جدیدترین مقالات

معرفی باتری خودروهای هیبریدی

باتری ماشین های برقی

معرفی باتری خودروهای هیبریدی به صورت کامل

باتری ماشین در واقع قلب و روح و جسم و جان خودرو می باشد. به عبارتی یک ماشین بدون باتری همچون یک انسان بدون قلب است. ما در این مطلب قصد داریم به معرفی باتری خودروهای هیبریدی بپردازیم. در این مطلب همه چیز را در مورد این باطری ها خواهید فهمید.

باتری خودروهای هیبریدی چیست؟

یک نوع باتری از جنس لیتیوم-یونی است که در انواع گوشی های هوشمند و همچنین کامپیوتر ها بسیار کاربرد دارد. تنها تفاوت باتری این خودرو ها با باطری های موجود در موبایل و کامپیوتر اندازه ی آنها می باشد. در حقیقت باطری های استفاده شده در ماشین ها از اندازه ی بزرگتری نسبت به باتری های به کار رفته در گوشی و کامپیوتر برخوردارند.

ویژگی باتری های لیتیوم-یونی

باتری های لیتیوم-یونی ویژگی هایی دارند که آنها را از سایر باتری های خودرو متمایز می کند. این ویژگی ها عبارتند از:

  • باتری خودروهای هیبریدی دارای تراکم انرژی بسیار بالا هستند.
  • در صورت عدم استفاده شارژ خود را کمتر از سایر باتری ها از دست می دهند.
باتری خودروهای هیبریدی

نمونه ای از باتری ماشین های هیبریدی

روش کارکرد خودرو های الکتریکی

نحوه کارکرد ماشین هیبریدی یا برقی به گونه ای است که نمی گذارد از حداکثر ظرفیت باطری استفاده شود. به عبارتی دیگر در این ماشین ها هرگز باتری ماشین صد در صد شارژ یا صد در صد خالی نمی شود. همین امر می تواند بسیار بسیار به عمر باتری این خودرو ها اضافه کند.

تست باتری ماشین های هیبریدی

باتری خودروهای هیبریدی یا برقی پیش از ورود به بازار کاملا تست می شوند. در زمان انجام این تست ها همیشه ابتدای امر باطری خودرو شارژ کامل است و تا زمانی که باتری به طور کامل تخلیه شود این تست ها ادامه پیدا می کنند.

عواملی که بر باتری ماشین های برقی تاثیر منفی می گذارند

اگرچه باتری های لیتیوم-یونی باتری های قدرتمندی هستند. ولی به هر صورت این باتری ها نیز ممکن است تحت تاثیر یک سری عوامل آسیب ببینند. عواملی که حتی گاهی می توانند عمر این باطری ها را رو به پایان ببرد. این عوامل عبارتند از:

  • شتاب گیری سنگین و طولانی مدت
  • رانندگی با سرعت خیلی زیاد
  • تحمیل بار سنگین تر از ظرفیت بر خودرو
  • آب و هوای بسیار سرد
  • آب و هوای بسیار گرم

در تاثیر منفی هر کدام را بر روی باتری خودروهای هیبریدی شرح خواهیم داد. پس همچنان با ما همراه باشید.

تاثیر منفی روی باطری ماشین

نمایی از شارژ باتری ماشین برقی

شتاب گیری سنگین و طولانی مدت

متاسفانه کارکرد باتری ماشین های برقی به گونه ای است که شتاب گیری زیاد، باعث تخلیه ی سریعتر شارژ باتری خودروهای هیبریدی می شود. هر چه مدت زمان این شتاب گیری بیشتر باشد، این تخلیه سریعتر صورت خواهد گرفت. پس بهتر است هنگام کار با ماشین های هیبریدی از شتاب گیری اضافی پرهیز کنیم.

رانندگی با سرعت خیلی زیاد

رانندگی با سرعت زیاد نیز عاملی منفی دیگری برای باتری های لیتیوم-یونی ماشین های الکتریکی به شمار می آید. در واقع سرعت با خود شتاب به همراه دارد و شتاب زیاد باعث از دست رفتن کامل شارژ باتری می شود. پس سعی کنید هنگامی که پشت فرمان یک ماشین هیبریدی قرار می گیرید، با سرعت استاندارد برانید. رانندگی با سرعت استاندارد می تواند به خوبی از باتری خودروهای هیبریدی شما در برابر آسیب و تخلیه ی کامل محافظت کند.

تحمیل بار سنگین تر از ظرفیت بر خودرو

خودروهای برقی یا هیبریدی را نباید با آدم ها و وسایل اضافی بیش از حد معمول سنگین کرد. در واقع خودرویی که بیش از حد استاندارد سنگین شده باشد انرژی بیشتری برای رسیدن به سرعت مورد نظر صرف می کند.

به دلیل اینکه این انرژی صرف شده از باتری تامین می شود، نتیجه ی امر این خواهد بود که باطری ماشین به سرعت تخلیه می گردد.

آب و هوای بسیار سرد

در دماهای بسیار پایین و خیلی سرد، باطری توانایی و عملکرد مناسب خود را برای شارژ شدن از دست می دهد. حال تصور کنید در چنین وضعیتی بخاری نیز روشن باشد. این دو عامل در کنار هم می توانند سبب تخلیه ی هر چه سریعتر نیروی الکتریکی باتری خودروهای هیبریدی شوند.

آب و هوای بسیار گرم

زمانی که دمای هوا زیاد می شود، باتری های لیتیوم-یونی نمی توانند عملکرد خوبی داشته باشند. در این چنین شرایطی کولر نیز می تواند مزید بر علت شده و در نهایت موجبات تخلیه ی هر چه سریعتر باطری ماشین برقی، به راحتی فراهم می شود.

نحوه شارژ باتری ماشین های الکتریکی

باتری خودروهای هیبریدی یا برقی به سه روش مختلف شارژ می شود. این ۳ روش عبارتند از:

  • شارژ کردن باتری با استفاده از شارژ سطح یک
  • شارژ کردن باطری با استفاده از شارژ سطح دو
  • شارژ کردن باتری با استفاده از شارژ سطح سه
شارژ باتری ماشین های هیبریدی

نمایی از شارژ باطری ماشین های الکتریکی

شارژ کردن باتری با استفاده از شارژ سطح یک

معمولا از این روش در منزل استفاده شود. به صورتی که مالک باتری ماشین هیبریدی خود را با استفاده از شارژر به برق می‌زند. سپس بعد از گذشت ۸ الی ۱۶ ساعت باتری به طور کامل شارژ می گردد. به این روش در اصطلاح شارژ سطح یک می گویند.

شارژ کردن باتری با استفاده از شارژ سطح دو

شارژر سطح دو یک شارژر ۲۲۰ ولتی است که باتری خودروهای هیبریدی را بسیار سریع تر از شارژرهای سطح یک شارژ می کند. در واقع مدت زمان شارژ کامل باتری ماشین توسط این شارژر ها حدودا ۴ ساعت است. ولی لازم به ذکر است که استفاده از این مدل شارژر برای شارژ کردن باتری ماشین هزینه ی بالاتری نسبت به شارژر سطح یک دارد.

شارژ کردن باتری با استفاده از شارژ سطح سه

شارژر سطح سه نیز مسلما باتری ماشین را بسیار سریع تر از شارژر سطح یک و دو شارژ می کند. البته تعداد این شارژرها زیاد نیست و بیشتر در جایگاه های شارژ عمومی یافت می شوند. مدت زمان شارژ کامل باطری ماشین هیبریدی به وسیله ی این شارژر ها در حدود ۳۰ الی ۴۰ دقیقه می باشد. به این شارژر ها در اصطلاح شارژر های DC  می گویند.

در پایان

باتری خودروهای هیبریدی نیز مانند همه ی مدل های باتری در سراسر دنیا عمر خاصی دارند. با کمال تاسف همه ی باطری ها بعد از گذشت مدتی قابلیت نگهداری شارژ را از دست می دهند و به پایان می‌رسند. ولی هیچکدام از این موارد چیزی از ارزش باتری های ماشین لیتیوم-یونی کم نخواهد کرد.

سوالات متداول معرفی باتری خودروهای هیبریدی

  1. باتری خودروی هیبریدی چیست؟
    یک نوع باتری از جنس لیتیوم-یونی است که مشابه آن را می توانید در انواع گوشی های هوشمند و کامپیوتر ها مشاهده کنید.
  2. باتری خودروی هیبریدی چگونه شارژ می شود؟
    باتری ماشین های الکتریکی را می توان به سه روش کند، سریع و فوق سریع به راحتی شارژ کرد.
  3. باتری خودروی برقی چقدر عمر می کند؟
    عمر باتری های خودروهای برقی مانند دیگر خودروهاست. ولی به دلیل تکنولوژی پیچیده ای که در ساخت آنها استفاده شده عمر این ها نسبت به دیگر باطری ها کمی بیشتر است.
Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها