جدیدترین مقالات

سرنوشت باتری های فرسوده

سرنوشت باتری ماشین فرسوده

در این مطلب می خواهیم در مورد سرنوشت باتری فرسوده صحبت کنیم. در حقیقت قصد داریم به شما بگوییم که از گذشته تا کنون با این باتری های مستعمل چه می کرده اند. پس این مطلب جذاب را از دست ندهید و تا پایان با ما همراه بمانید.

 

سرنوشت باتری ماشین فرسوده چیست

جدا کردن باتری ماشین فرسوده

تاریخچه باتری های مستعمل

در رابطه با سرنوشت باتری ماشین فرسوده می توان گفت که در قدیم باتری های ماشین را به محض اینکه عمرشان به پایان می رسید، دور می انداختند. زیرا این نوع باتری ها قابل بازیافت نبودند و می توانستند باعث آسیب به محیط زیست شوند. اما یک روز شرکت های تولید کننده باطری ماشین تصمیم گرفتند که باتری های مستعمل را جمع آوری کنند.

این شرکت ها باطری های کهنه ی خودرو ها را با قیمت های مناسب خریداری کردند. به همین دلیل دیگر کسی باتری کهنه ی خودروی خود را دور نیانداخت و سرنوشت باتری ماشین فرسوده تغییر کرد. می توان گفت که 40 درصد این باتری ها از سرب و فلزات دیگر ساخته شده است و همانطور که می دانید قیمت فلز در بازار بسیار بالاست.

به همین دلیل شرکت های تولید کننده باطری تصمیم گرفتند که ضایعات سربی باتری را نیز مانند دیگر فلزات بازیافت کنند. به این ترتیب می توانستند در مورد مواد اولیه مورد نیاز برای تولید باتری ، به بهترین شکل صرفه جویی نمایند. اگر می خواهید همجنان در مورد سرنوشت باتری های ماشین فرسوده اطلاعات کسب کنید پس همچنان همراه ما بمانید.

باتری های ماشین فرسوده چگونه اند؟

در ادامه ی مطلب سرنوشت باتری ماشین فرسوده باید گفت که یک باتری از زمان تولید و نصب شدن بر روی ماشین، تمام انرژی الکتریکی مورد نیاز برای سیستم های برقی خودرو را فراهم می کند. در واقع اموری مانند استارت زدن، روشن شدن رادیو، روشن شدن لامپ ها، بالا رفتن شیشه ها و غیره، همه به نیروی الکتریکی باتری متکی هستند. بنابراین باتری ماشین در یک پروسه ی چهار الی پنج ساله این انرژی را تامین می کند و رفته رفته به پایان عمر خود می رسد. در این زمان می گویند باتری فرسوده شده است.

توجه کنید سرنوشت باتری ماشین فرسوده به گونه ای است که دیگر نمی توان آنها برای راه انداختن ماشین استفاده کرد ولی می توان به جای این کار آنها را بازیافت نمود. همانطور که می دانید سرب یک فلز سمی است و رها کردن آن در طبیعت ضررهای جبران ناپذیری را به بار می آورد. بنابراین تولید کنندگان باطری خودرو در پروسه ی بازیافت، سرب موجود در این باتری ها را به طور کامل تخلیه کرده و به وسیله ی آن باتری های جدید تولید می نمایند.

معمولا باتری های فرسوده توسط مراکز درمانی، کارخانه جات صنعتی، تعمیرگاه های ماشین و مراکز دولتی به فروش می رسند. زیرا این مراکز از باتری ماشین استفاده ی فراوانی دارند. کارخانه جات تولید کننده باتری هم این باتری ها را خریداری کرده و آنها را بازیافت می کنند. در ادامه مطلب سرنوشت باتری ماشین فرسوده در زیر در مورد سرنوشت باتری های یو پی اس کهنه سخن خواهیم گفت.

باتری های ماشین فرسوده چگونه اند

جداسازی باتری کهنه از ماشین

بازیافت باتری های UPS فرسوده

شاید ندانید ولی سرنوشت باتری ماشین فرسوده با باتری های فرسوده ی یو پی اس تفاوت جندانی ندارد. در واقع این نوع باتری های نیز به سرنوشت باتری ماشین فرسوده دچار می شوند. زیرا باتری های یو پی اس نیز قابل بازیافت هستند. این مدل باتری های با تکنولوژی اسید-سرب تولید می شوند. از باتری های یو پی اس معمولا برای حفاظت از رایانه ها، پایگاه های داده، سیستم های مخابراتی و سیستم های الکتریکی بهره می برند.

می توان گفت که باطری های یو پی است از بهترین نوع باتری هستند. هم باتری های ماشین و هم باتری های یو پی اس دارای ولتاژ 12 هستند. اما زمانی که عمر باتری به پایان می رسد، این ولتاژ افت پیدا می کند و به وسایل برقی که از برق این دو دستگاه استفاده می کنند آسیب جدی می رسد. همچنین با فرسوده شدن این باتری ها ممکن است اسید موجود در آنها نشت کند.

بنابراین باتری های یو پی اس را نیز مانند باتری خودرو پس از فرسوده شدن، می فروشند. زیرا در تولید آنها مقدار قابل توجهی فلز سرب به کار رفته است. بازیافت و خرید و فروش باتری های ماشین و یو پی اس بهترین روش برای جلوگیری از آسیب به محیط زیست است. در واقع با این کار، سرب به کار رفته در این باتری ها دوباره به چرخه صنعت بر می گردد. در ادامه ی بحث سرنوشت باتری ماشین فرسوده به نکات لازم در مورد فروش این باتری ها توجه کنید.

نکات لازم در مورد فروش باتری های ماشین کهنه

همانطور که گفتیم تمام باتری های اسید-سرب از قبیل باتری های ماشین، باتری های یو پی اس، باتری های موتور سیکلت و باطری های لیفتراک، عمر معینی دارند و پس از تمام شدن این عمر دیگر نمی توان از آنها استفاده کرد. بنابراین به عنوان باتری کهنه یا داغی فروخته می شوند.

آنچه که دلیل این فروش می باشد سرب و قطعات فلزی موجود در این نوع باتری هاست. می توان گفت که قیمت ضایعات باتری در بازار متفاوت است و به عوامل خاصی بستگی دارد. یکی از این عوامل وزن فلزات به کار رفته در باتری است. هر چه وزن فلزات موجود در یک باطری بیشتر باشد آن باتری ارزشمند تر خواهد بود.

در بحث سرنوشت باتری ماشین فرسوده باید گفت که ضایعات باتری معمولا شامل فلزات سرب، قلع و آنتیموان هستند که در بین این سه سرب از همه وزن بیشتری دارد. بنابراین قیمت خرید این فلز نیز بالطبع بالاتر است.

عوامل موثر در قیمت ضایعات باتری ماشین

در ادامه مطلب سرنوشت باتری ماشین فرسوده می توان گفت که عوامل خاصی بر قیمت ضایعات باتری ماشین اثر دارند. این عوامل عبارتند از:

  • نرخ ارز
  • شرایط بازار
  • قیمت جهانی سرب

در واقع اینها هر سه عواملی هستند که قیمت ضایعات باتری را تعیین می کنند. در حقیقت به همین دلیل است که قیمت باتری ماشین همواره در حال تغییر می باشد.

عوامل موثر در قیمت ضایعات باتری ماشین

نمایی از یک باتری ماشین نو

سخن آخر

باید بدانید که سرنوشت باتری ماشین فرسوده از گذشته تا حال بسیار تغییر کرده است. این روزها مجموعه های مختلفی هستند که در زمینه خرید و فروش باتری ماشین و ضایعات آن در حال فعالیت اند. شما می توانید به یکی از معتبر ترین این مراکز مراجعه کرده و علاوه بر فروش داغی باتری ماشین خود، از خدماتی که این مراکز به مشتریان ارائه می دهند بهره مند شوید. خدماتی مانند:

  • خرید و دریافت باتری کهنه در محل
  • فروش، تعویض و نصب باتری نو در محل
  • تست باتری به صورت رایگان
  • ارائه گارانتی برای باتری تعویضی

این چهار مورد را می توان از خدمات مهم این مراکز برشمرد که بسیار می تواند خیال مشتری را از بابت باتری ماشین خود راحت کند.

سوالات متداول سرنوشت باتری های ماشین فرسوده

  1. با باتری های فرسوده ی خودرو ها چه می کنند؟
    معمولا این باتری ها را به دلیل سرب و فلزات دیگر موجود در آنها بازیافت کرده و از این مواد برای تولید باتری های جدید استفاده می برند.
  2. عوامل موثر در قیمت ضایعات باتری ماشین چیست؟
    نرخ ارز، شرایط بازار و قیمت جهانی سرب از عواملی هستند که بسیار روی قیمت ضایعات باتری ماشین تاثیر گذارند. در حقیقت قیمت ضایعات باتری ماشین متکی به این سه عامل است.
  3. آیا باتری های یو پی اس را نیز می توان بازیافت کرد؟
    بله، باتری های یو پی اس نیز مانند باتری های ماشین دارای فلزی مانند سرب هستند و بازیافت آنها بسیار ارزشمند خواهد بود.
Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها