جدیدترین مقالات

فرق باتری اتمی و اسیدی

فرق باتری اتمی و اسیدی

اگر شما اطلاعاتی در مورد باطری های ماشین نداشته باشید، زمانی که برای خرید آن به باطری سازی مراجعه می کنید، حتما دچار سردرگمی خواهید شد. به همین علت ما قصد داریم که در این مطلب فرق باتری اتمی و اسیدی را برای شما بگوییم. به این ترتیب شما پس از مطالعه ی موارد ذکر شده در اینجا خواهید فهمید که کدام مدل باتری برای خودروی تان مناسب تر است و این خرید نیز مانند سایر خرید ها برای شما آسان خواهد شد.

معرفی باتری اسیدی ماشین

در ابتدای بحث فرق باتری اتمی و اسیدی به معرفی باتری اسیدی ماشین می پردازیم. در واقع باتری های اسیدی که به آنها در اصطلاح باتری های تر نیز می گویند، باتری هایی هستند که نیاز به نگهداری دارند. این باتری ها به دلیل اینکه قدیمی بوده و تکنولوژی بالایی ندارند، ارزان تر از سایر باطری ها فروخته می شوند. باتری های اسیدی 6 سلول با 6 درب دارند که تمام درب ها قابل باز شدن می باشند. در هر کدام از سلول های باتری اسیدی چند صفحه ی سربی وجود داشته که به صورت مثبت و منفی رو به روی هم قرار گرفته اند.

بین صفحه های مثبت و منفی سربی در باتری ماشین با محلولی به نام الکترولیت پر شده است. این محلول حاوی 65 درصد آب مقطر و 35 درصد اسید می باشد. در این باتری ها صفحه های موجود در هر سلول از طریق اتصال دهنده به هم وصل می شوند. همچنین هر سلول باتری حدود 2 ولت برق تولید می کند و به همین علت به این باتری ها باتری های 12 ولتی نیز می گویند. در ادامه ی بحث فرق باتری اتمی و اسیدی شما را با مزایای باتری اسیدی آشنا خواهیم کرد.

باتری اسیدی ماشین

نمونه ای از یک باتری اسیدی

مزایای باتری های اسیدی

از مزیت باتری های اسیدی ماشین می توان موارد زیر را عنوان کرد:

  • باتری های اسیدی نسبت به باتری های دیگر ارزان ترند.
  • از روی ضعیف شدن و دیر خوردن استارت ماشین می توان پایان عمر آنها را پیش بینی کرد.

در ادامه ی بحث معرفی فرق باتری اتمی و اسیدی ، در زیر به طرح مهم ترین نکته راجع به این باتری ها خواهیم پرداخت.

نکته ای که باید در مورد باتری های اسیدی بدانید

در رابطه با باتری های اسیدی ماشین نکته ای وجود دارد که شما می توانید با مطالعه ی آن از باتری ماشین خود بهتر مراقبت کنید.

نکته:

  • شما می بایست هر چند وقت یک بار مقدار محلول الکترولیت این باتری ها را چک کنید. علت این امر هم این است که آب باتری های اسیدی نباید خشک شود. زیرا زمانی که باتری در اثر کار کردن آب از دست بدهد، اسید موجود در محلول الکترولیت باتری غلظت بیشتری پیدا کرده و با رسوب در صفحات سربی می تواند باعث آسیب رسیدن به باتری شود.

در ادامه ی بحث فرق باتری اتمی و اسیدی به شما نحوه ی جلوگیری از پایین آمدن آب باتری ماشین را خواهیم گفت.

نحوه جلوگیری از پایین آمدن آب باتری اسیدی ماشین

روی باتری دو نقطه Min و Max وجود دارد. شما برای مراقبت از باتری های اسیدی باید حواس خود را جمع کنید که میزان مایع الکترولیت باتری خودرو شما از min پایین تر نرود. همچنین به دلیل اینکه باتری ماشین در زمان کار کردن با تکان مواجه است و این تکان ها ممکن است باعث نفوذ محلول الکترولیت به بیرون از باتری شود، نباید سطح این محلول از Max بالاتر رود. بنابراین در صورت کم شدن آب باتری، شما می توانید با بازکردن درب هایی که در بالای این باتری تعبیه شده است، نسبت به اضافه کردن آب مقطر به آن اقدام نمایید. در ادامه ی بحث فرق باتری اتمی و اسیدی به معرفی باتری اتمی ماشین می پردازیم.

معرفی باتری اتمی ماشین

به باتری های اتمی باتری های خشک یا سیلد می گویند. این باتری ها برعکس باتری های اسیدی، پلمپ شده و امکان دسترسی به مایع الکترولیت درون باتری وجود ندارد. دلیل این امر نیز این است که فناوری استفاده شده در تولید این باتری دیگر نیاز به اضافه کردن آب به آن را بر طرف کرده است. این باتری ها را می توانید از روی ظاهر شان و دارا نبودن از پیچ و درپوش برای اضافه کردن آب و اسید، بشناسید.

صفحات این باتری ها پیش از تولید شارژ شده و پس از آن روی باتری مونتاژ می شود. همچنین به علت جنس و نوع خاص صفحات در باتری های سیلد، آب این باتری ها کاسته نمی شود. در واقع به همین خاطر است که این باتری ها محبوبیت بیشتری نسبت به باتری های اسیدی دارند. در ادامه ی بحث فرق باتری اتمی و اسیدی شما می توانید با مزایای باتری اتمی آشنا شوید.

مزایای باتری های اتمی

از مزایای باتری های اتمی ماشین می توان موارد زیر را بر شمرد. از قبیل:

  1. طول عمر بالایی دارند.
  2. عدم نیاز باتری های اتمی به کنترل دوره ای میزان آب مقطر و اسید
  3. قابلیت و امکان شارژ دوباره
  4. نیاز به تعمیر کمتر
  5. قابلیت قدرت بیشتر برای استارت زدن به باتری های اسیدی
  6. این باتری ها در مقابل شارژ بیش از حد و با تخلیه مقاومت بالایی از خود نشان می دهند.
  7. باتری های اتمی نسبت به باتری های اسیدی کمتر محیط را آلوده می کنند.
  8. به علت پلمپ بودن این باتری ها، امکان خارج شدن محلول الکترولیت و آسیب رسیدن به سیم کشی خودرو وجود نخواهد داشت.
  9. باتری های مستعمل و فرسوده ی اتمی بسیار تمیز تر از باتری های فرسوده ی اسیدی می باشند.

بنابراین از هر نظر باتری های اتمی نسبت به باتری های اسیدی بهتر و با کیفیت ترند. در آخر بحث فرق باتری اتمی و اسیدی، در زیر 5 تفاوت و فرق باتری اتمی و اسیدی را برای شما خوهیم گفت.

5 تفاوت باتری های اسیدی و اتمی

5 فرق باتری اتمی و اسیدی عبارتند از :

  1. در جنس و نوع صفحات با یکدیگر فرق دارند.
  2. باتری های اتمی عمر طولانی تری نسبت به باتری های اسیدی دارند.
  3. باتری های اسیدی دارای شش در برای هر سلول هستند ولی باتری های اتمی این درها را ندارند.
  4. باتری های اتمی در صورت پایان عمر بدون هیچ نشانه ای از کار می افتند، ولی پایان عمر باتری های اسیدی با ضعیف شدن سیستم برقی خود را نشان می دهد.
  5. باتری های اتمی بر عکس باتری های اسیدی بعد از خرید نیاز به شارژ شدن نخواهند داشت.
تفاوت باتری اتمی و اسیدی

فرق باتری اتمی و اسیدی

در نهایت

باید گفت که اگر می خواهید برای خرید باتری ماشین کمتر هزینه کنید، بهتر است باتری اتمی بخرید. شاید از این پاسخ تعجب کرده باشید ولی همانطور که در مطلب خواندید باتری اتمی عمر بیشتری داشته و قابل شارژ شدن می باشد. بنابراین با این خرید می توانید تا مدت ها از بابت باتری خیالی آسوده داشته باشید.

سوالات متداول فرق باتری اتمی و اسیدی

  1. باتری اسیدی چیست؟
    باتری های اسیدی باتری هایی دارای شش سلول هستند که این سلول ها از صفحات سربی و مایع الکترولیت تشکیل شده اند.
  2. باتری اتمی چیست؟
    به باتری هایی می گویند که پلمپ بوده و امکان دسترسی به مایع الکترولیت آنها وجود ندارد.
  3. فرق باتری اتمی و اسیدی در چیست؟
    باتری های اتمی نسبت به باتری های اسیدی عمر طولانی تری داشته و پس از خرید نیاز به شارژ اولیه ندارند. همچنین باتری های اتمی برعکس باتری های اسیدی، تا آخر عمر تمیز و بدون خوردگی باقی می مانند.
Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها