جدیدترین مقالات

واشر سرسیلندر چیست؟

واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر از جنس پنبه نسوز ، فولاد و مس است تا بتواند فشار و حرارت زیاد ناشی از موتور را تحمل کند. سوختن واشر سرسیلندر به دفورمه شدن واشر گفته می شود که در حقیقت از فرم خارج شدن این قطعه موجب از بین رفتن آب بندی بین سیستم های مختلف موتور خواهد شد.

بارها کلمه سوختن واشر سرسیلندر یا آب و روغن قاطی کردن خودرو را شندیه ایم، امروز در فروش خودرو سعی در آشنا کردن شما با این واژه ها و دلایل آن خواهیم داشت.واشر سرسیلندر وظیفه یکپارچه کردن فضای بین سیلندر و سرسیلندر را دارا می باشد (در اصطلاح فضای بین سیلندر و سرسیلندر را آب بندی کرده ) تا از فرار گاز از محفظه احتراق، نشت آب از کانال های آب و نشت روغن از کانال های روغن جلوگیری کند. گفتنی است آب بندی واشر سرسیلندر امری حائز اهمیت است چراکه هر گونه نشتی گاز در عملکرد موتور تاثیر گذار بوده و می تواند موجب کاهش قدرت و راندمان موتور شود.

چه زمانی واشر سرسیلندرمی سوزد؟

واشر سر سیلندر بین بلوک موتور که قطعاتی مانند میل لنگ و پیستون ها داخل آن قرار دارند و فضای بین سیلندر و سرسیلندر را آب بندی می کند تا از فرار گاز از محفظه احتراق، نشت آب از کانال های آب و نشت روغن از کانال های روغن جلوگیری کند.

واشر سرسیلندر چه وظیفه ای دارد:

1. آب بندی سیلندر:

وقتی موتور در حال کار کردن است، فشار سیلندر در موتور بنزینی به راحتی می تواند به 700 psi و در موتور دیزلی، تا 2 هزار psi برسد. واشر سرسیلندر سبب بهینه تر شدن حالت کارکرد سیلندر می شود .

آب بندی واشر سرسیلندر با اهمیت است زیرا هر گونه نشتی گاز در دقت کار موتور تاثیر گذار بوده و موجب کاهش قدرت و راندمان موتور می گردد. واشرسر سیلندر باید بتواند فشار و حرارت زیاد ناشی از موتور را تحمل نماید.

در صورتی که آب رادیاتور اندک باشد فشار زیادی به موتور و واتر پمپ وارد می شود و موجب سوختن واشر سر سیلندر می شود ، تعمیر واشر سر سیلندر هزینه هنگفتی را به همراه دارد.

2 . هدایت مایعات :

داخل بلوک موتور و سرسیلندر مایع خنک کننده موتور و هم روغن موتور مورد نیاز هستند و مسیرهایی در واشر سرسیلندر وجود دارند که بین سر سیلندر و بلوک موتور در گردش باشند. در سرسیلندر، وظیفه مایع خنک کننده تنظیم دمای سوپاپ و شمع ها است.

3. حفظ و نگهداری مایعات از وظایف واشر سرسیلندر:

مسیرهای مخصوص مایع خنک کننده و روغن موتور تنها چند میلی متر با هم فاصله دارند. جلوگیری از ترکیب مایع خنک کننده و روغن موتور با هم یکی از وظایف اصل واشر سرسیلندر است.

یکی دیگر از وظایف واشر سرسیلندر جلوگیری از نزدیک شدن گازهای احتراق به مسیرهای مخصوص مایع خنک کننده و روغن موتور است.

اگر واشر سرسیلندر بسوزد چه اتفاقی می‌افتد ؟

  • جوش آمدن خودرو
  • شیری شدن رنگ روغن موتور
  • مخلوط شدن روغن در آب رادیاتور
  • بد کار کردن موتور
  • حرارت بسیار زیاد موتور در زمانی کوتاه
  • روشن شدن چراغ چک
  • خرابی پمپ روغن

دلایل سوختن واشر سرسیلندر چیست؟

اگر بخواهیم بگوییم که به چه دلیل این واشر موتورمی‌سوزد , باید بگوییم که به چند دلیل بسیار مهم این اتفاق می‌افتد که عبارت است از :

  • کمبود آب در رادیاتور
  • پیچیده شدن شیلنگ ورودی و خروجی آب
  • بسته شدن مجرای آب در موتور
  • ایراد در ترموستات
  • خراب بودن واترپمپ
  • تولید حرارت بسیار زیاد موتور به علت گاز دادن‌های شدید و طولانی مدت در حالت درجا
تعویض واشر سرسیلندر

آیا می‌توانیم خودمان واشر را تعویض کنیم ؟

البته که می‌توانید خودتان این مشکل را برطرف کنید .
باید بدانید که این مورد بسیار حساس است و اگر در تعمیر کوچکترین اشتباهی انجام دهید حتی ممکن است موتور شما بسوزد .
واشر را اگر درست آب‌بندی نکنید , نشت آب از کانال آب و همچنین روغن از کانال روغن بیرون می‌زند و انگار هیچ کاری انجام نداده‌اید . حتی تا این حد که آن قدرباید دقیق آب‌بندی شود تا گاز از محفظه احتراق فرار نکند . پس آب‌بندی واشر خیلی مهم است .

آیا موتورهای برقی نیز واشر سرسیلندر دارند؟

بستگی دارد به این که آیا خودروی شما برقی بنرینی است یا کاملا برقی است .

اگر خودروی شما کاملا برقی است . خب ؛ مسلما خیر .
در موتور ماشین برقی نیازی به واشرسرسیلندر نیست . زیرا آب و روغنی در کار نیست یا بهتر است بگوییم که اصلا سیلندر و سر سیلندری در کار نیست .

اما اگر خودروی شما دارای موتور برقی و بنزینی است , بله . به خاطر سیستم بنزینی خودرو این واشر در موتور شما نیاز است .

هنگام جوش آوردن خودرو چه کنیم؟

جوش آوردن خودرو ، یکی از مشکلاتی است که شاید بسیاری از افراد آن را تجربه کرده باشند به خصوص در گرمای تابستان و ترافیک های شهری، اغلب افراد در این شرایط با ریختن آب روی موتور خودرویشان سعی دارند تا به خنک کردن موتور خودرو سرعت بخشند ولی باید گفت این اقدام کاملا اشتباه است زیرا خنک کردن سریع موتور خودرو موجب انقباض سریع آن می شود و به اصطلاح موتور گیرپاژ می کند. در حقیقت این اقدام موجب چسبیدن قطعات می شود و در نتیجه با حرکت پیستون ها در داخل سیلندر ، خراش هایی روی سیلندر و دیوار آن به وجود می آید و مشکل بعدی اینکه سرد و گرم کردن شدید پیستون می تواند موجب ایجاد ترک و شکاف نیز شود.

مهم ترین نکات در زمان جوش آوردن خودرو

در اولین فرصت توقف کرده و ماشین را خاموش کنید.کاپوت رو بالا بزنین  و هر ۳۰ الی ۴۰ ثانیه موتور رو در حد سه چهار ثانیه روشن کنید و مجدد خاموش کنید. این حرکت را تا چند بار تکرار نمایید. در واقع با این حرکت از آسیب هایی نظیر چسبیدن رینگ و پیستون جلوگیری به عمل می آورید.

 البته گفتنی است تا این جای کار واشر سر سیلندر خودرویتان را باید تعویض کنید. چراکه در این دما ، سرسیلندر اولین قطعه ای هست که آسیب می بیند. همانطور که گفته شد واشر سرسیلندر عمل آب بندی بین سیلندر و سر سیلندر را انجام میدهد و از قاطی شدن آب و روغن جلوگیری به عمل می آورد. که در صورت سوختن واشر سرسیلندر ، آب و روغن قاطی میشود.

توجه داشته باشید اگر در این وضعیت خواستین به موتور خودرویتان آب اضافه کنید ، حتمن ماشین را روشن کنید تا حرکت و پمپاژ در واتر پمپ ، آب را به همه جای موتور برساند. که این امر می تواند از ایجاد فشار داخل رادیاتور نیز جلوگیری به عمل آورد.

در هنگام برداشتن درب رادیات احتیاط کنید ، سعی کنید 1 متر فاصله را حفظ نمایید. درب رادیات را کم کم باز کنید تا بخارهای اضافی خارج شوند و سپس آب را طی چند مرحله اضافه کنید ، با این روش موتور خودرویتان خنک می شود. با خنک شدن موتور و عادی شدن دمای آن ، ماشین را خاموش نمایید.

در صورتی که خودرویتان باز هم جوش آورد و متوجه بالا رفتن غیر عادی آمپر آب شدید ، تردید نکنید که ترموستات خودرویتان دچار نقص شده است. 

این علائم را نادیده نگیرید :

  • موتور خودرو صبح ها دیر روشن می شود و پس از روشن شدن، موتور لرزیده و دود سفید از آن خارج می شود. 
  • شیلنگهای متصل به رادیاتور باد کرده و متورم می شوند. 
  • مشاهده روغن داخل مخزن رادیاتور. 
  • کم کردن آب رادیاتور، در صورت سالم بودن سیستم خنک کننده و عدم نشتی آن. 
  •  شنیدن صدای شر شر آب از پشت داشبورد

موارد ذکر شده در بالا می تواند از نشانه های سوختن واشر سرسیلندر باشد پس در صورت مشاهده چنین مواردی حتمن به تعمیرگاه مراجعه نمایید تا از صرف هزینه های سنگین تر جلوگیری نمایید.بر این اساس در صورت مطلع شدن از بروز چنین وضعیتی در موتور خودرویتان از پیمودن ادامه مسیر خودداری نمایید و ماشین تان را توسط بکسل به تعمیرگاه منتقل کنید. چراکه در صورت بی توجهی و یا عدم آگاهی از مشکل پیش آمده ممکن است آسیب جدی تری خودرویتان را تهدید کند و هزینه های گزافی را متحمل شوید

 

برای خرید باتری خورو از برند های صبا باتری ، وایا باتری ، آذر باتری و یکتا باتری سپاهان کلیک کنید

Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها