جدیدترین مقالات

بوستر ترمز چیست و چه کاربردی دارد

یکی از مهم ترین قسمت ها در همه خودروها، سیستم ترمز آن است. لنت ترمز، پدال ترمز و بوستر ترمز خلا باید کارایی مناسبی داشته باشند تا راننده بتواند در مواقع لزوم با فشار روی پدال ترمز، اتومبیل را متوقف کند.

بوستر ترمز خلا چیست

از زمان تولید اولین خودروها همیشه بوستر ترمز هم در ماشین نصب شده است. سیستم بوسترهای خلا امروزی در مقایسه با بوسترهای کاسه ای، تفاوت زیادی دارد. البته به لحاظ کارکرد هر دو یک وظیفه را انجام می دهند. بوستر ترمز خلا وسیله ای برای کمک به توقف در سیستم ترمز اتومبیل است. بوستر یک قوطی فلزی شامل یک دیافراگم و سوپاپ هوشمند است. این وسیله موجب می شود تا با کمترین فشار روی پدال، سیستم ترمز عمل کند. گاهی برخی از راننده ها متوجه خرابی و ایراد در بوستر نمی شوند و به موقع برای تعمیر ماشین اقدام نمی کنند.

شیوه کار بوستر خودرو

بوستر خلا طراحی زیبا و ساده ای دارد.این قطعه نیاز به منبع خلا ای دارد تا بتواند کار کند.در خودرو های بنزینی موتور خلا مناسبی را برای بوستر ایجاد می کند. اگر لوله ای را به محل مناسبی از موتور متصل کنید می توان هوا را به بیرون از محفظه کشید و خلا نسبی ای ایجاد نمود؛اما از آنجایی که موتور های دیزل نمی توانند خلا مناسبی ایجاد کنند در خودرو های دیزلی باید از پمپ خلا مجزایی استفاده کرد.

بوستر ترمز خلا
بوستر ترمز خلا

انواع بوستر ترمز خودرو

  • بوستر مستقیم
  • بوستر غیر مستقیم

در بوستر مستقیم فشار پای راننده ابتدا به بوستر و بعد به پمپ ترمز انتقال پیدا می کند اما در بوستر غیر مستقیم فشار پای راننده ابتدا به پمپ و سپس به وسیله روغن به بوستر انتقال پیدا می کند هدف از طراحی بوستر کاهش فشار پای راننده به پدال ترمز بوده و در نهایت اسایش و راحتی کنترل خودرو می باشد.

علائم خرابی بوستر ترمز خلا

وقتی سیستم ترمز ماشین درست عمل نمی کند، باید به خرابی بوستر شک کرد. شکستگی فنرها، پارگی دیافراگم، نشتی خلا و خرابی سوپاپ داخلی بوستر، همگی روی عملکرد سیستم ترمز تاثیر دارند. اگر موقع ترمز کردن سرو صدای زیادی ایجاد می شود یا پدال ترمز به سختی به وضعیت اولیه بر می گردد حتما با مکانیک سیار تماس بگیرید.

چگونه بوستر ترمز پراید را تعمیر کنیم + (ویدیو)

تشخیص سالم بودن و یا خرابی بوستر ترمز

  • مرحله اول :
  1. پدال ترمز را در حالتی که موتور خاموش است چند بار فشار دهید تا اطمینان یابید که دیگر مقدار حرکت پدال تغییر نمی‌کند.
  2. در حالیکه پدال را نگه داشته‌اید، موتور را استارت بزنید.
  3. در حالتی که استارت می‌زنید پدال باید کمی پایین برود.
  • مرحله دوم :
  1. موتور را استارت بزنید.
  2. بعد از دو دقیقه آنرا خاموش کنید.
  3. نیروی معمولی را به پدال وارد کنید.
  4. اگر کورس حرکت ابتدا بلند بوده و پس از هر بار فشار دادن پدال کوتاهتر شود بوستر سالم است.
  5. در صورت وجود هرگونه اشکال، سوپاپ یک طرفه و یا شیلنگ خلاء را بازدید کنید. در ضمن دقت کنید که اتصالات نیز بی نقص باشد. در صورت لزوم تعمیرات را انجام داده و آزمایشات را مجددا انجام دهید.
  • مرحله سوم :
  1. موتور را استارت بزنید.
  2. نیروی معمول را به پدال وارد کنید.
  3. در حالتی که پدال را نگه داشته‌اید موتور را خاموش کنید.
  4. حدود سی ثانیه پدال را نگه دارید.
  5. در صورت تغییر نکردن ارتفاع پدال بوستر سالم است.
  6. در صورت وجود هرگونه اشکال، سوپاپ یکطرفه و شیلنگ خلاء را بازدید کنید. دقت کنید که اتصالات هم بی نقص باشند. در صورت لزوم تعمیرات لازم را انجام داده و آزمایشات را مجدداٌ انجام دهید.

باتری ماشین ایراندوست

Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها