آموزش, جدیدترین مقالات

آموزش کامل باتری به باطری کردن ماشین

آموزش کامل باتری به باطری کردن ماشین

گاهی پیش می آید که به هر دلیل باتری ماشین ما خالی از شارژ شده و هر چه استارت می زنیم دیگر ماشین روشن نمی شود. در این راه روش های متعددی برای شارژ باتری و روشن شدن خودرو وجود دارد اما بهترین روش در این موارد باتری به باتری کردن است که برای این کار باید آموزش کامل باتری به باطری کردن ماشین را بلد باشیم.

طریقه و آموزش کامل باتری به باطری کردن ماشین

برای باتری به باطری کردن ماشین قبل از شروع  کار ابتدا باید چند نکته را توجه کنیم تا در بین کار خللی ایجاد نشود. برای این کار ابتدا کاپوت را بالا بزنید و دور قطب های ماشین را تمیز کنید تا مطمئن باشید سفیدکی در کار نباشد. سپس کابل هایی که برای باتری به باطری لازم هستند را بردارید و قطب های آن را برای خود مرور کنید.

به این منظور کابل قرمز رنگ کابل مثبت و کابل مشکلی کابل منفی بوده و دانستن این مسئله بسیار برای باتری به باطری مهم است چرا که جا به جا زدن کابل ها سبب انفجار باتری می شود. بعد از مرور کردن قطب ها برای خود، در مرحله بعدی آموزش کامل باتری به باطری کردن ماشین به سراغ تعیین قطب باتری ماشین می رویم.

طریقه و آموزش کامل باتری به باطری کردن ماشین

اتصال کابل ها برای باتری به باطری

تعیین قطب باطری ماشین برای باتری به باطری کردن

مرحله دیگر در آموزش کامل باتری به باطری کردن ماشین تشخیص درست قطب های ماشین است که بسیار حائز اهمیت بوده و چرا که تشخیص اشتباه سبب منفجر شدن باطری ماشین می شود. در باتری ماشین علاوه بر اینکه علامت های مثبت و منفی روی قطب ها یا کنار آن ها قرار داده شده مانند کابل های اتصال قطبی که سیم قرمز به آن وصل است قطب مثبت و قطبی که سیم مشکی به آن وصل است قطب منفی می باشد.

وصل کردن کابل به قطب باتری در باطری به باتری ماشین

بعد از مشخص کردن قطب های باتری به مرحله بعدی در آموزش کامل باتری به باطری کردن ماشین؛ یعنی وصل کردن کابل ها به قطب های ماشین می پردازیم. دقت کنید که لازم است برای این مرحله هر دو ماشین سالم و خراب خاموش بوده و در فاصله مناسبی نسبت به یکدیگر قرار داشته باشند. حائز اهمیت است که بدنه ماشین ها به هیچ عنوان با یکدیگر تماس نداشته باشند چرا که سبب آسیب شدید به تجهیزات برقی ماشین می شود.

کابل باتری به باطری

کابل های مخصوص باتری به باطری

اتصال کابل قرمز به سر مثبت باتری

بعد از این نکات، نوبت به وصل کردن کابل ها می رسد. برای اتصال کابل ها باید کابل قرمز رنگ را به سر مثبت باتری وصل کنید. در این مرحله توجه داشته باشید که بهتر است برای اتصال کابل قرمز رنگ ابتدا از باتری خراب شروع کنید. برای اتصال کابل تنها لازم است انبرک را باز کرده و به سر باتری گیر بدهید.

  اتصال کابل مشکی به سر منفی باتری

برای اتصال باتری مشکلی کمی اوضاع فرق می کند. در این اتصال ابتدا یک سر کابل را کنار باتری روی بدنه بگذارید دقت کنید که فقط آن جا قرار دهید و لازم نیست به قطب منفی باتری خراب وصل کنید. سپس سر دیگر را به قطب منفی باطری سالم متصل کنید.

مهم ترین بخش آموزش کامل باتری به باطری کردن ماشین درست همین جا است. سر کابل منفی را به قطب منفی باتری خراب وصل نکنید!

در این جا لازم است سر کابل را به جای وصل کردن به قطب منفی باتری به بدنه فلزی ماشین ( ترجیحا در درون کاپوت ) متصل کنید. بعد از این مرحله دیگر به مرحله پایانی و اتمام کار نزدیک می شویم.

اتصال کابل ها به باتری

نحوه اتصال کابل ها به باتری

استارت زدن ماشین سالم برای باتری به باطری

بعد از اتصال درست کابل ها در ماشین سالم نشسته و آن را استارت بزنید تا روشن شود. بعد از روشن شدن ماشین سالم تا چند دقیقه صبر کنید تا شارژی به خوبی به باتری خراب انتقال پیدا کند. بعد از چند دقیقه به سراغ ماشین خراب بروید و آن را استارت بزنید. اگر ماشین روشن شد که باتری باطری درست انجام شده و مشکل حل شده است.

اما اگر ماشین روشن نشد لازم است یکبار دیگر انبرک ها را تکان دهید تا مطمئن شوید سر جای خود محکم هستند و دوباره ماشین سالم را استارت بزنید و چند دقیقه روشن بگذارید تا شارژ انتقال یابد و پس از آن ماشین خراب را استارت بزنید. در این مرحله اکثر ماشین ها روشن می شوند اما اگر باز هم روشن نشد به احتمال قوی باتری شما ایراد پیدا کرده و خالی کردن شارژ یکی از مشکلات آن است و باید باطری عوض شود.

استارت زدن ماشین

استارت زدن ماشین سالم

نکات دیگر آموزش کامل باتری به باطری کردن ماشین

برای جدا کردن کابل ها در آخر کار بهتر است کابل منفی را آخر از همه جدا کنید. در صورتی که ماشین روشن شد بهتر است مدتی آن را روشن بگذارید تا دینام ماشین باتری را شارژ کند. بهتر است هر چند روز یکبار با ماشین کار کنید تا باتری نخوابد چرا که باتری به باطری زیاد ممکن است به دنیام آسیب وارد کند.

آموزش تصویری باتری به باتری ماشین

 

سخن پایانی

یکی از بهترین روش ها برای اینکه دوباره باتری را شارژ کنیم تا ماشین روشن شود باتری به باطری بوده که قبل از حتما باید با آموزش کامل باتری به باطری کردن ماشین آشنا باشیم. برای باتری به باتری خودرو مهم ترین نکته این است که قطب ها را و سر های مثبت و منفی را تشخیص دهیم و علاوه بر آن کابلی را به سر منفی باتری خراب نزنیم. نکته حائز اهمیت دیگر این است که دو ماشین با یکدیگر تماس نداشته باشند.

سوالات متداول

  1. برای چه مدت ماشین باید بعد از باتری به باطری روشن بماند؟
    بهتر است حداقل برای 15 دقیقه ماشین روشن بماند تا باتری خراب شارژ شود.
  2. فرایند باتری به باطری چه مدت طول می کشد؟
    بسته به مهارت افراد متفاوت است اما برای انتقال شارژ حدود 5 دقیقه معمولا کافی است.
  3. در صورت نبود ماشین دوم برای روشن کردن ماشین چه کنیم؟
    شما می توانید از روش های دیگری نظیر روشن کردن ماشین با طناب و … استفاده کنید.
Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها