جدیدترین مقالات

نکات نگهداری باتری

نکات نگهداری ماشین

نکات نگهداری باتری

برای اینکه عمر باتری شما کم نشود و بتوانید مدت طولانی از یک باتری استفاده کنید سک سری نکته است که باید آن را رعایت کنید. بعضی از فروشندگان ادعا دارند که باتری هایی که می فروشند احتیاجی به نگهداری ندارد ولی این موضوع کاملا غلط است. هر باتری اگر درست نگهدای نشود دچار مشکل می شود. اگر شما بتوانید نکات نگهداری باتری را رعایت کنید می توانید راحت بین 18 تا 20 ماه از آن کار بکشید. در ادامه با ما همراه باشید تا به شما یاد بدهیم چگونه می توانید تا بهترین نگهداری را از باتری  خود داشته باشید.

علت های خرابی باتری

باتری های خودرو در اصل به منظور ایجاد جریان برای استارت اولیه ماشین ساخته شده است. از مواردی که ممکن است باتری را خراب کند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سولفاته شدن یکی از علل اصلی خرابی باتری است. سولفات سرب صفحات را سخت می کند و توانایی شارژ شدن باتری ها را به حداقل می رساند. به نوعی در این حالت صقحه های فعال باتری دیگر قابلیت شارژ شدن را ندارد. درباره موارد بالا مانند دشارژ عمیق بخواهم توضیح بدهم زمانی که باتری ها به مدت طولانی در انبار نگهداری می شوند باعث می شود که دچار دشارژ عمیق بشوند. زمانی که این اتفاقات برای باتری شما می افتد باید باتری خودرو خود را عوض کنید. اگر می خواهید بدانید زمان مناسب برای تعویض باتری خودرو چه زمانی است با ما همراه باشید.

نکات نگهداری باتری ماشین

نکات نگهداری صحیح از باتری خودرو

همانطور که گفتم برای اینکه بتوانید باتری خود را در بهترین حالتش نگهداری کنید باید ییک سری نکات را رعایت کنید مانند:

  1. زمانی که از خودرو به مدت طولانی استفاده نمی کنید باتری را جدا کنید.
  2. از شارژ کردن بیش از حد باتری پرهیز کنید.
  3. از تمیز بودن قطبین باتری مطمئن شوید.
  4. در فصل های سرما سعی کنید ماشینتان را در جای گرم قرار دهید تا باتری به مشکل نخورد.
  5. از جا به جا کردن زیاد باتری پرهیز کنید.
  6. در صورت پایین آمدن سطح مایع میی توانید به آن آب مقطر اضافه کنید.
  7. حتما سوراخ در پوش باتری را چک کنید تا روزنه آن باز باشد.
  8. به هیچ عنوان قطب های باتری را به هم اتصال ندهید زیرا که باعث فروپاشی آن می شود.
  9. در هنگام شارژ کردن باتری اگر با آمپر بالا این کار را انجام دهید باعث از بین رفتن باتری می شود.
  10. در هنگام وصل کردن باتری ابتدا کابل مثبت و سپس منفی را وصل کنید.
  11. سطح الکترولیت نباید پر پر یا خالی خالی باشد باید حد وسط داشته باشد.
  12. سر منفی باتری را زیاد سفت نکنید زیاد شل هم نبندید.
  13. از اضافه کردن مواد شیمیایی به اطراف باتری و خود باتری پرهیز کنید.

چگونگی بررسی سالم بودن سیستم شارژ

در بیشتر خودرو ها در یک روز گرم مقدارد ولتاژ باید بین 14 تا 14.5 ولت باشد. اگر این اندازه تغییر کند یا کم و زیاد شود می توان نتیجه گرفت که باتری سیستم شارژ درستی ندارد. مورد دیگری که وجود دارد اگر ولتاژ خروجی شما از 1.15 ولت در دمای محیط به شدت پایین است می توان نتیجه گرفت که سیستم شارژ به مشکل خورده است. در آخر اگر در اطراف باتری بوی تخم مرغ فاسد شده به مشام می رسد می توانید نتیجه بگیرید که باتری دچار اور شارژ شده است. زمانی که باتری دچار اور شارژ شده باشد زمان تعویض باتری فرا رسیده است.زیرا که دیگر باتری اتومبیل شما شارژ نمی شود و ولتاژ خروجی به شدت کم می شود.

فرش نس باتری چیست؟

در بعضی از شرایط تشخیص نو بودن یا سالم بودن باتری دشوار می شود. زمانی که یک باتری بیش از 6 ماه از آن کار شده باشد فرآیند سولفاته شدن در آن آغاز می شود. به مطمئن شدن از نو بودن و تازگی باتری فرش نس باتری گفته می شود. اصولا تاریخ انقضای باتری ها همراه یک کد برای مطمئن شدن شما بر روی جعبه ها حک می شود. اگر کد موجود بر روی آن با تارییخ مغایرت داشت می توانید شک کنید باتری نو است یا کار کرده. ح.استان باشد که در باتری های کار کرده فرآیند سولفاته شدن آغاز شده است.

فرش نس باتری

اهمیت فرش نس باتری چیست؟

نتیجه گیری درباره نکات نگهداری باتری

همانطور که تا الان گفتیم اگر شما بتوانید از باتری ماشین خود به خوبی مراقبت کنید می توانید حداکثر کارایی در زمان طولانی را از آن داشته باشید. شما با رعایت کردن نکات نگهداری باتری می توانید طول عمر آن را زیاد کنید. به این نکته دقت کنید اگر می خواهید باتری کارکرده استفاده کنید به زمان آن دقت کنید که فرآیند سولفاته شدن در آن شروع نشده باشد. اگر فروشنده ای به شما گفت باتری شما از هر برندی که باشد نظیر صبا باتری، سپاهان باتری، آذر باتری و … نیاز به نگهداری ندارد دیگه کاملا می دانید از ریشه این موضوع غلط است. برای اینکه با باتری بیشتر آشنا شوید با ما همراه باشید.

سوالات متداول درباره نکات نگهداری باتری

  1. سرما چه مشکلی را برای باتری ایجاد می کند؟
    سرما باعث کاهش طول عمر باتری می شود سعی کنید در فصل های سرما خودروی خود را در محل گرم پارک کنید.
  2. برروی سطح صفحات چقدر باید اسید وجود داشته باشد؟
    مقدار اسید متعادل برای صفحات باید ۱۰ میلی لیتر باشد.
  3. بهترین باتری موجود در بازار چه نام دارد؟
    بهتر است از باتری های سیلد یا اتمی استفاده کنید. این باتری ها طول عمر بیشتری دارند و دیر تر دچار فرآیند سولفات می شوند که خیلی می تواند موثر باشد.
5/5 - (1 vote)
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها