جدیدترین مقالات

علت خوابیدن باتری صفر

علت خوابیدن باتری ماشین‌ صفر

یکی از مشکلات رایجی که بسیاری از رانندگان درگیر آن هستند، خوابیدن باتری ماشین صفر می باشد. این مشکل از سیستم برق رسانی خودرو رخ می دهد، که بهتر است با مهمترین علت خوابیدن باتری ماشین‌ صفر آشنا شده و به دنبال راه حلی برای آن باشید.

خوابیدن باتری ماشین به چه معناست؟

یکی از رایج ترین دلایل روشن نشدن ماشین، خوابیدن باتری است که بارها شده که با این مشکل روبرو شده اید. به این مشکل می توان خالی شدن باتری نیز گفت که در این زمان سیستم برق رسانی به خوبی کار نکرده است. همانطور که می دانید، باتری از مهمترین اجزای یک خودرو می باشد که به سیستم الکتریکی ماشین برق رسانی می کند. پس زمانی که باتری خالی شده و قادر به انتقال انرژی الکتریکی نیست، ماشین نمی تواند روشن شود.

اغلب افراد این موضوع را جدی نمی گیرند. در صورتی که این اشتباه محض است و باید به دنبال دلیل اصلی این مشکل باشید. اگر خیلی زود به دنبال علت خوابیدن باتری باشید، می توانید هر چه زودتر جلوی بروز این اتفاق را بگیرید. از مهمترین علت خوابیدن باتری ماشین صفر می توان به موارد مهمی اشاره کرد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

خوابیدن باتری ماشین به چه معناست؟

منظور از خوابیدن باتری ماشین

دلیل خوابیدن باتری ماشین صفر چیست؟

همانطور که ذکر شد، خوابیدن باتری ماشین به خودی خود رخ نمی دهد، و پشت این اتفاق دلایل قطعی وجود دارند. نکته مهمی که در رابطه با علت خوابیدن باتری ماشین‌ صفر وجود دارد، این است که برخی از افراد تصور می کنند باتری ماشین صفر نباید بخوابد. در صورتی که این تصور غلط است و اگر ماشین صفر را به مدت 2 تا 3 ماه روشن نکرده باشید، قطعا باتری آن روشن نمی شود. بنابراین بهتر است که با علت خوابیدن باتری ماشین صفر آشنا شوید. این دلایل به شرح موارد ذکر شده می باشند:

برق دزدی ماشین یک علت خوابیدن باتری ماشین‌ صفر

باتری در زمانی که خودرو خاموش است، به راحتی می تواند برق مورد نیاز را برای ساعت، رادیو و اجزای این چنینی ماشین تامین کند. حتی در حالت عادی نیز این اجزا برق بسیار کمی مصرف می کنند. با این وجود اگر برق دزدی در ماشین وجود داشته باشد، مشکل اصلی در رله، چراغ داخلی یا سیستم الکتریکی رخ داده و در کمترین زمان از یک شب تا صبح باتری تخلیه می شود.

روشن گذاشتن چراغ جلوی ماشین

از دلایل مهم خالی شدن باتری و یک علت خوابیدن باتری ماشین‌ صفر، می توان به این اشاره کرد که فراموش کرده اید چراغ جلوی ماشین را خاموش کنید. در خودروهای جدید این چراغ اگر روشن بماند خود به خود خاموش می شود، ولی اگر خودروی شما از این ویژگی و قابلیت مهم بهره مند نباشد، تا زمان روشن بودن چراغ باتری به صورت کامل تخلیه می شود.

روشن گذاشتن چراغ جلوی ماشین

روشن گذاشتن چراغ جلو از علل خوابیدن باتری ماشین

پوسیده بودن اتصالات در باتری ماشین

شل شدن یا ایجاد پوسیدگی در اتصالات موجود درون یک باتری، باعث می شود تا انرژی لازم به صورت کامل انتقال پیدا نکند. در نتیجه سیستم استارت نقش خود را به خوبی بازی نکرده و باتری در زمان رانندگی به خودی خود خاموش می شود.

رانندگی زیاد در مسافت کوتاه

اگر به صورت مداوم در مسافت‌های کوتاه برای نمونه 10 دقیقه ای رانندگی کنید و به مقصد برسید، دینام زمان کافی را برای شارژ کردن مجدد باتری به دست نمی آورد. به این ترتیب باتری سریعا خالی می شود. مخصوصا اگر خودروی شما قدیمی باشد، این اتفاق بیشتر رخ می دهد.

سرد یا گرم بودن شدید هوای بیرون از علل خوابیدن باتری ماشین‌ صفر

از دیگر علت خوابیدن باتری ماشین صفر می توان به سرد یا گرم بودن شدید هوا اشاره کرد. این عامل باعث خوابیدن باتری می شود. باتری‌های جدید مقاومت بیشتری در برابر گرما یا سرما دارند، ولی خودروهای قدیمی بیشتر در معرض این خطر هستند.

تاثیر ایجاد مشکل در دینام بر خوابیدن باطری ماشین‌

در صورتی که موتور در حال کار کردن است، دینام باعث شارژ باتری می شود. پس زمانی که دینام خراب شود، باتری شارژ نخواهد شد. در نتیجه باتری تخلیه شده و روشن نمی شود.

به پایان رسیدن عمر باتری ماشین

تمام شدن عمر از علل خوابیدن باتری ماشین صفر

به پایان رسیدن عمر باتری ماشین

از مهمترین دلایل خوابیدن باتری و یک علت خوابیدن باتری ماشین‌ صفر، به پایان رسیدن عمر آن می باشد. از آنجایی که باتری ماشین می تواند 5 سال عمر داشته باشد، نحوه رانندگی و محل زندگی می توانند باعث به پایان رساندن سریع تر عمر باتری شوند که در این صورت نیاز به تعویض باتری ماشین خود دارید که انتخاب فروشگاه درست از اهمیت بالایی برخوردار است.

خوابیدن باتری ماشین چه علائمی به همراه دارد؟

شاید برایتان جای سوال باشد که زمانی که باتری خاموش می شود، چه علائمی به همراه دارد. بهتر است بدانید که علائم و نشانه‌هایی وجود دارند، که به راحتی می توانید متوجه این موضوع شوید.

  1. در طول استارت زدن
    به دو تا سه بار استارت برای روشن شدن نیاز دارد و نور چراغ و گیج قبل از استارت زدن کم خواهد شد. در صورت خاموش بودن خودرو در ساعت طولانی مخصوصا در هوای سرد، خودرو به سختی روشن می شود.
  2. قبل از استارت؛
    زمانی که سوئیچ را می چرخانید، چراغ و صفحه کیلومتر شمار روشن نخواهند شد. همچنین بعد از 15 تا 30 دقیقه، موتور خاموش می شود.
  3. توقف در زمان ترافیک
    این امر ناهنجار است و سایر لوازم جانبی نیز خاموش می شوند. همچنین نور چراغ یا لوازم داشبورد در زمان فشردن پدال کم می شوند.
    بهتر است زمانی که با هر یک از علائم زیر مواجه شدید به دنبال علت خوابیدن باتری ماشین صفر باشید. همچنین سریعا برای برطرف کردن مشکل خوابیدن باتری اقدام کنید. تنها در این صورت می توانید از بروز مشکلات جدی تر در باتری خودرو جلوگیری کنید.
خوابیدن باتری ماشین چه علائمی به همراه دارد؟

علائم خوابیدن باتری ماشین

کلام آخر

با توجه به مهمترین علت خوابیدن باتری ماشین صفر بهتر است بدانید که باید این مشکل را جدی بگیرید و سریعا برای آن اقدام کنید.

سوالات متداول علت خوابیدن باتری ماشین‌ صفر

  1. چگونه می توان به روشن کردن ماشین با باتری خوابیده پرداخت؟
    در زمان نیاز ضروری، می توانید با استفاده از کابل‌های جامپر، افزودن آب مقطر در حالت پایین بودن سطح الکترولیت، استفاده از نمک اپسوم و ترکیب قرص آسپرین و آب گرم از خودرو خود استفاده کنید.
  2. چه روش‌هایی برای پیشگیری از خوابیدن باتری وجود دارند؟
    برای پیشگیری از خوابیدن باتری ماشین بهتر است به صورت مداوم خودرو را روشن کرده، از سفرهای کوتاه خودداری کنید، از خاموش بودن چراغ‌ها مطمئن شوید، به علائم هشدار دهنده توجه کنید، ماشین را در فضای بسته پارک کنید و از سلامت باتری به صورت منظم اطمینان حاصل کنید.
  3. برای بررسی سلامت باتری چه کاری باید انجام داد؟
    برای بررسی کردن سلامت باتری بهتر است که به بررسی الکترولیت، بررسی باتری‌های اتمی و بررسی اتصالات بپردازید. همچنین بهتر است به کشف برق دزدی بپردازید.
Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها