جدیدترین مقالات

افزایش عمر باتری

طول عمر مفید باتری خودرو

افزایش عمر باتری

باتری یکی از مهم ترین قسمت های ماشین است. ماشین هر خودرو وظایف بسیار رو بر عهده دارد. زمانی که ماشین در حال مصرف بیش از حد انرژی است باتری به کمک میاد تا خللی در عملکرد ماشین پیش نیاد. در اوقاتی که ماشین خاموش است نیز باتری با انرژی ذخیره شده اش کمک میکند تا مشکلی برای استارت ماشین وجود نداشته باشد و همچنین بخش کامپیوتر آن به درستی کار کند. در این مقاله قصد داریم با هم در مورد افزایش عمر باتری  گپ بزنیم تا زودهنگام به تعویض باتری نیاز پیدا نکنیم.

عمر باتری به چه عواملی بستگی دارد؟

عمر باتری  وابسته به عواملی مانند کیفیت باتری، ظرفیت آن، مدل و نوع ماشین و طرز استفاده از ماشین است. برای مثال تاکسی هایی که شبانه به مسافری کشی جاده ای می پردازند در فواصل کوتاه تری به تعویض باتری نیاز پیدا می کنند. برای افرادی که بصورت معمولی از ماشین برای مصارف عادی از ماشین استفاده میکنند باطری ماشین حدودا تا 5 سال می تواند کار کند. اما اگر بیش از اندازه عادی رانندگی کنند ممکن این زمان کوتاه تر نیز شود. باتری هایی که در داخل کشورمان ایران تولید می شود بطور میانگین تا 3 سال می توانند بصورت مفید کار کنند. اگر می خواهید با نکات نگهداری باتری آشنا شوید کلیک کنید.

5 عامل کاهش دهنده عمر باتری

 بعد از آشنا شدن با نکات اولیه افزایش عمر باتری میخواهیم در مورد نکاتی صحبت کنیم که عمر باتری را کم میکند. عوامل زیادی وجود دارد که باعث کم شدن طول عمر باتری ماشین می شود.  مصرف بیش از حد باتری و تداوم و تکرار زیاد در شارژ کردن و دشارژ کردن باعث می شود عمر مفید باطری کمتر و کمتر شود. عواملی دیگری در مصرف شدن زیادی انرژی و در نتیجه کاهش عمر باتری خودرو نقش دارد. استفاده از لامپ ها و کولر در گرمای تابستان است. همچنین استفاده از فندک ماشین نیز باعث کاهش عمر باتری می شود.

عواملی که باعث کم شدن طول عمر باتری می شود

استفاده بیش از حد باتری باعث کم شدن طول عمر آن می شود

 

یکی دیگر از کارهایی که موجب کاهش عمر مفید باتری  می شود زیاده روی کردن در روشن و خاموش کردن خودرو است. اگر میخواهید افزایش عمر باتری  را تجربه کنید. بهتر است از این کار بی رویه خود داری کنید و به صورت بهینه از ماشین استفاده کنید.

رسیدگی درست به باتری باعث افزایش عمر آن می شود

اگر اطراف  مصرفی ما در ماشین از نوع سیلد اسید باشد. باید بصورت منظم و مستمر باید آن را چک کنید تا میزان اسید آن از سطح باطری پایین تر نرفته باشد و اگر نیاز باشد آن را شارژ کنید. بخار شدن اسید داخل باتری باعث کاهش و کمتر شدن عمر مفید باتری  می شود. اگر به فکر دمای اطراف باتری نباشیم، گرمای هوا نیز می توانید طول عمر باتری  را کمتر کند. برای افزایش عمر باتری  باید به فکر دما و هوای اطراف باتری نیز باشید.

نشانه اصلی نشان دهنده خرابی باتری

اگر پس از اینکه مدتی که ماشین خاموش بود و اقدام به استارت و روشن کردن خودرو کردید. ماشین نتوانست با قدرت روشن شود و با کار ادامه دهد احتمالا عمر مفید باتری خودرو به پایان رسیده. یکی دیگر از عوامل نشان دهنده خرابی باتری  کارکرد نادرست سیستم برقی و دیجیتال خودرو در سرعت های پایین است. بهتر است بصورت مستمر باتری  را چک کنید و در صورت نیاز به تعمیر آن بپردازید. زیرا ممکن است طولانی شدن این پروسه باعث بوجود آمدن مشکلاتی دیگر برای ماشین شود. همچنین به نکاتی که در مورد افزایش عمر باتری  نهایت دقت را کنید.

نشانه های خرابی باطری خودرو

 معایب استفاده از باتری مستهلک

جدا از مشکاتی که گفتیم ممکن است هنگام استارت زدن بوجو بیاید. اگر باتری دارای توان کافی نباشد اکثر فعالیت های کامپیوتری ماشین با مشکل مواجه می شود.  علاوه بر این به دلیل کمبود جریان، عملکرد جرقه زنی شمع ها با مشکل مواجه شده و باعث کاهش سرعت و شتاب ماشین می شود. به همین دلایل و همچنین با توجه به نکاتی که برای افزایش عمر باتری  گفته شد بهتر است به سرعت اقدام به تعویض باتری کنید.

 راهکار های افزایش عمر باتری

  • خنک نگه داشتن باتری:
    گرما تاثیر بسیاری بر عملکرد باتری می گذارد به همین دلیل بهتر است در فصول گرم از چادر روی ماشین استفاده کنید. یا آنرا در سایه پارک کنید تا تحت تاثیر گرما قرار نگیرد.
  • پرهیز از استارت های پی در پی:
    یکی از عواملی که در خرابی باتری نقش دارد استارت زدن های مداوم است. بهتر است تا باطری ماشین خراب نشده از این کار پرهیز کنید.

استارت پی در پی ماشین هامل خرابی باتری

 

  • صرفه جویی در استفاده از باتری:
    همانطور که گفته شد باتری یکی از پرکار ترین قطعات هر خودرو است. از روشن شدن چراغ ها تا فعالیت سیستم صوتی و کولر همگی برای فعالیتشان به باتری نیاز دارند. به همین خاطر بهتر است در کارکرد باتری صرفه جویی کنید.
  • تمیز نگه داشتن باتری :
    سولفاته شدن باطری خودرو باعث اتمام عمر مفید باتری می شود به همین دلیل باید مداوم آن را تمیز کنید. زیرا وجود رسوبات باتری را از بین می برد.
  • بررسی میزان آب باتری :
    آب باتری باید بصورت مداوم چک شود. زیرا کم شدن میزان آن باعث بوجود آمدن اختلال در عملکرد درست باتری می شود. این مورد یکی از نکات مهم در مورد افزایش عمر باتری  است.
  • جلوگیری از تغییرات دمایی:
    از آنجایی که بهترین دما برای باتری های سربی ماشین از 19 تا 23 درجه سانتی گراد است. افزایش دما و گرمای بیش از حد با تحت تاثیر قرار دادن الکترولیت باعث کوتاه شدن عمر مفید باتری شود.
  • استفاده کوتاه مدت از لوازم برقی:
    لحظاتی که ماشین خاموش است دینام توانایی تامین برق شارژ باتری را از دست می دهد. در این لحظات اگر از سیستم صوتی یا کولر استفاده کنید برق آن از خود ماشین گرفته می شود و سبب خرابی باتری می شود.
روش های افزایش طول عمر باتری ماشین

جلوگیری از خاموش ماندن طولانی مدت ماشین طول عمر باتری را بیشتر می کند

 

  • جلوگیری از خاموش ماندن ماشین برای مدت طولانی:
    اگر برای مثال در سفر هستید و ماشین تان در پارکینگ منزل، زیادی خاموش شدن خودرو می تواند باعث از دست رفتن شارژ باتری شود. بطور کلی اگر باتری برای مدت زمان طولانی از طرف دینام شارژ نشود، عمرش زودتر از آنچه که فکرش را کنید به پایان می رسد.
  • کارکرد درست موتور خودرو:
    کارکرد درست موتور ماشین نیز می تواند یک عامل مهم در عمر مفید باتری  باشد. به همین دلیل باید از صحت و سلامت موتور اطمینان حاصل شود. کارکرد درست موتور یکی از مهم ترین نکات افزایش عمر باتری است.

نتیجه گیری افزایش عمر باتری

 در این مقاله با عوامل کاهش دهنده و افزایش دهنده طول عمر باتری آشنا شدیم. همچنین فهمیدیم که عواملی مانند کم شدن الکترولیت، خاموش ماند بیش از حد ماشین، استارت های پشت سر هم می تواند طول عمر باتری را کاهش دهد. برای خرید باتری بهتر است با توجه نوع ماشین و میزان مصرفتان اقدام کنید. یک نکته مهم دیگر هنگام خرید باتری توجه به تاریخ تولید باتری است.

سوالات متداول افزایش عمر باتری

  1. بهترین دمای هوا برای باتری های سربی چقدر است؟
    بهترین دما برای باطری های سربی ماشین از 19 تا 23 درجه سانتی گراد است
  2. مهم ترین عوامل خرابی باتری چیست؟
    کم شدن الکترولیت، خاموش ماندن بیش از حد ماشین، استارت های پست سر هم می تواند باعث خرابی باتری شود
  3. باطری ماشین چقدر عمر می کند؟
    عواملی مختلفی در طول عمر مفید باتری تاثیر دارد ولی بطور میانگین باتری  2 سال می تواند کار کند
Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها