جدیدترین مقالات

جلوگیری از خوابیدن باتری

خوابیدن باتری ماشین

جلوگیری از خوابیدن باتری

یکی از اتفاقاتی که ممکن است برای همه رانندگان ماشین شان پی بیاید خوابیدن باطری ماشین است. یکی از مهمترین نشانه های خوابیدن باتری استارت نخوردن ماشین است. اصلی ترین وظیفه باطری ماشین برق رسانی و تامین برق برای قسمت های الکتریکی ماشین است. در شرایطی که باتری بخوابد دیگر قادر به تامین برق ماشین نخواهد بود.

هنگامی که باتری بخوابد ممکن است نه تنها با استارت نخوردن ماشین بلکه با علائم دیگری نیز مواجه شوید. همچنین باید ابتدا اطمینان حاصل کنید که دلیل استارت نخوردن ماشین، خوابیدن باتری است. خوابیدن باتری اتفاقی رایج است و برخی راه های مقاله با آن را بلدند و برخی دیگر نه علائم آن را می دانند و نه راه حل آن را. امکان دارد وقتی برای اولین بار با استارت نخوردن و خوابیدن باتری مواجه شوید آن را جدی نگیرید. اما در صورت تکرار این داستان می تواند خطرناک باشد. در این مقاله قصد داریم در مورد جلوگیری از خوابیدن باتری باهم گپ بزنیم.

خوابیدن باتری چیست؟

خوابیدن باتری با اسم های دیگر مانند مردن باطری، خالی شدن باطری و دشارژ شدن باطری شناخته می شود. اصلی ترین عامل این اتفاق خالی شدن شارژ باتری است. در چنین زمانی ماشین با کمبود انرژی مواجه می شود. در زمان هایی که برای مدت طولانی از ماشین استفاده نمی کنید یا در سفر هستید. در زمان بازگشت به منزل و در صورت استفاده از ماشین اگر با روشن نشدن و استارت نخوردن ماشین مواجه شوید احتمالا باتری خوابیده است. همانطور که گفتیم استارت نخوردن میتواند علامت اصلی خوابیدن باتری باشد.

البته این نکته نیز حائز اهمیت است که استارت نخوردن میتواند دلایل دیگری مانند خرابی سیستم دینام یا سیستم استارت داشته باشد. شنیده شدن صداهایی مانند کلیک کردن در زمان استارت زدن، روشن نشدن چراغ های داشبورد، و کاهش سرعت موتور می توانند نشانه هایی از خوابیدن باتری باشند. در چنین زمان هایی باید بهتر است جلوگیری از خوابیدن باتری را بلد باشید.

بررسی باتری ماشین

تعمیر باتری خودرو

از خوابیدن باطری ماشین اطمینان حاصل کنید

اگر شما از سلامت دینام ماشین مطمئن هستید. اما موتور پس از استارت زدن روشن نمی شود. احتمال زیاد مشکل خودروی شما سیستم استارت است. این ایراد می تواند به دلیل خرابی های احتمالی باتری باشد. بطور صدر در صد در مشکلات ذکر شده باتری و خوابیدن آن دخیل است. از جمله علائم ظاهری که میتواند ما را از ایراد داشتن باتری و تاثیر آن روی استارت نخوردن ماشین مطمئن کند، شنیده شدن صدای تلق تلق در زمان استارت زدن می باشد. در این شرایط موتور روشن نمی شود و استارت زدن فایده ای ندارد.

همچنین ممکن است بعد از چندین بار تلاش برای روشن کردن ماشین دیگر صدای گفته شده نیز به گوش نرسد. برای مطمئن شدن از این موضوع که روشن نشدن ماشین به به خوابیدن باتری ارتباط دارد یا خیر می توانید موتور ماشین را با هل دادن روشن کنید. سپس کابل و سیم های باتری را خارج کنید.بعد از دقایقی اگر دینام نتواند سیستم برق ماشین را شارژ کند موتور باز خاموش خواهد شد. در همچین شرایطی مشکل استارت نخورد ماشین از باتری نیست و ممکن است به سیستم های برقی دیگر ماشین مانند دینام مربوط باشد. اما اگر موتور خاموش نشود مشکل از باتری و خوابیدن آن است. در هر صورت بهتر است جلوگیری از خوابیدن باتری  را بلد باشید.

دلایل خوابیدن باطری خودرو چیست؟

خوابیدن باطری ماشین دلایل بسیار زیادی دارد که از مهمترین آنها میتوان به عوامل زیر اشاره کرد:

  • ایراد اساسی باطری
  • ایراد داشتن سیستم الکتریکی
  • خطاها و ایراداتی که توسط انسان انجام می شود

در بسیاری از شرایط شما میتوانید دلیل خوابیدن باتری را متوجه شوید اما در بسیاری از مواقع نیاز است به تعمیرگاه مراجعه کنید. در بسیاری از مواقع، اتصالات غیر محکم، فاسد شدن باطری، تخلیه مداوم الکتریکی، مشکلات شارژ، مصرف بیش از حد انرژی توسط امکانات و آپشن های ماشین و در برخی مواقع تغییرات آب و هوایی متوانند دلایل اصلی خالی کردن یا خوابیدن باتری باشد.

جلوگیری از خوابیدن باطری ماشین

یک دلیل عمده دیگر که می تواند باعث خالی شدن باتری شود رانندگی های کوتاه مدت است. در زمان هایی که شما برای مدت طولانی رانندگی نمی کنید و در فواصل کوتاه زمانی توقف می کنید و مجدد و پی در پی استارت می زنید باید گفت که در حال خالی و خواباندن باتری خود هستید. از مهم ترین دلایل خوابیدن باطری ماشین میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرابی و نارسایی دینام ماشین
  • پوسیده شدن کابل های باطری، بهتر است کابل های متصل شده به موتور را به دقت بررسی کنید.
  • روشن ماندن چراغ های ماشین به مدت طولانی
  • باتری ضعیف نیز میتواند باعث خوابیدن آن شود
  • وجود سیستم های سیم کشی شده معیوب
  • تغییرات آب و هوایی و هوای خیلی سرد و خیلی گرم

جلوگیری از خوابیدن باتری

برای جلوگیری از خوابیدن باتری راه های بسیاری وجود دارد که بررسی آنها میپردازیم:

  • خارج کردن سر باطری در توقف های طولانی
    باطری سالم ماشین می تواند تا دو هفته شارژ نگه دارد. اگر مجبورید برای مدت طولانی ماشین را پارک کنید بهتر است ماشین یا کابل آن را جدا کنید. برداشتن سر باطری نیز مانع خوابیدن آن می شود.
  • خاموش کردن تمام چراغ ها و لوازم برقی
    باتری هر ماشین به گونه ای ساخته شده که حتی در مواقعی که موتور ماشین خاموش است بتواند چراغ های ماشین را برای مدتی روشن نگه دارد. برای جلوگیری از خوابیدن باتری باید چراغ های ماشین را خاموش کنید و اجازه ندهید برای مدت طولانی روشن بماند. در برخی مواقع راننده فراموش میکند یکی از چراغ های ماشین را خاموش کند و به همین دلیل بعد از مدتی با باتری خوابیده مواجه می شود.
  • تست و نگهداری باتری اسیدی
    با تست و تعمیر دوره باتری می توانید جلوگیری از خوابیدن باتری کنید. بسیاری از باطری های ماشین بعد از انجام یک تعمیر ساده دوباره قدرت می گیرند.
  • خوردگی های اطراف باتری
    هنگامی که باتری را چک میکنید ممکن است با خوردگی های اطراف باطری و کابل های مواجه شوید. این خوردگی های میتوانید در کار باطری تداخل ایجاد کند و خطرناک باشد.
  • خنک نگه داشتن باطری ماشین
    گرما عامل مهمی در خوابیدن باتری است. به همین دلیل برای جلوگیری از خوابیدن باتری، بهتر است ماشین در جاهای سایه پارک کنید.
  • تمیز کردن باطری ماشین
    جمع شدن گرد و خاک و یا گریس روی باطری می توانید باعث خوابیدن آن شود. به همین دلیل بهتر است برای جلوگیری از خوابیدن باتری بهتر است با استفاده از پارچه باتری را تمیز کنید.

    تست باتری ماشین

    نگهداری باطری ماشین

سخن آخر

هر باطری ماشین دارای طول عمر مشخصی است و نمیتوان بصورت مادام العمر از آن استفاده کرد. اما میتوان با رعایت نکات گفته شده در این مقاله تا حد زیادی جلوگیری از خوابیدن باتری را انجام داد. اگر در شرایطی هستید که بصورت پی در پی باتری خالی میکنید باید بدانید که عمر باطری شما به زودی تمام می شود. باتری نقش مهمی در ماشین دارد و باید در صورت خرابی یا خوابیدن به سرعت آن را تعمیر یا تعویض کرد.

سوالات متداول جلوگیری از خوابیدن باتری

  1. خوابیدن باتری به چه معناست؟
    خوابیدن باتری به معنی خالی شدن شارژ باتری است و در چنین زمانی ماشین با کمبود انرژی مواجه می شود
  2. سه دلیل اصلی خوابیدن باتری چیست؟
    خطاهای انسانی، ایراد داشتن باتری ، خرابی سیستم الکتریکی
  3. نشانه های باتری خوابیده چیست؟
    شنیده شدن صدای کلیک هنگام استارت زدن، خاموش شدن چراغ داشبورد و کند شدن موتور
Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها