آموزش

معرفی انواع بیمه ماشین و موتور

معرفی انواع بیمه ماشین و موتور

یکی از مهم ترین مسائل در هنگامی که صاحب خودرو و یا موتور سیکلت هستید بیمه آن می باشد. انواع بیمه ماشین و موتور بسیار گوناگون بوده و برخی از آن ها نیز ضروری هستند. داشتن این بیمه ها سبب می شود تا در هنگام بروز حوادث مختلف ضرر کمتری به شما وارد شود و با اطمینان خاطر رانندگی نمایید.

معرفی انواع بیمه ماشین و موتور

انواع بیمه ماشین و موتور به طور کل در دو دسته تقسیم بندی شده و در همین دو دسته دارای انواع گوناگونی می باشند. این دو دسته شامل بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه می باشند که هم برای ماشین و هم برای موتور کاربرد دارند. در ادامه به بررسی شرایط این بیمه ها می پردازیم.

نقش بیمه در پوشش مالی تصادف

تصادف از موارد تحت پوشش بیمه

بیمه بدنه ماشین در معرفی انواع بیمه ماشین و موتور

بیمه بدنه ماشین که در معرفی انواع بیمه ماشین و موتور به آن می پردازیم؛ شامل دو بخش الحاقی و اصلی می باشد. در بخش اصلی شما ابتدا پوشش اصلی بدنه خودرو را دریافت کرده و در صورتی که تمایل داشته باشید با پرداخت هزینه نسبت به دریافت پوشش های الحاقی نیز می توانید اقدام نمایید.

پوشش بیمه بدنه اصلی شامل مواردی نظیر سرقت از خودرو، بروز حادثه برای ماشین، آتش سوزی ماشین و … می باشد اما در پوشش الحاقی برای حوادثی همچون شکسته شدن شیشه، دزدیدن رادیو، رینگ ، آینه ها و … بیمه می شوید. لازم به ذکر است که بیمه بدنه خودرو چه در بخش اصلی و چه در بخش الحاقی اجباری نبوده و داشتن آن از قوانین مربوط به نگهداری خودرو نمی باشد.

بیمه شخص ثالث در معرفی انواع بیمه ماشین و موتور

این بیمه بسیار پر فروش بوده و علت آن نیز اجباری بودن بیمه شخص ثالث است. به طور کل بر هر صاحب خودرویی واجب است که بیمه شخص ثالث را خریداری نماید، این بیمه از این رو شخص ثالث نام داشته که مربوط به آسیب دیدن فردی غیر از راننده در تصادفات و … است.

در این بیمه منظور از شخص اول مالک خودرو بوده که بیمه گزار نیز نام دارد و شخص دوم یا ثانی شرکت بیمه بوده که با نام بیمه گر نیز شناخته می شود و شخص سوم یا ثالث هر شخصی است که شخص اول نبوده و در سانحه زمینی آسیب دیده و مجروح می شود.

لازم به ذکر است که سقف پوشش مالی این بیمه که باید در معرفی انواع بیمه ماشین و موتور ذکر شود به اندازه دیه شخص در ماه حرام همان سال می باشد. البته حداقل نیز داشته و طبق قرارداد نمی تواند پوشش مالی از مبلغی معین کمتر باشد. این نکته حائز اهمیت است که در صورت نداشتن بیمه شخص ثالث؛ پلیس با صاحب ماشین برخورد می کند.

پرداخت غرامت تصادف توسط بیمه

پرداخت خسارت شخص ثالث توسط بیمه در جریان تصادف

بیمه شخص ثالث موتور

بیمه شخص ثالث در موتور تقریبا شبیه به بیمه شخص ثالث در ماشین است اما با یک تفاوت بزرگ.  در این بیمه علاوه بر اینکه شخص ثالث که مجروح شده مورد پوشش مالی قرار می گیرد خسارات جانی مربوط به راننده ای که مقصر بوده نیز مورد پوشش قرار می گیرد. در واقع بیمه شخص ثالث در موتور سیکلت ها به سه دسته تقسیم می شوند که عبارت اند از:

خسارت و آسیب مالی به شخص ثالث

در این حالت حر شخصی غیر از شخص اول آسیب ببیند بیمه خسارت آن را تمام و کمال پرداخت می کند.

خسارت و آسیب جانی  به شخص ثالث در معرفی انواع بیمه ماشین و موتور

در صورتی که شخص ثالث آسیب جانی نظیر قطع عضو، فوت و هرگونه آسیبی شود بیمه موظف است تا طبق توافق انجام شده با شخص اول مبلغی را به عنوان پوشش مالی پرداخت نماید.

خسارت و آسیب جانی  به راننده مقصر

در صورتی که راننده موتوری که در تصادف مقصر بوده دچار آسیب های جانی وشد بیمه موظف است تا به او غرامت پرداخته و او را تحت پوشش مالی قرار دهد.

بیمه بدنه موتور

از دیگر بیمه ای که باید در معرفی انواع بیمه ماشین و موتور قرار گیرد بیمه بدنه موتور است. هر گونه آسیبی که به بدنه موتور رسد اعم از آتش سوزی، صاعقه ، تصادف، انفجار و … بیمه موظف است تا غرامت آن را به طور تمام کمال پرداخت کرده و موتور سیکلت را تحت پوشش مالی قرار دهد.

البته لازم به ذکر است که این بیمه اجباری نبوده و تنها بیمه اجباری که در معرفی انواع بیمه خودرو و موتور سیکلت نیز ذکر شد و هم مربوط به خودرو بوده و هم مربوط به موتور سیکلت بیمه شخص ثالث است که در صورت نداشتن پلیس با صاحب وسیله نقلیه برخورد می کند.

بیمه بدنه موتور

نقش بیمه بدنه برای موتور

سخن پایانی

در این مقاله به صورت کامل به معرفی انواع بیمه ماشین و موتور پرداختیم و شرایط و ضوابط آ« را بررسی کردیم. لازم به ذکر است که تنها بیمه ای که برای وسیله نقلیه شما واجب می باشد بیمه شخص ثالث بوده تا در صورتی که شخص سومی دچار آسیب شد تا سقف دیه در ماه حرام همان سال مورد پوشش بیمه قرار بگیرد.

علاوه بر آن می توانید از بیمه های اختیاری مربوط به بدنه وسیله نقلیه نیز استفاده نمایید که بالطبع هزینه بیشتری در بر دارد اما می تواند خیال شما را از بابت انواع دزدی ها و حوادث غیر منتظره راحت کند.

سوالات متداول معرفی انواع بیمه ماشین و موتور

  1. در صورت نداشتن بیمه شخص ثالث چه می شود؟
    صاحب وسیله نقلیه جریمه شده و علاوه بر گرفتن نمره منفی وسیله نقلیه اش به پارکینگ منتقل می شود.
  2. در صد حق بیمه برای خسارت های اصلی مانند سرقت و آتش سوزی چند درصد می باشد؟
    این درصد مربوط به بیمه بدنه بوده و حدود 70% می باشد.
  3. حق بیمه چیست؟
    به مبالغی که برای استفاده از مزایای بیمه به شرکت پرداخت می شود حق بیمه نام دارد.
Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها