آموزش, جدیدترین مقالات

تاثیر کولر بر طول عمر باتری ماشین

کولر-و-باتری-ماشین

رابطه کولر با طول عمر باتری ماشین

طول عمر باتری ماشین و رابطه آن با گرما !!!!!!!

یکی از پرطرفدار ترین فصل های سال که مردم عموما به استراحت و مسافرت می پردازند، تابستان نام دارد یعنی گرمترین فصل سال. ما در همین زمان است که از کولر بیشترین استفاده را میکنیم. بسیار برایمان پیش آمده که مجبور شدیم ماشین را زیر نور مستقیم خورشید پارک کنیم و داخل ماشین به قدری داغ میشد که تحمل دمای بیرون خودرو برایمان آسانتر بود. در این جور شرایط خیلی باید مراقب باشیم وگرنه با روشن کردن کولر در اون لحظه بسیار می تواند طول عمر باتری ماشین را کاهش دهد. و در نهایت منجر به خرابی و تعویض باتری ماشین میشود. ما در ادامه ی این مقاله قصد داریم تا به صورت تخصصی به بررسی تاثیر کولر بر طول عمر ماشین بپردازیم.

 

آیا کولر می تواند طول عمر استاندارد ماشین را کاهش دهد؟

خیر، تا زمانی که موتور خودروی شما روشن است و همچنین قسمت های الکتریکی مانند باتری خودرو سالم باشند و به درستی کنند. طول عمر باتری شما کم نشده و یا تاثیری روی آن ندارد چرا که انرژی کولر از طریق دینام و موتور خودروی شما تامین می شود و ربطی به باتری خودروی شما ندارد. در زمانی که موتور ماشین شما روشن باشد تنها چیزی که مصرف می شود، سوخت درون خودروی شماست. تنها در صورتی ممکن است عمر باتری شما کم شود. آن هم این است که دینام، ولتاژ و یا باتری شما دچار مشکل شود و نتوانند وظیفه ی خود را به درستی انجام دهند. که در نتیجه از شارژ موجود در باتری استفاده کرد و در نهایت پس از تمام شدن باتری، موجب کم شدن طول عمر ماشین شما می شود.

تاثیر کولر بر طول عمر باتری ماشین

تاثیر کولر بر طول عمر باتری ماشین

آیا در شرایط دیگر کولر می تواند طول عمر استاندارد ماشین را کاهش دهد؟

اول از همه این را بگوییم سرعت ماشین تاثیر بسیار زیادی بر روی شارژ شدن دینام ماشین دارد. و همچنین اگر برف پاک کن، چراغ ماشین و… روشن باشد باعث افزایش مصرف برق ماشین شده و اگر ماشین به قدر کافی سرعت نداشته باشد موجب این میشود که دینام ماشین به خوبی شارژ نشود. پس در نتیجه از انرژی باتری استفاده کرده و موجب کم شدن طول عمر باتری ماشین می شود.

تاثیر کولر بر طول عمر باتری ماشین با توجه به نوع ماشین

ما به طور کلی دو نوع ماشین داریم. یکی ماشین های ICE که بخش عمده ای از ماشین ها را تشکیل می دهد و دیگری نوع EV  که امروزه ماشین های خیلی کمی با این سیستم در خیابان ها وجود دارند. در ماشین های ICE انرژی مورد نیاز برای استفاده از کولر به صورت مستقیم از طریق دینام ماشین در زمان روشن بودن موتور می گیرد و فشاری به باتری خودرو نمی آورد و در نتیجه طول عمر باتری ماشین کاهش نمی یابد. اما برعکس در ماشین های نوع EV انرژی مورد نیاز برای کار کردن کولر، عمدتا از سوی باتری ماشین است که در نتیجه باعث کاهش طول عمر باتری ماشین می شود.

نحوه عملکرد کولر ماشین

  • کمپرسور که وظیفه ی آن فشرده سازی هوای وارد شده به درون یک سیال که در نهایت موجب رسیدن هوای خنک به کندانسور می شود.
  • خازن که وظیفه ی آن خارج کردن گرمای داخل کولر و همچنین منتقل کردن گرما به طرف لوله روزنه که همان شیر انبساط است می باشد.
  • لوله که وظیفه ی آن انتقال گاز که در واقع همان هوای خنک شده است به درون خشک کن.
  • خشک کن که وظیفه ی آن از بین بردن رطوبتی که درون هوا وجود دارد و انتقال آن به اپراتور.
  • اپراتور که وظیفه ی آن خنک کردن بیش از اندازه ی هوای خنک و در آخر انتقال آن به درون خودرو است.

به صورت کلی امروزه انرژی مورد نیاز برای کار کردن کولر کاملا از طریق سوخت خودرو تامین می شود.

تاثیر-کولر-طول عمر باتری ماشین

طول عمر باتری ماشین

نظر تام واتسون، بزرگترین تولید کننده باتری های خودرو در جهان

تمام انرژی ای که از باتری خارج می شود مستقیما برای روشن شدن موتور ماشین اعمال می شود. باتری های ماشین امروزه دو وظیفه ی اصلی دارند:

  • روشن کردن موتور ماشین با استفاده از رساندن برق به میل لنگ
  • شما مطمئن باشید که برای استفاده بعدی از ماشین، درون باتری انرژی لازم برای روشن کردن خودرو وجود داشته باشد.

و همینطور واتسون می گوید طول عمر باتری ماشین 4 تا 5 سال است که با یک سری کارا از جمله حداقل نیم ساعت رانندگی با خودرو در طول هفته که به حداکثر خود میرسد. واتسون علاوه بر این ها می گوید اگر شما مثلا 30 روز نمی خواهید از ماشین خودرو استفاده کنید حتما باتری آن را در بیارید وگرنه تمام انرژی باتری توسط برد ها و قطعات الکتریکی موجود در ماشین مصرف می شود.

 

جمع بندی درباره ی تاثیر کولر بر طول عمر باتری ماشین

ما در این مقاله از همه جهت تاثیر کولر بر طول عمر باتری ماشین را بررسی کردیم و متوجه شدیم که امروزه انرژی مورد نیاز برای استفاده از کولر کاملا از طریق دینام ماشین که انرژی آن از طریق حرکت ماشین و سوخت خودرو است تامین می شود و هیچ گونه انرژی از باتری ماشین نمیگیرد. مگر ماشین های قدیمی با نوع EV که عمده ی انرژی مورد نیاز برای کولر را از باتری خودرو می گیرد.

 

سوالات متداول درباره ی تاثیر کولر بر طول عمر باتری ماشین

 

1- آیا روشن بودن کولر به باتری خودرو آسیب می زند و باعث کاهش طول عمر باتری ماشین می شود؟

خیر، انرژی مورد نیاز برای کار کردن تنها از طریق سوخت خودرو تامین شده و سپس با استفاده از دینام انرژی کولر تامین می شود.

 

2-  آیا در زمان روشن بودن چراغ و برف پاک کن و همچنین کولر ممکن است طول عمر باتری ماشین کاهش یابد؟

اگر ماشین در حالت ایستاده باشد و فقط روشن باشد و همچنین دینام آن به قدر کافی شارژ نشده باشد بله از طول عمر باتری می کاهد چرا که در اینصورت کولر انرژی خود را از طریق باتری خودرو تامین می کند.

 

3- آیا ممکن است که طول عمر باتری ماشین ما پس از مدت کوتاهی تموم شود؟

اگر ماشین شما به مدت طولانی ای خوابیده باشد و یا روشن نشده باشد پس از مدتی باتری شما خالی شده و باید آن را پیش یک باتری ساز برید تا برایتان کمی شارژ کند و یا از روش باتری به باتری به وسیله ی یک ماشین دیگر اقدام به شارژ کردن باتری ماشینتان بکنید.

Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها