جدیدترین مقالات

مشکلات باتری UPS و راه های غلبه بر آنها

باتری UPS

تشخیص پایان عمر باتری یو پی اس

قبل از تولید یک باتری و بروز مشکلات باتری UPS، طراحان تمام پارامترهای اساسی را که باتری باید به آنها برسد را در نظر میگیرند ، ولتاژ ، آمپر ، عمر طراحی ، سایز باطری ، ظرفیت هدایت کننده ها و الکترولیت ها و عمر طراحی باتری مشخصات اصلی طراحی باتری هستند .

کار طراحان باتری این است که مطمئن شوند که الکترولیت و هدایت کننده کافی متناسب با سایز و ابعاد باتری طراحی شده وجود دارد تا ولتاژ و آمپر مورد نیاز را تا انتهای زمان عمر اسمی باتری تامین کند .

عمر طراحی یک باتری در واقع زمانی می باشد که تولید کننده ادعا میکند که باتری قادر است پارامترها و مشخصات خود را حفظ کند. مشخصات عمر نامی باتری  از تولید کننده به تولید کننده دیگر و همچنین از مدل باتری به مدل دیگر متفاوت می باشد .
 
متغیرهای محیطی به طور معمول عمر باتری یو پی اس را تحت تاثیر قرار می دهد برای پیروی شرایط نگهداری طراحی شده باتری این پارامترها باید رعایت شوند:

باتری UPS

دلایل کاهش عملکرد باتری یو پی اس

  • کاهش الکترولیت
  • شل شدن تسمه دینام
  • شل شدن بست های نگهدارنده باتری
  • شکستگی جعبه
  • خوردگی کابلها یا سر باتری یو پی اس

پارامتر های مهم در نگهداری از یو پی اس

  • میزان دقت ولتاژ شناور شبکه
  • فرکانس دیس شارژ باتری
  • تعداد دیس شارژ باتری
  • حداکثر میزان دیس شارژ باتری
  • عمق دیس شارژ باتری
  • ولتاژ پایانی
  • دمای عملیاتی باتری
  • میزان جریان و ولتاژ موثر در حین شارژ و همچنین دیس شارژ شدن باتری ها

متغیرهای محیطی به طور معمول عمر باتری یو پی اس را تحت تاثیر قرار می دهد برای پیروی شرایط نگهداری طراحی شده باتری این پارامترها باید رعایت شوند:

  • میزان دقت ولتاژ شناور شبکه
  •     فرکانس دیس شارژ باتری
  •     تعداد دیس شارژ باتری
  •     حداکثر میزان دیس شارژ باتری
  •     عمق دیس شارژ باتری
  •     ولتاژ پایانی
  •     دمای عملیاتی باتری
  •     میزان جریان و ولتاژ موثر در حین شارژ و همچنین دیس شارژ شدن باتری ها

تست وضعیت شارژ باتری غیر سیلد

اگر موتور خاموش است هر خانه از باتری یو پی اس را با هیدرومتر و ولتاژ ترمینال باتری یو پی اس را توسط ولت متر دیجیتال بررسی می کنند.
تست وضعیت باتری یو پی اس سیلد:
 
اگر یو پی اس خاموش است توسط ولت متر دقیق دیجتالی می توانید وضعیت باتری را به خوبی مشخص کنید.
 
برخی از باتری های یو پی اس سیلد دارای دارای هیدورمتر سرخود یا چشمی هستند. چشمی ها این امکان را فراهم کرده اند که بتوان به راحتی وضعیت باتری را بررسی نمود.
 
اگر هیدورمتر به رنگ مشکی باشد:
 
این بدان معنی است که وضعیتشارژ کمتر از 75درصد بوده و باتری یو پی اس قبل از استفاده باید شارژ گردد.
اگر هیدورمتر بی رنگی یا زرد رنگ باشد:
 
این بدان معناست  که سطح الکترولیت باتری پایین بوده و قبل از استفاده پر شود.اگر باتری سیلد یا اتمی بود باید تعویض گردد.
اگر ولتمتر مقدار صفر را نشان دهد:
 
این بدان معناس که آن سلول قطع می باشد و در صورت مشاهده عددی بین ۱۰,۴۵تا ۱۰.۵۶ می فهمیم که این سلول دچار اتصال کوتاه یا Shorted cell شده است.

نحوه ی محاسبه باتری ups

برای محاسبه ی راندمان یو پی اس باید مقدار عملی و تئوری را با یکدیگر مقایسه نمایید. اگر این عدد از تئوری کمتر شد راندمان باتری شما کم است
راندمان یو پی اس * (تعداد باتری *۱۲ / مقدار مصرف یو پی اس بر اساس وات) = مقدار جریان مصرفی باتری
چه زمانی باتری یو پی اس را تعویض کنید:
 
شما می توانید باتری یو پی اس را از شبکه جدا نمائید. درابتدا با کشیدن جریان DC با استفاده از مصرف کننده DC از تک تک باتری ها و اندازه گیری ولتاژ باتری در حالت دشارژ ، میتوان راندمان باتری را بررسی کرد.شما باید ۲۰% جریان باتری را با استفاده از یک مصرف کننده تخلیه کرده و در این حالت ولتاژ باتری یو پی اس نباید از ۱۱/۴ ولت عبور نماید.
 
نکات و هشدارها
 
اگر باتری بعد از چند سال کار کردن خراب شود و یا به عنوان مثال یک باتری با طول عمر پنج ساله در ششمین سال کار کردن خود باشد احتمالاً لازم است که عوض شود.

تنها مورد استثناء این است که مانند هنگامی که چراغ‌ها در شب روشن مانده‌اند تخلیه‌ی نشتی موجب کار نکردن باتری شود. باتری را به صورت دوره‌ای با محلول ملایم جوش‌شیرین و آب تمیز کنید و به طور کامل با آب شیرین بشویید.
 
متوسط عمر باتری های یو پی اس چقدر است؟

اکثر یو پی اس ها از باطری مدل اول یعنی باطری اسیدی ساخته میشود چراکه عمر این نوع باطری ها متوسط و قابل قبول بوده و از نظرقیمت مقرون به صرفه تر هستند و به جهت اینکه باتری درپوش بسته استفاده میکنند و نگهداری آسان است. پس نوع باتری سرب اسید درپوش بسته میتوان پرکاربردترین باتری در یو پی اس استفاده میشود نام برد.

البته در یو پی اس هایی که قیمت بالا دارند به خاطر عمر بیشتر و همچنین جهت سرعت شارژ آنها از باتری های نیکل کادمیوم و لیتیوم استفاده میشود چراکه با سرعت بالا شارژ میشوند و این برتری را از مدل دیگر متمایز میکند.

از سری مشکلات باتری UPS و راه حل های استفاده از آن

زمانی که همه ی تجهیزات اتصال داشته اند اما سیستم یو پی اس خاموش می گردد

مشکل: بیش از ظرفیت بار یو پی اس.

راه حل :باید دقت کرد که نباید میزان قدرت تجهیزهای که با باتری به رسانه های پشتیبانی شده متصل شده اند ، از میزان ظرفیت یو پی اس فراتر رود.

برای حاصل کردن اطمینان از اینکه این اتفاق رح نمی دهد باید برای هر قطعه  از تجهیزات امتیاز قدرت را با هم جمع نمایید و همه ی لزومات ظرفیت واحد که لیست شده اند را مقایسه نمایی

در صورتی که میزان تمام ظرفیت قدرت تجهیزهای اتصال داده شده از ظرفیت بیشتر باشد ، باید بار کم شود تا عملکرد یو پی اس بشکل صحیحی صورت بگیرد

باتری باید به صورت کامل هر سه ماه یکبار شارژ شود .

زمانی که سیستم  یو پی اس در وضعیت باتری می باشد، بلافاصله تجهیزات خاموش می گردد

مشکل: سلامت باتری تحت نظارت نخواهد بود

راه حل:  برای اینکه چرا توسط UPS  قدرت باتری برای تجهیزات محیا نمی شود دلیل های مختلفی موجود است . می توانید یک تست را خودتان انجام دهید و بررسی کنید که بار اتصال داده شده از حداکثر سیستم های UPS فراتر نمی رود و باتری  به تجهیزهای اتصال داده شده به رسانه های پشتیبانی شده وصل است ، نه تنها رسانه های افزایشی .

در صورتی که عمر  باتری و UPS بیش تر از 2 سال باشد و البته با توجه به میزان استفاده آن این امکان وجود دارد که کارکرد باتری و ظرفیت آن در فواصل زمانی کم شود و نیاز داشته باشد که جایگزینی برای آن تهیه شود و می تواند خواندن ولتاژ باتری مشخص نماید که در محدوده ی ظرفیت پیشنهاد شده قرار دارد یا ندارد .

.

تاثیر دمای محیط در محل نصب باتری :
 
دمای محیطی که باتری ها در آن نصب شده اند نقش موثری بر عمر باطری ها دارد . به طور خاص برای باتری های سری VRLA ساخت کمپانی APC   دمای ۲۵ درجه سانتیگراد (۷۷°F) و سایر نقاط جهان ۲۰ درجه سانتیگراد (۶۸°F) مناسب می باشد .

این دما دمای داخلی باتری می باشد و دمای اتاق نصب باتری ها نیست دمای داخلی باتری ها به طور کلی ~ ۱ درجه سانتی گراد (۲ درجه فارنهایت) بالاتر از دمای محیط نصب باتری ها می باشد درجه حرارت  اختلاف دما در نزدیک سقف تا  کف اتاق نصب باتری ها ممکن است حتی بیشتر از ۵ درجه سانتیگراد (۱۰°F) باشد

هرگاه به باتری نیاز داشتید میتوانید با مراجعه به سایت امداد باتری ایراندوست و یا تماس به شماره های تلفن داخل سایت به صورت ۲۴ ساعته با کارشناسان امداد باتری تماس حاصل نمائید .
 

Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها