جدیدترین مقالات

مراقبت تابستانی باتری خودرو

مراقبت تابستانی باتری خودرو

نحوه مراقبت تابستانی باتری خودرو

فصل گرما برای باطری ماشین بسیار زیان آور است. زیرا با افزایش بیش از حد دما و قرار گرفتن باتری در معرض نور مستقیم خورشید، عمر باتری کاسته می شود. بنابر این می بایست نحوه مراقبت تابستانی باتری خودرو را را بیاموزید تا متحمل خسارت نشوید.

چرا در فصل گرما خرابی باتری خودرو بیشتر می شود؟

می توان گفت که در فصول گرم سال باطری ماشین به دلیل دلایل زیر خرابی بیشتری دارد. این دلایل عبارتند از:

  • روشن کردن کولر خودرو
  • استفاده زیاد از سیستم صوتی
  • استفاده زیاد از سیستم روشنایی
  • تبخیر شدن مایع باتری به دلیل گرمای شدید
خرابی بیشتر باطری خودرو در فصل گرم

مشکلات باطری در فصل گرما

15 نکته برای مراقبت تابستانی باتری خودرو

برای نگهداری و مراقبت از باتری ماشین خود در گرمای تابستان، موارد و نکات زیر را تا حد امکان رعایت کنید.

پارک کردن ماشین در سایه

یکی از راه ها برای مراقبت از باتری در گرما، پارک کردن خودرو در سایه است. وقتی اتومبیل در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گیرد، کاپوت گرم می شود و باتری سریعتر آسیب می بیند. پس پارک کردن خودرو در پارکینگ، زیر چادر و زیر سایه می تواند عمل مناسبی باشد.

پارک کردن خودرو در سایه

پارک کردن ماشین در سایه

پارک کردن ماشین در سایه

برای مراقبت تابستانی باتری خودرو باید بدانید که خاک اثر منفی بر عملکرد باتری دارد. زیرا خاک مانند یک هادی عمل نموده و سبب خالی شدن سریع باتری می گردد.

علاوه بر این سولفاته شدن و خوردگی سرباتری و محل های اتصال نیز برای باطری ماشین زیان آور است. زیرا سولفاته ها مانند یک عایق عمل کرده و از عبور جریان جلوگیری می کنند. در نتیجه در عملکرد باتری اختلال ایجاد می شود.

برای تمیز نگه داشتن محل های اتصال باتری، استفاده از محافظ های سر ترمینال اسپری ضد خوردگی بسیار کارامد است.

همچنین برای مراقبت تابستانی باتری خودرو و رفع سولفاته ها می توان از یک برس سیمی ساده و جوش شیرین و آب استفاده کرد.

خودداری کردن از رانندگی در فواصل کوتاه

مسافت های کوتاه بسیار به باطری فشار وارد می کند. زیرا هر زمان که موتور ماشین را استارت بزنیم، موتور باید باطری را مجددا شارژ کند. بنابراین با رانندگی در مسافت هایی کوتاه، امکان شارژ مجدد باطری میسر نمی شود و این موضوع خرابی آن را در پی خواهد داشت.

عدم رانندگی در فاصله های کم

رانندگی مناسب

استفاده از جامپ استارتر

باید در زمستان حداقل چند بار از جامپ استارتر استفاده کنید. استفاده از آن در زمستان، بسیار به بالا بردن عمر باتری شما کمک خواهد کرد.

خودداری از استارت زدن های پیاپی

برای مراقبت تابستانی باتری خودرو باید بدانید که استارت زدن های پشت سر هم فشار را بر روی باتری افزایش می دهد. در حقیقت رانندگی در مسافت های کوتاه و استارت زدن های پیاپی، می تواند  باتری ماشین را به راحتی خراب می کند.

درست استفاده کردن از کولر و سیستم های صوتی و روشنایی ماشین

در فصل های گرم از باتری ماشین بیشتر استفاده می شود. زیرا کولر و سیستم های صوتی و روشنایی فشار زیادی بر باتری می آورند. بنابراین باید از این سیستم ها درست استفاده کرد. یعنی اولا نباید سیستم های صوتی، روشنایی و کولر را به طور همزمان روشن کرد. دوم اینکه هر کدام را به مدت کوتاه استفاده کرد.

چک و سرویس منتظم باطری ماشین

باید آب باتری را در تابستان به طور پیاپی چک کرد. چک کردن آب باتری به دلیل اسیدی بودن آن خطرناک است و باید توسط باطری ساز انجام شود.

بررسی وضعیت ظاهری باتری برای مراقبت تابستانی باتری خودرو

بهتر از هر از چند گاهی در کاپوت ماشین خود را بالا برنید. در این صورت می توانید بفهمید که وضعیت باتری شما در چه شرایطی قرار دارد. شاید محفظه ی باتری شکسته باشد و یا قطب های باتری در حال فرسوده شدن باشند. شاید هم باتری باد کرده باشد و یا نشتی داشته باشد. تمام این موارد را می توانید با چک کردن های مداوم فهمیده و مشکل را سریعا حل کنید.

تست باتری ماشین با دستگاه

باید هر از گاهی برای مراقبت تابستانی باتری خودرو شارژ باطری توسط دستگاه تست شود. با این کار می توانید از وضعیت سلامتی باتری خود به خوبی مطمئن شوید.

این کنترل را معمولا در ماههای گرم سال انجام دهید. زیرا در این ماهها باطری ماشین سریع تر تخلیه میشود.

یک باتری اسیدی با نمایش ولتاژ 12/7 یا بیشتر یک باتری سالم است.

اگر ولتاژ باتری به 12/5 برسد یعنی باتری به شارژ مجدد نیاز دارد.

انتقال باتری ماشین به صندوق عقب

می توانید برای مراقبت تابستانی باتری خودرو و جلوگیری از صدمه خوردن آن در اثر گرما، باتری ماشین خود را به صندوق عقب ماشین منتقل کنید. ولی با توجه به حساسیت های انتقال باتری و جلوگیری از آسیب به ماشین و سیستم الکتریکی ماشین، بهتر است تغییر جایگاه باتری توسط متخصص صورت گیرد.

انتقال باتری ماشین به صندوق عقب

باتری ماشین در صندوق عقب

عایق کردن باتری ماشین

فعالیت موتور می تواند کاپوت ماشین را به شدت گرم کند. برای اینکه این گرما به باتری ماشین شما آسیب نزند باید دور تا دور باتری را با استفاده از یک عایق حرارتی مناسب بپوشانید.

وسایل برقی پرمصرف

برق تمام سیستم های الکتریکی ماشین توسط باتری تامین می شود. بنابراین استفاده از لوازم برقی پر مصرف مانند نمایشگر ها به شدت به باطری ماشین صدمه می زند. بنابراین بهتر است که از نصب وسایلی مانند این بر روی خودروی خود بپرهیزید.

چک کردن روغن ریزی موتور و گرد و غبار

اگر روغن و گریس موتور بر روی باتری بریزد، آلودگی ها بر سطح باتری ماشین تجمع می کنند. این مواد می توانند به صورت رسانا عمل کرده و شارژ باتری ماشین را تخلیه نمایند.

باتری ماشین را ایمن ببندید

برای مراقبت تابستانی باتری خودرو باید باتری ماشین در جای خود محکم بسته شده باشد. زیرا حرکت و لرزش باتری به طور مداوم به اجزای داخلی باطری آسیب شدیدی میزند. این آسیب ها می تواند شامل خراب شدن باتری، اتصال کوتاه و ایجاد نقص در عملکرد آن باشد.

باید با یک بست استاندارد باتری را در محل خود محکم کرد. بدین ترتیب از تکان خوردن های شدید آن در حین رانندگی جلوگیری می شود. در ضمن به خاطر داشته باشید که تسفت بستن بیش از حد باتری هم میتواند به باتری ماشین آسیب برساند.

استفاده نکردن از باتری ماشین

اگر به مراقبت تابستانی باتری خودرو اهمیت می دهید به این نکته توجه کنید. در صورتی که برای مدت طولانی (بیش از یک هفته) قصد استفاده از ماشین خود را ندارید، برای جلوگیری از آسیب یا به اصلاح خوابیدن باتری ماشین دو راه را به شما پیشنهاد میکنیم:

  • شارژ کردن باتری ماشین
    باتری ماشین را با استفاده از یک شارژر باتری ماشین دیجیتالی شارژ کنید و با خیال راحت از باتری ماشین خود استفاده کنید.
  • انبار مناسب باتری ماشین
    باتری را از ماشین جدا کرده و در محلی مناسب آن را انبار کنید و اگر قصد استفاده مجدد از باتری را داشتید آن را نصب کنید.
  1. پارک کردن در سایه یا در زیر سایه بان

این کار یکی از راه های مراقبت تابستانی باتری خودرو است. این عمل نه تنها باعث میشود فضای داخلی ماشین در زمان ورود شما خنک باشد بلکه باعث خنک شدن موتور ماشین، باتری ماشین و دیگر اجزای زیر کاپوت میشود و در کم کردن شدت گرما بسیار موثر میباشد.

علائم خرابی باتری ماشین

برای مراقبت تابستانی باتری خودرو باید علائم خرابی باتری ماشین خود را بشناسید. خوشبختانه این علائم محدود هستند. باید در صورت مواجه با هر کدام از آنها به باتری ماشین خود شک کرده و آن را چک نمایید. این علائم عبارتند از:

  1. لرزش کندتر از حد معمول موتور ماشین در زمان استارت زدن
  2. روشن شدن چراغ چک یا چراغ اخطار خرابی باتری ماشین در صفحه نمایشگر پشت فرمان ماشین
  3. اگر هنگام چرخاندن سوئیچ صدای کلیک نشنیدین
  4. کاهش سطح الکترولیت درون باتری ماشین
  5. تغییر ظاهری باتری ماشین که به شکل تورم در باتری ماشین دیده میشود
  6. فرسایش در قطب های باتری ماشین
  7. کم نور شدن چراغ های جلویی ماشین یا چراغ های داخلی خودرو
  8. اگر باتری ماشین شما بیش از سه سال عمر کرده

 

علائم خرابی باتری ماشین

چک کردن باتری ماشین

کلام پایانی

توجه داشته باشید باتری های اسیدی یا تر به هیچ عنوان مناسب استفاده در مناطق گرم نیستند و مدام نیاز به نگهداری و بررسی سطح الکترولیت دارند. پس اگر در این مناطق زندگی میکنید، برای مراقبت تابستانی باتری خودرو اکیدا به شما توصیه میکنیم از باتری های اتمی یا VRLA که بدون نیاز به نگهداری و مراقبت هستند استفاده نمایید.

چون هم عمر طولانی تری دارند و هم نیازمند صرف زمان زیادی برای رسیدگی به آن را ندارید. ما راهکارهای افزایش طول عمر باتری ماشین در تابستان را به طور مفصل برای شما شرح دادیم و امیدواریم با رعایت نکات ساده اما موثر بتوانید عمر باتری ماشین خود را افزایش داده و تعویض باتری ماشین خود را به تعویق بیاندازید با این وجود فراموش نکنید

سوالات متداول مراقبت تابستانی باتری خودرو

  1. چرا باتری خودرو در تابستان بیشتر خراب می شود؟
    این مشکل به دلیل تبخیر مایع باتری با گرماست. استفاده از کولر و سیستم صوتی و روشنایی این فشار را بیشتر خواهد کرد.
  2. نحوه مراقبت تابستانی باتری خودرو چگونه است؟
    با پارک کردن در سایه و خودداری کردن از رانندگی در فواصل کوتاه می توان از این مشکل جلوگیری کرد.
  3. علائم خرابی باتری خودرو چیست؟
    مشکل در استارت زدن و کم نور شدن چراغ های جلویی ماشین یکی از علائم خرابی باتری های خودرو می باشد.
5/5 - (1 vote)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها