جدیدترین مقالات

روش های احیای باتری

روش های احیای باتری ماشین

روش های احیای باتری و تعمیر آن

ما در این مطلب می خواهیم شما را با روش های احیای باتری آشنا کنیم و به شما بگوییم که هر زمان که احساس کردید باتری شما در حال خراب شدن است چه باید بکنید.

باید بدانید که هر زمانی که دیدید ماشین استارت نمی خورد، اولین چیزی که باید به آن مشکوک شوید خراب بودن باطری ماشین است. حال ما به شما می گوییم که چطور می شود باطری ماشین خراب و فرسوده را بار دیگر احیا نمود و برای مدتی مجددا از آن استفاده کرد. بدون اینکه نیاز به تعویض باتری قدیمی با باتری جدید داشته باشید.

در ادامه ی بحث روش های احیای باتری علت خراب شدن اغلب باتری های ماشین را به شما خواهیم گفت.

روش های احیای باتری ماشین و تعمیر آن

خانه های باتری خودرو

علت خراب شدن اکثر باطری ها

در شروع بحث روش های احیای باتری باید بدانید که در درون این باتری ها چندین صفحه ی سربی وجود دارد که به هم متصل هستند. در حقیقت شش خانه باتری از این صفحات تشکیل شده اند. صفحات باطری در درون مایع اکلترولیت قرار گرفته اند و به دلیل واکنش های شیمیایی که بین این مایع و صفحات روی می دهد، برق تولید می گردد. حال سوال اینجاست که پس باطری چطور خراب می شود؟

باید گفت که هر وسیله ای عمر تعیین شده ای دارد و باطری ماشین نیز از این قاعده مستثنی نیست. یعنی همین واکنش های شیمیایی درون باتری به مرور زمان باعث می شود که روی صفحات باطری سولفاته شود و این صفحات خاصیت قبلی خود را از دست بدهند.

باتری های خراب را چگونه احیا می کنند؟

باطری های فرسوده را به سه روش احیا می نمایند. معمولا روش های احیای باتری تا 80 درصد عملی هستند و به باطری های خراب خودرو جانی تازه می بخشند. در ادامه بحث روش های احیای باتری ما هر کدام از این راه ها را به صورت جداگانه برای شما مطرح می کنیم.

روش اول احیای باتری

برای عملی کردن اولین روش از روش های احیای باتری می بایست مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا درب شش خانه باطری ماشین را باز کرده و مایع داخل باتری را کاملا تخلیه نمایید.
  2. سپس محلول جوش شیرین و آب را در داخل خانه های باتری بریزید و بعد از نیم ساعت این محلول را تخلیه کنید.
  3. در مرحله ی بعد اسید استاندارد 1250 درجه را داخل باتری ریخته و باتری را با سرعت کند به مدت 24 ساعت در شارژ بگذارید.
  4. در مرحله آخر بعد از 24 ساعت شارژر را جدا کرده و بعد از گذشت 15 دقیقه باطری را به خودرو متصل کنید.
  5. در پایان استارت بزنید. اگر خودرو استارت خورد و روشن شد یعنی باطری مجدد احیا شده و آماده استفاده است.

روش دوم از روش های احیای باتری را در زیر بخوانید.

روش دوم احیای باتری

برای کمک گرفتن از دومین روش از روش های احیای باتری باید مطابق زیر عمل نمایید:

  1. اگر باتری شما از نوع اتمی است باید اول آن را کاملا دشارژ یا تخلیه کنید و ولتاژ آن را به صفر برسانید. شما می توانید به راحتی با استفاده است یک لامپ 12 ولت این کار را انجام دهید. بدین ترتیب که ابتدا لامپ را به باتری وصل کرده و صبر می کنید تا باطری کاملا خالی شود و زمانی که لامپ خاموش شد یعنی باطری کاملا دشارژ است.
  2. بعد از این کار باطری را باید شارژ کرد. ولی این عمل باید با احتیاط تمام صورت گیرد. زیرا شارژ باطری های خراب این چنینی ممکن است قطب ها را معطوس کند. معکوس شدن باتری سبب از بین رفتن کامل باتری شما خواهد شد.
  3. به همین علت می بایست شارژ باتری را در حالت کند و با کمترین آمپر ممکن تنظیم کنید و اجازه دهید باطری به مدت 24 ساعت زیر شارژ بماند. این مرحله در تمام مراحل و روش های احیای باتری انجام می گیرد.
  4. در زمان شارژ شدن، دمای باطری را پیوسته کنترل کنید تا حواستان باشد که زیاد داغ نشود. اگر حس کردید که باتری در حال داغ شدن است، شارژر را از آن جدا کرده و صبر کنید تا خنک شود. سپس به صورت مجدد عملیات شارژ کردن را ادامه دهید.
  5. یادتان باشد که باتری به هیچ عنوان نباید زیاد داغ شود. زیرا داغ شدن بیش از حد باتری سبب قطع شدن اتصال های داخل باطری می گردد. گاهی بهتر است باتری را در هنگام شارژ در آب خنک بگذارید و آن را شارژ کنید تا از مشکلات این چنینی جلوگیری شود.
  6. بعد از شارژ شدن کامل باتری، آن را به ماشین وصل کنید و استارت بزنید. اگر ماشین روشن شد یعنی باطری احیا شده است و می توانید برای مدت زمانی از آن استفاده نمایید.

سومین و آخرین روش از روش های احیای باتری در زیر آمده است.

روش دوم احیای باتری ماشین

تخلیه کردن باتری به وسیله لامپ

روش سوم احیای باتری

روش سوم از روش های احیای باتری در حقیقت آخرین راه برای این امر است. می توان گفت که این روش در واقع بهترین روش احیای باطری ماشین در جهان است. از این طریق می توان هم باطری اتمی و هم باتری اسیدی را احیا کرد. در این روش به نوعی از یک مدل نمک به نام منیزیم سولفات استفاده می کنند. مراحل زیر روند انجام این روش را نشان می دهد.

  1. اگر باطری شما اسیدی است باید ابتدا درب های باطری را باز کنید و اگر اتمی است باید روی باطری را سوراخ نمایید. به صورتی که شش عدد سوراخ ریز به جای درب های باطری ایجاد کرده و سپس به اندازه ی یک سرنگ اسید باطری را تخلیه می کنید.
  2. در ادامه همان نمک منیزیم سولفات را با آب مقطر مخلوط کرده و با استفاده از سرنگ آن را درون خانه های باتری می ریزید و سپس درب خانه های باتری را می بندید.
  3. سپس باتری را به مدت 24 ساعت زیر شارژ کند می گذارید. بعد از این زمان باطری را از شارژر جدا کرده و روی ماشین می بندید.
  4. در مرحله آخر استارت می زنید. اگر ماشین روشن شد می توان گفت که باطری خودروی شما با موفقیت احیا شده است.

یادتان باشد که روش های احیای باتری صد در صد نیست و احتمال این نیز وجود دارد که در پایان انجام آنها نتیجه ای در بر نداشته باشد. ولی به هر صورت استفاده از آنها خالی از لطف نیست و گاهی تا 80 در صد باتری فرسوده ی شما را زنده می کند. در حقیقت این روش ها برای باتری هایی کارایی دارد که صفحات آنها از داخل قطع نشده و صرفا سولفاته شده اند. به خاطر داشته باید که اگر صفحات باطری از داخل قطع شود، دیگر کار آن باتری تمام است.

نحوه فهمیدن قطع شدن صفحات باتری

در ادامه ی بحث روش های احیای باتری به این سوال می رسیم که چگونه می توان فهمید کدام باتری قابل احیا شدن است. در واقع ما در دو مورد زیر خواهیم فهمید که چه زمانی صفحات باتری قطع است و چه زمانی صفحات باتری فقط سولفاته شده اند.

  • اگر برق پشت آمپر کلا قطع شود و هیچ برقی وجود نداشته باشد، یعنی باتری قطع شده و کاری نمی توان کرد.
  • ولی اگر برق پشت آمپر ضعیف باشد و کم نور باشد و موتور سخت استارت بخورد این یعنی باتری به احتمال زیاد سولفاته شده و قابل تعمیر شدن است. در این حالت می توان از سه روش احیای باتری که در بالا گفتیم استفاده کرد.

نحوه فهمیدن قطع شدن صفحات باتری

سخن پایانی

با توجه به مواردی که در مطلب روش های احیای باتری گفته شد، اگر احساس می کنید که باتری شما دارد نفس های آخر خود را می کشد نا امید نشوید. سعی کنید قبل از تعویض باتری و دور انداختن آن، حتما این روش ها را روی باطری خود تست کنید. مطمئن باشید که یک بار تست کردن ارزشش را دارد.

سوالات متداول روش های احیای باتری

  1. علت خراب شدن اکثر باتری های ماشین چیست؟
    سولفاته شدن صفحات داخلی باتری های ماشین، علت اصلی خراب شدن آنها می باشد.
  2. بهترین روش احیای باتری چیست؟
    این است که باتری را کاملا دشارژ کنید و سپس باتری خالی را به مدت 24 ساعت با سرعت کم شارژ نمایید.
  3. روش های احیای باتری تا چند درصد عملی هستند؟
    می توان گفت که تاثیر این روش ها صد در صد نیست ولی شانس جواب گرفتن از آنها تا 80 درصد می باشد.
4.3/5 - (7 votes)
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها