جدیدترین مقالات

لزوم استفاده از باتری دوم برای ماشین

لزوم استفاده از باتری دوم برای ماشین

گاهی افراد دوست دارند برای ماشین خود تجهیزات پیشرفته تر از تجهیزات کارخانه نظیر سیستم های صوتی قوی که نیاز به برق اضافی و بیشتری دارند استفاده کنند. در این صورت باتری ماشین توانایی برق رسانی به این تجهیزات را نداشته و این امر سبب آسیب باتری ماشین می شود. در این حالت بحث لزوم استفاده از باتری دوم برای ماشین به میان می آید.

بررسی لزوم استفاده از باطری دوم برای ماشین

باتری ماشین نصب شده توسط سازنده بر روی ماشین تنها برای کاربردهایی نظیر استارت زدن، استفاده از سیستم صوتی پیش فرض کارخانه و تمام وسایلی که کارخانه درون ماشین قرار داده تعبیه شده است و اضافه کردن مقدار برق خواهی از باتری سبب فشار آمدن به باتری می شود و علاوه بر آن ممکن است دیگر تجهیزات نیز به درستی کار نکنند.

هنگامی که ماشین روشن است و یا می خواهید ماشین را استارت بزنید باتری در طی این فرآیند خالی شده و توسط دینام دوباره شارژ می شود. اما هنگامی که موتور ماشین خاموش است با هر تجهیزاتی از تجهیزات ماشین کار کنید قوه خود را مستقیما از باطری می گیرد بنابراین در هنگامی که تمایل داشته باشید در حالت خاموش از سیستم های حرفه ای نظیر سیستم های پخش صوتی حرفه ای استفاده کنید سبب می شود که باطری اصلی ماشین تقریبا در عرض 1ساعت و نیم تخلیه شود. و این مسئله لزوم استفاده از باتری دوم برای ماشین مخصوصا در حالتی که شما علاقه مند به کمپ و مسافرت و … هستید را به خوبی نشان می دهد.

در این حالت برای جلوگیری از وارد شدن فشار بر روی باتری اصلی و تخلیه شدن آن از حالت دومی استفاده می شود. یعنی باتری دوم و در اینجا لزوم استفاده از باتری دوم برای ماشین اثبات می شود. دقت کنید که تنها مورد استفاده از باتری دوم برای این است که شما بتوانید در حالت خاموش از سیستم های برقی ماشین بدون اینکه نگران خالی شدن باتری اصلی باشید استفاده نمایید.

بررسی باتری دوم برای ماشین

بررسی باطری دوم برای خودرو

نصب باتری دوم ماشین

علاوه بر لزوم استفاده از باتری دوم برای ماشین نحوه نصب آن نیز حائز اهمیت است. برای نصب باتری دوم این باتری را باید به صورت موازی با باتری اصلی نصب نمایید. این کار به این علت است که در مدارهای موازی ولتاژ دو سر باتری برابر بوده و همین مسئله سبب می شود تا علاوه بر آسیب ندیدن تجهیزات جریان ورودی آن ها نیز کنترل شود. همچنین موازی بستن باتری ها سبب می شود که اگر یک باتری به هر دلیلی از کار بیافتد به باتری دوم هیچ آُسیبی وارد نشود و همچنان بتواند کار کند.

برای نصب موازی دو باتری باید سرهای مثبت دو باتری را به هم و سرهای منفی را نیز به هم وصل کنید. البته در برخی حالات ممکن در صورت نصب موازی به دینام آسیب وارد شود. با نصب باطری دوم شما زمان بیشتر برای استفاده از تجهیزات برقی پیشرفته خودرو خود خواهید داشت.

نصب باتری دوم ماشین

نحوه نصب باتری دوم ماشین

نکاتی درباره لزوم استفاده از باطری دوم برای ماشین

برای استفاده از باتری دوم باید نکاتی را رعایت کنیم تا به اجازی ماشین آسیبی نرسد. این نکات عبارت اند از:

محدوده آمپراژ باتری دوم

باطری دوم ماشین باید طبق استانداردهای خاصی بر روی ماشین نصب شود تا به قطعات ماشین آسیب وارد نشود. دینام توانایی شارژ باتری تا حد خاصی را دارا است بنابراین نصب باطری دوم با آمپراژی بیش از 15 آمپر بالاتر از آمپر باطری اصلی سبب آسیب دیدن دینام خودرو می شود. به طور کل با لزوم استفاده از باتری دوم برای ماشین آشنا شدیم و برای انتخاب این باطری باید از باطری دومی استفاده کنیم که نهایتا 15 آمپر بالاتر از باتری اصلی باشد.

فواید استفاده از خازن برای ماشین

نکته دیگر این است که هنگامی که دو باتری ماشین را موازی می بندید، باتری ها می توانند در شرایط خاصی یکدیگر را شارژ کنند و از فشار بیشتر جلوگیری نمایند. لازم به ذکر است که این نکته تنها طی شرایط و فرایندهای خاصی صورت می گیرد. علاوه بر این برای افزایش عمر باتری ماشین می توانید از خازن استفاده کنید. استفاده از خازن سبب می شود تا فشار بر روی باطری و دینام کم شود و هنگامی که ظرفیت دینام کم است برای آن مشکلی به وجود نیاید.

خازن علاوه بر اینکه سبب کاهش فشار بر روی باتری و دینام می شود سبب می شود تا جریان ثابتی در مدار ایجاد شود و از کم و زیاد شدن نور چراغ ها در گذر زمان نیز جلوگیری می کند. علاوه بر آن هنگامی که موسیقی در حال پخش شدن است شوک ها و بیس های ناگهانی برق بیشتری نیاز دارند و خازن با تخلیه و پر شدن ناگهانی علاوه بر اینکه این برق را تامین می کند از فشار به دینام و باطری نیز جلوگیری می کند.

خازن برای باتری ماشین

استفاده از خازن برای باتری ماشین

سخن پایانی

لزوم استفاده از باتری دوم برای ماشین برای این این است که از فشار آمدن به باتری اصلی و تخلیه زود هنگام آن جلوگیری شود و علاوه بر آن باعث استفاده بهتر از تجهیزاتی که پیشرفته تر هستند و نیاز به برق بیشتری دارند نیز می شود. برای نصب و استفاده از این باتری استاندارد هایی نظیر در نظر گرفتن آمپراژ مناسب و نصب موازی و … باید در نظر گرفته شود تا مشکلی به وجود نیاید.

وجود خازن نیز بسیار به افزایش عمر باطری ها و دینام کمک کرده و با ثبات بخشیدن به جریان و ولتاژ و نوسانات آن ها باعث می شود که عمر تجهیزات ماشین نیز افزایش یابد. علاوه بر آن خازن به ما تجربه بهتری از سیستم صوتی نیز می دهد و در هنگام شوک های آهنگ بسیار کارا عمل می کند.

در هنگام ضرورت استفاده از باطری دوم برای ماشین استفاده از خازن یکی از بهترین راه برای کنترل عمر باتری می باشد. در صورت تمایل جهت اطلاعات بیشتر و خرید باتری دوم می توانید با کارشناسان باتری ایراندوست در ارتباط باشید تا شما را به بهترین نحو راهنمایی کنند.

سوالات متداول لزوم استفاده از باتری دوم برای ماشین

  1. باطری دوم چگونه باعث آسیب به دینام می شود؟
    در صورتی که استاندارد های نصب و خرید رعایت نشود به مرور زمان از عمر دینام کم شده و دینام کارایی خود را از دست می دهد.
  2. در صورت لزوم  استفاده از باتری دوم برای ماشین چگونه می توان مدت زمان کارایی آن را در حالت خاموش به دست آورد؟
    شما می توانید با استفاده از فرمول 10 ضرب در ظرفیت ذخیره تقسیم بر مقدار توان؛ مقدار برق دهی باتری در طول خاموش بودن موتور را حساب کنید.
  3. آیا استفاده از باتری با ظرفیت بالاتر لزوم استفاده از باتری دوم برای ماشین را کاهش می دهد؟
    بله در صورتی که جمع آمپراژ تجهیزاتی که می خواهید بر روی ماشین نصب کنید با نهایت آمپراژ باطری برابر باشد این کار شدنی است. اما بهتر است قبل از هر نوع تغییرات این موضوع را با کارشناس مطرح کنید. کارشناسان باتری ایراندوست می توانند شما را در مسیر خرید باتری دوم همراهی کنند.
5/5 - (1 vote)
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها