جدیدترین مقالات

دشارژ شدن باتری ماشین

دشارژ شدن باتری ماشین

دشارژ شدن باتری ماشین

یکی از عمده مشکلاتی که به سیستم برق ماشین مربوط می شود خوابیدن باتری ماشین است که با نام هایی همچون مردن باطری ماشین، خالی شدن باتری یا دشارژ شدن باتری شناخته می شود. این اتفاق زمان هایی رخ می دهد که باتری ماشین خالی شود. این بدان معناست که خودرو قادر نیست انرژی مورد نیاز برای برق رسانی ماشین را انجام دهد.

یکی از نشانه های دشارژ شدن باتری ماشین یا خوابیدن باتری ماشین استارت نخوردن و روشن نشدن موتور ماشین است. البته این مشکل همیشه از باطری ماشین نیست و می توانند به دلیل مشکل در سیستم استارت خودرو یا دینام ماشین باشد. بطور کلی دلیل اصلی و عمده استارت نخوردن و روشن نشدن ماشین وجود مشکل در سیستم برق رسانی خودرو است. یکی از دغدغه های رانندگان این است که دلیل اصلی روشن نشدن ماشین پس از استارت زدن را متوجه شوند. با این مقاله همراه ما باشید تا دلیل اصلی این مشکل را بصورت جامع متوجه شوید.

باطری ماشین

باتری خودرو

اطمینان از دشارژ شدن باتری ماشین

در زمانی که شما استارت می زنید و موتور ماشین روشن نمی شود و از سالم بودن دینام ماشین نیز به صورت کامل مطمئن هستید. به احتمال زیاد مشکل از باتری ماشین و سیستم استارت است. از نشانه هایی که تا حدودی به صورت قطعی نشان دهد ایراد از باتری ماشین است می توان به تق تق کردن ماشین هنگام استارت زدن اشاره کرد.بلند شدن صدای تق تق زمانی که استارت می زنید.  در چنین شرایطی موتور ماشین توانایی روشن شدن را ندارد و معمولا بعد از چند بار استارت از شدت صدا نیز کاسته می شود.

تفاوت خوابیدن و خرابی باطری ماشین

اگر میخواهید مطمئن شوید که دلیل اصلی مشکل روشن نشدن ماشین باتری است می توانید ماشین ره هل بدهید و آنران روشن کنید. بعد از آن تمامی سیم و ابل های باتری را جدا کنید و کمی صبر کنید. اگر ماشین با مشکلات دینام دست و پنجه نرم کند، ماشین مدتی کوتاه بعد از روشن شدن با هل دادن باید خاموش شود. در چنین شرایطی استارت نخوردن ماشین به علت وجود مشکلاتی به جز باتری است مانند دینام یا سایر بخش ها. اما زمانی که ماشین را به هل دادن روشن می کنید و برای مدت دلخواه ماشین روشن بماند ایراد از باطری ماشین است.

البته این نکته نیز حائز اهمیت است که خوابیدن باتری و خراب شدن باطری ماشین دو موضوع کاملا متفاوت هستند. اگر مشکل باتری شما خوابیدن آن باشد می توانید با شارژ مجدد آن را آماده کار کنید. اما اگر باتری ماشین خراب شده باشد باید اقدامات لازم برای تعویض آن را انجام دهید. در ادامه این مقاله ، می خواهیم دلایل اصلی دشارژ شدن باتری ماشین را بررسی کنیم.

دلایل اصلی دشارژ شدن باتری ماشین کدام اند؟

برای دشارژ شدن باتری ماشین دلایل مختلفی وجود که در ادامه به مرور اجمالی آن ها می پردازیم. در زمان هایی که ماشین روشن و بعد از خاموش شدن به سرعت دشارژ می شود احتمالا

  • طول عمر مفید باتری ماشین به پایان رسیده
  •  یا قدرت اصلی باتری توسط مداری اضافی یا خراب کم می شد
  • یا ایرادی که در سیستم الکتریکی وجود دارد قدرت ماشین را تحت تاثیر قرار داده.

بیشتر مشکلات باتری را می توان در خانه و با استفاده از تستر باتری، بازرسی ظاهری و یا با استفاده از دستگاه هیدرومتری تشخیص داد.

 دشارژ شدن باتری ماشین

پایان عمر باطری ماشین

5 علت خالی شدن باتری ماشین

اگر از دلایل اصلی خالی یا دشارژ شدن باتری ماشین با خبر باشید تا حد زیادی به شما کمک می کند تا از این اتفاق جلوگیری کنید عمر مفید باطری ماشین را افزایش دهید. در این قسمت می خواهیم علل اصلی خالی شدن باطری ماشین را بررسی کنیم:

  1. روشن ماندن طولانی مدت چراغ ماشین
    روشن ماندن طولانی مدت چراغ ماشین یکی از مهم ترین دلایلی است که موجب خالی شدن یا دشارژ شدن باتری ماشین می شود. برای همه ما اتفاق می افتد که به دلایل مختلف بعد از خاموش کردن اتومبیل فراموش می کنیم چراغ ماشین را خاموش کنیم. همین امر به راحتی باعث می شود شارژ باتری خالی شود. روشن ماندن چراغ کابین نیز در طولانی مدت باعث خالی شدن باتری ماشین می شود.
  2. استفاده از باتری بی کیفیت برای ماشین
    اگر از باتری ضعیف در ماشین خود استفاده کنید، این باتری توانایی نگه داری شارژ برای دراز مدت را نخواهد داشت. همچنین اگر از باتری استفاده می کنید که از تولید آن خیلی وقت است می گذرد باید منتظر پایان عمر آن نیز باشید. اگر از باتری بی کیفیت و ضعیف استفاده می کنید هر لحظه باید منتظر خالی کردن آن هم باشید. در چنین شرایطی بهتر است از باتری نو و با کیفیت استفاده کنید.
  3. برق کشی نادرست ماشین
    اگر برق کشی خودرو دارای نقص باشد می تواند خیلی زود منجر به خالی شدن باتری ماشین شود. اگر میخواهید سیستم صوتی یا … روی ماشین خود نصب کنید و نیاز به سیم کشی دارد بهتر است برای انجام این کار به نمایندگی های معتبر مراجعه کنید. اگر سیم کشی مورد نیاز به درستی انجام نشود با برق دزدی مواجه می شوید و بعد از آن دشارژ شدن باتری ماشین رخ می دهد.
  4. پوسیده شدن اتصالات باتری
    از موارد مورد نیاز که همیشه باید به بررسی آن بپردازید اتصالات باتری ماشین است. اتصالات باتری بوسیله قلع انجام می شود و امکان اکسید شدن یا پوسیده شدنش وجود دارد. در صورت پوسیده شدن برق رسانی به تمام قسمت های ماشین به درستی اتفاق نمی افتد و با دشارژ باتری ماشین ممکن است مواجه شوید.
  5. شرایط آب و هوایی گرم و سرد
    در فصول سرد مخصوصا زمستان و هوای برفی اگر با استارت نخوردن و روشن نشدن ماشین مواجه شدید بهتر است به فکر تعویض باتری باشد زیرا باتری ضعیف در هوای سرد از روشن شدن ماشین جلوگیری می کند.
چراغ ماشین

چراغ خودرو

7 راه جلوگیری از خالی شدن باتری ماشین

در این قسمت 7 راه جلوگیری از خوابیدن باتری ماشین را به شما معرفی می کنیم:

  • در زمان خاموشی ماشین سوییچ را باز نگذارید
  • برای شارژ شدن کامل باتری رانندگی را طولانی کنید
  • با گرفتن کلاچ هنگام استارت زدن از هدر رفتن شارژ باتری جلوگیری کنید
  • باتری ماشین را مرتب بررسی کنید
  • باتری را تمیز و خنک نگه دارید
  • از تجهیزات الکتریکی کمتری در ماشین استفاده کنید
  • سرویس های دوره ای ماشین
سوییچ ماشین

سوییچ خودرو

نتیجه گیری 

در اغلب اوقات علت روشن نشدن خودرو، دشارژ شدن باتری ماشین است. اگر میخواهید باتری شارژ را بیشتر بهتر نگه دارد بهتر است بصورت مرتب آن را بررسی کنید و همچنین برای دوری از سوء تفاهم از درستی دینام اطمینان حاصل کنید. برای جلوگیری از دشارژ شدن بهتر است ماشین را با استفاده از اهم متر و تستر مورد بررسی قرار دهید.

سوالات متداول دشارژ شدن باتری ماشین
  1. طول عمر باتری ماشین چقدر است؟
    طول عمر باتری ماشین متفاوت است به میزان مصرف شما و تجهیزات برقی شما مربوط می شود.
  2. دو دلیل اصلی خالی شدن ناگهانی باتری ماشین چیست؟
    دو دلیل اصلی آن عبارتند از استفاده از باتری بی کیفیت و خرابی سیستم برق خودرو
  3. شارژ باتری توسط دینام چقدر طول می کشد؟
    معمولا برای باطری های نو حدود 1 تا ده ساعت زمان نیاز است.

 

Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها