جدیدترین مقالات

مراحل و شرایط مهم معاینه فنی خودرو و مدارک لازم مربوط به آن

معاینه فنی خودرو

از جمله راهکارهای کاهش آلودگی هوا که در دستور کار پلیس راهور تهران بزرگ قرار گرفته، داشتن معاینه فنی کلیه خودروهایی است که ۴ سال از عمر آن ها می‌گذرد و شما می‌بایست طی این مصوبه به یکی از شعب معاینه فنی در سطح شهر تهران مراجعه کنید و کارت معاینه فنی خود را دریافت نمایید. در نظر داشته باشید که بر اساس قانون و مطابق اعلام پلیس راهور تهران بزرگ، خودروهای فاقد معاینه فنی روزانه ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.

بسیاری از افراد با معاینه فنی خودرو آشنایی دارند ولی نمی دانند که مراحل معاینه فنی خودرو چگونه است و چگونه می توان معاینه فنی خودرو را استعلام کرد؟ به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مطلب کمی بیشتر درباره نکاتی که پیرامون معاینه فنی خودرو وجود دارد صحبت کنیم تا بیشتر با این موضوع آشنا شوید.

معاینه فنی

معاینه فنی خودرو به چه معناست؟

همان‌طور که از نام آن مشخص است، معاینه فنی به فرایند بررسی سلامت خودرو از هر نظر گفته می‌شود. کارشناسان مراکز معاینه فنی تمام قطعات و اجزای ماشین و نحوه عملکرد آنها را بررسی می‌کنند و گزارشی مبنی بر سلامت خودرو و کارکرد صحیح آن تهیه کرده و در اختیار راننده قرار می‌دهند.

دارندگان خودرو باید با داشتن مدارک موردنیاز به این مراکز مراجعه کنند تا برگه معاینه فنی را بگیرند.

شرایط معاینه فنی خودرو

خودرو‌های نو تا ۴ سال پس از ساخت نیازی به دریافت معاینه فنی ندارند و خودرو‌های فاقد آن روزانه جریمه می‌شوند. در خصوص خودرو‌های دوگانه سوز هم براساس مصوبه هیئت وزیران مقرر شد که برای خودرو‌های دوگانه‌سوز با عمر مخزن بیش از ۶ سال، علاوه بر معاینه فنی بنزینی، تست هیدرواستاتیک که مخصوص مخزن گاز CNG این خودروهاست، نیز انجام پذیرد.
معاینه فنی سال‌ها است که داشتن آن الزامی بوده و در طرح کاهش نحوه کنترل به صورت مکانیزه است. پیگیری و کنترل توسط پلیس ادامه دارد، اما در کنار آن کنترل به صورت مکانیزه نیز انجام خواهد شد. دوربین‌های مختلفی در سطح شهر وجود دارد که تعداد آن‌ها ۱۲۰۴ عدد است و خودروها را از لحاظ داشتن یا نداشتن معاینه فنی کنترل می‌کند. 

معاینه فنی خودرو

مدارک مورد نیاز برای معاینه فنی:

مدارک لازم برای معاینه فنی خودروشامل اصل کارت یا سند خودرو و فرم تشخیص عیوب ظاهری می باشد. و مراحل صدور و اخذ کارت معاینه فنی به شرح یر می باشد:

  1. اصل کارت یا سند خودرو
  2. فرم تشخیص عیوب ظاهری
  3. ارائه مدارک لازم معاینه فنی خودرو
  4. ثبت اطلاعات کامل در سیستم
  5. دریافت بارکد پس از ثبت اطلاعات پرداخت
  6. هزینه لازم معاینه فنی خودرو
    با ورود به مرکز مشخص شده، لازم است که اطلاعات کامل خودرو خود را با در دست داشتن مدارک لازم معاینه فنی در سیستم ثبت کرده و پس از ثبت یک بارکد دریافت نمایید. این بارکد در تمام مراحل انجام معاینه فنی توسط دستگاه خوانده می‌شود و به این معنی است که هیچ ماشینی بدون ورود به مراکز معاینه فنی خودرو نمی‌تواند کارت معاینه فنی دریافت نماید.

مراحل معاینه فنی

هنگام ورود به مرکز معاینه فنی، ابتدا پلاک خودرو با دوربین خوانده می‌شود و بعد از ثبت اطلاعات، معاینه فنی آغاز خواهد شد. معاینه فنی شامل چندین مرحله است که به ترتیب آنها را شرح خواهیم داد.

  1. بازرسی چشمی:
    در اولین مرحله از معاینه فنی، بازرسی چشمی از بخش‌های مختلف خودرو انجام می‌شود. این بخش‌ها شامل: آینه‌ها، شیشه‌ها، برف پاک کن، کمربند ایمنی، بدنه، بوق خودرو، لاستیک‌ها، صدای اگزوز، دود اگزوز، چراغ‌ها ی اصلی(چراغ عقب و جلو، چراغ ترمز، چراغ خطر، چراغ پلاک، چراغ دنده عقب)، چراغ‌های راهنما، نور بالا و پایین و طلق چراغ‌های عقب خودرو می‌باشد. نکته: در همین مرحله لوازم و تجهیزات بسته‌شده روی خودرو هم بررسی می‌شوند. اگر غیراستاندارد باشند، اعلام مردودی می‌کنند. برای نمونه می‌توان به نصب‌کردن بوق نامتعارف یا رینگ‌اسپرت اشاره کرد.
  2. بازرسی آلایندگی:
    در این مرحله، میزان آلایندگی گازهای خارج شده از اگزوز بررسی خواهند شد و اگر میزان گازهای مضر زیاد از حد باشد، خودرو در معاینه فنی رد خواهد شد.

بررسی کمک فنرها و سیستم تعلیق

در این مرحله سیستم تعلیق خودرو و تمامی فنرهای جلو و عقب بررسی خواهند شد. از آنجایی که وجود مشکل در کمک فنرها، ممکن است باعث واژگونی خودرو در پیچ‌ها شود، بررسی سلامت این بخش از خودرو، اهمیت زیادی دارد.

  • بررسی ترمزها:
    تمامی بخش‌های مربوط به سیستم ترمز خودرو، که شامل لنت‌ها، پدال ترمز، عملکرد ترمز دستی و بررسی روغن ترمز برای اطمینان از ترمز گیری مناسب خودرو، به دقت کارشناسی خواهد شد.
  • بررسی چراغ‌ها:
    تمامی چراغ‌های خودرو، از نظر میزان نوردهی و زاویه نور، و جهت آنها بررسی خواهند شد.
  • بررسی لاستیک‌ها:
    در این بخش میزان انحراف جانبی خودرو بررسی خواهد شد. به زبان ساده، در صورت تنظیم بودن فرمان و جلوبندی، به هنگام رانندگی، اگر راننده فرمان را رها کند، به ازای هر یک کیلومتر خودرو نباید بیشتر از ۷ متر انحراف داشته باشد. در اینجا میزان باز و بسته بودن دهانه چرخ‌ها نیز بررسی خواهند شد.

هزینه معاینه فنی ۱۴۰۰

هیات وزیران به پیشنهاد مشترک وزارت خانه های کشور و راه و شهرسازی، نرخ جدید خدمات صدور گواهی معاینه فنی خودرو مخصوص وسایل نقلیه سبک و سنگین را مشخص کرد.

بر این اساس، نرخ آزمون آلایندگی و ایمنی برای خودروهای سبک بنزین سوز و دوگانه سوز، ۴۷۰ هزار ریال، خودروهای نیمه سنگین و سنگین گازوییل سوز و گازسوز، ۷۱۶ هزار ریال و خودروهای سنگین و نیمه سنگین دوگانه سوز ۹۹ هزار و ۱۰۰ تومان و موتورسیکلت های بنزین سوز، ۱۲۰ هزار ریال تعیین شد.

همچنین بهای دریافتی برای بازرسی چشمی قطعات و تجهیزات گازسوز (به جز مخزن) برای خودروهای سبک دوگانه سوز و خودروهای نیمه سنگین و سنگین گازسوز مبلغ ۱۲۵ هزار ریال تعیین گردید.

هیات وزیران همچنین نرخ بهای خدمات صدور گواهی معاینه فنی خودروها و موتورسیکلت ها برای هربار مراجعه بعدی ظرف ۱۵ روز پس از مراجعه اول را برای خودروهای سبک ۱۰۰ هزار ریال، خودروهای نیمه سنگین و سنگین ۱۲۰ هزار ریال و برای موتورسیکلت ها مبلغ ۲۰ هزار ریال تعیین کرد.

گفتنی است، بعد از انقضای ۱۵ روز پس از مراجعه اول، مراجعه بعدی به عنوان اولین مراجعه محسوب می‌شود.

چطور نوبت بگيريم 

از طریق سایت معاینه فنی به آدرس my.tehran.ir در مراکز از طول صف مطلع شوید و خلوت‌ترین مرکز را براحتی انتخاب کنید.

با استفاده از خدمات سامانه نوبت‌دهی آنلاین در سایت ستاد معاینه فنی به آدرس با تعیین وقت قبلی به مرکز مورد نظر مراجعه نمایید.

برای خرید باطری ماشین همین الان اقدام کنید.

Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها