جدیدترین مقالات, آموزش

علائم و نشانه های خراب بودن باتری و نشانه های ضعیف شدن و پایان عمر آن

نشانه های خراب بودن باتری ماشین

نشانه های خراب بودن باتری چیست؟

از علائم و نشانه های خراب بودن باتری و نشانه های ضعیف شدن و پایان عمر آن و درواقع علائمی که نیاز به تعویض باتری دارید می توان به موارد زیر اشاره کرد.

موتور استارت می زند اما روشن نمی شود

نشانه های خراب بودن باتری ماشین ، اگر موتور هنگام چرخاندن سوئیچ می چرخد یا صدای استارت زدن می دهد اما روشن نمی شود به احتمال زیاد عیب از باتری است شاید هم مشکل از استارتر باشد اما در 94 درصد اوقات عیب از باتری است حتی اگر خودرو خیلی خوب استارت بزند. اگر آمپرسنج نشان دهد که وضعیت باتری خوب است ممکن است چند ولت کم تر از میزان مورد نیاز باتری وجود داشته باشد.

دراین هنگام هر چقدر هم که استارت بزنید ، خودرو روشن نخواهد شد و باید از کابل های اتصال ساز (باتری به باتری کردن خودرو) استفاده کنید تا روشن شود. هنگامی که خودرو روشن شد اتصال کابل را قطع کنید و صبر کنید تا به مدت 30 دقیقه موتور کار کند تا آلترناتور یا دینام بتواند باتری را مجددا شارژ کند. پس از یک ساعت وقتی به خانه یا مکانی امن رسیدید مجددا امتحان کنید. وقتی موتور ماشین را خاموش کردید، حداقل یک دقیقه صبر کنید بعد موتور را دوباره روشن کنید و 1-2 دقیقه صبر کنید.

وظیفه باتری در هر دستگاهی، برق رسانی و تامین انرژی مورد نیاز برای شروع به کار می باشد. اگر به هر دلیل باتری دیگر نتواند این وظیفه خود را به درستی انجام دهد، در نتیجه دستگاه مورد نظر به درستی کار نخواهد کرد. اما در بحث خودرو، موضوع کمی متفاوت خواهد بود چراکه وجود دینام برای شارژ باتری، مانع از آن می شود که به درستی تشخیص دهیم که باتری خودروی ما نیاز به تعویض دارد یا مشکل چیز دیگری است.

در این آموزش می خواهیم علائم خرابی باطری خودرو را بررسی کرده تا قبل از اینکه بخواهیم باتری خودرو را تعویض کنیم، ابتدا نسبت به غیر قابل استفاده بودن آن، اطمینان حاصل کنیم.

استارت

کاهش سرعت استارت و دیر روشن شدن خودرو

یکی از مهمترین نشانه های خراب بودن باتری که نشان از ضعف باتری و رو به پایان بودن عمر آن می دهد، کاهش سرعت چرخش موتور در هنگام استارت زدن است. اگر به تازگی متوجه شده اید که روز به روز از سرعت استارت زنی خودروی شما کاسته می شود و دیگر آن سرعت قبلی را ندارد، باید آن را به عنوان یکی از علائم خرابی باتری در نظر بگیرید و برای تهیه یک باتری جدید، دست به کار شوید.

باتری

یک روز خوب استارت می خورد اما روز بعد خیر

از نشانه های خراب بودن باتری ،خودرو در استارت زدن مشکل دارد ممکن است ترمینال های باتری شل شده، شکسته اند، فرسوده وآهکی شده اند و یا این که چیزی باتری را هرز می دهد و یا سیمی به جایی متصل است که نباید به آن وصل باشد.

  •  ابتدا کابل های باتری را چک کنید زیرا معمولا اولین مقصر محسوب می شوند و چک کردنشان نیز آسان است.
  •  از محکم بودن کابل ها اطمینان حاصل کنید. کابل ها باید محکم باشند و اصلا یک سانت نیز حرکت نکنند. همچنین از پوسیده نبودن کابل هایی که به ترمینال متصل هستند اطمینان حاصل کنید. اگرآن ها پوسیده و جداشده بودند، هر چه سریع تر تعویض کنید.

مشکل تخلیه کردن باتری توسط مواردی رایج است. چیزهایی مثل انگل، باتری را می مکند. اگر چند روز متوالی با خودروی خود کار کردید و شاهد بودید که خوب استارت می خورد اما اگر یک روز به ماشین استراحت بدهید دیگر استارت نمی خورد مشکل از این جاست که چیزی از باتری استفاده می کند. بدین منظور باید به مکانیکی یا برقکار خودرو خود مراجعه کنید و یا آمپرسنج یا ولت سنج را برداشته تا دینام یا آلترناتور، چراغ ها، فیوزها، رادیو، آلارم و سایر قطعاتی که ممکن است باتری خور شده باشند را بررسی کنید.

علائم صد در صدی یک باتری خراب

قبل از روشن شدن موتور هیچ چراغ، گیج، چراغ های خطر یا برق روشن نمی شوند، هنگام روشن شدن ماشین 3 بار یا بیشترروشن می شوند و هنگام رانندگی و ترافیک به صورت ضعیف روشن می شوند.

2- باتری به 3-5 روز یا بیشتر به اتصال باتری به باتری نیاز دارد، هنگام روشن شدن ماشین، لوازم جانبی و چراغ ها با هر بار استارت کمرنگ می شوند و هنگام رانندگی رادیو و سایر لوازم جانبی بطور متناوب خاموش می شوند.

3- باتری در مدت زمان 15-30 دقیقه هنگام خاموشی موتور توسط رادیو و سایر تجهیزات درحال خرابی است، هنگام روشن شدن در هوای سرد موتور به سختی روشن می شود و هنگام رانندگی وسایل جانبی حین تردد در تپه ها یا حمل ونقل حرکت می کند.

4- چراغ آلترناتور روبه خرابی رفته است، هنگام روشن شدن، قطعات خودرومختصرا تکان میخورند وهنگام رانندگی وشتاب گرفتن لوازم جانبی و لامپ ها خیلی کم چشمک می زنند

تغییر رنگ نشانگر سلامت باتری

معمولا باتری های خودرو، یک چراغ نشانگر عمر مفید روی خود دارند که به رنگ سبز می باشد که یکی دیگر از نشانه های خراب بودن باتری می باشد. اگر رنگ این نشانگر به سمت زر یا قرمز متمایل شود، می تواند دلیلی بر پایان عمر مفید باتری و در نتیجه کاهش عملکرد آن باشد. در این شرایط توصیه می شود پس از اطمینان از خرابی باتری خودرو، آن را تعویض کرده و با یک باتری جدید، جایگزین نمایید.

نشانگر سلامت باتری ماشین

نشانگر سلامت باطری ماشین

تغییر در شکل ظاهری باتری

گرمای بیش از حد می تواند باعث ایجاد برآمدگی و خرابی در باتری گردد. اگر به تازگی متوجه تغییرات ظاهری در باتری شده اید می تواند از نشانه های خراب بودن باتری باشد، باید به پایان عمر مفید باتری خودروی خود شک کرده و آن را به عنوان یکی از علائم خرابی باتری در نظر بگیرید. گرما، ضربه، شکستگی و غیره، می تواند باعث خرابی باتری و در نتیجه کاهش عملکرد آن شود.

باتری ها چقد دوام دارند ؟

  • معمولا باتری ها حداکثر 2-3 سال عمر دارند حتی اگر سازندگان بگویند پنج سال یا بیشتر عمر می کنند. دریافت گارانتی را فراموش نکنید.
  •  خوشبینانه باید باتری خودرو هر دو سال و نیم یکبار تعویض شد تا قبل این که مشکلی پیش آید.
  •  موارد دیگری که می تواند بر طول عمر باتری اثر بگذارد استارت، سولونوئید، ترمینال های باتری و کابل های مخصوص آن هستند. لازم است به این موارد نیز دقت کنید.
  •  سن باتری نیز دخیل است حتی اگر هیچ نشانه ای از قدیمی بودن نداشته باشد زیرا می تواند به روش های منفی بر روی وسیله نقلیه اثر بگذارد. 

*طبیعی است که باتری معمولی در هوای سرد به خوبی کار نکند به همین دلیل نیاز است گاز را پمپ کنید یا از بنزین استفاده نمایید. 

استارت زدن درهوای سرد دشوار است

اگربه باتری خود دقت کرده باشید جمله ای را با این عنوان ” میل لنگ سرد” شاهد هستید. این آمپرها به موتور شما انرژی کافی جهت استارت زدن دراول صبح را می دهند. بنابراین جای تعجب نیست که یکی از علائم اولیه خرابی باتری باشد . حتما برایتان اتفاق افتاده است که صبح هنگام که سوار ماشین می شوید و پا روی پدال گاز می گذارید ، چند بار سوئیچ را می چرخانید و می بینید که موتور صدای خیلی ضعیفی دارد .

همین که از سعی دوباره منصرف می شوید می بینید که ماشین روشن می شود. اگراین اتفاق 3 بار درهفته رخ دهد نشانه ی خرابی ماشین است و باید فکر تعویض آن بود. اما اگر واقعا هوای بیرون خیلی سرد است و ماشین سخت روشن می شود طبیعی است زیرا هنگامی که دمای هوا به صفر درجه ی فارنهایت برسد نه تنها بنزین به سختی تبخیر می شود و روغن یخ می زند بلکه باتری نیز نصف قدرت خود را دارا می شود بنابراین در زمستان باید کمی صبور باشید اما اگر در تابستان نیز موتور به سختی استارت بخورد باید فکر تعویض آن باشید. 

دائما از اتصال باتری به باتری استفاده می کنید

یک قاعده ی کلی برای اتصال باتری-باتری وجود دارد و آن این است که:مهم نیست دلیل این امر چیست:باتری قدیمی است، استارتر قدیمی است یا پمپ سوخت یا آلترناتور بد کار می کنند و یا شاید تمام شب چراغ های ماشین را روشن گذاشته اید و یا درماشین را محکم نبسته اید و آن قاعده این است: اگر مجبور شدید سه بار درهفته از اتصال باتری به باتری استفاده کنید وقت آن است که باتری را تعویض کنید .

حتی یک باتری خیلی خوب هم در صورت سه بار اتصال خراب می شود. این اتصال حکم شوکی برای ماشین محسوب می شود. بنابراین شوکی برای باتری محسوب شده و اگر بیش از 3 بار درهفته این امر را انجام دادید باید فکر تعویض باتری باشید.

اتصال باتری

ده مرحله ساده برای اتصال باتری به باتری

لازم به ذکر است که در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشرت دارید می توایند مقاله آموزش کامل باتری به باطری کردن را مطالعه نمایید.

  1. ماشینی که باتری سالمی دارد را به کنار ماشینی که باتری خرابی دارد نزدیک کنید اما به یکدیگر نچسبانید. بهترین حالت آن است که آن ها را روبروی یکدیگر قراردهید. مطمئن شوید که فاصله باتری ها به اندازه ی کابل متصل باشد . فاصله مناسب 45 سانتی متر است.

2. حال که باتری هارا به یکدیگر نزدیک کردید تمام متعلقات برقی خودرو همچون فن، بخاری، رادیو وضبط و هر تجهیزات دیگری را خاموش کنید و سوئیچ خودرو در حالت خاموش باشد وماشین ها را به حالت ترمز پارکینگ تنظیم شده باشند.

3. کابل ها را آماده کنید. هر کابل دارای گیره ای قرمز و مشکی است. توجه داشته باشید دو سر قرمز و مشکی کابل با یکدیگر تماسی برقرار نکنند.

4. کاپوت هردوماشین را بالا بزنید. باتری و ترمینال های آن را پیدا کنید. ترمینال ها معمولا به رنگ قرمز یا مشکی هستند و در بالای آن ها علامت منفی و مثبت قرار دارد. از پیدا کردن صحیح آن ها مطمئن شوید.

اتصال باتری

اهمیت اتصال درست باتری

 

5. درمرحله بعدی گیره کابل قرمز را به ترمینال مثبت باتری دارای مشکل وصل کنید. توجه کنید که ترمینال ها سولفاته نکرده باشند.

6.  دراین مرحله از تشخیص نشانه های خراب بودن باتری گیره مثبت دیگر کابل قرمز را به ترمینال مثبت باتری سالم متصل کنید.

7. حال به همین روش گیره کابل مشکی را به ترمینال منفی متصل کنید.

8. گیره کابل مشکی را به باتری خراب متصل نکنید در عوض آن را به قسمت فلزی رنگ نشده متصل کنید. بهتراست این قسمت فلزی رنگ نشده پیچ یا مهره باشد.

9. موتور ماشین سالم را روشن کنید و 1-2 دقیقه صبرکنید و سعی کنید ماشین باتری خراب را روشن کنید. بعضی اوقات ممکن است موتور ماشین کمی کار کند. پس از شروع کار هر دو خودرو را برای چند دقیقه درحالت کار بگذارید.

10. برای قطع ارتباط کابل ها ابتدا از گیره های مشکی شروع کنید واجازه ندهید که آن ها با یکدیگر تماس داشته باشند.

چه زمانی باید باتری را تعویض کرد؟

  • زمانی که باتری کاملا خراب شود و اتصال باتری به باتری موثر واقع نشود.
  •  زمانی که مدت زمان طولانی از روشن نشدنش در پارکینگ بگذرد.
  •  زمانی که مکانیک توصیه کند.
  •  هر دو سال ونیم یکبار علائم تعویض داشته باشد.
  •  هر سه تا پنج سال. 
  • هنگامی که نیاز به کامیون یدک کش باشد.

استارت خوردن نامرتب

یکی دیگر از علائم خرابی باتری می تواند استارت خوردن نامرتب خودرو باشد. اگر یک روز خودروی شما با استارت روشن و در مواقع دیگر روشن نمی شود، ممکن است این مشکل به دلیل عدم نگه داشتن شارژ در باتری باشد. به عبارت دیگر، هنگامی که خودروی شما برای مدتی روشن بوده و باتری آن کاملا شارژ می شود، پس از گذشت چند ساعت که خودرو خاموش است، به راحتی روشن خواهد شد، اما اگر مدت زمان بیشتری را خاموش بماند، دیگرخودرو با استارت روشن نمی شود.

استارت باتری

شما هرگاه به خرید باتری نیاز داشتید و یا ماشینتان استارت نزد میتوانید با مراجعه به سایت امداد باتری ایراندوست و یا تماس به شماره های تلفن داخل سایت به صورت ۲۴ ساعته با کارشناسان امداد باتری تماس حاصل نمائید. در فورشگاه باتری ایراندوست شما می توایند انواع باتری اعم از صبا باتری، سپاهان باتری، آذر باتری و … را بیابید.

Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها