جدیدترین مقالات

سیستم ESP چیست وظیفه سیستم ESP در اتومبیل چیست؟

سیستمesp

در بعضی از جاده ها یا حتی خیابان های پر پیچ و خم زمانی که کنترل خودرو از بین می رود به هردلیلی مانند خیس شدن سطح خیابان یا سرعت بالا، کنترل ماشین از دست راننده برای چند ثانیه ای خارج می شود. ، یکی از مهمترین بخش های خودرو های جدید، قسمت ایمنی خودرو و سرنشینان است. این سیستم های ایمنی هم روز به روز از نظر کیفی و کمی در حال پیشرفت می باشند. این سیستم ها راحتی و ایمنی را به طور چشمگیری افزایش می دهند. سیستم ESP یا همان کنترل پایداری هم یکی از این بخش های ایمنی خودرو هاست که در خودرو های تولید و مونتاژ داخل مانند جک S5 و لیفان نصب شده است. سیستم کنترل پایداری ESP همانطور که از اسمش مشخص است به منظور بالابردن پایداری خودرو فراهم آمده است.

سیستم ESP

سیستم ESP چیست؟

در بعضی از موارد این ناپایداری خیلی شدت ندارد و دوباره به حالت عادی برمیگردد اما در خیلی از دفعات شدت ناپایداری زیاد شده و می تواند بسیار خطرساز باشد. به همین منظور مهندسان شرکت های خودرو سازی بزرگ برای رفع این خطر سیستمی را طراحی کردند به نام سیستم ESP . این سیستم در مواقعی که کنترل خودرو از دست راننده خارج می شود با به دست گرفتن کنترل فرمان خودرو یا حتی کاهش قدرت انتقالی از پیشرانه به چرخ ها از خطرات و تصادفات احتمالی جلوگیری می کند. سیستم ESP نخست بر روی خودرو های سری ۷ بی ام و و کلاس S بنز طراحی و ساخته شد. سیستم کنترل پایداری نخست توسط شرکت بوش طراحی و راه اندازی گردید.

سیستم ESP  خودرو چگونه کار می کند؟

ESP شامل چندین قطعه است که با هم کار می کنند تا ایمنی خودرو در جاده را برای شما فراهم کند. این سیستم شامل ترمزهای ضد قفل (ABS) و کنترل کشش (TCS) می باشد.

این سیستم با استفاده از سنسورهای بی شمار، بر روی عملکرد فرمان، شتاب و ترمز خودرو نظارت می کند و داده ها را به رایانه مرکزی می فرستند. سپس این رایانه آنچه را که شما انجام می دهید را با نحوه واکنش خودرو مقایسه می کند. اگر به عنوان مثال شما به سرعت فرمان را به سمت چپ یا راست می چرخانید، اما ماشین در حال حرکت مستقیم است (شاید به این دلیل که جاده بسیار مرطوب یا یخی است)، کامپیوتر می تواند این مشکل را تشخیص دهد و به سیستم های خودرو دستور دهد تا طبق میل شما عمل کرده و فرمان را بچرخانند.

سیستم ESP

مزیت های ESP چیست؟

قطعا کم شدن تصادفا بر اثر استفاده از ESP مهمترین مزیت این سیستم بوده است. هر کسی شاید مجبور باشد در هر شرایط آب و هوایی رانندگی کند. سیستم ESP کمک زیادی به کنترل خودرو می کند. همچنین با نگاه به آمار می بینیم که ۲۶ درصد تصادفات مربوط به خودروهای شاسی کوتاه و ۴۸ درصد خودروهای شاسی بلند کاهش یافته است.

چراغ هشدار دهنده  سیستم ESP در اتومبیل

ESP دارای یک چراغ هشدار دهنده اختصاصی می باشد. این چراغ هشدار در شرایطی مثل زمانی که ماشین در لبه یک مکان خطرناک قرار گرفته باشد فعال شده و چشمک می زند؛ به خصوص اگر رانندگی روی یک سطح لغزنده باشد. بنابرین اگر چراغ روشن شود، نشان می دهد که سیستم ESP دارای خطا بوده و یا غیر فعال شده است. در این موقع شما باید سیستم را بررسی کرده یا آن را دوباره فعال کنید.

غیر فعال کردن سیستم کنترل کشش، ESP یا ESC

بسیاری از خودرو ها دارای دکمه‌ای هستند که به شما اجازه می دهد سیستم ایمنی کنترل الکترونیکی را به صورت موقت یا کامل غیر فعال کنید. ما اکیداً توصیه می کنیم که این کار را در جاده های عمومی انجام ندهید. اما همچنان بسیاری از رانندگان غالباً ترجیح می دهند این کارکردها را برای رانندگی با عملکرد بالا و در مسیرهای مسابقه غیر فعال کنند. در واقع هدف آنها این است که به جای تکیه به این سیستم ایمنی، از مهارت های کنترل خود برای متوقف کردن مشکلاتی مانند چرخش خودرو استفاده کنند.

استفاده از ESP در آفرود

از آنجا که این سیستم چسبندگی به سطح و همچنین پایداری خودرو را افزایش می‌دهد در خودروهای شاسی بلندر آفرود بسیار پرکاربرد است. این خودروها مرکز ثقل بالایی دارند و در هنگام فرمان گیری به سرعت از کنترل خارج می‌شوند. میزان بازده این سیستم و توانایی آن در کنترل خودرو به شدت به تعداد سنسور‌ها و همچنین میزان اطلاعات ورودی به آن و دسترسی‌هایی که به این سیستم در کامپیوتر خودرو داده می‌شود وابسته است.

در هنگام عبور از شیب در این خودروها بسته به میزان شیب سیاست انتقال نیروی موتور به هر چرخ توسط این سیستم کنترل می‌شود. در واقع از انتقال نیرو به چرخی که کمترین چسبندگی را دارد جلوگیری می‌کند و در مقابل نیروی موتور را از طریق کنترل عملکرد دیفرانسیل به محوری که چسبندگی بیشتری دارد منتقل می‌کند.
این عمل با اعمال ترمز به چرخی که با سرعت بیشتری نسبت به دیگر‌چرخ‌ها شروع به گردش کرده انجام می‌پذیرد.

وقتی که ESP دستور قفل شدن یک چرخ را بدهد، کامپیوتر دستورات سیستم ABS را دور می‌زند و ترمز با حداکثر توان در چرخ مذکور و به صورت پیوسته فعال می‌شود.

ESP

این سیستم با چه نام‌هایی شناخته می‌شود؟

ESP  : برنامه الکترونیکی پایداری که توسط کارخانه‌های رو برو استفاده می‌شود. آئودی – بنتلی – بوگاتی – کرایسلر – سیتروئن – دوج – هیوندای – هولدن – جیپ – کیا – لامبورگینی – اوپل – پژو – رنو – سکانیا – اشکودا – اسمارت – سوزوکی – ولکس‌واگن

برای خرید باطری ماشین همین الان اقدام کنید.

برای خرید باتری خورو از برند های صبا باتری ، وایا باتری ، آذر باتری و یکتا باتری سپاهان کلیک کنید.

Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها