا به یک متخصص مراجعه کنید.

جمع بندی درباره آموزش تعویض کابل باتری ماشین

امروزه به دلایل بسیار زیادی ممکن است سوار ماشین خود شده و نتوانید خودروی خود را روشن کنید. یکی از مهم ترین دلایل روشن نشدن خودرو می تواند معیوب بودن باتری ماشین باشد. اما اگر از سالم بودن باتری خودرویتان مطمئن بودید امکان دارد کابل باتری ماشین خراب شده باشد. ما در این مقاله به طور مفصل برایتان آموزش تعویض کابل باتری ماشین را توضیح دادیم که با خواندن این مقاله کاربردی دیگر به راحتی خود به تنهایی می توانید کابل باتری ماشین خود را تعویض کنید. اما باید حتما نکات گفته شده در این مقاله را رعایت کنید. همچنین شما می توانید انواع باتری های خودرو اورجینال را از طریق فروشگاه اینترنتی باتری ایراندوست تهیه نمایید.

سوالات متداول درباره آموزش تعویض کابل باتری ماشین

آیا خود به تنهایی می توانیم کابل باتری را تعویض کنیم؟

بله شما با انجام این مراحل گفته شده و داشتن ابزار های لازم به راحتی می توانید کابل باتری ماشین خود را تعویض کنید.

مهم ترین دلیل برای استارت نخوردن ماشین چه می تواند باشد؟

یکی از مهم ترین دلایل می تواند خراب شدن باتری و یا خواب ماندن باتری باشد. دلیل دوم در صورت سالم بودن باتری ، خراب بودن کابل باتری ماشین است.

آیا می توان بدون داشتن مهارت های فنی لازم و ابزار اقدام به تعویض کابل باتری ماشین کرد؟

خیر، شما حتما برای این کار نیاز به یک سری تجهیزات و مهارت خواهید بود.

 

3/5 - (2 votes)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها