جدیدترین مقالات

زیاد شارژ شدن باتری ماشین

زیاد شارژ شدن باتری ماشین

همه چیز درباره زیاد شارژ شدن باتری ماشین

شارژ بیش از حد باطری خودرو به شدت کار اشتباهی است. شاید با خودتان تصور کنید که زیاد شارژ شدن باتری ماشین خوب است وباعث می شود که باتری برای مدت طولانی تری کار کند. در صورتی که شارژ بیش از حد می تواند به باتری ماشین صدمه زده و گاهی موجب پایان عمر آن گردد. در رابطه با تعویض باتری ماشین بخوانید.

دلایل زیاد شارژ شدن باطری خودرو

شارژ بیش از حد باتری خودرو معمولا به دلایل زیر صورت می گیرد:

  • خراب بودن تنظیم کننده ولتاژ

تنظیم کننده ولتاژ یکی از اجزای دینام خودرو است که وظیفه ی ثابت نگه داشتن جریان ورودی به باطری را برعهده دارد. بنابراین خراب بودن تنظیم کننده ولتاژ، سبب شارژ بیش از حد باتری ماشین و در نهایت صدمه به باطری می شود.

  • خراب بودن دینام ماشین

دینام یکی از اجزای اصلی خودرو است که وظیفه ی تبدیل توان مکانیکی موتور به برق را با هدف شارژ شدن باطری بر عهده دارد. با این تفاسیر اگر زمانی دینام خوردو خراب شود، دیگر منبعی که برق را برای باتری تولید کند وجود نخواهد داشت.

در نهایت این نبود منبع تامین برق موجب می شود که عمر باتری تمام شده و خودرو خاموش شود. حال سوال این است که چگونه دینام باعث زیاد شارژ شدن باتری ماشین می گردد؟

در جواب باید بگوییم که گاهی ممکن است دینام خراب بوده و با سرعت درست کار نکند یا اینکه مکانیک ها دینامی اشتباه بر روی ماشین نصب کند. چنین موقعیتی باعث زیاد شارژ شدن باطری ماشین شده و در نهایت به باتری آسیب می رساند.

بهتر است پیش از آنکه خرابی دینام برای باتری مشکل ساز شود، هر چه سریع تر نسبت به تعمیر و یا تعویض باتری اقدام نمود.

خراب بودن دینام ماشین

نمایی از دینام ماشین

  • استفاده نادرست از شارژر برای شارژ کردن باتری

اگر باتری به مدت طولانی توسط شارژر شارژ شود، به احتمال قوی زیاد تر از حد مجاز شارژ شده و این امر موجب می شود که از عمر و کارایی باطری کوتاه گردد. به همین منظور اخیرا دستگاهی روانه ی بازار گردیده که می تواند زمانی که باتری به طور کامل شارژ شد جریان را قطع کرده و از شارژ بیش از حد باطری جلوگیری نماید.

شارژ باتری ماشین

استفاده از شارژر برای شارژ کردن باطری خودرو

  • خراب بودن شارژر

خراب بودن شارژر هم یکی از متداول ترین دلایل زیاد شارژ شدن باتری ماشین است. گاهی اوقات شارژری که به وسیله ی آن باتری شارژ می شود ایراد پیدا می کند و یا تنظیمات آن به هم می ریزد. در این هنگام می تواند باطری را بیش از حد شارژ کرده و موجبات خرابی آن را فراهم آورد.

تست شارژر به طور مرتب و متوالی می تواند از احتمال وقوع چنین اتفاقی به آسانی جلوگیری کند.

  • گرمای بیش از اندازه

گرمای زیاد هم در روزهای تابستانی عامل دیگری برای خراب شدن باتری ماشین است. اگر باتری کمی بیشتر از حد معمول شارژ شده باشد، گرمای هوا می تواند مشکلات ناشی از شارژ بیش از حد را تشدید کرده و بر خراب شدن سریعتر باطری دامن بزند.

بنابراین برای جلوگیری از چنین اتفاقی لازم است که اولا باتری را به طور مرتب چک کنیم که بیش از حد شارژ نشده باشد، و دوم ماشین را در روزهای گرم در پارکینگی خنک و به دور از نور آفتاب پارک کنیم.

مدار الکتریکی باتری ماشین

نمایی از مدار الکتریکی باطری خودرو

اگر باتری ماشین بیش از حد شارژ شود، چه اتفاقی برای آن می افتد؟

زیاد شارژ شدن باتری ماشین آسیب های زیادی را به دنبال خواهد داشت. یک باطری ماشین که بیش از حد شارژ شده می تواند:

  1. اسید سولفوریک و آب مقطر موجود در درون خود را به نقطه ی جوش برساند.
  2. محفظه ی باتری را داغ کرده و موجبات ذوب شدن آن را فراهم کند.
  3. سبب جمع شدن هیدروژن در داخل سلول های باتری شده و باعث ورم کردن محفظه های باتری شود.
  4. باعث وارد شدن هیدروژن به محیط اکسیژنی شده و با یک جرقه موجبات انفجار خود را فراهم نماید. زمانی که یک باتری منفجر می شود، پلاستیک و سرب به همراه ذررات سولفوریک اسید به اطراف پرت شده و یکی از خطرناک ترین حادثه ها را رقم خواهد زد.

البته این مواردی که مطرح شد، شدید ترین حوادثی است که ممکن است در اثر زیاد شارژ شدن باتری ماشین اتفاق بیافتد. در موارد خفیف تر شارژ بیش از حد باتری می تواند به طرز قابل توجهی عمر باتری را کاهش دهد، روشن کردن باتری را بسیار با مشکل مواجه کند، از کارایی باتری به شدت بکاهد، و یا به طور کامل آن را از کار بیاندازد.

نکاتی در مورد باتری ماشین و نحوه ی شارژ شدن آن که لازم است بدانید

معمولا باتری های ماشین با ولتاژ های 4/14 ولت برای شارژ سریع و 8/13 برای شارژ عادی شارژ می گردد. مدارهای الکتریکی باتری ماشین مانند خازن عمل کرده و شارژ را در خود نگه می دارند. این صفحه ها ازظرفیت مشخصی برای شارژ برخوردارند و نباید بیش از حد ظرفیت آنها را شارژ کرد.

روش های مختلف شارژ باتری ماشین

در حالت کلی باتری خودرو را می توان به چهار صورت شارژ کرد:

شارژ باتری با استفاده از خودرو

در این روش ماشین را روشن می کنیم. زمانی خودرو روشن شود، دینام به کار می افتد و نیروی مکانیکی موتور را به برق برای شارژ باتری تبدیل می کند و به این ترتیب باتری ماشین به راحتی شارژ می شود.

اتصال باطری خودرو به باتری ماشین دیگر

گاهی به دلیل استفاده نکردن از ماشین و در پارکینگ ماندن آن به مدت طولانی، باطری ماشین دیگر کار نکرده یا به اصطلاح می خوابد. در چنین زمانی می توان به وسیله ی کابل اتصال باتری خودرو را به باتری خودروی دیگر وصل کرد و آن را شارژ نمود.

شارژ با استفاده از شارژر باتری

باتری های خودرو دارای شارژر هستند و می توان به وسیله ی آنها هر زمان که لازم بود باطری ماشین را به راحتی شارژ کرد. البته در این روش باید باتری را از خودرو جدا کنید. علاوه در این روش لازم است حتما مواظب زیاد شارژ شدن باتری ماشین باشید.

شارژ باتری خودرو با استفاده از شارژر های خورشیدی

این شارژرها زمانی به کار می آیند که قصد داشته باشید ماشین را به مدت طولانی در پارکینگ نگه دارید. شارژرهای خورشیدی می توانند شارژ باتری را تا زمانی که به آن نیاز پیدا کنید،حفظ نمایند.

باتری به باتری کردن

اتصال باتری خالی ماشین به باتری خودروی دیگر

مزایای شارژ کردن باتری ماشین

شارژ کردن باتری ماشین مزیت های زیادی را برای باتری ماشین به ارمغان می آورد. شما می توانید در زیر با دو مورد از این مزایا آشنا شوید. از جمله:

  1. شارژ کردن باتری می تواند چند سال به عمر باتری ماشین شما اضافه کند.
    بهتر است که باتری را به مرور شارژ نمایید و از شارژ کردن سربع آن بپرهیزید. زیرا شارژ کردن سریع هر نوع باتری می تواند به صفحات موجود در باتری آسیب زده و عمر آنها را کم کند.
  2. از دیگر از مزیت های شارژ کردن باتری می توان به برقرار کردن ولتاژ پایدار در باتری و حفاظت از صفحات مثبت و منفی باتری اشاره کرد. با یک شارژ سالم می توان از کار کردن صحیح باتری تا حد زیادی اطمینان حاصل کرد.
کلام پایانی

یادتان باشد که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. زیاد شارژ شدن باتری ماشین هم می تواند به علت عدم توجه به باتری صورت گیرد. بنابراین اگر از باتری خودروی خود درست مراقبت کرده و آن را در زمان های مناسب سرویس کنید هرگز با مشکل مواجه نخواهید شد.

سوالات متداول در مورد زیاد شارژ شدن باتری ماشین

  1. شارژ باتری ماشین توسط شارژر چه مقدار زمان می برد؟
    بستگی به توان شارژر دارد. هر چه توان شارژر بیشتر باشد باتری سریع تر شارژ می شود.
  2. قرص باتری چیست؟
    قرص باتری معمولا برای رفع برخی خرابی های ساده باتری به کار می رود.
  3. آیا می توان با استفاده از شارژر لپ تاپ باتری خودرو را شارژ کرد؟
    بله. فقط برای استفاده از این روش باید از قبل آموزش لازم را دیده باشید.
Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها