جدیدترین مقالات

درباره ایران خودرو

ایران-خودرو

ایران خودرو  در خیابان اکباتان تهران تأسیس شد و از 28 اسفندماه 1342 با تولید اتوبوس شروع به کار کرد. اینک با گذشت بیش از40سال از زمان تأسیس آن همچنان در زمینه ی طراحی و تولید خودروهای سواری ، اتوبوس و مینی بوس به عنوان بزرگترین تولید کننده ی خودرو در کشور ، در راستای تأمین نیاز های جامعه ، ورود به بازارهای جهانی ، تعمیق ساخت داخل کردن قطعات و در نهایت تحقق اهداف ایران به فعالیت خود ادامه می دهد .

تاریخچه تأسیس و تغییر شرکت ایران خودرو

ایران خودرو، با نام پیشین ایران ناسیونال (به انگلیسی: Iran Khodro Company (یا به‌اختصار: IKCO شرکت خودروسازی ایرانی است ،که در سال ۱۳۴۱ توسط برادران خیامی با سرمایهٔ مالیِ ۱۰۰ میلیون ریال بنیان‌گذاری شد.

شرکت سهامی عام کارخانجات صنعتی ایران خودرو با هدف انجام امور تولیدی و صنعتی برای تأسیس، کارخانجات اتوبوس سازی و ساخت قطعات و لوازم اتومبیل و تولید محصولاتی از این قبیل در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۴۱، با سرمایه اولیه صد میلیون ریال و تعداد هزار سهم، هزار ریالی به ثبت رسید و از مهر ماه ۱۳۴۲ فعالیت خود را با تولید اتوبوس آغاز کرد.

 ایران خودرو

سال شمار و گاه شمار تولید انواع سواری :

1346 :سواری پیکان در مدلهای دو لوکس ، کار لوکس ، جوانان و تاکسی با حجم موتور 1600 و 1725 و 1800 سی سی.

1369 :سواری پژو 405 در مدلهای Gl و Glx با حجم موتور 1580 سی سی

:1374 سواری پژو 405 در دو مدل دنده ای و اتوماتیک با حجم موتور 2000 سی سی

1374 :سواری پژو 205 مدل Gr با حجم موتور 1360 سی سی

1376 :سواری پژو Rd با حجم موتور 1600 سی سی

:1377 سواری استیشن پژو 405 با حجم موتور 2000 سی سی

 :1378 پارس با حجم موتور 1800 سی سی

1379 : تولید آزمایشی سمند ،پروژهx7 با حجم موتور 1800 سی سی و سیستم انژکتوری

1380 : پژو 206 باحجم موتور 1400 سی سی

:1380  افتتاح خط تولید سمند با حضور ریاست محترم جمهور وقت آقای خاتمی

و پس از آن تولید سمند Lx.

 :1383تولید سومین مدل سمند.” سمند سریر”

 :1384پرده برداری از اولین پزو فرانسوی, ایرانی. پژو آریان و تولید آخرین پیکان !

سال شمار تولید انواع خودروهای کار :

1342 : اتوبوس مرسدس بنز مدل 302 ، مدلهای (برون شهری ، درون شهری ، فرمان چپ و شاسی) ، اتوبوس بنز Lp 608 ، اتوبوس بنز مدل Op

 :1344 مینی بوس کومر (مینی بوس ،وانت و آمبولانس)

1346 : مینی بوس مرسدس بنز مدل 319 که بعد ها به مدل 309 تغییر یافت در مدلهای: (استاندارد و سقف بلند)

:1349  مینی بوس مرسدس بنز 409 آمبولانس

 :1350 مینی بوس بنز 309 (مینی بوس ، وانت و آمبولانس تک کابین و دو کابین)

1367 : مینی بوس مرسدس بنز مدل 508 (استاندارد و سقف بلند)

:1368  اتوبوس شهری مدل O355

1369 : مینی بوس بنز 508 کاروان ، مینی بوس بنز 409 ، مینی بوس بنز M30 ، مینی بوس بنز 508 کاروان ، مینی بوس بنز 409 ، مینی بوس بنز M30

 :1373 اتوبوس توریستی سقف بلند مدل 400 ، مینی بوس بنز O508 D

 :1374 اتوبوس سوپر C400 ، مینی بوس کاروان

1375 :اتوبوس درون شهری S360

1376 :اتوبوس دو طبقه ی نئوپلن ، اتوبوس فرودگاهی نئوپلن ، اتوبوس شهری لاینر نئوپلن ، اتوبوس توریستی سقف بلند مدل 400 تولید انبوه ، مینی بوس هیوندایی مدل E ، مینی بوس هیوندایی مدل M) مینی بوس و نوع وانت) ، اتوبوس شهری دو کابین

: 1390واردات محدود سوزوکی کیزاشی (کلاس D) و تغییر داشبورد محصولات پژو پارس و ۴۰۵
1391:تولید رانا
1393:تولید وانت آریسان و تندر پیکاپ و دنا
1395:مونتاژ هایما اس ۷
1396:از سرگیری تولید پژو ۲۰۷ آی با تغییر در چهره و تجهیزات، تولید تندر ۹۰ پلاس وتولید دنا پلاس
1397:واردات هایما اس ۵

ساخت سواری

در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۴۴ وزارت اقتصاد به کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال اجازه داده شد در مورد ساخت اتومبیل پیکان اقدام کند. اجازه تأسیس کارخانه ساخت انواع اتومبیل سازی از نوع چهارسیلندر در تاریخ ۲۰/۴/۱۳۶۵ به این شرکت داده شد. شرکت فوق بر اساس قراردادی با کارخانه روتس انگلستان وابسته به گروه کرایسلر موفق به دریافت مجوز مونتاژ نوعی اتومبیل هیلمن هانتر و ساخت آن در ایران به نام پیکان شد. خط مونتاژ هیلمن هانتر که در ایران، پیکان نامیده شد به سرعت تجهیز و در روز ۲۳ اردبیهشت ۱۳۴۶ به دست شخص شاه افتتاح شد.

 ایران خودرو سواری

ساخت مینی بوس

در سال ۱۳۴۴ ساخت و تولید مینی بوس مدل ۳۱۹ در مجتمع شمالی شرکت آغاز شد. در سال ۱۳۴۸ سالن تولید مینی بوس برای ساخت مدلهای ۳۰۹ شاسی کوتاه، ۱۴ نفره و آمبولانس با تولید روزانه ۷ دستگاه بهره برداری شد. در تاریخ ۱۶/۶/۱۳۷۲ محصول جدید این کارخانه با نام کاروان پارک با استفاده از موتور و شاسی مینی بوس ۵۰۸ سقف بلند تولید شد.

ساخت اتوبوس

تولید اتوبوس در این کارخانه از سال ۱۳۴۲ با ساخت اتوبوس مدال بنز، تحت لیسانس مرسدس بنز آلمان آغاز شد. در سال ۱۳۴۹ با بهره برداری از اتومبیلهای مدل ۳۰۲ مرسدس بنز، ظرفیت به ۶ دستگاه در روز افزایش یافت. به علت قدیمی بودن اتوبوس های شهری تولید شده، مطالعه برای ساخت اتوبوس شهری جدید از سال ۱۳۶۷ با همکاری مرسدس بنز آغاز و در نیمه دوم سال ۱۳۶۸ اولین نمونه آن تولید شد.
کارخانه موتورسازی: کارخانه موتورسازی ایران خودرو با هدف ساخت بدنه موتور و سایر قطعات چدنی و مونتاژ موتور و نیم موتور ۱۶۰۰ و ۱۷۲۵ دو کاربراتور، با مساحت ۲۵۹۱۷ مترمربع در دو قسمت ماشین شاپ و مونتاژ موتور در سال ۱۳۵۰ تاسیس شد.

اتوبوس

کارخانه‌های ایران خودرو

کارخانه های داخل ایران شامل موارد زیر است:

  1. ایران خودرو خراسان: این شرکت در پنجم دی ماه ۱۳۷۹به منظور تولید انواع خودروی سواری و تجاری نظیر سدان، SUV، ون، وانت و کامیونت تأسیس شد.
  2. ایران خودرو تبریز: هم‌اکنون وانت آریسان و سمند و سمند سورن در ایران خودرو تبریز ساخته می‌شود.
  3. ایران خودرو سمنان
  4. ایران خودرو فارس: هم‌اکنون در این واحد پژو پارس تولید می‌گردد.
  5. ایران خودرو مازندران: شرکت ایران خودرو مازندران در سال ۱۳۸۹ با تولید تعداد ۱۹۱۷ دستگاه سمند سریر فعالیت خود را آغاز کرد.
  6. ایران خودرو کرمانشاه: ظرفیت ساخت خودرو در این واحد تولیدی ۳۰ هزار دستگاه در سال می‌باشد.

بیرون ایران:

ایران خودرو تاکنون در کشورهای ونزوئلا، سنگال، بلاروس، عراق، سوریه و جمهوری آذربایجان کارخانجاتی را برای تولید خودرو احداث کرده‌است. امیر خجسته، نماینده مجلس از همدان، به خبرگزاری فارس گفته‌است که شرکت ایران خودرو ۱۰۰ میلیون دلار، در کشور سنگال سرمایه‌گذاری کرده‌است، اما «هیچ تولید و منفعتی» نداشته‌است. به گزارش رادیو فردا، در میان واحدهای تولیدی ایران خودرو در خارج از کشور، تنها واحدهای تولیدی در سوریه و عراق و تاحدودی نیز آذربایجان، توجیه اقتصادی داشته‌اند..

راه‌اندازی خط تولید موتور ملی و خداحافظی با پیکان

سال ۱۳۸۴ سالی بسیار مهم و تاریخی برای بزرگترین خودروساز ایرانی بود؛ چرا که در این سال پس از مدت‌ها بالاخره تولید کهنسال‌ترین خودرو ایرانی یعنی پیکان متوقف شد. همچنین ایران خودرو در این سال از پروژه موتور ملی خود یعنی همان پیشرانه ۱.7 لیتری پایه گازسوزef7 رونمایی کرد. سال ۸۵ بود که با حضور ریاست جمهوری خط تولید موتور ملی راه‌اندازی شد و پروژه‌های صدور سمند به کشورهای آذربایجان، سوریه، ونزوئلا و بلاروس مورد بهره‌برداری قرار گرفت. ضمنا در این سال‌ها همکاری ایران خودرو با شرکت رنو در زمینه تولید ال ۹۰ (تندر ۹۰ یا رنو لوگان) هم در خط شروع قرار گرفت.

 ایران خودرو پیکان

ایران خودرو در سال ۸۶ به منظور ارتقاء فروش محصولات در ایران و سایر کشورها خطوط تولید جدیدی در تبریز، مصر و سنگال راه‌اندازی کرد. در این بین محصول جدیدی به نام سمند سورن که در واقع نسخه فیس لیفت سمند ال ایکس ،به عنوان یکی از انواع خودروهای ملی شمار می‌آید را نیز روانه بازار کرد. در سال ۱۳۸۷ ایران خودرو از دومین محصول ملی خود با نام «رانا» رونمایی کرد که در واقع نسخه فیس لیفت پژو ۲۰۶ صندوقدار به شمار می‌رفت و بخش‌هایی از طراحی خارجی و داخلی آن نسبت به 206 اس دی دگرگون شده بود. همچنین در این سال شرکت ایران خودرو موفق به اخذ جایزه ملی صادرکننده نمونه ایران شد.

طی سال ۸۹ ایران خودرو رکورد تولید اتومبیل در خاورمیانه را با ثبت رقم 755.555 دستگاه شکست و بزرگترین تولیدکننده اتومبیل منطقه لقب گرفت. در این سال شرکت ایران خودرو نزدیک به نیمی از تولید خودرو کشور را در اختیار داشت. طی دهه ۹۰ شمسی کارشناسان ایران خودرو بار دیگر به سراغ پلت‌فرم سمند رفته و محصول جدیدی با نام دنا که مبتنی بر خودرو سمند بود را با ظاهری خشن‌تر و کابینی به مراتب مدرن‌تر روانه بازار کشور ساختند.

آغاز مجدد همکاری ایران خودرو و پژو فرانسه

اواخر سال ۹۰ شرکت فرانسوی پژو به دلیل اعمال تحریم‌ها بر صنعت خودروسازی ایران، همکاری خود را با ایران خودرو پس از ۲۰ سال به حالت تعلیق درآورد اما پس از توافق برجام، این شرکت مجددا راه را برای حضور خود در کشورمان همواره دید و علاوه بر کمک در فرایند تامین قطعات محصولات قدیمی‌تر، قراردادهای جدیدی را برای ارائه مدل‌های روز نظیر پژو ۳۰۱ ، پژو ۲۰۸ و پژو ۲۰۰۸ با ایران خودرو به امضا رساند که البته از این جمع تنها پژو ۲۰۰۸ و آن هم به صورت محدود موفق به حضور در خطوط تولید ایران خودرو شد؛ زیرا با شروع دور جدید تحریم‌ها، شرکت پژو مجددا بازار ایران را ترک کرد و قراردادهای همکاری مشترک میان او و شرکای ایرانی‌اش نیز به سرانجامی که باید نرسید.

همچنین در دهه ۹۰ شمسی و هم‌زمان با گسترش حضور خودروسازان چینی در بازار کشورمان، شرکت ایران خودرو نیز به سراغ برخی کارخانه‌های چینی نظیر دانگ فنگ و هایما رفت و محصولاتی همچون دانگ فنگ اچ 30 کراس، هایماS7، هایما S5  و … را در سبد تولیدات خود جای داد.

ایران-خودرو

ناگفته نماند که سوزوکی گرند ویتارا نیز به عنوان یک کراس اوور شهری از سال 1385، در خطوط تولید شرکت ایران خودرو جای گرفت و تا سال ۹۸ به صورت غیر پیوسته در لیست تولیدات این شرکت حضور داشت. همچنین ساخت مدل‌های جدیدتر دنا به نام دنا پلاس و دنا پلاس توربو نیز در اواسط دهه ۹۰ در ایران خودرو آغاز گردید که با استقبال گسترده مشتریان مواجه شد.

در سال ۱۳۹۸ شرکت ایران خودرو با وجود به حالت تعلیق درآمدن همکاری‌های رسمی آن با شرکت‌های خارجی، اقدام به معرفی برخی محصولات جدیدتر نظیر پژو ۳۰۱ داخلی سازی شده، دنا پلاس توربو اتوماتیک، رانا پلاس، سورن پلاس و … کرد که تا زمان نگارش این مقاله هنوز به مشتریان ایرانی تحویل داده نشده‌اند. در پایان شایان ذکر است که به اطلاع برسانیم مدیریت عاملی شرکت ایران خودرو را پس از انقلاب به ترتیب آقایان محمد موسوی، علی صفری، میرخانی‌ رشتی، تهرانی‌نژاد، منوچهر غروی، منوچهر منطقی، جواد نجم‌الدین، هاشم یکه زارع و در نهایت فرشاد مقیمی بر عهده داشته‌اند.

برای مشاهده محصولات باتری ایراندوست فهرست محصولات باتری ایراندوست را ببینید.

برای خرید باتری خورو از برند های صبا باتری ، وایا باتری ، آذر باتری و یکتا باتری سپاهان کلیک کنید.

Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها