جدیدترین مقالات

روش های شارژ کردن باتری ماشین

روش های شارژ کردن باتری ماشین

گاهی اوقات به دلایل مختلفی از جمله برق دزدی، خرابی در دینام خودرو، سفیدک باتری و … باتری خالی شده و دیگر نمی توان ماشین را روشن کرد. در این شرایط اصلا جای نگرانی نبوده و شما در شرایط مختلفی می توانید باطری ماشین را شارژ نمایید. اما اینکه در هرموقعیت باید از کدام یک از روش های شارژ کردن باتری ماشین استفاده کرد از اهمیت بالایی برخوردار است که برای انتخاب باید از روش های مختلف شارژ کردن باطری مطلع باشید.

بررسی روش های شارژ کردن باتری ماشین

روش های شارژ کردن باتری ماشین از این رو از اهمیت بالایی برخوردار است که هنگامی که ماشین روشن نمی شود و زمانی برای منتظر ماندن برای تعمیرکار ماشین نداریم بتوانیم خودمان باتری ماشین را شارژ کرده تا از دردسرهای احتمالی جلوگیری کنیم. برای شارژ کردن باتری ماشین می توان 4 روش کلی را نام برد که عبارت اند از:

شارژ کردن باطری توسط خود ماشین

منظور از این روش از انواع روش های شارژ کردن باتری ماشین شارژ شدن با دینام است. زمانی که ماشین شما روشن است یا به طور دقیق تر موتور شما کار می کند باتری توسط دینام شارژ می شود پس اگر در هنگام رانندگی ناگهان ماشین از کار بیفتد به معنای این است که دینام مشکل پیدا کرده و قابل توجه است که حتی اگر باتری کاملا سالم و نو باشد بدون دینام در عرض چند ساعت از کار می افتد.

در حالتی که ماشین ناگهانی از کار بیفتد در صورتی که دنده اتومات نباشد می توانید با هل دادن آن، ماشین را دوباره روشن کنید و امیدوار باشید دینام مشکل جدی پیدا نکرده و صرفا ناگهانی برق تولیده نکرده. در این حالت اگر ماشین را حدود 30 دقیقه روشن بگذارید معمولا باطری ماشین دوباره شارژ می شود.

شارژ خودرو با دینام

چرخه شارژ باتری ماشین توسط دینام

باطری به باتری محبوب ترین روش از  روش های شارژ کردن باتری ماشین

این روش محبوب ترین روش از روش های شارژ کردن باتری ماشین بوده و هر نوع باطری و ماشین را اعم از اتوماتیک و دنده ای می توان به این صورت شارژ کرد. اما نکته حائز اهمیت در روش باتری به باطری این است که گاز هیدروژن تولید می شود که بسیار اشتعال پذیر بوده و باید فضای مناسب جهت باتری به باطری را فراهم کرد؛ در غیر این صورت ممکن است سبب آتش گرفتگی شده و صدمات جبران ناپذیری را به ماشین وارد کند.

شرح روش باطری به باتری

در روش باتری به باطری ابتدا باید خودرویی که دارای باطری سالم است را کنار ماشینی که دارای باتری خراب و خالی شده است پارک کنید. سپس همه وسایل برقی ماشین را خاموش کرده و سر انبرک قرمز را به سر مثبت باطری ماشین خودتان و آن یکی سر انبرک را به سر مثبت باطری ماشین دیگر وصل کنید.

بعد از این مرحله نوبت به انبرک مشکی می رسد که باید یک سر آن را به سر منفی باطری ماشین خود و دیگری را به سر منفی باتری ماشین دیگر متصل کنید. دقت کنید که درست وصل کردن کابل ها بسیار مهم بوده چرا که می تواند سبب آسیب های جدی به تجهیزات ماشین شود. همچنین دقت کنید تا وسیله دیگری در مسیر کابل ها نباشد تا موجب اخلال نشود.

بعد از این مرحله ماشین با باتری سالم را روشن کرده تا فرایند شارژ کردن باتری خراب انجام شود. بعد از چند دقیقه باتری شارژ می شود و ماشین با استارت روشن می شود و اگر نشده بود چند دقیقه صبر کنید و دوباره ماشین را استارت بزنید. دقت کنید که بعد از روشن شدن ماشین آن را تا چند قیقه خاموش نکنید تا دینام بتواند باتری را دوباره شارژ کند.

شرح روش باطری به باتری

وصل کردن انبرک ها به سر های مثبت و منفی باتری

شارژر باطری یکی از روش های شارژ کردن باتری ماشین

علاوه بر این روش ها شما می توانید باتری خود را به وسیله شارژر های باطری نیز شارژ نمایید. در این روش شما به وسیله انواع وسایلی که باتری را شارژ می کنند از جمله آداپتور لپ تاپ، شارژر باتری ماشین و … باطری خود را شارژ نمایید. البته توجه کنید که در برخی موارد استفاده از آداپتور لپ تاپ می تواند به آداپتور آسیب وارد کند که به جز همین مورد این شیوه شارژ باتری ماشین نمی تواند آسیب زا باشد.

برای استفاده از آداپتور لپ تاپ نیاز به یک سیم مسی و لامپ و ترجیحا یک مقاومت دارید. وجود مقاومت از این رو است که بتوانید جریان را کنترل کنید. پس از آن با وصل کردن سیم مثبت به سر مثبت و منفی به سر منفی می توانید باتری ماشین را شارژ نمایید.

شارژ کردن باتری با پنل خورشیدی

اگر قصد دارید ماشین خود را برای مدت زیادی خاموش نگه دارید و یا به طور کل علاقه دارید که شارژ باطری شما تمام نشود پنل های خورشیدی یکی از مناسب ترین راه برای شارژ نگه داشتن باتری هستند. این پنل ها با تبدیل انرژی خورشید به الکتریسیته شارژ مورد نیاز باطری را به آن می رساند.

پنل خورشیدی برای شارژ باتری

محل قرارا گیری پنل خورشیدی بر ای شارژ باتری

سخن پایانی

هر زمان که باتری شما به هر دلیلی تخلیه شد و از کار افتاد اصلا لازم نیست که نگران باشید. روش های شارژ کردن باتری ماشین هم آسان بوده و هم حداقل یکی از آن ها هست که شما را از این شرایط  ناگوار رهایی دهد. در نتیجه حالا که دانستید چه روش هایی برای شارژ کردن باتری وجود دارد دیگر نیازی به تعمیرکار و … برای شارژ کردن باتری ندارید و می توانید آسوده خاطر رانندگی کنید.

در این مقاله انواع روش های شارژ کردن باتری ماشین نظیر باطری به باتری، شارژر های باتری ماشین و … را نام بردیم که هر کدام بسته به موقعیت می توانند انتخاب بسیار مناسبی باشند. علاوه بر این روش هایی نظیر پنل های خورشیدی  و… می توانند جهت جلوگیری از خالی شدن باطری سودمند نیز باشند.

سوالات متداول روش های شارژ کردن باتری ماشین

  1. برق دزدی چیست؟
    برق دزدی یک اصطلاح بوده و به معنای این است که هنگامی که شما حواستان نیست وسیله از برق ماشین استفاده می کند و در نهایت باتری تخلیه می شود. به طور مثال هنگامی که فراموش می کنید لامپ ماشین را خاموش کنید و تا صبح روشن مانده و باطری خالی می شود نمونه ای از برق دزدی اتفاق می افتد.
  2. هنگام خاموش بودن باتری برای چند ماه کدام روش بهتر است؟
    عموما در این موارد از روش باتری به باطری استفاده می شود اما شما می توانید شارژرهای باطری مجهز به پنل خورشیدی خریداری کنید تا برای باتری مشکل به وجود نیاید.
  3. آیا باتری های اتمی را در خانه نیز می توان شارژ کرد؟
    بله اما توصیه نمی شود چرا که خطر برق گرفتگی زیاد بوده و ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به شما وارد شود.
Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها