آموزش, جدیدترین مقالات

نشانه های خرابی دینام ماشین

نشانه های خرابی دینام ماشین

دینام ماشین یکی از مهم ترین قطعات خودرو به شمار می رود که نقش بسیار مهمی در شارژ کردن باتری ماشین ایفا می کند. در واقع باطری ماشین بدون دینام در عرض چند ساعت به طور کامل تخلیه می شود و مجبور به تعویض باتری ماشین می شویم. اما گاهی اوقات دینام از کار می افتد که در این صورت باید از قبل با نشانه های خرابی دینام ماشین آشنا باشیم تا بتوانیم به موقع جلوی خرابی را بگیریم.

بررسی نشانه های خرابی دینام ماشین

دینام قطعه ای بوده از خود برق تولید کرده تا بتواند باتری ماشین را شارژ نگه دارد. در صورت خرابی این قطعه باتری به درستی شارژ نشده و بالطبع در عملکرد سایر تجهیزات برقی نیز اختلال به وجود می آید. علاوه بر آن اگر نشانه های خرابی دینام ماشین را دیر تشخیص دهیم سبب خرابی کامل آن شده و باعث می شود خودرو به طور ناگهانی خاموش شود.

خاموش شدن ناگهانی خودرو به این دلیل است که باتری بدون دینام نمی تواند بیشتر از چند ساعت دوام بیاورد. به طور کل نشانه های خرابی دینام ماشین عبارت اند از:

روشن شدن چراغ هشدار دهنده

در صورتی که چراغی روشن شود که شکل یک باتری بوده و عبارت ALT  و GEN را نمایش دهد از نشانه های خرابی دینام ماشین به شمار می رود. به طور کل این چراغ هشدار برای تعیین محدوده ولتاژ باتری تعبیه شده است و در صورتی که ولتاژ خروجی از حدی پایین تر یا در برخی موارد از حدی بالاتر باشد این چراغ روشن می شود.

ارتباط این چراغ با دینام هم به همین دلیل است که دینام تاثیر مستقیمی بر ولتاژ خروجی باطری داشته و می توان این چراغ هشدار را یکی از نشانه های خرابی دینام ماشین نیز در نظر گرفت.

روشن شدن چراغ هشدار دهنده باتری

روشن شدن چراغ هشدار باتری

خوابیدن باطری ماشین

خوابیدن و از کار افتادن باتری ماشین دلایل زیادی می تواند داشته باشد. به عنوان مثال اگر در حالتی که ماشین خاموش است از باتری استفاده شود به خصوص اینکه از تجهیزات پیشرفته مانند سیستم صوتی قوی استفاده گردد سبب سریع تر خالی شدن باطری نیز می شود. اگر قصد استفاده از باطری در حالت خاموش ماشین را دارید لزوم استفاده از باتری دوم برای ماشین امری مهم می شود.

اما اگر موتور ماشین روشن بوده و بعد از مدتی باتری بخوابد یکی از محتمل ترین علت ها خرابی دینام ماشین است؛ چرا که همانطور که گفته شد دینام ماشین وظیفه شارژ نگه داشتن باتری را داشته و در صورت خرابی باتری در مدت چند ساعت از کار می افتد.

حس کردن بوی سیم سوخته

از دیگر نشانه های خرابی دینام ماشین این است که دینام به دلیل تولید انرژی الکتریکی از خود گرمای زیادی تولید می کند، در این صورت گاهی اوقات ممکن است بر اثر گذر زمان تسمه دینام نتواند این گرما را تحمل کند و دچار آسیب و سوختگی شود. از این رو بعد از این اتفاق دینام نیز نمی تواند به درستی کار کند و منجر به خرابی دینام می شود.

اختلال در عملکرد تجهیزات برقی ماشین در اثر خرابی دینام

در صورتی که دینام خودرو خراب باشد و نتواند برق را به درستی به باتری برساند منجر به اختلال در عملکرد سایر تجهیزات برقی می شود. به عنوان مثال کم شدن نور چراغ خودرو می تواند یکی از نشانه های خرابی دینام ماشین باشد.

لازم به ذکر است که پر نور تر شدن غیرعادی چراغ ماشین نیز به همین صورت است چرا که در این صورت دینام تحت تاثیر شرایط بیشتر کار کرده و باطری ها پر نور تر می شوند. بیشتر کار کردن دینام در این حالت سبب می شود تا تسمه دینام دچار سوختگی شده و دینام از کار بیفتد.

کم نور شدن چراغ ماشین

اختلال در نور چراغ ماشین به دلیل خرابی دینام

شنیدن صدای جیغ خودرو از دیگر نشانه های خرابی دینام ماشین

هنگامی که ماشین را استارت می زنید و روشن می شود در حالت عادی تنها صدایی که باید به گوش برسد صدای معمولی استارت خوردن و روشن شدن ماشین است که بارها آن را شنیده ایم. اما اگر هنگام روشن شدن صدای جیر جیر یا به اصطلاح جیغ خودرو به گوش رسید می تواند یکی از علت های خرابی دینام خودرو باشد که بهتر است هر چه زود تر ماشین را به تعمیرکار نشان دهید.

سر رسیدن عمر مفید دینام

از دیگر نشانه های خرابی دینام ماشین که حتما باید آن را در نظر داشته باشید این است که ممکن است طول عمر مفید دینام شما به سر رسیده باشد. در واقع دینام ماشین عموما بین 5 تا 8 سال عمر می کنند که این مدت نیز بسته به آب و هوای منطقه متفاوت است. به طور مثال فشار بر دینام در منطقه های گرمسیر بیش تر بوده و سبب کوتاه تر شدن طول عمر آن می شود.

ایراد و خرابی تسمه تایم خودرو

در صورتی که به خراب بودن دینام ماشین خود شک کرده اید بهتر است نگاهی به تسمه تایم خودرو نیز بیاندازید. در صورتی که تسمه تایم ایراد های ظاهری نظیر شل شدن، سفت بودن بیش از حد، پوسیدگی، خوردگی و … داشت باید هرچه سریع تر به تعمیر کار نشان داده شود چرا که علاوه بر مشکلاتی که می تواند در آینده برای شما به وجود بیاورد سبب خرابی دینام نیز شده و ممکن است دینام به همین علت خراب شده باشد.

ایرااد در تسمه تایم ماشین

چک کردن تسمه تایم خودرو

سخن پایانی

دینام یکی از مهم ترین قطعات در ماشین بوده که وظیفه شارژ نگه داشتن باطری ماشین را به عهده دارد و در صورت خرابی ممکن است به تجهیزات برقی آسیب وارد شود و دیگر کار نکنند. در این صورت باید ابتدا با انواع نشانه های خرابی دینام ماشین آشنا باشیم تا بتوانیم به موقع جلوی این اتفاق را بگیریم.

نشانه های خرابی دینام عموما نشانه هایی نظیر جیر جیر کردن هنگام روشن شدن ماشین، خاموش شدن تجهیزات برقی و … می باشد که در صورت مشاهده باید در اسرع وقت به تعمیرکار مراجعه کنید تا از بروز حادثه جلوگیری نمایید.

البته حائز اهمیت است که خرید باتری های قدرتمند نظیر باطری هایی با بیش از 65 آمپر سبب کاهش فشار بر روی دینام می شود. از این رو شما می توانید با کیفیت ترین باتری های روز را با بهترین قیمت از باتری ایراندوست خریداری نمایید. جهت اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان باتری ایراندوست در ارتباط باشید تا شما را به بهترین نحو راهنمایی کنند.

سوالات متداول نشانه های خرابی دینام ماشین

  1. برای افزایش طول عمر دینام چه کارهایی می توان انجام داد؟
    چک کردن مرتب تسمه تایم، روشن نکردن چراغ ها در زمان های غیر ضروری، استفاده از کولر با دور پایین و … از کارهایی هستند که می توانند از فشار بیش از حد بر روی دینام جلوگیری کنند.
  2. گرمای هوا چه تاثیری بر دینام دارد؟
    گرمای هوا با فشار بر روی موتور سبب می شود تا فن موتور با سرعت بیشتری کار کند و اگر در این حین کولر نیز روشن شود سبب می شود تا فشار بسیار زیادی برا دینام از جهت تامین برق مورد نیاز وارد شود که در صورت تکرار بیش از حد سبب خرابی آن می شود.
  3. در صورت از بین رفتن ذغال دینام چه باید کرد؟
    با مراجعه به تعمیر کار و تعویض ذغال دینام این مشکل به سادگی حل می شود.
Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها