جدیدترین مقالات

علت سولفاته شدن سرباتری

علت مشاهده کردن سولفات به روی سرباتری

امروزه یکی از شایع ترین اتفاقاتی که ممکن است برای هر فرد بیفتد، سولفاته شدن سرباتری است. می دانیم باتری یکی از حیاتی ترین قسمت های ماشین است که باید از آن بسیار محافظت کنیم. برای اینکار در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا شما را با علت سولفاته شدن سرباتری آشنا کنیم.

علاوه بر آن شما حتما باید با نحوه جلوگیری از سولفاته شدن سرباتری  آشنا باشید تا بتوانید در صورت بروز این اتفاق، آن را از بین ببرید. چرا که این را بدانید که در صورت سولفاته شدن سرباتری ، موجب میشود تا از عمر مفید باتری شما تا 50 درصد کاهش پیدا کند.

سولفات سر باتری چیست

این پودر اطراف سر باتری به دلیل آزاد شدن هیدروژن از باتری ماشین همراه با مواد نخاله و مواد زائدی همچون گردوغبار به وجود می آید. به این جرم که به صورت یک پودر تقریبا سفید رنگ است و دور سر باتری قرار می گیرد، سولفاته شدن سرباتری می گویند.

می توان گفت زمانی که اسید سولفوریک با ورقه های موجود در باتری که از جنس سرب می باشند واکنش شیمیایی انجام دهد، در باتری جریان به وجود آمده و می توان از آن استفاده کرد. اما اگر انرژی باتری شما کم شود، سولفاتی که درون باتری وجود دارد، به روی ورقه های از جنس سرب جمع شده و در نتیجه باعث خوابیدن و یا تمام شدن باتری  می شود.

اگر شما دیر متوجه سولفاته شدن سر باتری خود شوید، پس از مدتی به طور کلی باتری خود را از دست داده و دیگر قادر به شارژ مجدد آن نخواهید بود.

عوامل موثر در سولفاته شدن سرباتری

  1. ناقص شارژ شدن باتری
  2. استفاده از ماشین در مسیر هایی با فاصله کوتاه
  3. بیش از اندازه شارژ کردن و یا چندین بار شارژ مجدد کردن.
  4. نشت اسید سولفوریکی به وسیله کارکردن بیشتر از اندازه با خودرو
  5. سولفاته شدن مثبت به دلیل استفاده بیش از اندازه ماشین از این قطب

دلایل سولفاته شدن باتری ماشین

دلیل سولفاته شدن سرباتری

باتری خودرو به دلیل استفاده از گاز هیدروژن و انجام برخی از واکنش های شیمیایی و همچنین داشتن یک سری مواد زائد در خود باتری، موجب ایجاد سولفات باتری می شود. علاوه بر آن استفاده نکردن بیش از حد از خودرو موجب سولفاته شدن سرباتری می شود. همچنین به صورت کلی می توان گفت وجود بخار آب و آب می تواند موجب سولفاته شدن سرباتری شود. در نتیجه شما می توانید برای جلوگیری کردن از به وجود آمدن همچین اتفاقی پس از شستن ماشین، حتما باتری و محل اتصال آن را با دستمال خشک کنید.

عوارض سولفاته شدن سرباتری

  • از بدترین و مهمترین عوارض سولفاته شدن سرباتری می توان به دائمی خراب شدن باتری اشاره کرد.
  • یعنی با سولفاته شدن سر باتری، عمر باتری تا 50 درصد می تواند کاهش پیدا کند.
  • حتی ممکن است پس از سولفاته شدن، باتری دچار حریق و یا آتش گرفتن شود.
  • یکی از ساده ترین راه های جلوگیری از سولفاته شدن سرباتری، گذاشتن یک درپوش از جنس پلاستیک قرار دهید.

عواقب سولفاته شدن سرباتری ماشین

پیشگیری از سولفاته شدن سرباتری

یکی از بهترین و مهمترین راه های سولفاته نشدن باتری، شستشوی باتری و سپس به سرعت خشک کردن آن است.

علاوه بر آن می توان از سرباتری های پلاستیکی مخصوص و یا گریس های نسوز استفاده کرد.

روش های از بین بردن سولفات باتری

شما می توانید از ترکیب محلول جوش شیرین و آب برای تمیز کردن باتری و سولفات سر باتری استفاده کنید. به این گونه که یک مسواک کهنه را برداشته و سپس با استفاده از آن ئ پارچه تمیز اقدام به از بین بردن سولفات باتری کنید. اما به یاد داشته باشید تا بلافاصله پس از تمیز کردن باتری اقدام به خشک کردن آن ناحیه کنید.

همچنین می توانید با استفاده از گریس ابتدا سر باتری ها را چرب کرده و در آخر روی آنها مایع ظرفشویی بریزید. درنتیجه مانع از سولفاته شدن باتری شوید.

روش اضطرای برای تمیز کردن سولفات ماشین

شما باید در ابتدا کمی پیچ سر باتری خود را شل کرده و سپس مقداری نوشابه از مرکز باتری به سمت سر باتری بریزید، این کار را برای هر دو سر باتری تکرار کنید. بعد از گذشت 3 دقیقه، روی آن آب ریخته و آن را بشویید. پیچ های سر باتری را سفت کرده و شروع به روشن کردن ماشینتان کنید.

آموزش روش اضطراری برای تمیز کردن سولفات سرباتری ماشین

روش اضطراری با استفاده از نوشابه برای تمیز کردن سولفات باتری

جمع بندی

امروزه یکی از مرسوم ترین اتفاقاتی که برای بسیاری از افراد می افتد، سولفاته شدن باتری است. ممکن است این سوال را از خود بپرسید که علت سولفاته شدن باتری چیست؟ ما در این مقاله به صورت مفصل به نحوه ایجاد و یا پیشگیری و از بین بردن سولفات ماشین پرداختیم. امیدواریم از این مطالب استفاده کرده باشید.

سوالات متداول درباره علت سولفاته شدن باتری

  1. آیا می توان همیشه برای از بین بردن سولفات باتری از نوشابه استفاده کرد؟
    خیر، شما تنها در مواقع ضروری اجازه ی این کار را دارید. می توانید در شرایط عادی چندین بار آب جوش روی سر باتری خود بریزید.
  2. بهترین روش برای جلوگیری از سولفاته شدن باتری کدام است؟
    شما می توانید با شستن باتری خود با آب و سپس بلافاصله خشک کردن آن از باتری خود مراقبت کنید.
  3. مهمترین ضرر های سولفاته شدن باتری چیست؟
    خراب شدن دائمی باتری از بدترین عوارض سولفاته شدن است، به نحوی که دیگر قادر به شارژ کردن آن نخواهید بود.
Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها