جدیدترین مقالات

بررسی خطرات باتری ماشین

بررسی خطرات باتری ماشین

بررسی خطرات باتری ماشین و نحوه ی جلوگیری از وقوع آنها

بررسی خطرات باتری ماشین و نحوه ی جلوگیری از وقوع آنها

نحوه انفجار باتری

ما در این مطلب می خواهیم به بررسی خطرات باتری ماشین ماشین بپردازیم و نحوه ی جلوگیری از آنها را به شما آموزش دهیم. پس اگر می خواهید سلامت خود و خودرویتان را تضمین کنید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

خطرات باتری ماشین چیست؟

در هنگام بررسی خطرات باتری ماشین، شاید بتوان گفت که مهم ترین خطر، رسیدن باتری به مرز انفجار و ترکیدن آن است. اگر باتری خودرو منفجر شود نه تنها به خود خودرو بلکه به تمام افرادی که در نزدیکی آن ایستاده باشند، آسیب می زند. از این رو در ادامه به شما خواهیم گفت که به چه دلایلی این اتفاق به وقوع می پیوندد و چگونه می توان از این حادثه جلوگیری کرد.

چگونگی ترکیدن باطری خودرو

ما نحوه ی شکل گیری این حادثه را در زیر برای شما توضیح داده ایم.

توضیح مختصر: می توان گفت در مدت زمانی که باتری ماشین در حال شارژ شدن است، در داخل باطری گاز هیدروژن تولید می شود این گاز تولید شده در داخل محفظه ی باتری ممکن است به دلیل بی احتیاطی با یک جرقه شعله ور شود.

توضیح کلی: برای توضیح کلی چگونگی ترکیدن باتری خودرو در بحث بررسی خطرات باتری ماشین موارد زیر شما را برای درک بهتر این قضیه یاری خواهد کرد. معمولا باتری های 12 ولتی اسید- سرب دارای 6 محفظه ی 2 ولتی هستند که به آن سلول می گویند.

این سلول دارای تعدادی از صفحات سربی است که در محلول اسید سولفوریک قرار گرفته اند. از واکنش اسید با صفحات سربی و آب مقطر، انرژی الکتریکی تولید می گردد. گازی که در اثر این واکنش شیمیایی تولید می شود، گاز هیدروژن است که به راحتی آتش می گیرد. انرژی آن به اندازه ای زیاد است که از آن برای تامین کردن انرژی لازم برای موتور های موشک استفاده می کنند. به همین علت با کوچکترین جرقه ای در نزدیکی گاز هیدروژن به احتمال 100 در 100 انفجاز صورت می گیرد.

دلایل ترکیدن باتری ماشین

خب در ادامه بررسی خطرات باتری ماشین باید گفت که همانطور که می دانید، گاز هیدروژن دلیل اصلی ترکیدن باتری ماشین است. ولی باتری های خودرو به گونه ای تولید می شوند که این گاز به شکل کاملا ایمن از باتری خودرو خارج شود و درون باتری نماند. پس با این وجود، این سوال پیش می آید که پس چرا باتری می ترکد؟ ..ما هم می خواهیم در این مطلب شما را در رسیدن به پاسخ این سوال یاری کنیم و تمام عواملی را که منجر به این حادثه می شود، برای شما مطرح نماییم. پس با ما همراه باشید.

عواملی ترکیدن و انفجار باطری عبارتند از:

  1. شارژ بیش از حد باتری
  2. خراب شدن سیستم های برقی خودرو
  3. وجود جرقه یا شعله ی آتش در بیرون از ماشین
  4. هوای بسیار گرم
  5. پایان عمر باتری ماشین
  6. استارت زدن و روشن کردن موتور
  7. ایراد در زمان تولید باتری در کارخانه
  8. خارج نشدن گاز هیدروژن از دریچه ی باتری ماشین
  9. جمع شدن بخار آب
  10. عدم نگهداری صحیح از باتری خودرو

در ادامه ی مطلب بررسی خطرات باتری ماشین، هر کدام از موارد بالا را برای درک بهتر برای شما عزیزان توضیح می دهیم.

شارژ بیش از حد باتری

اگر دینام خودرو ایراد داشته باشد ممکن است که باتری را بیش از حد لزوم شارژ نماید شارژ شدن بیش از حد باتری هم باعث تولید گاز هیدروژن بیشتر می شود. همانطور که می دانید گاز هیدروژن تولید شده به صورت تدریجی از باتری خارج می شود.

پس تولید زیاد از حد هیدروژن باعث تجمع این گاز در محفظه ی باتری می گردد. این تجمع نیز باتری را به یک بمب ساعتی تبدیل کرده و احتمال وقوع انفجار و ترکیدن آن را بالا خواهد برد. خراب شدن سیستم های برقی خودرو نیز عامل دیگر انفجار باتری در بحث بررسی خطرات باتری ماشین است.

شارژ بیش از حد باتری

اتصالات باتری ماشین

خراب شدن سیستم های برقی خودرو

در ادامه ی بررسی خطرات باتری ماشین به تاثیر عامل خراب شدن سیستم های برقی خودرو بر شکل گیری انفحار باتری ماشین می رسیم. زمانی که دینام خراب است و باتری ماشین بیش از حد شارژ می شود، صفحات داخلی باتری با سرعت بیشتری صدمه می بینند. این موضوع باعث می شود که حادثه ای به نام اتصال کوتاه در باطری ماشین رخ دهد و به انفجار آن بیانجامد.

وجود جرقه یا شعله ی آتش در بیرون از ماشین

معمولا می گویند وقتی در کاپوت باز است سعی کنید سیگار نکشید یا فندک روشن نکنید. زیرا یک جرقه ی کوچک در نزدیکی ماشین ممکن است باعث انفجار گاز هیدروژن تولید شده در باتری شود. همچنین جرقه های ناشی از برخورد اجزای فلزی با ترمینال های باتری نیز ممکن است موجب اتصال کوتاه گردد. به همین دلیل است که معمولا روی ترمینال های باتری ماشین یک محافظ پلاستیکی قرار دارد. در ضمن شل بودن اتصالات باتری و خودن کابل ها به همدیگر نیز می تواند گاز هیدروژن جمع شده درون باتری را منفجر کند. در ادامه ی مطلب بررسی خطرات باتری ماشین به بررسی عامل هوای بسیار گرم در وقوع انفجار باتری می پردازیم.

هوای بسیار گرم

هوای گرم نیز می تواند باعث انفجار باتری شود. به عبارتی دیگر می توان گفت که گرمای هوا تولید گاز هیدروژن را در باطری خودرو افزایش می دهد. در چنین زمانی هر مشکلی در سیستم باطری وجود داشته باشد یا تنها وجود یک جرقه، می تواند باتری را منفجر کند. در ادامه ی بحث بررسی خطرات باتری ماشین خواهید دید که پایان عمر باتری نیز می تواند یکی از عوامل انفجار آن باشد.

پایان عمر باتری ماشین

زمانی که عمر باتری رو به پایان است خوردگی صفحات باتری بیشتر می شود همچنین مواد فعال در صفحات باتری نیز آسیب می بیند. با شرایط ایجاد شده رسوبات در جدا کننده های صفحات تجمع می کنند. تجمع رسوبات در بین صفحات باعث اتصال کوتاه می شود و در نتیجه انفجار شکل می گیرد. در شرایطی دیگر وقتی باتری قدیمی می شود، آب مقطر موجود در آن به صورت مرتب کم می شود. کم شدن آب باعث می شود که قسمت بالای صفحات سربی در معرض هوا قرار گیرند. با گذشت زمان و بر اثر واکنش صفحات سربی با اکسیژن هوا صفحات سولفاته می شوند، تغییر شکل داده و تاب بر می دارند. در نهایت با این شرایط ایجاد شده ممکن است صفحات باتری با یکدیگر تماس پیدا کرده و جرقه ی حاصل از تماس باعث انفجار شود. در بحث بررسی خطرات باتری ماشین می توان گفت که استارت زدن موتور نیز از دیگر عوامل انفجار باتری است.

استارت زدن و روشن کردن موتور

روشن کردن موتور مانند یک شوک برای باتری به حساب می آید که در صورت وجود مشکل به سادگی می تواند شرایط انفجار را فراهم کند.

روشن کردن موتور تنها در دو صورت می تواند باعث ترکیدن باتری ماشین شود:

  • اول اینکه باتری کهنه و فرسوده شده باشد.
  • دوم اینکه باتری از همان کارخانه معیوب تولید شده باشد.

در هر دو حالت ممکن است در باتری اتصال کوتاه ایجاد شده و انفجار روی دهد. مخصوصا اگر میزان الکترولیت کم باشد یا در سیستم سوخت رسانی مشکل وجود داشته باشد. در ادامه ی مطلب بررسی خطرات باتری ماشین به بررسی تاثیر عامل ایراد در زمان تولید باتری ماشین  در کارخانه روی ترکیدن آن می پردازیم.

ایراد در زمان تولید باطری در کارخانه

هر مشکلی که در زمان تولید برای باتری ایجاد شده باشد، می تواند اتصال کوتاه در باتری ایجاد کرده و شرایط انفجار را فراهم کند. مشکلاتی از قبیل:

  • عدم اتصال صحیح ترمینال داخلی به ترمینال خارجی
  • نامناسب بودن جوش های موجود در بین سلول های باتری در بالای مایع الکترولیت

خارج نشدن گاز هیدروژن از دریچه های باتری نیز از دیگر عوامل انفجار باتری در بحث بررسی خطرات باتری ماشین محسوب می شود.

خارج نشدن گاز هیدروژن از دریچه ی باتری ماشین

می توان گفت که هر یک از سلول های باتری دریچه ای دارد که گاز هیدروژن از آن خارج می شود. مسدود شدن این دریچه ها می تواند باعث عدم خروج گاز هیدروژن از باتری گشته و با کوچکترین جرقه ای اتصال کوتاه شکل گیرد.

جمع شدن بخار آب

در ادامه ی مطلب بررسی خطرات باتری ماشین، می توان دید که جمع شدن بخار آب حاصل از الکترولیت در حال جوش نیز به نوبه خود می تواند باتری را منفجر کند. در واقع این واقعه معمولا بعد از اتصال کوتاه صورت می گیرد. با شکل گیری اتصال کوتاه در ترمینال های باتری، الکترولیت بیش از حد گرم می شود. در این حالت الکترولیت می جوشد و بخار آب حاصل از آن شرایط لازم برای انفجار باتری را مهیا خواهد کرد.

عدم نگهداری صحیح از باتری خودرو

در بحث بررسی خطرات باتری ماشین می توان گفت که عدم نگهداری صحیح از باتری نیز یکی از عوامل انفجار آن است. اگر باتری را برای مدتی طولانی به حال خود رها کنید احتمال ترکیدن باتری زیاد می شود. اگر سطح الکترولیت به طور مدادم در بالای صفحات باتری باشد، به مرور خوردگی از قسمت پایین صفحات آغاز می گردد. در این شرایط احتمال دارد که صفحات با هم تماس پیدا کرده و با شکل گیری اتصال کوتاه باتری بترکد.

جلوگیری از ترکیدن باتری ماشین

به عبارتی سرویس و بازدید دوره ای از باتری خودرو می تواند به بهترین شکل از حادثه ی ترکیدن و انفجار باتری ماشین جلوگیری نماید.

جلوگیری از ترکیدن باتری ماشین

نمونه ای از باتری ماشین منفجر شده

کلام پایانی

در پایان بررسی خطرات باتری ماشین باید گفت که توجه داشته باشید باتری های اسید- سرب مراقبت بالایی لازم دارند و می بایست به موقع سرویس گردند تا از خطرات ناشی از آن ها جلوگیری شود. البته لازم به ذکر است که در خودروهای مدرن، باتری ها اسید-سرب نیستند و احتمال وقوع این حادثه در آنها بسیار کم است.

سوالات متداول بررسی خطرات باتری ماشین

  1. باتری ماشین چه خطری ممکن است برای ماشین و دیگران ایجاد کند؟
    می توان گفت مهم ترین خطری که از جانب باتری خودرو و افراد را تهدید می کند، حادثه ی انفجار و ترکیدن آن است.
  2. چه عواملی باعث انفجار باتری می شود؟
    هوای بسیار گرم، پایان عمر باتری و چند عامل دیگر می تواند به انفجار باتری بیانجامد.
  3. چگونه می توان از ترکید باتری ماشین جلوگیری کرد؟
    با بررسی و چک کردن و سرویس باطری خودرو به طور مرتب می توان از وقوع چنین حادثه ای جلوگیری نمود.
Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها