جدیدترین مقالات

خودرو خودران چگونه کار میکند

خودرو خودران

پیشرفت هوش مصنوعی در دنیا به گونه ای بوده است که میتوان تاثیر آن را در تمامی عرصه های زندگی مدرن مشاهده کرد . یکی از عرصه‌هایی که با استفاده از هوش مصنوعی به شدت در حال توسعه و پیشرفت است، صنعت تولید خودروهای هوشمند یا همان خودرو خودران می‌باشد. پیشرفت این صنعت به حدی است که در یک دهه قبل کسی تصور نمی‌کرد روزی خودروها بتوانند به خودرو های هوشمند تبدیل شوند و خودشان بدون نیاز به راننده مسیری را طی کنند، اما امروزه رفت و آمد خودروهای هوشمند را در سطح بزرگراه‌ها شاهد هستیم. در این مقاله قصد داریم تا با تاثیر هوش مصنوعی در خودروهای هوشمند (خودران) بیشتر آشنا شوید.

خورو خودران
طرح مفهومی از خودرو های خودران

خودروی خودران

نام‌هایی که به این خودروها داده می‌شود شامل خودروهای هوشمند، خودرو خودران، اتومبیل بدون سرنشین و … است. این نام‌ها تنها در ظاهر متفاوت‌اند اما همگی آن‌ها یک مفهوم را در بردارند. خودروهای هوشمند اتومبیل‌هایی هستند که با حذف دخالت راننده در رانندگی، سعی بر هدایت خودرو توسط خود را دارند. کنترل و هدایت خودرو خودران به هوش مصنوعی خودرو واگذار می‌شود. به عنوان مثال سیستم کروز کنترل که در اتومبیل‌ها شما را از نگه داشتن پدال گاز برای مدت طولانی هنگامی که با یک سرعت ثابت در حرکت هستید آسوده می‌کند، نوعی هوش مصنوعی محسوب می‌شود. اما هدف خودروهای هوشمند بیش از نگه داشتن سرعت اتومبیل در یک مقدار ثابت است. خودروهای هوشمند در تلاش‌اند کلیه دخالت‌های انسانی را حذف کنند و بدون دخالت راننده خودشان سرعت خودرو را افزایش یا کاهش بدهند و در مواقع لازم خودرو را متوقف کنند. این خودروهای خودران باید بتوانند مقصد مورد نظر را از سرنشینان دریافت کنند و بعد از انتخاب بهترین مسیر، به سمت مقصد حرکت کنند. مهم‌ترین نکته در خودرو خودران این است که امنیت سرنشینان آن به طور کامل حفظ شود و هیچ گونه برخورد یا تصادفی در طول مسیر اتفاق نیافتد. مهم‌ترین تمایز خودروهای هوشمند نیز در همین امر است و شرکت‌های غول خودروسازی در تلاش‌اند تا خودرو‌هایی تولید کنند که قابل اعتماد باشند و حوادث احتمالی را به حداقل برسانند.

اتومبیل‌های خودران دیگر تنها در فیلم‌های علمی-تخیلی نیستند . شرکت‌هایی مانند تویوتا و فورد ، میلیاردها دلار صرف تحقیق و توسعه این تکنولوژی کرده‌اند . سرویس‌هایی مانند Uber و Lyft ، که در حال حاضر به رانندگان در قبال رانندگی دستمزد پرداخت می‌کنند ، به زودی کل ناوگان خود را با ماشین‌های خودران تجهیز خواهند کرد . در چند سال آینده ، خواهیم دید که خودروهای خودران به مشتریان عادی فروخته خواهند شد .

ماشین‌های خودران چگونه کار می‌کنند

هنگام نشستن ما انسان‌ ها روی صندلی راننده ، هم‌زمان با مشاهده محیط دور و بر ، اطلاعاتی را از محیط پیرامون به عنوان ورودی دریافت و آن‌ها را به منظور تصمیم‌گیری در مورد جهت چرخش فرمان و زمان ترمز گرفتن ، پردازش می‌کنیم . یک ماشین خودران معمولا با دستگاه GPS ، یک سیستم ناوبری و طیف وسیعی از حسگرها تجهیز شده است . این ماشین‌ها اطلاعات مربوط به موقعیت جغرافیایی را از GPS دریافت می‌کنند و برای جانمایی خود از سیستم ناوبری و از اطلاعات دریافتی از حسگرها برای ساختن نقشه ای داخلی از محیط اطراف ، استفاده می‌کنند . به محض دریافت اطلاعات مربوط به موقعیت خودش بر روی نقشه داخلی ، می‌تواند از آن نقشه برای یافتن مسیر بهینه ، ضمن دوری از هرگونه مانعی ، برای رسیدن به مقصدش استفاده کند .

هوش مصنوعی در خودروهای هوشمند باید به طور کامل محیط پیرامون خود را در هر لحظه درک کند. سپس با استفاده از موقعیت جغرافیای و مسیری که مشخص شده است، شروع به حرکت کند. در تمام طول حرکت هوش مصنوعی وظیفه کنترل خودرو را بر عهده دارد. به عنوان مثال ممکن است خودرو جلویی سرعت خود را کاهش دهد. هوش مصنوعی با پردازش بر روی سرعت خودرو، فاصله با خودرو جلویی، سرعت خودرو جلویی و … باید تصمیم بگیرد سرعت خود را کاهش دهد یا واکنش دیگری نشان دهد.

خودرو هوشمند

هوش مصنوعی در خودروهای هوشمند مانند مغز خودرو عمل می‌کند. همان طور که یک راننده باید بتواند در لحظه بهترین تصمیم را بگیرد و خودرو را از مبدا تا مقصد با طی حداقل مسیر در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین خطرات احتمالی هدایت کند، هوش مصنوعی باید بتواند تمامی اقدامات یک راننده واقعی را انجام دهد.

سنسور های خودرو خودران
یک خودروی خودران مجهز به انواع دوربین و سنسورهای تشخیصی

تکامل صنعت خودروهای خودران

از سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۱۷ از کمک راننده استفاده شده است . کمک راننده یک فن‌آوری است که برای جلوگیری از تصادفات استفاده می‌شود . این تکنولوژی برای کمک به باقی‌ماندن یک وسیله نقلیه بدون دخالت انسان در داخل خطوط ترافیکی استفاده می‌شود . هنگام استفاده از این تکنولوژی ، راننده هنوز هم باید هوشیار باشد . در اصل این نوع رانندگی ، رانندگی مستقلی نیست ، زیرا سیستم می‌تواند اشتباه کند . این ماشین‌ها آگاهی ۳۶۰ درجه‌ای ندارند . و همه چیز را نمی‌بیند . این ماشین‌ها برای همه موقعیت‌های احتمالی تصادف طراحی نشده‌اند ؛ به همین دلیل راننده باید هشیار بماند .

با شروع سال ۲۰۱۸ ، ما در مورد رانندگی بسیار مستقل (Highly Autonomous Driving) صحبت خواهیم کرد . این در واقع یک رانندگی با سناریوهای محدود و بدون دخالت انسان است ، که فقط در بزرگراه‌های اصلی قابل استفاده است . رانندگی بسیار مستقل به این معنی است که راننده مجبور نیست چشم خود را در جاده بدوزد . این سیستم یک مهلت ۱۰ تا ۳۰ ثانیه‌ای را فراهم می‌کند تا راننده کنترل ماشین را به‌عهده گیرد و در صورت عدم وجود راننده ، سیستم می‌داند چگونه ماشین را به طور ایمن به کناری هدایت کرده و آن را متوقف کند .

اقدام واقعی در سال ۲۰۲۱ شروع می‌شود . آنچه ما شاهد خواهیم بود به اصطلاح رانندگی کاملا مستقل (Fully Autonomous Driving) است . این نیز به عنوان “استقلال سطح ۴” شناخته می‌شود ، که در این سطح ، اتومبیل‌ها قادر به رانندگی درون شهرها خواهند بود و تقاضاهای جابه‌جایی را پوشش خواهند داد .

شرکت های نو آور و تولید کننده خودرو های خودران

شرکت Aimotive: این شرکت ید طولایی در ساخت نرم‌افزار و توسعه هوش مصنوعی دارد و با توجه به پشتوانه مالی خوب و ایده‌های جالب توانسته است سیستم رانندگی خودران را با هزینه‌ای مناسب معرفی کند. این سیستم هنوز در ابتدای راه است اما حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و در حال حاضر خودروهایی مجهز به سیستم رانندگی خودران Aimotive در خیابان‌های مجارستان، فرانسه و کالیفرنیا امتحان می‌شوند.

قرار است تا در ادامه سال ۲۰۱۸ کشورهای چین و ژاپن و شهرهای بیشتری از آمریکا نیز میزبان سیستم رانندگی خودران Aimotive باشند. 

Aimotive

شرکت Aptiv

به احتمال زیاد تاکنون این نام به گوش شما نخورده اما جالب است بدانید با یکی از بزرگترین شرکت‌ها در زمینه ساخت تجهیزات هوشمند در خودروها سروکار داریم. این برند در ابتدا قسمتی از برند دلفی در زیرمجموعه‌های شرکت بزرگ جنرال موتورز بود. در حال حاضر نیز Aptiv به همراه شرکت Lyft که سابقه درخشانی در زمینه عرضه تاکسی‌های اینترنتی دارد سخت مشغول کار بر روی خودرو خودروان ساخت خود هستند. شرکت Aptiv وظیفه ساخت خودرو خودران را بر عهده گرفته است و Lyft عهده‌دار توسعه‌ اپلیکیشن و پلتفرم مربوط به این خودرو است.

Aptiv Car

شرکت Argo.ai

این شرکت نیز ممکن است تازه‌کار به‌نظر برسد اما قدیمی‌های صنعت خودرو را دور هم جمع کرده است. مدیران ارشد Argo.ai از شرکت‌های بزرگی مانند گوگل و اوبر گرد هم جمع ‌شده‌اند و دستاوردهای Argo.ai در زمینه خودروهای خودران باعث شد تا سال گذشته شرکت فورد یک میلیارد دلار در Argo.ai سرمایه‌گذاری کند. هدف اصلی Argo.ai ساخت یک پلتفرم جامع نرم‌افزاری برای خودروهای خودروان فورد تا سال ۲۰۲۱ است.

Argo.ai

شرکت Aurora

باهوش‌ترین افراد شرکت‌های گوگل، اوبر و تسلا زیر پرچم Aurora گرد هم جمع‌ شده‌اند تا طرحی نو برای خودروهای خودران معرفی کنند. در حال حاضر خبرهای زیادی از پروژه‌ای که Aurora مشغول آن است به بیرون درز پیدا نکرده اما احتمال می‌رود با پروژه‌ای مهم سروکار داشته باشیم که قرار است در خودروهای خودروان هیوندای و فولکس‌واگن به خدمت گرفته شود.

Aurora cars

شرکت اینتل

نمی‌توان صحبت از خودروهای خودران را مطرح کرد و اشاره‌ای به اینتل به عنوان یکی از بزرگترین سازنده‌‌های تراشه در کل دنیا به میان نیاورد. واحد ترابری اینتل تاکنون از پلتفرم در دست توسعه این شرکت برای خودروهای خودران رونمایی کرده است و در توسعه این پلتفرم شاهد همکاری اینتل با سایر شرکت‌ها نیز خواهیم بود. 

خودرو خودران Intel

شرکت انویدیا

اگر اهل بازی‌های رایانه‌ای باشید به احتمال زیاد نام انویدیا به گوش شما خورده است، این برند یکی از غول‌های صنعت سخت‌افراز گرافیکی دنیا است و چند سالی است که سودای حضور در فناوری‌های مربوط به خودورهای خودران را در سر می‌پروراند.

انویدیا برای ساخت خودروهای خودران با برند معتبر آئودی هم‌پیمان شده تا یکی از قطب‌های فناوری خودروهای خودران در آینده باشد.

nvidia self driving

شرکت کوالکام

کوالکام نیز یکی از بزرگترین سازنده تراشه‌های همراه در دنیا است، این شرکت نیز همانند اینتل یا انویدیا یک تنه عزم ساخت خودروهای خودران را ندارد و قصد دارد قسمتی از بازار تراشه‌هایی که در خودروهای خودران استفاده می‌شوند را از آن خود کند. به همین منظور به لطف فناوری 5G شاهد چیپست‌های کوالکام که جهت ارتباط راحت‌تر خودروهای خودران با سایر تجهیزات طراحی شده‌اند خواهیم بود. ناگفته نماند که کوالکام برنامه‌های زیادی نیز برای شارژ خودروهای الکتریکی در سر دارد.

Qualcomm Autonomous Car

برای خرید باطری ماشین همین الان اقدام کنید

برای خرید باتری خورو از برند های صبا باتری ، وایا باتری ، آذر باتری و یکتا باتری سپاهان کلیک کنید

Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها