جدیدترین مقالات

در باتری ماشین کدام تبدیل انرژی صورت می گیرد؟

تبدیل انرژی باتری ماشین

آیا می دانید که در باتری ماشین کدام تبدیل انرژی صورت می گیرد؟

معمولا همیشه این سوال برای یک عده ایجاد می شود که در باتری ماشین کدام تبدیل انرژی صورت می گیرد؟…در واقع ما می خواهیم در این مطلب بالاخره به این سوال پاسخ دهیم و انواع تبدیل انرژی باتری ماشین را برای شما بگوییم.. پس اگر برای دانستن پاسخ اصرار دارید این مطلب را از دست ندهید.

در باتری ماشین کدام تبدیل انرژی صورت می گیرد

باتری ماشین

انواع تبدیل انرژی باتری ماشین

می توان گفت که باتری های ماشین با انجام دو واکنش شیمیایی درون خود انرژی الکتریکی لازم را برای سیستم های الکتریکی خودرو تامین می نمایند. این دو واکنش عبارتند از:

  1. واکنش بین صفحه ی دی اکسید سرب و محلول اسید سولفوریک
  2. واکنش بین صفحه ی سربی و محلول اسید سولفوریک

در ادامه ی مطلب تبدیل انرژی باتری ماشین به شما در مورد چگونگی انجام این واکنش بیشتر خواهیم گفت و شما را به طور کامل از روند و مراحل آن مطلع می کنیم.

نحوه انجام تبدیل های انرژی در باطری خودرو

در ادامه بحث تبدیل انرژی باتری ماشین باید گفت همانطور که می دانید مهم ترین منبعی که در ماشین به تامین برق می پردازد باتری است. همچنین بزرگترین وظیفه ی باتری نیز روشن کردن موتور می باشد. اگر می خواهید به طور کامل بدانید که هنگام انجام شدن دو تبدیل انرژی که در بالا برایتان گفتیم به طور کامل چه می شود می توانید در زیر به این موضوع پی ببرید.

نحوه انجام تبدیل های انرژی در باطری خودرو

اضافه کردن آب مقطر به باطری

مراحل تبدیل انرژی در باطری اتومبیل

در واقع می توان گفت که:

  • زمانی که موتور روشن است، بخشی به نام دینام وظیفه ی تامین برق سیستم های الکتریکی ماشین و شارژ شدن باتری را بر عهده می گیرد.
  • در حقیقت باتری در زمان کار کردن و مورد استفاده قرار گرفتن است که به انجام واکنش های شیمیایی ذکر شده می پردازد.
  • می توان گفت که یک باتری معمولی ماشین شش عدد سلول دارد.
  • هر سلول نیز دارای دو صفحه می باشد که یکی از آنها از جنس سرب و صفحه ی دیگر از جنس دی اکسید سرب می باشد.
  • در زمان استفاده شدن از باتری، محلول اسید سولفوریک باعث انجام واکنش بین دو صفحه ی باتری در یک سلول می گردد.
  • می توان گفت که اسید سولفوریک در این جا به عنوان یک کاتالیزور عمل می کند.
  • این اسید ابتدا روی صفحه ی دی اکسید سرب واکنش ایجاد کرده و نتیجه ی این واکنش تشکیل یون و سولفات سرب است.
  • سپس یون سرب تولید شده با صفحه ی سربی واکنش می دهد و نتیجه ی آن تولید هیدروژن و سولفات سرب خواهد بود.
  • سپس یک واکنش دیگر انجام می شود که در نتیجه ی آن الکترون تولید می گردد.
  • با حرکت کردن اکلترون ها در اطراف صفحات باتری برق تولید می گردد.
  • برق تولید شده به این وسیله برای روشن کردن موتور، روشن کردن چراغ های ماشین و پخش کردن رادیو از سمت ترمینال های باتری خارج شده و به این سیستم های الکتریکی می رسد.

در مابقی بحث تبدیل انرژی باتری ماشین به شما در مورد برگشت پذیر بودن واکنش های شیمیایی باتری خواهیم گفت.

واکنش های شیمیایی برگشتی در باطری اتومبیل

در ادامه ی مطلب تبدیل انرژی باتری ماشین، باید گفت که واکنش های شیمیایی درون باتری ماشین که در بالا برایتان گفتیم، کاملا برگشت پذیر هستند. در زمان تخلیه شدن باطری یا دشارژ انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی تبدیل می شود و در زمان شارژ شدن آن، انرژی الکتریکی به انرژی شیمیایی تبدیل می گردد. یعنی هنگامی که از باطری برای راه اندازی ماشین استفاده می شود:

  • انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی تبدیل می گردد تا ماشین استارت خورده و شروع به حرکت کند. در این زمان انرژی شیمیایی به صورت بنزین به انرژی مکانیکی تبدیل شده و گرما تولید می گردد.
  • سپس مقداری از انرژی الکتریکی به انرژی نورانی برای لامپ های خودرو تبدیل می شود. بحشی دیگر از این انرژی الکتریکی نیز به صورت انرژی صوتی برای رادیو تبدیل شده و بخش دیگر از انرژی الکتریکی به انرژی گرمایی برای راه اندازی بخاری برقی یا کولر ماشین تبدیل می گردد.

به هر حال تمام مراحل تبدیل انرژی باتری ماشین همین مواردی بودند که در این قسمت خدمت شما عرض کردیم. در واقع به همین راحتی برق لازم برای کار سیستم های الکتریکی خودرو تامین می شود.

واکنش های شیمیایی برگشتی در باطری اتومبیل

جدا کردن باتری از ماشین

در پایان

ما در اینجا سعی کردیم که به صورت کاملا تخصصی انجام این واکنش های شیمیایی در و تبدیل انرژی باتری ماشین و مسائل پیرامون آن را برای شما توضیح دهیم. شما از این به بعد می توانید نحوه ی کار باتری را بهتر درک کرده و دید بهتر و وسیع تری نسبت به این بخش خودرو داشته باشید.

سوالات متداول تبدیل انرژی باتری ماشین

  1. در باتری ماشین در زمان شارژ شدن چه نوع واکنشی صورت می گیرد؟
    در زمان شارژ شدن انرژی الکتریکی باتری به انرژی شیمیایی تبدیل می گردد. به صورتی که با انرژی الکتریکی باتری، موتور روشن می شود. سپس انرژی مکانیکی موتور دینام را به کار می اندازد. دینام نیز باطری را شارژ می نماید.
  2. چند نوع تبدیل انرژی در باتری ماشین به تولید برق می انجامد؟
    دو نوع. اول سولفوریک اسید با صفحه ی دی اکسید سرب واکنش می دهد و یون سرب تولید می کند. سپس یون سرب با صفحه ی سربی واکنش می دهد و الکترون تولید می کند. الکترون تولید شده همان برق است که از طریق ترمینال های باطری به سیستم های برقی ماشین می رسد.
  3. انرژی الکتریکی تولید شده به وسیله ی باتری برای چه مواردی مصرف می شود؟
    بخشی از آن به انرژی نورانی تبدیل می شود و برای چراغ های خودرو مصرف می گردد. بخشی هم به انرژی صوتی و برای کار کردن رادیو استفاده می شود. بخشی هم به انرژی گرمایی تبدیل شده و برای راه اندازی بخاری و کولر استفاده می شود. تمام تبدیل انرژی باتری ماشین در واقع برای تولید برق و تامین همین اجزای الکتریکی می باشد.
2/5 - (1 vote)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها