جدیدترین مقالات

علت سیاه شدن نشانگر باطری ماشین

علت سیاه شدن نشانگر باطری ماشین

سیاه شدن چشمی باطری ماشین

باتری یکی از مهم ترین قطعات و قسمت های هر ماشین است. روی اکثر باطری های داخلی و خارجی چشمی و نشانگری وجود دارد که به رنگ های سبز، سیاه، قرمز و سفید در می آید. این رنگ های هرکدام بیانگر حالت و شرایط شارژ باطری ماشین می باشد. برخی رانندگان بدلیل نداشتن اطلاعات کافی در مورد رنگ های چشمی فکر می کنند آن یک سیستم پیچیده است و دچار استرس می شوند. در صورتی که با آشنایی کاربری ان می تونند بفهمند باتری ماشین شان در چه شرایط و حالی است. اما علت علت سیاه شدن نشانگر باطری ماشین چیست؟

بطور کلی هرکدام از ایبن رنگ های بانگر میزان سلامت باتری خود رو شما می باشد. بوسیله این نشانگر می توان میزان اسید باتری و میزان تراکم الکترولیت باطری را تا حد زیادی تشخیص داد. عمومی ترین رنگ های این نشانگر سفید، سیاه و سبز است. هرکدام از این رنگهای عمومی حال و شرایط باتری را بخوبی نشان می دهد. در این مقاله قصد داریم در مورد علت سیاه شدن نشانگر باطری ماشین صحبت کنیم.

علت سیاه شدن نشانگر باطری ماشین چیست؟

نشانگر باتری و یا چشمی باطری ماشین قطعه پیچیده ای نیست و یک هیدرومتر غیر پیچیده است. این قطعه با اندازه گیری میزان الکترولیت باتری به رنگ های متفاوت در می آید. علت سیاه شدن نشانگر باطری ماشین این است که باتری نیاط به شارژ دارد. بطور واضح تر یعنی اینکه باتری ماشین میزان شارژش کمتر از حد مجاز است. اما میتوند استارت اولیه ماشین را بزند ولی باید به سرعت برای شارژ کردن باتری اقدام کنید. در مجاورت نشانگر سیاه کلمه شارژ نوشته شده و بیانگر این موضوع است که باتری باید بصورت کامل شارژ شود. دینام یا دستگاه های شارژ مسئولیت شارژ کردن باتری را بر عهده دارند.

در صورت سیاه شدن نشانگر باتری چه کار کنیم؟

همانطور که گفتیم علت سیاه شدن نشانگر باطری ماشین کمبود شارژ آن است. این نکته نیز حائز اهمیت است که در برخی ماشین های کره ای وضعیت کمبود شارژ را با رنگ قرمز نشان می دهند. بصورت کلی رنگ های قرمز و مشکی رو نشانگر باتری به معنی کمبود شارژ است. بعد از آنکه با رنگ سیاه یا قرمز مواجهه شدید بهتر است اقدام به باز کردن باتری ماشین کنید.

سپس اقدامات لازم ئبرای شارژ کردن باتری را انجام دهید. می توانید بوسیله دستگاه شارژ کننده باتری ماشین نشانگر باطری ماشین را به رنگ سبز برگردانید. در مدت چند ساعت می توانید نشانگر باتری ماشین را از رنگ مشکی یا قرمز به سبز تبدیل کنید. مدت زمان شارژ شدن مجدد باتری به میزان تخلیه باطری ماشین ارتباط دارد. پس در صورت رو به رو شدن با رنگ مشکی یا قرمز سریعا برای شارژ کردن باطری ماشین اقدام کنید تا مجدد نشانگر سبز شود.

چشمی باتری ماشین

رنگ های نشانگر باتری ماشین

سفید شدن نشانگر باطری ماشین به چه معناست؟

بعد از بررسی علت سیاه شدن نشانگر باطری ماشین، میخواهیم درمورد سفید شدن چشمی باطری ماشین صحبت کنیم. در صورتی که با رنگ سفید در نشانگری باطری ماشین روبه رو شوید به احتمال بسیار زیاد یکی از بخش ها یا سیتم برق خودرو خراب شده است. از مهم ترین علل سفیدی نشانگر باطری ماشین خرابی دینام ماشین است.

به زبان دیگر رنگ سفید باطری یه این معناست که دیگر دینام نیمتواند به خوبی کار کند. رو به روش شدن با رنگ سفید باتری به این معناست که خودرو برق مورد نیازش را میتواند از باتری دریافت کند. یکی دیگر از معنی های سفیدی نشانگر باطری ماشین این است که دینام توانایی شارژ باتری را از دست داده. در واقع در این مواقع دینام نمیتواند وظایفش را بخوبی انجام دهد. به همین علت باتری ماشین به سرعت تخلیه شده و پروسه شارژ دوباره آن بخوبی انجام نمی شود یا اصلا امکان شارژ وجود ندارد.

رنگ سفید به معنی دشارژ شدن باتری می باشد و راننده امکان استارت زدن را نیز از دست داده. در چنین مواقعی کلمه replace نیز نمایش داده می شود که به معنی تعویض باتری ماشین است.

علل سفید شدن نشانگر باطری ماشین چیست؟

بعد از آنکه در مورد علت سیاه شدن نشانگر باطری ماشین صحبت کردیم. میخواهیم در مورر علت های سفیدی نشانگر باتری ماشین صحبت کنیم. مهم ترین علت های سفید شدن چشمی ماشین عبارتند از:

  • خرابی دینام ماشین و ناتوانی آن برای شارژ باتری و تامین برق خودرو از باتری ماشین
  • وجود برق دزدی و دشارژ باطری ماشین
  • شل بودن بست یا کثیف بودن باطری، همچنین ارتباط باطری و دینام از بین رفته و مرور زمان موجب دشارژ شدن باتری شده.
  • خرابی چشمی یا نشانگر باطری ماشین
  • باطری ماشین دشارژ شده و خود به خود رو به خرابی می رود.
    نشانگر باتری ماشین

    چشمی باطری خودرو

با ادامه مقاله علت سیاه شدن نشانگر باطری ماشین همراه ما باشید.

3 نکته مهم در مورد رنگ نشانگر باطری ماشین

بصورت کلی تنها رنگ ماشین نمیتواند بیانگر سالم یا شارژ بودن باتری باشد و بهتر است باتری از لحاظ فنی نیز مورد بررسی قرار بگیرد. بعد از توجه به رنگ در این قسمت قصد داریم چند نکته بسیار مهم در مورد رنگ چشمی باتری را بررسی کنیم:

  1. در بعضی اوقات صفحات باتری قطع می شود اما همچنان رنگ چشمی باتری سبز است. اما باطری خراب شده و بهتر است تعویض شود. در چنین مواقعی بسیار از مردم گمراه می شوند و برای خرابی دنبال دلایل دیگری میگردندند.
  2. بعد از روبه رو شدن با رنگ قرمز و فهمیدن علت  سیاه شدن نشانگر باطری ماشین بهتر است آنرا سریعا شارژ کنید.
  3. زمان هایی که سر باطری ماشین محکم به قطب های منفی و مثبت متصل نشده باشد امکان دارد باطری بصورت کامل شارژ نشود و صحیح کار نکند و چشمی سفید شود.  این رنگ سفید به معنی خرابی باتری نیست و بهتر است سر اطری های را مجدد و با دقت به قطب ها متصل کنیم تا باطری درست کار کند. با نتیجه گیری علت سیاه شدن نشانگر باطری ماشین همراه ما باشید.
    باتری ماشین

    باطری خودرو

سخن آخر

در این مقاله علاوه بر مطلع شدن در مورد علت سیاه شدن نشانگر باطری فهمیدیم که رنگ سبز نشانگر باطری ماشین به معنای سالم بودن آن است. همچنین باطری به درستی شارژ می شود و وظایفش را انجام می دهد. در صورت قرمز یا مشکی شدن باتری با کمبود شارژ رو به رو شده و در صورت سفیدی بهتر است نسبت به تعویض باتری اقدام کنید.

در برخی اوقات باتری ماشین سالم بوده و افراد عجولانه و بدون آگاهی از سلامت باتری اقدام به تعویض آن کردندو در صورتی که با کمی شکیابیی میتوانستد دلیل استارت نخوردن را بفهمند و دیگر باتری ماشین را به دلیل عوض نکنند. در بسیاری از مواقع با یک شارژ ساده باتری مجدد جان تازه ای میگیرد و کار میکند.

سوالات متداول علت سیاه شدن نشانگر باطری ماشین
  1. سیاه شدن نشانگر باتری ماشین به چه معناست؟
    در صورتی که باتری دارای کمبود شارژ باشد چشمی آن سیاه می شود
  2. سبز بودن چشمی باتری خودرو بیانگر چیست؟
    اگر چشمی یا نشانگر ماشین سبز است به این معناست که باتری سالم است
  3. سفیدی چشمی باتری بیان کننده چیست؟
    سفیدی چشمی به این معناست که یکی از قطعات برقی ماشین دچار خرابی شده.
Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها