جدیدترین مقالات

باتری خورشیدی چیست؟

باتری خورشیدی چیست

آیا می دانید که باتری خورشیدی چیست؟

با عرض سلام و احترام خدمت دوستان و یاران همیشگی باتری ایراندوست، از اینکه مجدد در خدمت شما هستیم بسیار خرسندیم. این بار قصد داریم در مورد باتری خورشیدی برای شما صحبت کنیم. اگر نمی دانید که باتری خورشیدی چست؟ و چه کاربردی دارد، ما این را به شما خواهیم گفت. پس لطفا تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

برای اینکه بدانید باتری خورشیدی چیست در ابتدا باید با سیستم خورشیدی آشنا شوید. پس در مورد سیستم خورشیدی در زیر بخوانید.

آیا می دانید که باتری خورشیدی چیست

نمایی از یک باتری خورشیدی

سیستم خورشیدی

یکی از منابع انرژی که در بیست سال اخیر از آن استفاده می شود، خورشید است. خورشید در هر ثانیه می تواند حدود 1000 ژول انرژی برای هر متر مربع از زمین تولید کند. بنابراین با جمع کردن این انرژی می توان انرژی مورد نیاز برای بسیاری از کارها را تامین کرد.

اما برای عملی کردن این هدف و تبدیل کردن نور خورشید به انرژی الکتریکی از سلول های خورشیدی استفاده می شود. سلول خورشیدی یک صفحه ی الکترونیکی است که نور خورشید را به صورت مستقیم به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. در حقیقت به مجموع این سلول های خورشیدی و تجهیزات همراه آنها سیستم خورشیدی می گویند.

برای آشنایی با تاریخچه باتری این مقاله را مطالعه کنید.

باتری خورشیدی

عیبی که سیستم های خورشیدی دارند این است که تا وقتی نور خورشید وجود داشته باشد، می توان از انرژی تولید شده توسط آن استفاده نمود. ولی در هنگام شب که نور خورشید نیست، هیچ راهی برای دریافت این انرژی وجود ندارد. در چنین زمانی باتری های خورشیدی به کمک می آیند.

این باتری ها در واقع انرژی دریافت شده در طول روز را در خود ذخیره می کنند. به این ترتیب می توان از انرژی سیستم های خورشیدی در طول شب نیز استفاده کرد. در کل باتری خورشیدی در این سیستم مسئولیت ذخیره سازی انرژی را بر عهده دارند.

انواع باتری های خورشیدی

باید بدانید که باتری های خورشیدی گوناگونی وجود دارد و از انواع این باتری ها می توان به موارد زیر اشاره کرد. از جمله:

  • باتری های لید اسید یا سرب اسید
  • باتری های خورشیدی لیتیومی
  • باتری های ساخته شده از آب نمک

در زیر در مورد هر کدام برای شما بیشتر توضیح خواهیم داد.

باتری های لید اسید یا سرب اسید

این مدل از باتری های خورشیدی از سایر باتری های موجود در بازار قیمت کمتری دارد و برای ذخیره انرژی نیز گزینه ی خوبی محسوب می شود. همچنین این باتری ها در دو مدل گوناگون تولید می شوند. این دو مدل عبارتند از:

  • باتری های سرب اسید خشک
  • باتری های سرب اسید تر

باید بدانید که این روزها باتری های سرب اسید خشک کاربردی تر بوده و مزایای بیشتری نسبت به اسید تر دارد. از این مزایا می توان به کم بودن هزینه ی تعمیر و مراقب این باتری نسبت به نمونه ی دیگر اشاره کرد.

باتری های لید اسید یا سرب اسید

نمونه ای دیگر از باتری خورشیدی

باتری های خورشیدی لیتیومی

در ادامه مطلب باتری خورشیدی قرار است که راجع به باتری های خورشیدی لیتیومی صحبت کنیم. این باتری ها بسیار از باتری های اسید سرب سبک تر و کوچک ترند. اما در عین حال قیمت بالاتری دارند. همچنین عمر طولانی را می توان از مشخصه ی دیگر این مدل باتری دانست.

باتری های ساخته شده از آب نمک

نمونه ی دیگری از باتری های خورشیدی باتری های آب نمک یا سالت واتر هستند که می توان به راحتی آنها را بازیافت نمود. این مدل باتری با استفاده از یک فناوری جدید تولید شده و فاقد فلزات سمی و سنگین مانند سرب می باشند.

این باطری ها برای فعالیت های خود از اکترولیت های آب نمک استفاده می کنند و به دلیل اینکه یک تکنولوژی جدید در این عرصه هستند هنوز تستی در مورد ارزیابی عملکرد آنها صورت نگرفته است.

نکته مهم در مورد باتری خورشیدی

این باتری ها معمولا بین 5 تا 15 سال عمر دارند و اگر درست بتوانید از آنها مراقبت کنید بیشتر نیز عمر خواهند کرد. در واقع سرما و گرمای شدید عواملی هستند که باعث از دست رفتن عمر این باتری ها می شوند. بنابراین سعی کنید باتری خورشیدی را همواره در دمایی نرمال نگهداری کنید. باتری های خورشیدی در تمام مدت روز به وسیله ی سلول خورشیدی و در طول شب به وسیله ی شارژر می توانند شارژ شوند.

معایب باتری های خورشیدی

می توان گفت که باتری های خورشیدی علاوه بر مزایای زیادی که دارند از معایبی نیز برخوردارند. معایبی از قبیل:

  • اول اینکه نصب باتری خورشیدی هزینه ی تقریبا زیادی دارد.
  • دوم اینکه کار باتری خورشیدی به شدت به شرایط آب و هوایی وابسته است.
  • سوم اینکه هزینه ی خرید باطری ها خورشیدی بالاست.
  • چهارم اینکه هزینه ی تعمیرات این نوع باتری سرسام آور است.
  • پنجم ابعاد آن ها به گونه ای است که فضای زیادی را در محیط به خود اختصاص می دهند.
  • ششم استفاده از این باتری ها می تواند محیط را نیز آلوده کند.

با این همه هنوز هم سیستم های خورشیدی که یکی از راه های تولید انرژی الکتریکی است، کمترین میزان آلودگی را نسبت به دیگر راه های تولید انرژی برای محیط زیست دارد.

معایب باتری های خورشیدی

نحوه اتصال باتری خورشیدی به سلول خورشیدی

نتیجه گیری

در پایان در مورد باتری های خورشیدی باید گفت که این باتری ها به نوعی یکی از مهم ترین اجزای سیستم های خورشیدی هستند و ذخیره ی انرژی خورشید توسط آنها اقدامی بزرگ در جهت بهره برداری از منابع طبیعی به شمار می آید. هرچند که هنوز هم راهی طولانی برای کامل شدن پیش رو دارند.

سوالات متداول باتری خورشیدی چیست؟

  1. باتری خورشیدی چیست؟
    باتری خورشیدی یک نوع باطری است که مسئولیت ذخیره انرژی الکتریکی تولید شده توسط سلول های خورشیدی را بر عهده دارد. با وجود این باتری در سیستم های خورشیدی می توان در طول شب نیز از انرژی الکتریکی سلول های خورشیدی استفاده کرد.
  2. باتری های خورشیدی چند نوع هستند؟
    باتری های خورشیدی سه نوع دارند. نوع اول باتری های لید اسید یا سرب اسید است که از قدیمی ترین انواع باتری به حساب می آید. نوع دوم باتری های لیتیومی هستند که با فناوری جدید تری تولید شده اند. نوع سوم باتری های نمکی هستند. در واقع این مدل آخرین و به روز ترین باتری تولید شده برای سیستم های خورشیدی است.
  3. باتری های خورشیدی از چه مزیت هایی برخوردارند؟
    مهم ترین ویژگی این باتری ها عمر طولانی مدت آنهاست. این نوع از باتری ها می توانند 5 الی 15 سال عمر کنند و در طول این مدت بهترین استفاده را برای سلول های خورشیدی داشته باشند.

برای خرید باتری ماشین میتوانید از همین سایت اقدام کرده و سفارش خودرا به صورت آنلاین ثبت نمایید.

Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها