جدیدترین مقالات

تفاوت باتری لیتیوم یونی و گرافینی

تفاوت باتری لیتیوم یونی و گرافینی

آیا می دانید تفاوت باتری لیتیوم یونی و گرافینی چیست؟

در این مقاله به بررسی تفاوت باتری لیتیوم یونی و گرافینی می پردازیم و صفر تا صد این موضوع را خدمت شما مطرح می کنیم. اگر مایلید که با این دو باتری آشنا شوید و فرق آنها را نیز بدانید، این مطلب را تا پایان مطالعه کنید.

تفاوت باتری لیتیوم یونی و گرافینی چیست؟

باتری های گرافینی

باتری لیتیوم یونی چیست؟

برای شروع بحث تفاوت باتری لیتیوم یونی و گرافینی می بایست ابتدا با باتری های لیتیوم یون آشنا شوید. باتری های لیتیوم یونی یک سلول الکتروشیمیایی هستند. از این باتری ها معمولا برای ماشین ها، دوربین های دیجیتال، کامپیوتر ها، ساعت ها، موبایل ها و غیره استفاده می شود. باتری های لیتیوم یون به علت وزن سبکی که دارند در بیشتر سیستم های برقی مانند گوشی ها، MP3 پلیر ها، لپ تاپ ها و غیره به کار برده می شوند.

دیگر اینکه قابل شارژ هستند و از انرژی بالاتری نسبت به سایر باتری ها برخوردار می باشند. با این وجود حجم آنها بسیار کوچک است. باید بدانید که انرژی ذخیره شده در این باتری ها از نوع الکتروشیمیایی است. یعنی اینکه این انرژی از واکنش مواد شیمیایی تولید می شود. در ضمن لازم به ذکر است که از دست دادن این انرژی نیز معمولا به آرامی رخ می دهد. مزایای باتری های لیتیوم یون را در ادامه ی بحث تفاوت باتری لیتیوم یونی و گرافینی در زیر بخوانید.

مزایای باتری های لیتیوم یون

در ادامه ی موضوع تفاوت باتری لیتیوم یونی و گرافینی، شما می توانید در زیر با مزیت های باتری های لیتیوم یونی به خوبی آشنا شوید.

می توان گفت که مزایای باتری های لیتیوم یونی عبارتند از:

  • انرژی بسیار بالا
  • دارای پتانسیل ظرفیت های بالاتر از یون
  • عدم نیاز به شارژ طولانی مدت در استفاده ی اول
  • از دست دادن انرژی با سرعت بسیار پایین
  • عدم نیاز به دشارژ شدن دوره ای
  • فراهم کننده ی جریان بسیار بالا برای بعضی ابزار های برقی

در مطلب تتفاوت باتری لیتیوم یونی و گرافینی شما می توانید با معایب باتری های لیتیوم یون نیز به خوبی آشنا شوید.

معایب باتری های لیتیوم یون

در بحث تفاوت باتری لیتیوم یونی و گرافینی ما تصمیم گرفتیم که در مورد عیب باتری های لیتیوم یونی نیز برای شما بگویم. عیب های این باتری ها شامل موارد زیر می شود.

  • باتری لیتیوم یون برای اینکه ولتاژ و جریان را در محدوده ای ایمن نگه دارد، نیاز به مدار محافظ دارد.
  • برای بالا بردن عمر آن، حتما باید این باتری را در جای خنک نگه داری کرد.
  • حمل و نقل مقادیر بالا از این باتری ها می تواند شامل قوانین نظارتی گردد.
  • این باتری ها تقریبا در حدود 40 درصد از باتری های نیکل کادمیوم گران ترند.
  • می توان گفت که فناوری تولید این باتری ها هنوز به طور کامل پیشرفت نکرده و هنوز هم در حال اصلاح است.

تا اینجای بحث تفاوت باتری لیتیوم یونی و گرافینی، شما را با باتری های لیتیوم یون و مزایا و معایب آن آشنا کردیم. حال بهتر است که با باتری های گرافینی نیز آشنا شوید.

باتری گرافینی چیست؟

گرافین ماده ای است که از اتم های کربن تشکیل شده و این اتم ها دارای آرایشی شش ضلعی هستند. باید بدانید که ضخامت هر لایه گرافین معادل یک اتم است. هر ورق گرافین ورقی دو بعدی است که رسانایی الکتریکی و گرمایی بالایی دارد و از لحاظ استحکام، انعطاف پذیری و سبک بودن نیز واقعا بی نظیر است. همچنین میزان رسانایی آن از مس که خود رساناترین فلز به شمار می آید، نیز بیشتر است.

باتری گرافینی چیست؟

باتری گرافینی

مزایای باتری گرافینی

در ادامه ی بحث تتفاوت باتری لیتیوم یونی و گرافینی، به بررسی مزایای باتری گرافینی می رسیم. باید گفت که باتری های گرافینی به طور کلی از مزیت های زیر برخوردارند. میزیت هایی از جمله:

  • سرعت شارژ شدن باتری گرافینی بسیار بالا است
    به دلیل اینکه باتری های گرافینی رسانایی الکتریکی بالاتری نسبت به باتری های لیتیوم یونی دارند سریع تر شارژ می شوند و جریان الکتریکی بالاتری را نیز در اختیار استفاده کنندگان خود میگذارند.

  • باتری گرافینی دارای وزن کمتر و ذخیره نیروی بیشتر است
    می توان گفت که از باتری های گرافینی می توان به عنوان یک ابر خازن استفاده کرد. زیرا مقدار الکتریسیته ای که در خود ذخیره می کند، فوق العاده است.

  • استفاده از باتری گرافینی در گوشی های سامسونگ
    خاصیت انعطاف پذیری این باتری ها به گونه ای است که شرکت سامسونگ اعلام کرده که قرار است از این باتری ها درون گوشی های خود استفاده کند. شرکت تسلا نیز برای استفاده از این باتری ها در خودرو های تولیدی خود خبر داده است.

  • افزایش عمر گوشی ها با باتری های گرافینی
    با باتری های گرافینی می توان مدت زمان شارژ را کوتاه کرد و دوام شارژ باتری را بیشتر نمود. باتری های گرافینی در مدت زمان 12 دقیقه می توانند صد در صد شارژ شوند. همچنین به دلیل دفع بهتر حرارت عمر گوشی و باتری افزایش می یابد.

در نهایت می توانید در زیر تفاوت باتری لیتیوم یونی و گرافینی را بخوانید.

فرق باتری لیتیوم یونی و گرافینی

بعد از بررسی باتری لیتیوم یونی و گرافینی به صورت جداگانه، حال قرار است که تفاوت این دو باتری را نیز خدمت شما عرض کنیم. مواردی که در زیر آمده، تفاوت های مهم این باتری را مشخص کرده است.

  1. باتری های گرافینی رسانایی الکتریکی فوق العاده بالاتری نسبت به باتری های لیتیوم یونی دارند.
  2. باتری های گرافینی دارای وزن و زخامت کمتری نسبت به باتری های لیتیوم یونی هستند.
  3. باتری های گرافینی از امنیت بالاتری نسبت به باتری های لیتیوم یونی برخوردارند.

در توضیح مورد آخر باید گفت که هرچند باتری های لیتیوم یون پیشینه ی خوبی دارند، ولی…

در مورد این باتری ها مشکلاتی نیز وجود داشته است. برای مثال:

  • گرم شدن بیش از حد
  • شارژ کردن بیش از حد
  • و سوراخ شدن این باتری ها

موجب از دست رفتن تعادلات شیمیایی و در نهایت آتش سوزی می شده است. در حالی که باتری های گرافینی پایدار تر، انعطالف پذیر تر و مستحکم ترند و مقاومت بالاتری نسبت به موارد ذکر شده از خود نشان می دهند. خب به پایان مطلب تفاوت باتری لیتیوم یونی و گرافینی رسیدیم. لطفا قبل از خروج بخش کلام آخر را نیز مطالعه کنید.

تفاوت باتری لیتیوم یونی و گرافینی

تفاوت باتری لیتیوم یونی و گرافینی

کلام آخر اینکه

سعی کنید انواع باتری ها را به خوبی بشناسید و بهترین باتری را برای ماشین یا وسیله ی برقی خود انتخاب کنید. زیرا هر کدام از این تولیدات، برای یک سری از سیستم های برقی مناسبند و شاید برای بعضی دیگر اصلا مناسب نباشند. بنابراین در زمان خرید و تهیه ی باتری حتما به این نکته ی اساسی دقت فرمایید. توصیه می کنیم که در پایان بحث تتفاوت باتری لیتیوم یونی و گرافینی، حتما سوالات متداول را نیز در این مورد بخوانید.

سوالات متداول تفاوت باتری لیتیوم یونی و گرافینی

  1. تفاوت باتری لیتیوم یونی و گرافینی در چیست؟
    همانطور که می دانید باتری های لیتیوم یون هر چقدر هم که خوب باشند در شارژ دهی با محدودیت مواجه هستند. ولی باتری گرافینی این محدودیت ها را کنار زده است. بنابراین به خوبی می تواند جایگزین انواع باتری ها شود.
  2. باتری های لیتیوم یون را برای اولین بار باید چگونه شارژ کرد؟
    باید بدانید که این باتری ها نیاز به شارژ شدن طولانی مدت در اولین استفاده ندارند. در حقیقت می توان گفت که همان شارژ اولیه و معمولی باتری برای شروع کار آن مناسب بوده و واقعا کافیست.
  3. سرعت شارژ شدن باتری های لیتیوم یونی بیشتر است یا باتری های گرافینی؟
    می توان گفت که باتری های گرافینی سرعت شارژ شدن شان بسیار بالاست. همچنین پس از شارژ شدن می تواند جریان بسیار بالایی را نیز در اختیار وسایل برقی قرار دهد.
Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها