جدیدترین مقالات

چگونه به طور صحیح در خودرو کولر بگیریم؟

کولر خودرو

برای اینکه بفهمید  چگونه به طور صحیح در خودرو کولر بگیریم؟ پس از وارد شدن به خودرو، پنجره ها را پایین کشیده و صبر کنید تا هوای داخل خودرو عوض شود؛ بعد از چند دقیقه می توانید سیستم تهویه مطبوع كولر خودرو را روشن کنید. اگر قصد روشن کردن کولر خودرو را دارید، ابتدا توقف سپس روشن کنید، در غیر اینصورت باید آمادگی تحمیل هزینه هنگفت تعمیرات را داشته باشید. سیستم تهویه را به ویژه هنگامی که داخل خودرو بسیار گرم شده است، بلافاصله بعد از وارد شدن به داخل خودرو روشن نکنید. روشن کردن کولر باعث مصرف بیش از حد سوخت خودرو نمی شود در زمان استفاده از کولر آرام تر برانید تا فشار کمتری به خودرو وارد شود.

كولر خودرو

هرآنچه باید در مورد استفاده از كولر خودرو و نحوه‌ی استفاده صحیح از آن بدانید

باتوجه به فرا رسیدن فصل گرما، استفاده از سیستم تهویه مطبوع به ویژه کولر افزایش خواهد یافت. سیستمی که علیرغم بهبود کیفیت هوای کابین خودرو اغلب ایجاد دردسر و خرابی در خودروها می‌شود. عامل اصلی این مساله نیز عدم توجه راننده به استفاده از کولر است. استفاده ی برخی رانندگان از کولر خودرو در روزهای گرم ریشه در باورهای اشتباه مبنی بر افزایش میزان مصرف سوخت خودرو دارد. در هوای گرم کابین خودرو به شدت گرم می شود به طوری که بیش از چند دقیقه نمیتوان در آن طاقت آورد و گرمای شدید در صورت عدم استفاده از کولر خودرو موجب افزایش خطر گرمازدگی و قرار گرفتن در معرض استنشاق هوای آلوده به آلاینده های مختلف و ذرات معلق برای رانندگانی که ساعت های طولانی در خودرو به سر می برند و سر نشینان به خصوص کودکان، سالخوردگان می شود. گرمای شدید موجب عصبی شدن راننده و دیگر سرنشینان خودرو می شود و بر کیفیت رانندگی اثر می گذارد و احتمال بروز تصادف را بالا می برد. گرمای شدید سبب آسیب به بخش های داخلی خودرو، مانند روکش داشبورد، یا وسایلی چون گوشی تلفن همراه می شود.

كولر خودرو

راهنمایی هایی عالی درباره چگونه به طور صحیح در خودرو کولر بگیریم؟

  1. با روشن کردن کولر، بار اضافی به موتور خودرو ناشی از فعال شدن کمپرسور کولر وارد می‌شود. فشاری که پیشرانه برای جبران آن مجبور به افزایش پوشش سوخت و بالا بردن دور موتور است. در همینجا می‌توان دریافت که تنش مکانیکی به قطعات دوار از جمله تسمه وارد می‌شود. بنابراین در زمان حرکت خودرو اگر کولر را روشن کنید، باید آمادگی لازم جهت پاره شدن تسمه را داشته باشید. هرچند که کیفیت تسمه‌ها نیز در این مورد بی‌تاثیر نیست. درصورت پاره شدن تسمه نیز باید منتظر خالی شدن باتری خودرو و دردسرهای الکتریکی باشید. برای پیشگیری از این حالت، توصیه می‌شود قبل از حرکت کردن با خودرو اقدام به روشن کردن کولر کنید.
  2. در خودروهای کمتر از 6 سیلندر هنگامی که کولر مشغول کار به خصوص در خودروهای کمتر از 6 سیلندر از توان خودرو کاسته می شود. در این شرایط پدال گاز را فشار ندهید و از حرکت با سرعت بالا در مسیرهای طولانی، خودداری کنید. اگر این کارها را انجام ندهید به موتور خودرو فشار بیشتری وارد می شود و مصرف سوخت افزایش می یابد. کولر را چند دقیقه ای هنگام رانندگی در ترافیک شدید یا سربالایی هایی با شیب تند خاموش کنید و یا از درجه کم آن استفاده نمایید. استفاده طولانی از کولر در ترافیک شدید یا سربالایی هایی با شیب تند فشار زیادی به موتور وارد می کند و همچنین مصرف سوخت را دو برابر می نماید. این مشکل به علت قدرت بالای موتور و طراحی پیشرفته در خودروهای جدید و 6 سیلندر به بالا بروز نمی کند.

روش های نگهداری از سیستم کولر خودرو

برای مشاهده عبور گاز در مدار گاز سیستم شیشه ای در قسمت بالای کپسول ذخیره و خشک کننده گاز تعبیه شده است. وقتی گاز مایع به اندازه کافی در مدار وجود داشته باشد، از زیر شیشه عبور مایع سفید رنگ پرفشار به همراه حباب های فراوان به چشم می خورد. اگر فقط حباب ها را به همراه کف کم فشار می بینید، در سیستم گاز مایع به اندازه کافی موجود نیست و اگر حباب و مایع سفید رنگ در مدار مشاهده نمی شود، سیستم کولر شما بدون گاز است. اگر سیستم کولر را بدون گاز یا با گاز کم روشن کنید، به کمپرسور کولر آسیب خواهد رسید. هنگام شارژ گاز، همواره از گازی که با سیستم کولر خودرو سازگار است و اطمینان یابید که گاز داخل سیستم کولر شما با گاز دیگری مخلوط نشود.

راه های افزایش طول عمر کولر خودرو

در ابتدای فصل گرما از سالم بودن کولر خودرو و کافی بودن فشار گاز آن مطمئن شوید. کولر خودرو فضایی مناسبی برای رشد باکتری‌ ها و قارچ ‌هاست. بنابراین تعویض و یا تمیز کردن فیلترهای تصفیه هوای سیستم تهویه مطبوع، برای کاهش ابتلا به مشکلات ریوی و پوستی و همچنین بهره ‌گیری بیشتر از سرمای کولر، ضروری است. استفاده از کولر در فضای داخلی خودرو میزان قارچ‌ ها و آلودگی ‌های هوا را تا ۸۰ درصد کاهش می‌ دهد.

چگونه به طور صحیح در خودرو کولر بگیریم؟

تا آنجا که ممکن است خودروی خود را زیر آفتاب شدید پارک نکنید. اگر مجبور شدید، موقع بازگشت ابتدا چند دقیقه‌ ای شیشه‌ ها را پایین بکشید و دستگاه تهویه را بدون روشن کردن کولر روشن کنید. حتی بهتر است کمی حرکت کنید تا هوا عوض شود و گرمای داخل خودرو کمی متعادل شود. در این صورت وقتی کولر را روشن کنید فشار کمتری به آن وارد خواهد شد.
وقتی کولر مشغول کار است ـ بخصوص در خودروهای کمتر از شش سیلندر ـ قدری از توان خودرو کاسته خواهد شد. در این شرایط از حرکت با سرعت بالا، به ویژه در مسیرهای طولانی بپرهیزید و بی‌ جهت پدال گاز را فشار ندهید. در غیر این صورت نه‌ تنها به موتور خودرو فشار بیشتری وارد می‌ کنید، بلکه مصرف سوخت را هم افزایش می‌ دهید.
هنگام رانندگی در ترافیک شدید یا سربالایی‌ هایی با شیب تند بهتر است کولر را چند دقیقه ‌ای خاموش کنید یا از درجات کمتر آن استفاده کنید زیرا در این شرایط موتور خودرو معمولا بیشتر تحت فشار است.
هنگام فعالیت کولر، حرکت با پنجره‌ های باز توصیه نمی‌ شود. بسته بودن پنجره‌ ها فشار کمتری به کولر وارد می‌ کند و موجب کاهش چشمگیر مصرف سوخت می‌ شود؛ ضمن آن که هوای خنک داخل خودرو در صورت باز بودن حتی یک پنجره به آسانی و بسرعت از دست می‌ رود.برای آشنایی با نحوه تعویض باتری ماشین مقاله لینک شده را بخوانید.

كولر خودرو

گاز کولر خودرو همان گاز فرئون مورد استفاده در یخچال است و ماده‌ای کاملا سمی است. بنابراین هرگز خود اقدام به شارژ گاز کولر نکنید و این کار را به مکانیک بسپارید. اگر کولر خودرویتان بلافاصله پس از روشن شدن خنک می‌کند و به تدریج هوایش گرم و مرطوب می‌شود، ایراد از ترموستات کولر است و نیاز به رگلاژ دوباره دارد. برای خرید باطری ماشین همین الان اقدام کنید برای خرید باتری خورو از برند های صبا باتری ، وایا باتری ، آذر باتری و یکتا باتری سپاهان کلیک کنید. 

Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها