جدیدترین مقالات

علائم خالی شدن باتری

علائم خالی شدن باتری ماشین

علائم خالی شدن باتری

باطری ماشین مانند قلب انسان است و بدن آن ماشین نمی توانند حتی جابجا شود. باطری از مهمترین قسمت های هر خودرو باتری آن است. زمان هایی که باتری ایراد یا نیاز به تعمیر داشته باشد مشکلات متفاوتی برای روشن شدن و کارکرد ماشین بوجود می آورد. خالی شدن باطری ماشین اتفاقی شایع است که برای همه رانندگان و خودروها اتفاق می افتد. اکثر راننده های با علائم حدودی خالی شدن باتری آشنا هستند اما برخی خیر. در ابتدا ممکن است شما خوابیدن باتری را جدی نگیرید اما در طولانی مدت می تواند دردسر های زیادی برای ماشین ایجاد کند. در این مقاله تا انتها همراه ما باشید با علائم خالی شدن باتری آشنا شوید.

نشانه های خالی شدن باتری چیست؟

در سال های دور بیشتر از یک مدل باتری استفاده می شد که از یک مربع پلاستیکی دارای سولفوریک و سرب تشکیل شده بودند. اما بعد از گذشت سال ها باطری های اتمی روی بورس آمدند. باتری اتمی از سایر باتری های دیگر کمتر دچار مشکل می شوند و از لحاظ طول عمر و کیفیت جایگاه بهتری دارند.

باتری های قدیمی ایرادات فراوانی الیجاد می کردند اما باطری های جدید ایراد باتری های گذشته را ندارند. برای اینکه با مشکلات خالی شدن باتری رو به رو نشوید و از وقوع مشکلات پیش بینی نشده جلوگیری کنید بهتر است از علائم خالی شدن باتری آگاه و مطلع باشید.

  • روشن نشدن ماشین
    دیگر ایرادات نیز می توانند باعث روشن نشدن ماشین شوند ولی درصورتی ماشین روشن نشود به احتمال بسیار زیاد ایراد از باتری است. هرچقدر هم که تلاش کنید باتری روشن نمی شود. روشن نشدن ماشین مهم ترین علامت خالی شدن باتری است.
  • عدم روشن شدن چراغ پشت کیلومتر شمار
    از دیگر علائم خالی شدن باتری می توان به روشن نشدن  چراغ پشت کیلومتر  شمار اشاره کرد. از آنجایی که اصلی ترین وظیفه باتری تامین انرژی قطعات و همچنین کنترل برق تمام اجزای ماشین است. در صورتی که چراغ هایی مانند چراغ پشت کیلومتر شمار روشن نشود احتمال خالی شدن باتری بسیار زیاد است.
  • منظم روشن نشدن باتری خودرو
    اگر با مشکلاتی مانند یک روز در میان روشن باتری مواجه شدید و دید که باطری یک روز درست کار می کند و یک روز دیگر خیر. به احتمال قوی باتری شما خالی شده است و به تعمیر نیاز دارد.
  • روشن نشدن و استارت نخوردن ماشین در فصول سرد
    از دیگر علائم خالی شدن باتری، استارت نخوردن وسیله نقلیه در سرما و فصل زمستان است. زمان هایی که ماشین به درستی و راحتی نتواند در روز های سرد سال روشن شود مشکل از باتری و خالی شدن آن است. اگر در زمان روشن شدن ماشین صداهای غیر طبیعی و کمی به از باطری ماشین به گوش برسد به احتمال زیاد باتری خالی شده است.
  • اتصال باطری به باطری ماشین
    در صورتی که بیشتر از 2 بار در یک ماه مجبور شوید از اتصال باطری به باطری دیگر برای روشن کردن خودرو استفاده کنید احتمال خرابی موتور ماشین وجود دارد. این موتور دیگر هیچ موقع مانند قبل نمی تواند عملکرد خوبی داشته باشد و شاید مجبور به تعمیر یا تعویض آن شوید.
استارت زدن ماشین

روشن کردن ماشین

مهم ترین نکات خرابی باطری

اگر با نکات زیر مواجه شدید باید به سرعت برای بررسی باطری ماشین اقدام کنید. نکات زیر نشانگری خرابی صد در صدی باطری ماشین است:

  • عدم روشن شدن برق های ماشین قبل از روشن موتور
  • روشن شدن سه مرتبه یا بیشتر برق های داخل خودرو بعد از روشن شدن موتور
  • نیازمندی باتری به پروسه باتری به باتری برای روشن شدن ماشین سه تا پنج بار در ماه
  • خاموش شدن رادیو و ضبط در حین رانندگی
  • راحت روشن نشدن ماشین در هوا و فصول سرد سال
  • خراب شدن چراغ آلترناتور
باتری به باتری کردن

باطری به باطری کردن ماشین

چه زمان هایی باید باتری تعویض شود؟

در بعضی اوقات که با علائم خالی شدن باتری رو به رو می شوید می توانید با یک تعمیر ساده یا شارژ آن را مناسب استفاده در ماشین کنید. در بعضی اوقات مانند زمان های زیر باید باتری  را عوض کنید: 

  1. زمانی که اتصال باطری به باطری هم کارساز نبوده یا باطری به کل خراب شده
  2. زمان های که تعمیرکار در سرویس های دوره الی به شما توصیه کند
  3. بطور معمول هر سه تا 5 سال
  4. زمان های که به کامیون یدک کش نیاز باشد
  5. هر 2 سال و نیم علائم تعویض وجود داشته باشد

برای جلوگیری از خوابیدن باتری نیز میتوانید این مقاله را مطالعه کنید.

تعویض باطری ماشین

تعویض باتری خودرو

علائم اصلی خرابی باتری

بین خالی شدن باتری و خرابی آن تفاوت های بسیاری وجود دارد و بطور کلی نمی توان باتری خراب را مجدد آماده استفاده کرد اما باتری خالی کرده با شارژ میتواند آماده کار کردن شود. اگر تا روز گذشته ماشین به درستی کار میکرد اما امروز بطور ناگهانی دیگر روشن نمی شود احتمالا باتری خالی کرده است. قبل از تصمیم گیری برای تعمیر یا تعویض باتری باید از وضعیت باتری مطلع شوید.

بعد از مرور علائم خالی شدن باتری می خواهیم علائمی را باهم مرور کنیم که نشانگر خرابی باتری است. این علائم عبارتند از:

  • زود روشن نشدن ماشین یا کاهش سرعت استارت یکی از نشانه های خرابی باتری است. یکی با کاهش سرع استارت مواجه شدید آگاه باشید که موتور در حال خراب شدن است و طول عمر آنها رو به پایان است.
  • تغییر رنگ نشانگر یا چشمی ماشین نیز می تواند یک نشانه از خرابی موتور باشد. در حالت عادی چشمی باتری به رنگ سبز است. در صورت مواجه شدن با تغییر رنگ چشمی یا نشانگر به احتمال خیلی زیاد عمر باتری به پایان رسیده است.

از دیگر نشانه های خرابی باتری می توان تغییر شکل ظاهری و استارت نخوردن مرتب،  باتری اشاره کرد. همچنین 

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد علائم خالی کردن باتری و همچنین خرابی آن صحبت کردیم. ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که استفاده نکردن از ماشین هم میتواند باعث خرابی باتری شود. بهتر است برای جلوگیری از مشکلات، ماشین را بصورت مرتب برای سرویس و تعمیر به تعمیرگاه ببرید. خراب شدن باتری می تواند باعث بوجود آمدن مشکلات بیشتری برای ماشین شود.

سوالات متداول علائم خالی شدن باتری

  1. از کجا بفهمیم باتری از کار افتاده است؟
    اگر باتری شما درست استارت نمیخورد و یک روز درست کار می کند و یک روز بد، احتمالا باتری از کار افتاده
  2. از کجا بفهمیم باتری خراب است یا دینام؟
    در صورت استشمام بوی سیم و شینده شدن صدای جیر جیر احتمال سوختگی دینام زیاد است
  3. در چه صورتی احتمال خرابی موتور ماشین وجود دارد؟
    در صورتی که بیشتر از 2 بار در یک ماه مجبور شوید از اتصال باطری به باطری دیگر برای روشن کردن خودرو استفاده کنید احتمال خرابی موتور ماشین وجود دارد.
Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها