جدیدترین مقالات

جداکننده (سپراتور) باتری ماشین چیست؟

جداکننده (سپراتور) در باتری ماشین چیست

آیا می دانید جداکننده (سپراتور) باتری ماشین چیست؟

جداکننده (سپراتور) باتری ماشین چیست و چه کاربردی دارد. پس اگر می خواهید در مورد این بخش از باتری ماشین اطلاعات کسب کنید تا پایان با ما همراه بمانید.

جداکننده (سپراتور) باتری ماشین

جداکننده (سپراتور) باتری ماشین

جداکننده (سپراتور) باتری ماشین

 جداکننده باتری نقش مهمی در عملکرد باتری دارد. این جداکننده ها و یا سپراتور ها صفحات نازکی هستند که به عنوان عایق بین صفحات باتری قرار می گیرند. و کار آن هم جلوگیری از اتصال کوتاه صفحات می باشد.

در این مطلب با جداکننده و انواع آن آشنا خواهید شد.

جداکننده باتری ماشین (سپراتور ها)

همان طور که در بالا به آن اشاره شد، جداکننده (سپراتور) باتری ماشین ، صفحات نازکی هستند که عایق می باشند و از موارد متخلخل ساخته شده. سپراتور ها  غشای پلیمری است که بین آند با بار مثبت و کاتد با بار منفی قرار می گیرد تا از اتصال کوتاه الکتریکی جلوگیری شود.

ویژگی ها و مشخصات جدا کننده

اگر بخواهیم به خوبی در مورد ویژگی ها و مزیت های جداکننده (سپراتور) باتری ماشین صحبت نماییم می بایست موارد زیر را عنوان کنیم، از جمله:

  • مقاومت در برابر اکسیداسیون
  • تخلخل
  • توزیع و پراکندگی سوراخ ها و منافذ ریز
  • ترشوندگی و پخش خوب اسید
  • مقاومت الکتریکی پایین

انواع جداکننده (سپراتور) باتری ماشین

سپراتور ها به دو دسته تقسیم می شوند و بر همین اساس در داخل باتری ها نیز نصب می شوند.

  • ورقه ای
    این نوع سپراتور ها برگ هایی یک لایه و مجزا هستند که در بین صفحات باتری قرار می گیرند.
  • کیسه ای
    در باتری هایی که سپراتورهای کیسه ای / پاکتی در آنها مورد استفاده قرار می گیرد، عموما سپراتورهای پاکتی استفاده می شوند که اطراف آن درزگیری شده و قسمت بالایی و فوقانی آن باز است.
    به این ترتیب این امکان را فراهم می سازد تا گازهای تولید شده توسط صفحه ها به طرف بالا متصاعد شوند و به سطح الکترولیت برسند. در صورت استفاده از این سپراتورها می توان پایه های صفحه ها و فضای خالی ته باتری را حذف نمود.
انواع سپراتور یا جدا کننده

آشنایی با اجزای درون باتری

نقش سپراتور در واکنش های شیمیایی باتری ماشین

 با این که سپراتور مستقیماً در واکنش الکتروشیمیایی شرکت نمیکند اما یک مولفه واجب و ضروري

است و در کارکرد و خواص جداکننده (سپراتور) باتری ماشین در صورت زیر نقش دارد:

  1. قطب مثبت و منفی را به صورت مکانیکی و الکتریکی از هم جدا میکند و مانع از ایجاد تصال کوتاه در باتري میشود.
  2. مقاومت شیمیایی خوب،در مقابل وجود اسید سولفوریک دارد.
  3. مقاومت بالا در اثر اکسیداسیون در محدودهي دماي زیاد و پهن از خود نشان میدهد.

خصوصیات انواع باتريهاي مورد استفاده در صنعت اتومبیل سازي نشان داده شده است. در قدیم باتري اتومبیل از نوع آنتموان و ترکیب چند تا ماده دیگر بود که سرانجام نوع کلسیم را استفاده کردند که براي راحتی این نوع باتري را با MF نشان میدهیم.

بعدها با بهبود و پیشرفت ابتدا سپراتوري با چوب ساختند سپس بعد از پیشرفت بیشتر سپراتور رابري و بعد سپراتور سلولزي و بعد خمیر مرکبی از الیاف شیشه به هم بافته شده تهیه کردند که براي راحتی آن را با SPG نشان می دهیم و نهایتاً امروزه سپراتورهاي پلی اتیلن ساخته اند که براي اختصار با PE نشان می دهیم

به جز جداکننده (سپراتور) باتری ماشین ، باتری ماشین اجزای دیگری نیز دارد که در ادامه به توضیح این اجزا خواهیم پرداخت.

اجزای باتری ماشین

 قطب مثبت

از جنس سرب بوده و متصل به صفحه مثبت باتری بوده در ضمن ساختار بزرگتری نسبت به قطب منفی باتری دارد.سر این قطعه از درپوش باتری بیرون آمده و شما قادر به مشاهده آن هستید.

قطب منفی

قطب منفی نیز مثل قطب مثبت است با این تفاوت که از قطب مثبت کوچک تر و به صفحه منفی باتری متصل بوده

الکترولیت باتری

از اسید سولفریک و آب مقطر تشکیل شده. لازم به ذکر است حجم آب مقطر 3 برابر حجم اسید سولفریک بوده و در زمان ترکیب این دو به دمای 100 درجه سانتی گراد می رسد.

درپوش باتری

قطعه ای از پوسته بوده و جنس همان را نیز دارد. در ابتدا صفحات مثبت و منفی و همین طور عایق را داخل پوسته قرار داده و سپس در پوش را روی آن می گذاریم.

علائم ضعیف شدن باتری ماشین

باتری ماشین زمانی که نتواند در حالت شارژ کامل پیشرانه را دوباره روشن کند میتوان متوجه ضعیف شدن آن شد. البته لازم به ذکر است که این مشکل می تواند ناشی از وجود ایراد در مدل شارژ باطری ماشین نیز باشد. بنابراین باید به دقت چک شود.

با این وجود اگر سیستم شارژ مشکلی نداشته باشد، بدین معنی است که باطری ماشین ضعیف شده است. همچنین با دانستن عمر باتری، نیز می توانید زمان تعویض باتری ماشین را متوجه شوید چون باتری های معمولی به صورت متوسط عمری بین یک تا دو و نیم سال دارند.

علائم ضعیف شدن باتری ماشین 

قسمت های مختلف باطری ماشین

در نهایت

همانطور که می دانید باتری های قدیمی که سپراتور نداشتند به دلیل اتصال کوتاهی که به صورت ناگهانی بین صفحات باتری رخ می داد بیشتر در معرض در معرض انفجار بودند. در واقع با استفاده از این قطعه در بین صفحات باطری ماشین قدم بزرگی در ایمن سازی این بخش از خودرو برداشته شده است.

سوالات متداول جداکننده (سپراتور) باتری ماشین چیست؟

  1. سپراتور یا جدا کننده باطری خودرو چیست؟
    سپراتور قطعه ای عایق است که در درون سلول های باتری در بین صفحات سرب و دی اکسید سرب قرار می گیرد و مانع از اتصال کوتاه این صفحات با هم می گردد.
  2. مهم ترین ویژگی جدا کننده یا سپراتور باتری ماشین چیست؟
    می توان گفت که مهم ترین ویژگی سپراتور ها اول مقاومت در برابر اکسید شدن است و دوم اینکه می توانند در مقابل اتصال و جریان الکتریکی از خود مقاومت نشان دهند.
  3. سپراتور ها یا جدا کننده های باطری خودرو به چند دسته تقسیم می شوند؟
    اخیرا کارخانه های تولید کننده باتری ماشین سپراتور ها را در دو نوع ورقه ای و کیسه ای تولید و به در باتری ها به کار می برد.
Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها