جدیدترین مقالات

ترموستات خودرو چیست و چه کار میکند !

ترموستات خودرو

ترموستات خودرو چیست؟

زمانی که راننده خودرو را روشن می‌کنند موتور اتومبیل به دلیل این‌که مدتی را خاموش بوده است سرد است و زمان زیادی طول می‌کشد تا گرم شود. ترموستات قطعه‌ای است که در چنین شرایطی به موتور کمک می‌کند تا گرمای موتور افزایش یابد به این شکل اتومبیل سریع‌تر برای شروع عمل‌کرد مناسب خود آماده می‌شود. البته این اتفاق می‌تواند به صورت عکس هم رخ دهد و ترموستات خودرو باعث جلوگیری از بالا رفتن بیش از حد دمای موتور شود.

ترموستات می‌تواند با تنظیم شدت جریان آبی که در مدار سیستم خنک کننده موجود است باعث تنظیم دما شود. البته لازم به ذکر است که ترموستات تعیین کننده شروع کار سیستم خنک کننده موتور هم هست، به همین دلیل است که می‌تواند دما را در یک شرایط مشخص نگه دارد. همچنین بهتر است بدانید که ترموستات قطعه خنک کننده در موتور اتومبیل نیست و در واقع این قطعه یک نوع شیر قطع کن است.

ترموستات چگونه کار می کند؟

ترموستات خودرو

ترموستات ساختار ساده اما جالبی دارد. این قطعه دارای یک سیلندر کوچک است که در داخل موتور قرار دارد. این سیلندر مملو از موم است و در داخل آن نیز یک میله به نام سوپاپ ترموستات قرار دارد. موم داخل سیلندر در دمای کاری ترموستات (82 درجه سانتی گراد) به مایع تبدیل شده و منبسط می شود. در نتیجه سوپاپ ترموستات نیز به سمت بیرون هدایت شده و مسیر جریان آن باز می شود.

آب شدن موم تدریجی است. بنابراین هرچه دمای پیشرانه بالاتر رود، موم منبسط تر شده و سوپاپ بیشتر باز می شود.

علائم خرابی ترموستات خودرو

تغییرات دمایی غیرعادی پیشرانه

خرابی ترموستات خودرو اغلب به صورت تغییرات دمای غیر معمول خود را نشان می دهد. در واقع اگر خودروی شما پس از ده تا بیست دقیقه کار کردن عادی جوش می آورد، خرابی ترموستات می تواند یکی از دلایل آن باشد. به طور کلی تغییرات دمایی می تواند هم به صورت کاهش دما و هم افزایش دما خود را نشان دهد.

بی توجهی به خرابی ترموستات می تواند تاثیرات جبران ناپذیری بر کارکرد پیشرانه خودروی شما بگذارد که از جمله آنها می توان به فرسایش بیش از حد پیشرانه اشاره کرد.

ترموستات

نشت مایع خنک کننده به بیرون

وظیفه ترموستات خودرو ایجاد جریان مایع خنک کننده در اطراف موتور است. اما اگر مایع خنک کننده به بیرون نشت کند احتمالا ترموستات خودرو دیگر قابلیت باز شدن ندارد وآب رادیاتوربه دلیل فشردگی زیاد به بیرون نشت کرده است. این نشتی ابتدا ممکن است تنها در اطراف ترموستات دیده شود اما باید آن را بسیار جدی گرفت. چراکه ممکن است به دلیل فشار بالا به مجاری موتور نیز سرایت کند.

افزایش مصرف سوخت خودرو

خرابی ترموستات خودرو به معنای عدم کارکرد موتور در دمای مناسب خواهد بود. خرابی ترموستات خودرو به معنای عدم کارکرد موتور در دمای مناسب خواهد بود. بنابراین پیشرانه خودروی شما نمی تواند در بهینه ترین حالت ممکن کار کند و در نتیجه مصرف سوخت آن نیز بسته به میزان خرابی ترموستات افزایش می یابد. از این رو، خرابی این قطعه را نیز باید به فهرست دلایل افزایش مصرف سوخت خودروی خود اضافه کنید.

افزایش مصرف روغن موتور

افزایش دمای موتور ناشی از خرابی ترموستات خودرو می تواند به مصرف بیشتر روغن موتورنیز بیانجامد. در واقع هر چه دمای موتور افزایش یابد بخشی از روغن آن بخار می شود. بنابراین، پایین نگه داشتن دمای پیشرانه موجب کاهش مصرف روغن آن نیز می شود.

نحوه عملکرد ترموستات خودرو

این قطعه دو وظیفه مهم دارد، یکی جلوگیری از بالا رفتن دما در هنگامی که اتومبیل به خنک شدن نیاز دارد و دیگری کمک کردن به پایین آمدن دمای ماشین در زمان‌هایی موتور داغ شده است.

خودرو دارای قطعات بسیاری است که هر کدام از آن‌ها نقش مهمی را در عمل‌کرد نهایی اتومبیل دارند. ترموستات خودرو یکی از قطعات مهم است که کار تنظیم دمای موتور را بر عهده دارد. ترموستات باعث می‌شود که درجه حرارت موتور روی دمای تقریبی ۸۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم شود. حفظ دما یکی از عوامل مهم در نگهداری و پایداری عمل‌کرد خودرو است به همین دلیل طراحان اتومبیل برای جلوگیری از تغییرات آن ترموستات را در خودرو تعبیه می‌کنند. بالا رفتن دما موجب رقیق شدن بیش از حد روغن می‌شود و پایین آمدن دما باعث غلیظ شدن روغن؛ در هر صورت این اتفاق باعث ایجاد اختلال در عمل‌کرد موتور خودرو می‌شود که بالا رفتن استهلاک ماشین را به دنبال خواهد داشت.

برای خرید باتری خورو از برند های صبا باتری ، وایا باتری ، آذر باتری و یکتا باتری سپاهان کلیک کنید

Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها